INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr Świat


Barometr Świat – wrzesień 2018. Wolniejsze tempo wzrostu

Marek Serafin, 2018-11-13
     

We wrześniu 2018 wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie 5,5%. Był niższy niż w ośmiu poprzednich miesiącach, w sierpniu było to 6,4%, w lipcu - 6,1%, w czerwcu - aż 8,1%. W całym roku 2017 indeks wyniósł 7,6%.

 

Na nieco niższy indeks wzrostu wpływ miały zakłócenia pogodowe, a szczególnie tajfuny w Azji. Według estymacji IATA obniżyły one indeks wzrostu o 0,1 - 0,2ppct. Indeks ten był zgodny ze średnią dziesięcioletnią (6,7%), ale poniżej indeksów tegorocznych, nie mówiąc już o wynikach w roku ubiegłym. To lekkie osłabienie popytu obserwowane jest w trzecim kwartale 2018 i ma związek z zakończeniem się okresu, kiedy był on stymulowany niskimi taryfami lotniczymi. Również nieco mniej jasny jest obraz światowej sytuacji ekonomicznej oraz polityczno - militarne niepokoje w różnych regionach świata. Można już też mówić o negatywnych wpływach BREXIT-u.

 

Wynik całego roku powinien być zbliżony do średniej z ostatnich pięciu lat (6,9%), ale nieco wyższy od średniej wieloletniej.

 

I tym razem indeks wzrostu przewozów na trasach międzynarodowych był znacznie niższy niż na krajowych. Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.

 

Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.

 

Dane przewozowe IATA za wrzesień 2018 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z wrześniem 2017 oraz PLF. Porównanie danych narastająco.

 

 

Region

 Wrzesień 2018/2017

Rok 2018/2017 narastająco.

Zmiana

 RPK %

Zmiana ASK %

PLF

w %

Zmiana

 PLF ppct

Zmiana

RPK %

Zmiana

ASK %

PLF

w %

Zmiana

PLF ppct

Europa

5,4

4,9

86,7

0,4

6,2

5,0

85,2

0,9

Ameryka Płn.

5,6

7,2

80,7

-1,2

5,1

4,8

84,1

0,3

Azja/Pacyfik

6,7

6,0

 80,8

0,5

9,2

8,2

81,9

0,8

Afryka

2,3

1,4

74,5

0,6

2,8

1,0

72,0

1,3

Ameryka Łac.

6,3

8,3

80,3

-1,5

6,1

6,3

81,5

-0,2

Bliski Wsch.

1,4

4,8

72,1

-2,4

4,6

4,9

75,2

-0,2

Łącznie

5,5

5,8

81,4

-0,3

6,7

6,0

82,3

0,6

 

Komentarz

 

Wyniki były mocno zróżnicowane. Stabilnie rozwijają się linie europejskie. I stabilnie „żyłują” swoje LF-y. Były one zdecydowanie wyższe niż odnotowane przez linie z innych regionów. To bardzo ważny sposób obrony przed coraz wyższymi kosztami paliwa. Wysoki był indeks wzrostu linii z Ameryki Północnej, ale bardzo znacznie spadł im LF, gdyż mocno zainwestowały w oferowanie. W ich przypadku LF był bardzo istotnie niższy niż średnia tegoroczna, mimo, iż wrzesień to wysoko sezon przewozowy. Linie z Azji mocno odczuły zakłócenia pogodowe. Wręcz dramatycznie słabe były wyniki przewoźników z Bliskiego Wschodu. Ich LF jest bardzo niski i ciągle spada. Wygląda na to, iż strategia rozwoju linii z regionu Zatoki Perskiej, oparta na przejmowaniu ogromnych strumieni ruchu tranzytowego, jest w impasie. A Turkish Airlines mknie do przodu.

 

 

 Przewozy międzynarodowe i krajowe: wrzesień 2018 do września 2017 i narastająco

 

 

Region

 Wrzesień 2018/2017

 Narastająco 2018

Zmiana

 RPK %

Zmiana

ASK %

PLF

 %

Zmiana

PLF

Zmiana

RPK

Zmiana

ASK

PLF

%

Zmiana

PLF

Europa

5,2

4,9

87,0!

0,2

6,2

5,2

 85,6

0,8

Ameryka Płn.

5,0

 5,4

80,8

-0,3

5,0

3,8

83,2

0,9

Azja/Pacyfik

5,4

4,3

79,2

0,9

7,8

6,8

80,6

0,8

Afryka

6,0

4,9

74,6

0,8

6,8

4,4

71,9

1,6

Ameryka Łac.

7,0

9,8

80,3

-2,1

 7,0

7,5

81,9

-0,4

Bliski Wsch.

1,8

5,3

72,3!

-2,4!

4,8

5,2

75,3

-0,3

Łączn. międz.

4,9

5,1

81,2

-0,1

6,4

5,5

81,7

0,6

Brazylia

3,5

6,0

81,1

-2,0

5,1

5,4

80,8

-0,2

Chiny

9,3

10,3

81,6

-0,7

12,7

12,5

84,8

0,1

Indie

19,8

18,8

84,7

0,7

20,5

17,3

87,2

2,3

Japonia

 -5,0

 -3,7

75,1

-1,0

1,7

0,3

72,0

1,0

Rosja

11,1

 8,5

87,0

2,0

8,0

5,5

81,6

1,9

USA

6,2

8,6

80,7

-1,8

5,3

 5,3

84,7

-0,1

Łącznie kraj.

6,5

7,4

81,6

-0,6

7,4

6,7

83,4

0,5

 

We wrześniu warto zwrócić uwagę na:

  • ciągłe wzrosty przewozów krajowych w Indiach, Rosji, i, szczególnie, w Chinach. Ten trzeci rynek w znacznym stopniu, „ciągnie” cały rynek globalny. Goni amerykański. Ma już udział 9,1% udziału (sam domestic) a USA – 14,5%. Przy takim tempie wzrostu łatwo zrozumieć, dlaczego chińscy przewoźnicy „importują” pilotów z bardzo wielu krajów. Rynek rosyjski przegonił już japoński, który jest w fazie długiej stagnacji. Mknie indyjski, ale jego udział to „tylko” 1,4%, czyli tyle ile rosyjskiego.
  • wciąż wyjątkowo wysokie LF-y linii europejskich - na trasach międzynarodowych. Są one na poziomie, który kilka lat temu osiągały wyłącznie tanie linie.
  • linie północnoamerykańskie, po długim okresie bardzo ostrożnego podejścia do wzrostów oferowania, zmieniły swoją strategię. Szczególnie wysoki był indeks wzrostu na trasach domestic.
  • i tym razem najwyższy indeks wzrostu przewozów miały linie z Azji, ale był on istotnie niższy, niż średnia tegoroczna. Już niedługo przekonamy się, czy to chwilowe zaburzenie związane z kataklizmami pogodowymi.
  • linie z Bliskiego Wschodu mają już najniższy LF. Coraz bardziej prawdopodobna jest teza, że to nie chwilowa „aberracja”, ale problem strukturalny.

 

Przewozy cargo

 

Wzrost przewozów cargo we wrześniu wyniósł tylko 2,0. W sierpniu i lipcu było to 2,3%, w lipcu – po korekcie, w czerwcu - 2,7%, w maju - 4,2%, w kwietniu - 4,1%, w marcu - 1,7%, w lutym - 6,8%, aw styczniu - 8,0%. W całym roku 2017 indeks wzrostu wyniósł 9,0% i był to najwyższy poziom od roku 2010. FLF spadł o 0,5ppct do poziomu 44,8%. Obecne tempo wzrostu jest o ponad połowę niższe od średniej pięcioletniej.

 

Powody takiego osłabienia trendu wzrostu są wciąż te same. Zakończenie cyklu uzupełniania zapasów, napięcia w wielu rejonach świata, osłabienie koniunktury. I, dodatkowo, azjatyckie tajfuny.

 

Wyniki regionalne września:

  • Linie europejskie: wzrostprzewozów tylko o 1,5% przy wzroście oferowania o 0,9%, FLF: 45,3%, poprawa o 0,3ppct.
  • Przewoźnicy azjatyccy – indeks wzrostu 1,2%!, a FLF 55,4% (+-0,0ppct).

 

Wyniki narastająco:

  • Globalnie: FTK – +3,7%, FLF 44,1% (-0,4ppct)
  • Linie europejskie: FTK +3,6% FLF 45,2% (-0,4ppct),
  • Linie azjatyckie: FTK +3,1% FLF 53,7% (-1,2ppct).
  • Linie północnoamerykańskie: FTK +4,3%, FLF 35,9% (+-0,0ppct)

 

 

Słowniczek

RPK – ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.

ASK – ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.

PLF – współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: IATA, PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Cargo | IATA | Linie lotnicze | Lotnisko | Pasażer | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony