Barometr Świat
W sierpniu 2018 wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie 6,4%. Był minimalnie wyższy niż w lipcu (6,1% - po korekcie) i niższy niż w czerwcu (aż 8,1%). We wcześniejszych miesiącach było to: maj i kwiecień - po 6%. W marcu - 9,5%, w lutym - 7,6%, w styczniu - 4,6%. W całym roku 2017 indeks wyniósł 7,6%.
Jest już praktycznie przesądzone, że w bieżącym roku, podobnie, jak w kilku poprzednich latach, indeks wzrostu, będzie powyżej średniej wieloletniej. Jednak nie zbliży się do wspaniałych wyników osiągniętych w roku ubiegłym, kiedy po pierwszych ośmiu miesiącach indeks wyniósł aż 7,9%. Teraz jest to „tylko” 6,8%. Wynik całego roku powinien być zbliżony do średniej z ostatnich pięciu lat (6,9%), ale wyższy od średniej wieloletniej. IATA podkreśla, że w sierpniu padł absolutny rekord, jeżeli chodzi o poziom LF-a, przynajmniej od początku 1990, kiedy IATA rozpoczęła prowadzenie tych statystyk. Wyniósł on aż 85,3%. Liderami były tu linie europejskie, które osiągnęły niebywały poziom – 88,7%, kilka lat temu znany tylko tanim liniom.
I tym razem indeks wzrostu przewozów na trasach międzynarodowych był znacznie niższy niż na krajowych. Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.
Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.
Dane przewozowe IATA za sierpień 2018 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z sierpniem 2017 oraz PLF. Porównanie danych narastająco.
Region |
Sierpień 2018/2017 |
Rok 2018/2017 narastająco. |
||||||
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF w % |
Zmiana PLF ppct |
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF w % |
Zmiana PLF ppct |
|
Europa |
5,4 |
4,6 |
88,7! |
0,6 |
6,2 |
5,0 |
85,0 |
1,0 |
Ameryka Płn. |
4,6 |
4,2 |
86,5 |
0,3 |
5,0 |
4,5 |
84,4 |
0,4 |
Azja/Pacyfik |
9,5! |
7,3 |
84,3 |
1,7! |
9,5 |
8,3 |
82,0 |
0,8 |
Afryka |
3,4 |
0,6 |
77,9 |
2,1 |
2,9 |
1,0 |
71,7 |
1,4 |
Ameryka Łac. |
4,4 |
5,8 |
80,5 |
-1,1 |
6,1 |
6,1 |
81,7 |
0,0 |
Bliski Wsch. |
5,0 |
5,8 |
80,4 |
-0,6 |
4,9 |
4,7 |
75,5 |
0,0 |
Łącznie |
6,4 |
5,5 |
85,3!! |
0,7 |
6,8 |
5,9 |
82,4 |
0,7 |
Komentarz
Wyniki były zbliżone do lipcowych. Ponownie przewoźnicy z Europy odnotowali indeks wzrostu przewozów nieco niższy od globalnego, ale był to skutek bariery oferowania. Ich LF był na niewiarygodnie wysokim poziomie – aż 88,7%. Kilka lat temu taki LF mogły osiągnąć tanie linie – i to nie wszystkie. Ostrożnie planując wzrosty oferowania i starając się o maksymalnie wysokie LF-y większość przewoźników walczy ze skutkami wzrostu kosztów – przede wszystkim znacznymi podwyżkami cen paliwa. Są średnio o około 30% wyższe niż rok temu. Nadal mkną do przodu najważniejsze, wschodzące rynki azjatyckie, a, przede wszystkim, chiński.
Linie bliskowschodnie osiągnęły, jak na ten rok, „przyzwoity” LF. Był on jednak niższy niż rok temu i znacznie niższy niż LF-y konkurentów. Porównując z liniami z Ameryki Łacińskiej musimy uwzględnić, że dla zdecydowanej większości jest to najniższy sezon przewozowy.
Przewozy międzynarodowe i krajowe: sierpień 2018 do sierpnia 2017 i narastająco.
Region |
Sierpień 2018/2017 |
Narastająco 2018 |
||||||
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF % |
Zmiana PLF |
Zmiana RPK |
Zmiana ASK |
PLF % |
Zmiana PLF |
|
Europa |
5,1 |
4,5 |
88,9! |
0,5 |
6,2 |
5,1 |
85,4 |
0,9 |
Ameryka Płn. |
3,7 |
3,3 |
87,2 |
0,4 |
5,0 |
3,6 |
83,5 |
1,1 |
Azja/Pacyfik |
7,5 |
6,1 |
82,6 |
1,1 |
8,1 |
7,1 |
80,7 |
0,8 |
Afryka |
6,8 |
3,8 |
78,2 |
2,2 |
6,9 |
4,3 |
71,5 |
1,7 |
Ameryka Łac. |
4,8 |
6,5 |
81,4 |
-1,3 |
7,1 |
7,2 |
82,2 |
-0,1 |
Bliski Wsch. |
5,4 |
6,3 |
80,7 |
-0,7 |
5,1 |
5,2 |
75,6 |
-0,1 |
Łączn. międz. |
5,6 |
5,1 |
85,0 |
0,4 |
6,5 |
5,6 |
81,7 |
0,7 |
Brazylia |
3,8 |
4,8 |
79,5 |
-0,8 |
5,2 |
5,4 |
80,7 |
-0,1 |
Chiny |
14,9!! |
11,7 |
88,0!! |
2,4! |
13,2 |
12,9 |
84,9 |
0,2 |
Indie |
22,6 |
16,1 |
87,5 |
4,6! |
21,2 |
17,0 |
88,1! |
3,0! |
Japonia |
1,1 |
-0,6 |
80,3 |
1,3 |
2,6 |
0,8 |
71,6 |
1,3 |
Rosja |
13,2! |
11,3 |
90,8!! |
1,6! |
8,6 |
6,3 |
83,0 |
1,8 |
USA |
5,2 |
4,6 |
86,1 |
0,5 |
5,1 |
5,0 |
85,1! |
0,1 |
Łącznie kraj. |
7,7 |
6,2 |
85,7 |
1,2 |
7,4 |
6,6 |
83,6 |
0,6 |
W sierpniu warto zwrócić uwagę na:
Przewozy cargo
Wzrost przewozów cargo w sierpniu wyniósł 2,3%, a więc tyle, ile w lipcu – po korekcie. To najniższy indeks od maja 2016, kiedy wyniósł 2,7%. W czerwcu było to 2,7%, w maju - 4,2%, w kwietniu - 4,1%, w marcu - 1,7%, w lutym - 6,8%, aw styczniu - 8,0%. W całym roku 2017 indeks wzrostu wyniósł 9,0% i był to najwyższy poziom od roku 2010. Obecny FLF spadł o 0,9ppct do poziomu 42,2%. Obecne tempo wzrostu jest o ponad połowę niższe od średniej pięcioletniej.
Powody takiego osłabienia trendu wzrostu są wciąż te same. Zakończenie cyklu uzupełniania zapasów, napięcia w wielu rejonach świata, osłabienie koniunktury.
Wyniki regionalnie lipca i narastająco:
Wyniki narastająco:
Słowniczek
RPK – ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.
ASK – ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.
PLF – współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródło: IATA, PRTL.pl
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.