Barometr Świat
W marcu 2019 wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie jedynie 3,1%. W lutym było to 5,3%, w styczniu - 6,5%, w grudniu - 5,3%,w listopadzie - 6,2%, w październiku - 6,3%,we wrześniu - 5,5%, w sierpniu - 6,4%, w lipcu - 6,1%, w czerwcu - aż 8,1%. Indeks marcowy był aż o 3,4ppct. niższy od indeksu całego roku 2018 (6,5%).
Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) uległ istotnemu pogorszeniu - w porównaniu z marcem 2018 aż o 0,9ppct. Indeks marcowy i indeks narastająco (4,8%) są istotnie niższe zarówno od średniego indeksu za okres ostatnich 10 lat – 6,1%, jak i 5 lat – 7,1%.
Po raz kolejny wzrost ruchu na trasach międzynarodowych (2,5%) był zdecydowanie niższy, niż na trasach krajowych (4,1%).
Oceniając wyniki marca musimy uwzględnić, że w roku ubiegłym Wielkanoc przypadła 1.04 i bardzo znaczna część świątecznego ruchu odbyła swoje podróże jeszcze w marcu.
Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.
Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.
Dane przewozowe IATA - marzec 2019 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z marcem 2018 oraz PLF. Dane narastająco.
Region |
Marzec 2019/2018 |
Rok 2019/2018 narastająco |
||||||
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF w % |
Zmiana PLF ppct |
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF w % |
Zmiana PLF ppct |
|
Europa |
4,9 |
5,4 |
83,7 |
-0,4 |
6,4 |
7,1 |
81,6 |
-0,5 |
Ameryka Płn. |
4,9 |
5,0 |
85,0 |
-0,1 |
4,7 |
4,4 |
81,9 |
0,2 |
Azja/Pacyfik |
1,9 |
3,5 |
81,2 |
-1,3 |
5,4 |
5,4 |
81,6 |
0,0 |
Afryka |
2,6 |
2,0 |
72,0 |
0,4 |
3,0 |
1,7 |
71,1 |
0,9 |
Ameryka Łac. |
5,6 |
5,1 |
81,5 |
0,3 |
5,3 |
5,7 |
81,7 |
-0,3 |
Bliski Wsch. |
-3,0!! |
2,1 |
73,9!! |
-1,3 |
-1,3 |
2,6 |
73,8 |
-2,9! |
Łącznie |
3,1 |
4,2 |
81,7 |
-0,9 |
4,8 |
5,2 |
80,6 |
-0,4 |
W marcu warto odnotować:
Według analizy IATA, poddany anualizacji średni indeks wzrostu w ciągu ostatnich sześciu miesięcy jest solidny – 4,1%, ale zdecydowanie niższy, niż rok wcześniej- aż 8,6%. Istotne znaczenie ma tu wyraźne osłabienie globalnej sytuacji ekonomicznej, na które wskazuje znaczny spadek indeksu PMI (Purchasing Managers Index). Korelacja pomiędzy trendem zmian tego indeksu i trendem zmian indeksu przewozów mierzonych w RPK jest bardzo duża.
Przewozy międzynarodowe i krajowe: marzec 2019 do marca 2018 i narastająco.
Region |
Marzec 2019/2018 |
Marzec 2019 |
||||||
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF % |
Zmiana PLF |
Zmiana RPK |
Zmiana ASK |
PLF % |
Zmiana PLF |
|
Europa |
4,7 |
5,4 |
84,2 |
-0,6 |
6,5 |
7,2 |
82,3 |
-0,6 |
Ameryka Płn. |
3,0 |
2,6 |
83,7 |
0,3 |
4,1 |
3,2 |
81,2 |
0,7 |
Azja/Pacyfik |
2,0 |
4,0 |
80,1 |
-1,6 |
4,4 |
4,6 |
80,9 |
-0,1 |
Afryka |
2,1 |
1,1 |
71,4 |
0,7 |
3,2 |
1,5 |
70,7 |
1,2 |
Ameryka Łac. |
5,5 |
5,8 |
81,9 |
-0,2 |
5,2 |
6,2 |
81,9 |
-0,8 |
Bliski Wsch. |
-3,0 |
2,3 |
74,0 |
-4,0 |
-1,1 |
2,8 |
73,8 |
-2,9 |
Łączn. międz. |
2,5 |
4,0 |
80,8 |
-1,2 |
4,3 |
5,0 |
80,0 |
-0,5 |
Brazylia |
3,2 |
2,1 |
80,9 |
0,9 |
3,7 |
2,9 |
82,6 |
0,7 |
Chiny |
2,9 |
4,4 |
84,2 |
-1,2 |
9,4 |
9,3 |
84,1 |
0,1 |
Indie |
3,1 |
4,7 |
86,6 |
-1,4 |
7,8 |
10,4 |
87,1 |
-2,1 |
Japonia |
4,2 |
3,6 |
74,5 |
0,4 |
3,4 |
2,9 |
70,5 |
0,3 |
Rosja |
14,2! |
11,1 |
80,5 |
2,2 |
11,7 |
11,1 |
77,7 |
0,4 |
USA |
6,3 |
6,9 |
85,9 |
-0,5 |
5,3 |
5,4 |
82,4 |
-0,1 |
Łączn. Kraj |
4,1 |
4,5 |
83,4 |
-0,3 |
5,6 |
5,7 |
81,7 |
0,0 |
W marcu warto zwrócić uwagę na:
Przewozy cargo.
W marcu przewozy cargo wzrosły, ale tylko o 0,1%, w lutym spadły, w FTK, aż o 4,7%, w styczniu o 1,8%, w grudniu - 0,5%, w listopadzie indeks był zerowy, w październiku miał miejsce wzrost o 3,1%, we wrześniu o 2,5%, w sierpniu i lipcu – o 2,3%, w czerwcu – o 2,7%, w maju - o 4,2%, w kwietniu – o 4,1%. W całym roku 2018 indeks wzrostu wyniósł 3,5%. W marcu 2019 FLF spadł o 1,5ppct do poziomu 49,5%. W całym roku 2018 FLF wyniósł 49,1% - spadek o 0,9ppct.
Narastająco: FTK – spadek o 2,0%. FLF spadek o 2,5ppct do poziomu 46,5%.
Wyniki regionalne - marca i narastająco:
Po czterech miesiącach spadków miał miejsce minimalny wzrost. To jednak nie jest powód do optymizmu, gdyż w tym przypadku data Wielkanocy w 2018 spowodowała pewne zaniżenie bazy porównawczej. Po anualizacji trend jest nadal ujemny i wynosi około -1,4%. I tu niski poziom wskaźnika PMI potwierdza dość słabą globalną sytuację ekonomiczną, w tym w odniesieniu do zamówień eksportowych.
Słowniczek
RPK – ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.
ASK – ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.
PLF – współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródło: IATA, PRTL.pl
Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Pasażer | Popyt | Przewozy
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.