INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr Świat


Barometr Świat - styczeń 2017. Rekordowy styczeń

Marek Serafin, 2017-03-13
     

W styczniu wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie aż 9,6%. W grudniu było to 8,8%, w listopadzie 7,8%, a w październiku tylko 5,6%. To był najwyższy, miesięczny indeks wzrostu od pięciu lat, od kwietnia 2011. A jeżeli chodzi o wyniki styczniowe, to wyższy indeks miał styczeń 2005!!

 

Według analiz IATA znaczący wpływ na taki wynik miała wczesna data Chińskiego Nowego Roku. Mogła ona, dodatkowo, podnieść indeks wzrostu nawet o 0,5ppct. Dwucyfrowe indeksy wzrostu miały obszary Bliskiego Wschodu i Azji/Pacyfiku.

 

Nadal kluczową rolę odgrywają dwa czynniki. Pierwszy to osłabienie efektu aktów terrorystycznych z pierwszej połowy 2016. Drugi to poprawa globalnej koniunktury gospodarczej, która nadal poprawia się. Dowodzi tego kolejna poprawa indeksu wynikającego z opinii wyrażanych przez menadżerów odpowiedzialnych za zakupy. W lutym 2017 osiągnął on poziom najwyższy od maja 2011.

 

Poza liniami z Ameryki Północnej, przewoźnicy ze wszystkich, pozostałych regionów poprawili LF-y.

 

Odmiennie niż w kilku poprzednich miesiącach, połączenia krajowe miały dynamikę wzrostu przewozów na poziomie wyższym niż międzynarodowe.

 

Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.

 

Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.

 

Dane przewozowe IATA za styczeń 2017 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu ze styczniem 2016 oraz PLF.

 

 
Region
Styczeń 2017/2016
Zmiana RPK w %
Zmiana ASK w %
PLF
w %
Zmiana PLF
w ppct.
Europa
8,4
7,0
79,4
1,0
Ameryka Płn.
3,4
4,1
80,0
-0,5
Azja/Pacyfik
14,3
11,1
81,5
2,2
Afryka
5,2
3,9
70,1
0,9
Ameryka Łac.
4,9
3,7
83,2
3,6
Bliski Wschód
13,5
11,2
79,4
1,6
Łącznie
9,6
8,0
80,2
1,2

 

 

Komentarz

Linie europejskie osiągają nadal świetne wyniki dzięki tym samym czynnikom, co w poprzednich miesiącach. Dokonując oceny musimy jednak uwzględnić, że spore znaczenie ma kwestia bazy porównawczej. W styczniu 2016, podobnie, jak w grudniu 2015, miał miejsce „dołek” w przewozach w Europie, ze względu na bardzo krwawe, listopadowe paryskie zamachy terrorystyczne. Wciąż ogromne znaczenie mają bardzo dobre wyniki tanich linii, a szczególnie Ryanaira, który ma kilkunastoprocentową dynamikę wzrostu przewozów. Dobre wyniki osiąga też liczna grupa linii sieciowych. LF stale poprawia się, dzięki świetnej sytuacji po stronie popytowej. Więcej szczegółowych informacji można znaleźć w naszym nowym raporcie Wyniki przewozowe wybranych linii europejskich 01.2017.

 

Coraz lepsze wyniki osiągają linie azjatyckie, zarówno na trasach międzynarodowych, jak i krajowych. „Szalony” indeks wzrostu na chińskich połączeniach domestic potwierdza tezę o znaczeniu daty Chińskiego Nowego Roku.

 

W przypadku przewoźników bliskowschodnich indeks wzrostu przewozów po raz kolejny dogonił i przegonił dwucyfrową dynamikę wzrostu oferowania. Nastąpiła, tym razem, bardzo znacząca poprawa LF-a.

 

Spadł on na połączeniach linii z Ameryki Północnej, ale jest nadal bardzo wysoki i nic nie wskazuje na to, że muszą się one obawiać o rentowność swoich siatek. 

 

Przewozy międzynarodowe i krajowe: styczeń 2017 do stycznia 2016

 
 
Region
 Styczeń 2017/2016
Zmiana RPK w %
Zmiana ASK w %
PLF
w %
Zmiany PLF w ppct
Europa
8,3
6,7
80,3
1,2
Ameryka Płn.
3,2
3,1
80,3
0,0
Azja/Pacyfik
10,9
8,9
81,4
1,5
Afryka
5,6
4,5
69,9
0,7
Ameryka Łac.
8,2
5,7
83,7
1,9
Bliski Wsch.
14,4
11,4
79,8
2,1
Łącznie międz.
9,3
7,5
80,3
1,3
Brazylia
-2,0
-2,8
83,8
0,7
Chiny
23,2
18,5
82,3
3,2
Indie
26,6
20,9
88,2
3,9
Japonia
3,5
1,3
65,2
1,4
Rosja
15,4
16,6
71,6
-0,7
USA
3,5
4,7
80,0
-0,9
Łącznie kraj.
9,9
8,7
80,1
0,9
 

Dwa największe azjatyckie rynki domestic mkną do przodu. O szczególnych powodach tak wysokiego indeksu w Chinach napisaliśmy powyżej. Styczeń w Indiach to okres szczytu przewozowego, szczególnie, jeżeli chodzi o zagraniczny ruch turystyczny, ale i tak podziw budzi szalenie wysoki LF. To, w dużym stopniu, efekt deregulacji cenowej rynku.

 

Po raz trzeci z kolei odnotowano znaczny wzrost przewozów krajowych w Rosji. To efekt „nowej, niższej bazy porównawczej” – pod koniec października 2015 Transaero zaprzestało operacji.

 

Podobny efekt dotyczy przewozów międzynarodowych linii bliskowschodnich. Rok temu bardzo silnie odczuły one obawy związane z kwestiami bezpieczeństwa.

 

Przewozy cargo

Wzrost przewozów cargo jest wciąż wysoki. W styczniu 2017 wyniósł on 6,9%. Był o prawie 3ppct niższy od grudniowego, ale wczesna data Chińskiego Nowego Roku komplikuje tu porównania. Jest jednak niewątpliwie znacznie wyższy od średniego indeksu pięcioletniego – 3%.

 

Dość znacznie poprawił się współczynnik wykorzystania pojemności frachtowej (FLF) o 1,3ppct – do 42,1%, gdyż oferowanie wzrosło jedynie o 3,5%. Po wyeliminowaniu czynników sezonowych FLF zbliża się obecnie do poziomu 45%, który był typowy dla lat 2012-14.

 

Linie europejskie: wzrostprzewozów aż o 8,7%!! przy wzroście oferowania tylko o 3,3%, FLF: 44,0%, poprawa o 2,2ppct.

 

W przypadku linii europejskich duże znaczenie ma słabe osłabienie się Euro, które ułatwia eksport, szczególnie firmom niemieckim.

 

 

Słowniczek

RPK - ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.

ASK - ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.

PLF - współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: IATA, PRTL.pl

 

 

 

 

 

 

Tagi:

Cargo | Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko | Obłożenie | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Popyt | Przewozy | Samolot


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony