Barometr Świat
W lipcu wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie 6,8%. Był więc bardzo wysoki, ale jednak poniżej indeksu czerwcowego - 7,7% (po korekcie) oraz średniej całego półrocza - 7,9%. To jednak nadal powyżej średniej wieloletniej, która wynosi około 5,5% - dziesięcioletnia i 6,4% - pięcioletnia.
Rekordowy był też, dla lipca, LF - 84,7%. Linie lotnicze prawie ze wszystkich regionów poprawiały swoje LF-y. Jedyny wyjątek to, tym razem nie Bliski Wschód, lecz Ameryka Północna – minimalny spadek o 0,1ppct. Nadal zdecydowanie największą część wzrostu ruchu generują linie europejskie i azjatyckie.
Bardzo osłabł wpływ niskich cen na dodatkowe pobudzanie popytu. Po prostu zatrzymał się ich trend spadkowy. Stabilizują się też czynniki ogólno-ekonomiczne.
Po raz kolejny indeks wzrostu na połączeniach międzynarodowych był niższy niż na krajowych. To w ogromnym stopniu zasługa rynku chińskiego. .
Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.
Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.
Dane przewozowe IATA za lipiec 2017 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z lipcem 2016 oraz PLF
Region
|
Lipiec 2017/2016
|
Narastająco 2017/2016
|
||||||
Zmiana
RPK %
|
Zmiana ASK %
|
PLF
w %
|
Zmiana
PLF ppct
|
Zmiana
RPK %
|
Zmiana
ASK %
|
PLF
w %
|
Zmiana
PLF ppct
|
|
Europa
|
7,7
|
6,2
|
88,5
|
1,2
|
8,6
|
6,3
|
83,5
|
1,8
|
Ameryka Płn.
|
4,5
|
4,5
|
86,6
|
-0,1
|
3,9
|
3,6
|
83,6
|
0,2
|
Azja/Pacyfik
|
8,4
|
7,9
|
82,0
|
0,3
|
10,2
|
7,9
|
81,0
|
1,7
|
Afryka
|
5,9
|
1,5
|
74,1
|
3,1
|
7,7
|
3,7
|
69,5
|
2,6
|
Ameryka Łac.
|
7,7
|
7,3
|
84,8
|
0,3
|
6,7
|
7,0
|
82,0
|
-0,2
|
Bliski Wsch.
|
4,6
|
4,1
|
81,2
|
0,4
|
6,7
|
7,0
|
74,7
|
-0,2
|
Łącznie
|
6,8
|
6,1
|
84,7
|
0,6
|
7,7
|
6,1
|
81,3
|
1,2
|
Komentarz
W tym miesiącu wyniki linii europejskich robią szczególne wrażenie. Ich LF jest zdecydowanie najwyższy. Po raz pierwszy od bardzo wielu miesięcy wyprzedziły linie północnoamerykańskie. To efekt świetnej sytuacji rynkowej, polityki otwartego nieba w UE i „okolicach” oraz szczególnej agresywności tanich linii. Ale, jak pokazują dane z naszych kolejnych raportów Wyniki przewozowe wybranych linii europejskich wysokie indeksy wzrostu osiąga też większość linii sieciowych. Dzięki dobrze zaplanowanym wzrostom oferowania poprawiane są, i to bardzo znacznie, LF-y. Wyniki te, uzyskiwane w szczycie sezonu, świetnie wróżą, jeżeli chodzi o wyniki finansowe linii europejskich. Nadal drugimi liderami są przewoźnicy azjatyccy. Ogromny w tym udział mają linie chińskie. Na ogromnym rynku krajowym osiągają bardzo wysokie, wręcz rekordowe, indeksy wzrostu i szalenie wysokie LF-y.
Linie bliskowschodnie zaczęły wreszcie poprawiać swoje LF-y, przy znacznie niższej dynamice wzrostu przewozów. Osiągają to dzięki zdecydowanemu ograniczeniu tempa wzrostu oferowania. Chyba na dłuższy okres możemy zapomnieć o indeksach dwucyfrowych. Producenci samolotów mają powody do niepokoju.
Przewozy międzynarodowe i krajowe: lipiec 2017 do lipca 2016 i narastająco
Region
|
Lipiec 2017/2016
|
Narastająco 2017/2016
|
||||||
Zmiana
RPK %
|
Zmiana
ASK %
|
PLF
%
|
Zmiana
PLF
|
Zmiana
RPK
|
Zmiana
ASK
|
PLF
%
|
Zmiana
PLF
|
|
Europa
|
7,5
|
5,9
|
88,7
|
1,3
|
8,6
|
5,9
|
84,1
|
2,0
|
Ameryka Płn.
|
3,5
|
3,8
|
85,9
|
-0,3
|
4,2
|
3,6
|
81,5
|
0,5
|
Azja/Pacyfik
|
5,9
|
6,7
|
81,0
|
-0,6
|
8,5
|
6,7
|
79,8
|
1,4
|
Afryka
|
6,5
|
1,7
|
74,1
|
3,4
|
8,7
|
4,2
|
68,8
|
2,9
|
Ameryka Łac.
|
10,5
|
10,0
|
84,9
|
0,4
|
9,5
|
6,7
|
82,6
|
2,1
|
Bliski Wsch.
|
4,5
|
3,6
|
81,5
|
0,7
|
7,0
|
6,9
|
74,8
|
0,1
|
Łączn. międz.
|
6,2
|
5,5
|
84,6
|
7,8
|
6,0
|
1,4
|
80,5
|
1,4
|
Brazylia
|
3,9
|
4,3
|
84,2
|
-0,3
|
1,5
|
0,6
|
80,9
|
0,8
|
Chiny
|
15,0
|
12,7
|
84,8
|
1,8
|
15,1
|
12,4
|
84,5
|
2,0
|
Indie
|
12,5
|
14,5
|
82,6
|
-1,5
|
17,7
|
15,4
|
85,4
|
1,7
|
Japonia
|
6,6
|
1,4
|
69,6
|
3,4
|
6,6
|
1,6
|
69,0
|
3,2
|
Rosja
|
9,1
|
9,6
|
90,3
|
-0,4
|
12,5
|
13,0
|
79,6
|
-0,4
|
USA
|
5,1
|
5,0
|
87,2
|
0,1
|
3,7
|
3,5
|
84,9
|
0,1
|
Łącznie kraj.
|
7,9
|
7,1
|
85,0
|
0,6
|
7,5
|
6,3
|
82,8
|
0,9
|
Na trasach międzynarodowych i krajowych kontynuowane są trendy obserwowane w poprzednich miesiącach. Linie europejskie osiągnęły najlepsze wyniki, jeżeli chodzi o indeks wzrostu przewozów oraz poziom LF-a, ze wszystkich rynków wysoko rozwiniętych. Wciąż mknie do przodu chiński rynek domestic, podczas, gdy indyjski dostał niewielkiej zadyszki. Rosja może się pochwalić rekordowo wysokim LF-em. Stabilnie bardzo wysoki LF osiąga krajowy, w pełni skonsolidowany, rynek domestic USA.
Wspaniałe wyniki od początku roku notują linie z Ameryki Łacińskiej. Ten rynek też przeszedł fazę silnej restrukturyzacji i częściowej konsolidacji.
Przewozy cargo
Wzrost przewozów cargo w lipcu 2017 wyniósł aż 11,4%. Wostatnich pięciu miesiącachbył to czwarty miesiąc wzrostu dwucyfrowego. Podobnie jak w przewozach pasażerskich i tu zdecydowanymi liderami były linie europejskie i azjatyckie. Głównym generatorem wzrostu był tak jak w poprzednich miesiącach szybki wzrost wymiany towarowej.
Nadal znacznie poprawia się współczynnik wykorzystania pojemności frachtowej (FLF). Tym razem aż o 3ppct – do 43,7%, gdyż oferowanie wzrosło jedynie o 3,7%.
Wyniki czerwca:
Linie europejskie: wzrostprzewozów aż o 12,1% przy wzroście oferowania tylko o 5,5%, FLF: 44,2%, poprawa o 2,6ppct.
Przewoźnicy azjatyccy – indeks wzrostu 11,0%, a FLF aż 55,0% (+2,3ppct).
Wyniki narastająco:
Globalnie: FTK – +10,6%, FLF 44,6% (+2,8ppct)
Linie europejskie: FTK +13,3% !!, FLF 46,6% (+3,3ppct!!),
Linie azjatyckie: FTK +10,3%, FLF 53,9%!! (+2,6%).
Słowniczek
RPK - ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.
ASK - ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.
PLF - współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródło: IATA, PRTL.pl
Cargo | IATA | Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko | Obłożenie | Odprawa pasażerska | Oferowanie | Pasażer | Popyt | Praca | Przewozy | Rozwój | Samolot
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.