INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr Świat


Barometr Świat – sierpień 2018. Rekordowy LF

Marek Serafin, 2018-10-04
     

W sierpniu 2018 wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie 6,4%. Był minimalnie wyższy niż w lipcu (6,1% - po korekcie) i niższy niż w czerwcu (aż 8,1%). We wcześniejszych miesiącach było to: maj i kwiecień - po 6%. W marcu - 9,5%, w lutym - 7,6%, w styczniu - 4,6%. W całym roku 2017 indeks wyniósł 7,6%.

 

Jest już praktycznie przesądzone, że w bieżącym roku, podobnie, jak w kilku poprzednich latach, indeks wzrostu, będzie powyżej średniej wieloletniej. Jednak nie zbliży się do wspaniałych wyników osiągniętych w roku ubiegłym, kiedy po pierwszych ośmiu miesiącach indeks wyniósł aż 7,9%. Teraz jest to „tylko” 6,8%. Wynik całego roku powinien być zbliżony do średniej z ostatnich pięciu lat (6,9%), ale wyższy od średniej wieloletniej. IATA podkreśla, że w sierpniu padł absolutny rekord, jeżeli chodzi o poziom LF-a, przynajmniej od początku 1990, kiedy IATA rozpoczęła prowadzenie tych statystyk. Wyniósł on aż 85,3%. Liderami były tu linie europejskie, które osiągnęły niebywały poziom – 88,7%, kilka lat temu znany tylko tanim liniom.

 

I tym razem indeks wzrostu przewozów na trasach międzynarodowych był znacznie niższy niż na krajowych. Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.

 

Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.

 

Dane przewozowe IATA za sierpień 2018 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z sierpniem 2017 oraz PLF. Porównanie danych narastająco.

 

 

Region

Sierpień 2018/2017

Rok 2018/2017 narastająco.

Zmiana

 RPK %

Zmiana ASK %

PLF

w %

Zmiana

 PLF ppct

Zmiana

RPK %

Zmiana

ASK %

PLF

w %

Zmiana

PLF ppct

Europa

5,4

4,6

 88,7!

0,6

6,2

5,0

85,0

1,0

Ameryka Płn.

4,6

4,2

86,5

0,3

5,0

4,5

84,4

0,4

Azja/Pacyfik

9,5!

7,3

 84,3

1,7!

9,5

8,3

82,0

0,8

Afryka

3,4

0,6

77,9

2,1

2,9

1,0

71,7

1,4

Ameryka Łac.

4,4

5,8

80,5

-1,1

6,1

6,1

81,7

0,0

Bliski Wsch.

5,0

5,8

80,4

-0,6

4,9

4,7

75,5

0,0

Łącznie

6,4

5,5

85,3!!

0,7

6,8

5,9

82,4

0,7

 

Komentarz

 

Wyniki były zbliżone do lipcowych. Ponownie przewoźnicy z Europy odnotowali indeks wzrostu przewozów nieco niższy od globalnego, ale był to skutek bariery oferowania. Ich LF był na niewiarygodnie wysokim poziomie – aż 88,7%. Kilka lat temu taki LF mogły osiągnąć tanie linie – i to nie wszystkie. Ostrożnie planując wzrosty oferowania i starając się o maksymalnie wysokie LF-y większość przewoźników walczy ze skutkami wzrostu kosztów – przede wszystkim znacznymi podwyżkami cen paliwa. Są średnio o około 30% wyższe niż rok temu. Nadal mkną do przodu najważniejsze, wschodzące rynki azjatyckie, a, przede wszystkim, chiński.

 

Linie bliskowschodnie osiągnęły, jak na ten rok, „przyzwoity” LF. Był on jednak niższy niż rok temu i znacznie niższy niż LF-y konkurentów. Porównując z liniami z Ameryki Łacińskiej musimy uwzględnić, że dla zdecydowanej większości jest to najniższy sezon przewozowy.

 

 

 Przewozy międzynarodowe i krajowe: sierpień 2018 do sierpnia 2017 i narastająco.

 

 

Region

 Sierpień 2018/2017

 Narastająco 2018

Zmiana

 RPK %

Zmiana

ASK %

PLF

 %

Zmiana

PLF

Zmiana

RPK

Zmiana

ASK

PLF

%

Zmiana

PLF

Europa

5,1

4,5

88,9!

0,5

6,2

5,1

85,4

0,9

Ameryka Płn.

3,7

 3,3

87,2

0,4

5,0

3,6

83,5

1,1

Azja/Pacyfik

7,5

6,1

82,6

1,1

8,1

7,1

80,7

0,8

Afryka

6,8

3,8

78,2

2,2

6,9

4,3

71,5

1,7

Ameryka Łac.

4,8

6,5

81,4

-1,3

 7,1

7,2

82,2

-0,1

Bliski Wsch.

5,4

6,3

80,7

-0,7

5,1

5,2

75,6

-0,1

Łączn. międz.

5,6

5,1

85,0

0,4

6,5

5,6

81,7

0,7

Brazylia

3,8

4,8

79,5

-0,8

5,2

5,4

80,7

-0,1

Chiny

14,9!!

11,7

88,0!!

2,4!

13,2

12,9

84,9

0,2

Indie

22,6

16,1

87,5

4,6!

21,2

17,0

88,1!

3,0!

Japonia

 1,1

 -0,6

80,3

1,3

2,6

0,8

71,6

1,3

Rosja

13,2!

 11,3

90,8!!

1,6!

8,6

6,3

83,0

1,8

USA

5,2

4,6

86,1

0,5

5,1

 5,0

85,1!

0,1

Łącznie kraj.

7,7

6,2

85,7

1,2

7,4

6,6

83,6

0,6

 

W sierpniu warto zwrócić uwagę na:

  • wzrosty przewozów krajowych w Indiach, Rosji, i, szczególnie, w Chinach. Ten trzeci rynek w znacznym stopniu, „ciągnie” cały rynek globalny. Goni amerykański. Ma już udział 9,1% udziału (sam domestic) a USA – 14,5%. Przy takim tempie wzrostu łatwo zrozumieć, dlaczego chińscy przewoźnicy „importują” pilotów z bardzo wielu krajów. Rynek rosyjski dogonił już japoński, który jest w fazie długiej stagnacji. Mknie indyjski, ale jego udział to „tylko” 1,4%, czyli tyle ile rosyjskiego.
  • rekordowe LF-y linii europejskich - na trasach międzynarodowych. Linie te wciąż świetnie planują i kontrolują oferowanie. Istotne znaczenie ma też wzrost udziału w rynku europejskim tanich linii.
  • linie północnoamerykańskie tym razem uzyskały LF-y na trasach międzynarodowych wyższe niż na krajowych. To rzadkość.
  • stabilnie bardzo dobre wyniki linii azjatyckich, prawdziwych „parowozów” wzrostu. Mają one łącznie już ponad 1/3 rynku globalnego - 33,7%. Dla porównania Europejskie - 26,6%, a północnoamerykańskie - 23%.

 

Przewozy cargo

 

Wzrost przewozów cargo w sierpniu wyniósł 2,3%, a więc tyle, ile w lipcu – po korekcie. To najniższy indeks od maja 2016, kiedy wyniósł 2,7%. W czerwcu było to 2,7%, w maju - 4,2%, w kwietniu - 4,1%, w marcu - 1,7%, w lutym - 6,8%, aw styczniu - 8,0%. W całym roku 2017 indeks wzrostu wyniósł 9,0% i był to najwyższy poziom od roku 2010. Obecny FLF spadł o 0,9ppct do poziomu 42,2%. Obecne tempo wzrostu jest o ponad połowę niższe od średniej pięcioletniej.

 

Powody takiego osłabienia trendu wzrostu są wciąż te same. Zakończenie cyklu uzupełniania zapasów, napięcia w wielu rejonach świata, osłabienie koniunktury.

 

Wyniki regionalnie lipca i narastająco:

  • Linie europejskie: wzrostprzewozów o 3,7% przy wzroście oferowania o 5,2%, FLF: 42,4%, spadek o 0,6ppct.
  • Przewoźnicy azjatyccy – indeks wzrostu 1,6%, a FLF 53,4% (-0,9ppct).

 

Wyniki narastająco:

  • Globalnie: FTK – +4,0%, FLF 44,1% (-0,3ppct)
  • Linie europejskie: FTK +3,9% FLF 45,3% (-0,4ppct),
  • Linie azjatyckie: FTK +3,7% FLF 53,7% (-1,1ppct).
  • Linie północnoamerykańskie: FTK +4,6%, FLF 35,8% (+0,2ppct)

 

 

Słowniczek

RPK – ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.

ASK – ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.

PLF – współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: IATA, PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Cargo | IATA | Lotnisko | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony