INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr Świat


Barometr Świat – luty 2018. Zdecydowany wzrost dynamiki przewozów

Marek Serafin, 2018-04-18
     

W lutym 2018 wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie 7,6% i był zdecydowanie wyższy niż w styczniu - 4,6% iistotnie wyższy niż w grudniu – 6,2%. W listopadzie było to 8,0%,a w październiku - 7,3%. W całym roku 2017 indeks wyniósł 7,6%.

 

Sprawdziły się przewidywania i opinie IATA. Spadek indeksu styczniowego wynikał z późnej w tym roku daty chińskiego Nowego Roku. Przypadł on w połowie lutego. Jak widzimy zjawiska i trendy zmian na chińskim rynku mają ogromny wpływ na sytuację globalną. Po mini kryzysie styczniowym sytuacja wróciła do normy i poprawił się znacząco globalny LF. W dużym stopniu dzięki rynkowi chińskiemu indeks wzrostu przewozów krajowych był wyższy niż międzynarodowych.

 

Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.

 

Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.

 

Dane przewozowe IATA za luty 2018 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z lutym 2017 oraz PLF. Porównanie danych narastająco.

 

 

Region

Luty 2017/2016

Rok 2018/2017 narastająco.

Zmiana

 RPK %

Zmiana ASK %

PLF

w %

Zmiana

 PLF ppct

Zmiana

RPK %

Zmiana

ASK %

PLF

w %

Zmiana

PLF ppct

Europa

7,0

4,9

81,6

1,6

6,7

5,0

80,8

1,3

Ameryka Płn.

6,5

5,0

80,6

1,1

4,8

4,5

79,9

0,3

Azja/Pacyfik

10,1

9,3

 82,1

0,6

7,4

7,7

81,3

-0,2

Afryka

2,1

0,2

68,8

1,3

2,4

1,4

69,6

0,7

Ameryka Łac.

5,2

7,2

81,4

0,9

6,3

5,6

82,6

0,6

Bliski Wsch.

3,7

3,9

74,0

-0,2

2,0

4,2

75,3

-1,6

Łącznie

7,6

6,3

80,4

0,9

5,9

5,7

80,0

0,2

 

Komentarz

 

Luty nadrobił znacznie „straty” styczniowe, ale indeks narastająco jest nadal dość niski. Najniższy w tym okresie od pięciu lat. Należy uwzględnić jednak wyjątkowo silny trend wzrost rok temu – kwestia bazy porównawczej. Według estymacji IATA, obniżyło to indeks wzrostu o około 0,6ppct. Obecny trend wzrostowy, po anualizacji, utrzymuje się na poziomie 6 -6,5%. Poniżej indeksy całorocznego 2017 (7,6%), ale powyżej średniej dziesięcioletniej – 5,5%.

 

Rynek nadal odczuwa dobrą globalnie sytuację ekonomiczną. Indeks PMI, odzwierciedlający stronę popytową gospodarki światowej - optymizm/pesymizm jej menadżerów wzrósł do najwyższego poziomu od trzech lat. IATA przewiduje jednak, że nie utrzyma się tak wysokie tempo wzrostu, jakie było notowane wcześniej. Powodem są wyższe koszty paliwa i pracy, które przekładają się na lekko wzrostowy trend zmian taryf. W roku ubiegłym niskie ceny miały bardzo duży, pozytywny wpływ na popyt.

 

Nadal liderami są rynki azjatyckie i europejskie. Notują bardzo wysokie indeksy wzrostu oraz bardzo wysokie LF-y. Szczególnie wart odnotowania jest wynik linii europejskich, które tak znacznie poprawiły LF, pomimo najniższego sezonu przewozowego.

 

To już prawie tradycja, że przewoźnicy z Bliskiego Wschodu pogorszyli swoje LF-y, mimo, iż ubiegłoroczny był i tak bardzo niski.

 

 

 Przewozy międzynarodowe i krajowe: Luty 2018 do lutego 2017 i narastająco.

 

 

Region

 Luty 2018/2017

 Narastająco 2018

Zmiana

 RPK %

Zmiana

ASK %

PLF

 %

Zmiana

PLF

Zmiana

RPK

Zmiana

ASK

PLF

%

Zmiana

PLF

Europa

6,8

5,0

82,2

1,4

6,4

5,0

81,5

1,1

Ameryka Płn.

7,2

 4,6

78,0

1,9

5,1

4,3

78,8

0,6

Azja/Pacyfik

9,1

8,4

80,5

0,6

6,5

7,1

80,3

-0,5

Afryka

6,3

3,3

67,8

1,9

5,5

3,8

69,1

1,1

Ameryka Łac.

9,8

8,9

81,5

0,6

 8,9

8,7

82,3

0,1

Bliski Wsch.

3,4

3,9

74,1

-0,3

1,8

4,2

75,4

-1,8

Łączn. międz.

7,2

5,9

79,3

1,0

5,6

5,6

79,4

0,0

Brazylia

4,5

3,4

80,1

0,8

3,6

2,8

82,6

0,6

Chiny

11,8

13,1

85,3

-0,9

8,9

10,5

83,4

-1,2

Indie

22,9

17,7

90,7

3,9

20,3

19,2

89,9

2,3

Japonia

 5,8

 2,1

71,8

2,5

4,1

1,8

68,6

1,5

Rosja

6,6

 1,3

77,9

3,8

7,2

2,0

76,6

3,8

USA

6,2

5,2

81,9

0,7

4,7

4,6

80,5

0,1

Łącznie kraj.

8,2

7,0

82,3

0,9

6,5

6,0

81,0

0,4

 

W lutym warto zwrócić uwagę na:

  • indeks wzrostu przewozów krajowych w Chinach - indeks narastająco niższy o 2,7ppct od średniej ubiegłorocznej, choć luty nadrobił część „strat”.
  • wciąż fatalne wyniki linii z rejonu Bliskiego Wschodu. Jak wynika z podawanych przez nas danych, THY wróciło na ścieżkę bardzo szybkiego wzrostu. Liniom z rejonu Zatoki, jak widać nie udaje się to.
  • wciąż świetne wyniki linii europejskich, a szczególnie ich rekordowe LF-y. Na trasach międzynarodowych wciąż przekraczają one bardzo wyraźnie poziom 80%, mimo, iż to najniższy sezon przewozowy.
  • dobre, po konsolidacji rynkowej, wyniki przewoźników rosyjskich, na trasach domestic.
  • wciąż niebywała wręcz dynamikę wzrostu przewozów krajowych w Indiach oraz nieprawdopodobnie wysoki LF. Od kilka lat widzimy, jak błyskawicznie rośnie popyt, który wcześniej był „duszony” przez bardzo konserwatywną politykę cenową.

 

Przewozy cargo

 

Wzrost przewozów cargo w lutym wyniósł 6,8%. W styczniu było to 8,0%, w grudniu 5,7% a w listopadzie 8,8%. W całym roku 2017 indeks wzrostu wyniósł 9,0% i był to najwyższy poziom od roku 2010. W przypadkufrachtu lotniczego lutowy Chiński Nowy Rok negatywnie wpłynął na indeks wzrostu.

 

Tym razem wszystkie rynki rozwinięte osiągnęły zbliżone do siebie indeksy wzrostu.

 

Nadal są powody do optymizmu, dzięki dobrej, globalnej sytuacji ekonomicznej, o której pisaliśmy powyżej.

 

Wyniki regionalnie lutego i narastająco:

  • Linie europejskie: wzrostprzewozów o 5,7% przy wzroście oferowania tylko o 8%, FLF: 47,5%, poprawa o 0,8ppct.
  • Przewoźnicy azjatyccy – indeks wzrostu 6,5 %, a FLF aż 51,3% (-0,3ppct).

 

Wyniki narastająco:

  • Globalnie: FTK – +7,7%, FLF 43,9% (+1,1ppct)
  • Linie europejskie: FTK +8,1 !, FLF 46,3% (+1,4ppct!),
  • Linie azjatyckie: FTK +7,8%, FLF 52,2%! (+1,6ppct!).
  • Linie północnoamerykańskie: 7,4%, FLF 36,5% (+1,1%)

 

Uwaga:

Co jakiś czas warto podać udział linii z poszczególnych obszarów w rynku światowym:

  • europejskie - 24,2%,
  • azjatyckie - 36,9%!!
  • północnoamerykańskie - 20,6%.

 

Te dane świetnie pokazują, skąd pochodzi ogromną część światowego eksportu „precyzyjnego”.

 

Słowniczek

RPK – ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.

ASK – ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.

PLF – współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: IATA, PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Lotnisko | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony