Barometr Świat
W październiku 2018 wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie 6,3% i był wyższy niż we wrześniu - 5,5%. W sierpniu było to 6,4%, w lipcu - 6,1%, w czerwcu - aż 8,1%. W całym roku 2017 indeks był istotnie wyższy i wyniósł 7,6%.
Lekka poprawa sytuacji jest niewątpliwa, ale jej szerszy obraz pokazuje, że mamy jednak do czynienia z osłabieniem koniunktury w porównaniu z pierwszą połową roku, nie mówiąc już o roku ubiegłym.
Wynik całego roku powinien być zbliżony do średniej z ostatnich pięciu lat (6,9%) i nieco wyższy od średniej wieloletniej.
Obecne wyniki potwierdzają, że istotne osłabienie impulsu wzrostowego związanego ze stosowaniem przez linie lotnicze bardzo niskich cen ma charakter trwały. Również globalna sytuacja ekonomiczna nie jest już tak jednoznacznie dobra, jak kilka i kilkanaście miesięcy temu, choć indeks PMI (Purchasing Managers` Index) ma nadal wartość pozytywną.
Tym razem indeks wzrostu przewozów na trasach międzynarodowych był jedynie minimalnie niższy niż na krajowych. Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi.
Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.
Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.
Dane przewozowe IATA - październik 2018 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z październikiem 2017 oraz PLF. Porównanie danych narastająco.
Region |
Październik 2018/2017 |
Rok 2018/2017 narastająco. |
||||||
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF w % |
Zmiana PLF ppct |
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF w % |
Zmiana PLF ppct |
|
Europa |
7,4 |
6,8 |
84,8! |
0,5 |
6,3 |
5,2 |
85,1 |
0,9 |
Ameryka Płn. |
4,6 |
4,8 |
83,2 |
-0,1 |
5,1 |
4,7 |
83,9 |
0,3 |
Azja/Pacyfik |
7,6 |
7,0 |
80,8 |
0,4 |
9,0 |
8,0 |
81,7 |
0,7 |
Afryka |
1,7 |
1,3 |
71,1 |
0,3 |
2,5 |
0,9 |
71,5 |
1,1 |
Ameryka Łac. |
6,5 |
9,1 |
80,9 |
6,1 |
6,6 |
6,6 |
81,5 |
-0,4 |
Bliski Wsch. |
3,9 |
5,8 |
70,0 |
-1,3 |
4,7 |
4,9 |
75,5 |
-0,2 |
Łącznie |
6,3 |
6,3 |
81,1 |
0,0 |
6,7 |
6,0 |
82,2 |
0,5 |
Komentarz
Podobnie, jak w poprzednich miesiącach wyniki były mocno zróżnicowane. Stabilnie rozwijają się linie europejskie. W październiku pewne znaczenie miała też kwestia bazy porównawczej – indeks wzrostu w roku 2017 był istotnie niższy od średniej całorocznej. I stabilnie przewoźnicy europejscy„żyłują” swoje LF-y. Były one zdecydowanie wyższe niż odnotowane przez linie z innych regionów. To bardzo ważny sposób obrony przed wysokimi kosztami paliwa. Nie tak wysoki, jak we wrześniu, był indeks wzrostu przewozów linii z Ameryki Północnej, ale za to tylko nieznacznie spadł im LF.
Wręcz dramatycznie słabe były wyniki przewoźników z Bliskiego Wschodu. Niski indeks wzrostu, bardzo niski LF, który ciągle spada. Wygląda na to, iż strategia rozwoju linii z regionu Zatoki Perskiej, oparta na przejmowaniu ogromnych strumieni ruchu tranzytowego, jest w impasie. A Turkish Airlines mknie do przodu. Już niedługo pomoże mu nowe lotnisko.
Na globalny brak wzrostu LF-a decydujący wpływ obok słabych wyników linii z Bliskiego Wschodu duży wpływ miały słabe, pod tym względem, wyniki linii z Ameryki Łacińskiej.
Przewozy międzynarodowe i krajowe: październik 2018 do października 2017 i narastająco.
Region |
Październik 2018/2017 |
Narastająco 2018 |
||||||
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF % |
Zmiana PLF |
Zmiana RPK |
Zmiana ASK |
PLF % |
Zmiana PLF |
|
Europa |
7,5 |
7,0 |
85,2 |
0,4 |
6,3 |
5,4 |
85,6 |
0,8 |
Ameryka Płn. |
5,6 |
3,7 |
80,4 |
1,4 |
5,0 |
3,8 |
82,8 |
1,0 |
Azja/Pacyfik |
5,8 |
5,4 |
78,9 |
0,3 |
7,5 |
6,6 |
80,7 |
0,7 |
Afryka |
6,8 |
5,5 |
70,3 |
0,9 |
6,8 |
4,5 |
71,1 |
1,5 |
Ameryka Łac. |
5,9 |
9,1 |
80,4 |
-2,4 |
6,8 |
7,7 |
82,1 |
-0,6 |
Bliski Wsch. |
4,4 |
6,4 |
69,8! |
-1,3 |
4,9 |
5,3 |
75,4 |
-0,3 |
Łączn. międz. |
6,3 |
6,1 |
79,8 |
0,1 |
6,3 |
5,6 |
81,7 |
0,6 |
Brazylia |
3,4 |
5,8 |
81,4 |
-1,9 |
4,9 |
5,5 |
80,7 |
-0,4 |
Chiny |
12,2 |
11,1 |
85,2 |
0,8 |
12,6 |
12,3 |
84,6 |
0,2 |
Indie |
15,0 |
17,4 |
83,1 |
-1,7 |
19,9 |
17,4 |
87,1 |
1,8 |
Japonia |
1,7 |
2,2 |
75,1 |
-0,4 |
1,7 |
0,5 |
71,7 |
0,9 |
Rosja |
11,7 |
8,8 |
83,8 |
2,2 |
8,3 |
5,8 |
83,9 |
2,0 |
USA |
4,3 |
5,6 |
84,8 |
-1,1 |
5,2 |
5,4 |
84,7 |
-0,1 |
Łącznie kraj. |
6,4 |
6,7 |
83,3 |
-0,2 |
7,2 |
6,7 |
83,2 |
0,4 |
W październiku warto zwrócić uwagę na:
Przewozy cargo
Wzrost przewozów cargo w październiku wyniósł 3,1%. We wrześniu było to tylko 2,5% (po korekcie), w sierpniu i lipcu - 2,3%, w czerwcu - 2,7%, w maju - 4,2%, w kwietniu - 4,1%, w marcu - 1,7%, w lutym - 6,8%, aw styczniu - 8,0%. W całym roku 2017 indeks wzrostu wyniósł 9,0% i był to najwyższy poziom od roku 2010. FLF spadł o 1,1ppct do poziomu 50,4%. Obecne tempo wzrostu jest o prawie połowę niższe od średniej pięcioletniej.
Powody takiego osłabienia trendu wzrostu są wciąż te same. Zakończenie cyklu uzupełniania zapasów, napięcia w wielu rejonach świata, osłabienie koniunktury. Jednak od niedawna notujemy niewielkie wzmocnienie trendu wzrostowego.
Wyniki regionalne września:
Linie europejskie: wzrostprzewozów tylko o 1,4% przy wzroście oferowania o 1,9%, FLF: 55,8%, spadek o 0,3ppct.
Przewoźnicy azjatyccy – indeks wzrostu 1,9%, a FLF 56,9% (-1,3ppct).
Wyniki narastająco:
Globalnie: FTK – +4,3%, FLF 48,9% (-0,5ppct)
Linie europejskie: FTK +3,4% FLF 53,7% (-0,4ppct),
Linie azjatyckie: FTK +2,9% FLF 55,5% (-1,3ppct).
Linie północnoamerykańskie: FTK +7,5 %, FLF 40,8% (+0,2ppct).
Uwaga: Wyniki narastająco (dla regionów) wydają się być niespójne z wynikami narastająco po wrześniu. Być może za miesiąc IATA opublikuje korektę.
Słowniczek
RPK – ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.
ASK – ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.
PLF – współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródło: IATA, PRTL.pl
IATA | Linie lotnicze | Lotnisko | Pasażer
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.