Barometr Świat
We wrześniu 2018 wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie 5,5%. Był niższy niż w ośmiu poprzednich miesiącach, w sierpniu było to 6,4%, w lipcu - 6,1%, w czerwcu - aż 8,1%. W całym roku 2017 indeks wyniósł 7,6%.
Na nieco niższy indeks wzrostu wpływ miały zakłócenia pogodowe, a szczególnie tajfuny w Azji. Według estymacji IATA obniżyły one indeks wzrostu o 0,1 - 0,2ppct. Indeks ten był zgodny ze średnią dziesięcioletnią (6,7%), ale poniżej indeksów tegorocznych, nie mówiąc już o wynikach w roku ubiegłym. To lekkie osłabienie popytu obserwowane jest w trzecim kwartale 2018 i ma związek z zakończeniem się okresu, kiedy był on stymulowany niskimi taryfami lotniczymi. Również nieco mniej jasny jest obraz światowej sytuacji ekonomicznej oraz polityczno - militarne niepokoje w różnych regionach świata. Można już też mówić o negatywnych wpływach BREXIT-u.
Wynik całego roku powinien być zbliżony do średniej z ostatnich pięciu lat (6,9%), ale nieco wyższy od średniej wieloletniej.
I tym razem indeks wzrostu przewozów na trasach międzynarodowych był znacznie niższy niż na krajowych. Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.
Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.
Dane przewozowe IATA za wrzesień 2018 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z wrześniem 2017 oraz PLF. Porównanie danych narastająco.
Region |
Wrzesień 2018/2017 |
Rok 2018/2017 narastająco. |
||||||
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF w % |
Zmiana PLF ppct |
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF w % |
Zmiana PLF ppct |
|
Europa |
5,4 |
4,9 |
86,7 |
0,4 |
6,2 |
5,0 |
85,2 |
0,9 |
Ameryka Płn. |
5,6 |
7,2 |
80,7 |
-1,2 |
5,1 |
4,8 |
84,1 |
0,3 |
Azja/Pacyfik |
6,7 |
6,0 |
80,8 |
0,5 |
9,2 |
8,2 |
81,9 |
0,8 |
Afryka |
2,3 |
1,4 |
74,5 |
0,6 |
2,8 |
1,0 |
72,0 |
1,3 |
Ameryka Łac. |
6,3 |
8,3 |
80,3 |
-1,5 |
6,1 |
6,3 |
81,5 |
-0,2 |
Bliski Wsch. |
1,4 |
4,8 |
72,1 |
-2,4 |
4,6 |
4,9 |
75,2 |
-0,2 |
Łącznie |
5,5 |
5,8 |
81,4 |
-0,3 |
6,7 |
6,0 |
82,3 |
0,6 |
Komentarz
Wyniki były mocno zróżnicowane. Stabilnie rozwijają się linie europejskie. I stabilnie „żyłują” swoje LF-y. Były one zdecydowanie wyższe niż odnotowane przez linie z innych regionów. To bardzo ważny sposób obrony przed coraz wyższymi kosztami paliwa. Wysoki był indeks wzrostu linii z Ameryki Północnej, ale bardzo znacznie spadł im LF, gdyż mocno zainwestowały w oferowanie. W ich przypadku LF był bardzo istotnie niższy niż średnia tegoroczna, mimo, iż wrzesień to wysoko sezon przewozowy. Linie z Azji mocno odczuły zakłócenia pogodowe. Wręcz dramatycznie słabe były wyniki przewoźników z Bliskiego Wschodu. Ich LF jest bardzo niski i ciągle spada. Wygląda na to, iż strategia rozwoju linii z regionu Zatoki Perskiej, oparta na przejmowaniu ogromnych strumieni ruchu tranzytowego, jest w impasie. A Turkish Airlines mknie do przodu.
Przewozy międzynarodowe i krajowe: wrzesień 2018 do września 2017 i narastająco
Region |
Wrzesień 2018/2017 |
Narastająco 2018 |
||||||
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF % |
Zmiana PLF |
Zmiana RPK |
Zmiana ASK |
PLF % |
Zmiana PLF |
|
Europa |
5,2 |
4,9 |
87,0! |
0,2 |
6,2 |
5,2 |
85,6 |
0,8 |
Ameryka Płn. |
5,0 |
5,4 |
80,8 |
-0,3 |
5,0 |
3,8 |
83,2 |
0,9 |
Azja/Pacyfik |
5,4 |
4,3 |
79,2 |
0,9 |
7,8 |
6,8 |
80,6 |
0,8 |
Afryka |
6,0 |
4,9 |
74,6 |
0,8 |
6,8 |
4,4 |
71,9 |
1,6 |
Ameryka Łac. |
7,0 |
9,8 |
80,3 |
-2,1 |
7,0 |
7,5 |
81,9 |
-0,4 |
Bliski Wsch. |
1,8 |
5,3 |
72,3! |
-2,4! |
4,8 |
5,2 |
75,3 |
-0,3 |
Łączn. międz. |
4,9 |
5,1 |
81,2 |
-0,1 |
6,4 |
5,5 |
81,7 |
0,6 |
Brazylia |
3,5 |
6,0 |
81,1 |
-2,0 |
5,1 |
5,4 |
80,8 |
-0,2 |
Chiny |
9,3 |
10,3 |
81,6 |
-0,7 |
12,7 |
12,5 |
84,8 |
0,1 |
Indie |
19,8 |
18,8 |
84,7 |
0,7 |
20,5 |
17,3 |
87,2 |
2,3 |
Japonia |
-5,0 |
-3,7 |
75,1 |
-1,0 |
1,7 |
0,3 |
72,0 |
1,0 |
Rosja |
11,1 |
8,5 |
87,0 |
2,0 |
8,0 |
5,5 |
81,6 |
1,9 |
USA |
6,2 |
8,6 |
80,7 |
-1,8 |
5,3 |
5,3 |
84,7 |
-0,1 |
Łącznie kraj. |
6,5 |
7,4 |
81,6 |
-0,6 |
7,4 |
6,7 |
83,4 |
0,5 |
We wrześniu warto zwrócić uwagę na:
Przewozy cargo
Wzrost przewozów cargo we wrześniu wyniósł tylko 2,0. W sierpniu i lipcu było to 2,3%, w lipcu – po korekcie, w czerwcu - 2,7%, w maju - 4,2%, w kwietniu - 4,1%, w marcu - 1,7%, w lutym - 6,8%, aw styczniu - 8,0%. W całym roku 2017 indeks wzrostu wyniósł 9,0% i był to najwyższy poziom od roku 2010. FLF spadł o 0,5ppct do poziomu 44,8%. Obecne tempo wzrostu jest o ponad połowę niższe od średniej pięcioletniej.
Powody takiego osłabienia trendu wzrostu są wciąż te same. Zakończenie cyklu uzupełniania zapasów, napięcia w wielu rejonach świata, osłabienie koniunktury. I, dodatkowo, azjatyckie tajfuny.
Wyniki regionalne września:
Wyniki narastająco:
Słowniczek
RPK – ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.
ASK – ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.
PLF – współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródło: IATA, PRTL.pl
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.