INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr Świat


Barometr Świat – marzec 2018. Super-wynik w marcu

Marek Serafin, 2018-05-16
     

W marcu 2018 wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie aż 9,5% i był najwyższy od 12 miesięcy. W lutym było to 7,6%, w styczniu - 4,6%, w grudniu - 6,2%. W całym roku 2017 indeks wyniósł 7,6%.

 

Pewne znaczenie miała tu bardzo wczesna data Wielkanocy. Spowodowało to, iż wylotowy szczyt przewozów przypadł na koniec marca. Jednak kluczowe znaczenie miała wciąż bardzo dobra globalna sytuacja ekonomiczna. Rekordowo wysoki poziom osiągnęły współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich – LF-y. Tym razem indeks wzrostu przewozów na trasach międzynarodowych był wyższy niż na krajowych.  

 

Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.

 

Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.

 

Dane przewozowe IATA za marzec 2018 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z marcem 2017 oraz PLF. Porównanie danych narastająco.

 
 
Region
Marzec 2017/2016
Rok 2018/2017 narastająco.
Zmiana
 RPK %
Zmiana ASK %
PLF
w %
Zmiana
 PLF ppct
Zmiana
RPK %
Zmiana
ASK %
PLF
w %
Zmiana
PLF ppct
Europa
9,5
6,1
83,9!
2,6!
7,7
5,4
81,9
1,7
Ameryka Płn.
6,3
4,1
85,3!
1,7
5,3
4,4
81,8
0,8
Azja/Pacyfik
12,0!
9,1
  82,3
2,1
9,0!
8,1
81,7
0,6
Afryka
6,1
2,7
71,6
2,3
3,6
1,8
70,2
1,2
Ameryka Łac.
8,5
6,8
81,3
1,3
7,3
6,0
82,3
1,0
Bliski Wsch.
10,6!
4,2
76,6
4,4!
5,2
4,3
75,9
0,6
Łącznie
9,5!
6,4
82,4!
2,3!
7,2
6,0
80,9
1,0
 

Komentarz

To był rekordowy marzec. Szczególne wrażenie robią poziomy LF-ów na trzech największych rynkach. Przewoźnicy wciąż bardzo dobrze kontrolują wzrosty oferowania, co przekłada się na rekordowe poziomy LF-ów. Tylko linie bliskowschodnie, pomimo tak znacznej poprawy miały LF na bardzo niskim poziomie. A przecież zdecydowana większość ich połączeń jest obsługiwana samolotami szerokokadłubowymi.  

 

Rynek nadal odczuwa dobrą globalnie sytuację ekonomiczną. Indeks PMI, odzwierciedlający stronę popytową gospodarki światowej - optymizm/pesymizm jej menadżerów wzrósł, w lutym, do najwyższego poziomu od ponad czterdziestu miesięcy. Spadł dopiero w marcu.

 

IATA przewiduje jednak nadal, że nie utrzyma się tak wysokie tempo wzrostu w całym roku 2018. Indeks będzie nieco niższy niż w roku ubiegłym. Powodem są wyższe koszty paliwa i pracy, które przekładają się na lekko wzrostowy trend zmian taryf. W roku ubiegłym niskie ceny miały bardzo duży, pozytywny wpływ na popyt.

 

„Stałymi” liderami są rynki azjatyckie i europejskie. Notują bardzo wysokie indeksy wzrostu oraz bardzo wysokie LF-y. Warto odnotować wynik linii bliskowschodnich, ale musimy jeszcze poczekać kilka miesięcy, aby stwierdzić, czy wzmocnienie trendu wzrostowego ma charakter trwały.

 

Imponujący poziom osiągnął LF linii północnoamerykańskich. Tu ogromne znaczenie ma bardzo daleko posunięta konsolidacja rynku. 

 

 

Przewozy międzynarodowe i krajowe: Marzec 2018 do marca 2017 i narastająco.

 

 
Region
 Luty 2018/2017
      Narastająco 2018
Zmiana
 RPK %
Zmiana
ASK %
PLF
 %
Zmiana
PLF
Zmiana
RPK
Zmiana
ASK
PLF
%
Zmiana
PLF
Europa
9,8
6,4
84,6
2,6
7,7
5,5
82,6
1,7
Ameryka Płn.
9,5
4,9
83,5
3,5
6,9
4,6
80,6
1,7
Azja/Pacyfik
11,6
8,2
80,9
2,5
8,3
7,4
80,6
0,6
Afryka
11,2
6,7
71,0
2,9
7,4
4,7
69,8
1,7
Ameryka Łac.
11,8
10,0
81,8
1,3
9,9
8,9
82,4
0,8
Bliski Wsch.
10,7
4,3
76,7
4,4
5,0
4,4
76,0
0,4
Łączn. międz.
10,6!
6,6
81,5
2,9!
7,4
5,9
80,2
1,1
Brazylia
2,3
0,8
80,2
1,2
3,6
2,4
82,0
0,9
Chiny
15,0!
13,8
85,2!
0,9
10,9
11,6
84,1
-0,5
Indie
27,9!
18,1
87,8!
6,7!
22,8!
17,5
89,2!
3,8
Japonia
0,9
1,2
74,7
-0,2
2,9
1,6
70,7
0,9
Rosja
5,9
3,1
78,1
2,1
6,6
2,3
77,0
3,1
USA
4,7
3,7
86,5!
0,8
4,6
4,3
82,6
0,3
Łącznie kraj.
7,8
6,2
84,0!
1,3
6,9
6,0
82,1
0,7
 
 

W marcu warto zwrócić uwagę na:

- wzrosty przewozów krajowych w Indiach i Chinach. Utrzymujące się od ponad trzech lat dwucyfrowe indeksy w Indiach, świadczące o tym, jak bardzo „ukryty” był tam popyt przed liberalizacją polityki cenowej oraz stały bardzo mocny trend popytowy w Chinach. Tu podstawą jest bardzo szybki rozwój chińskiej gospodarki, a podobny trend dotyczy rynku przewozów międzynarodowych.   

- poprawę wyników linii z rejonu Bliskiego Wschodu. Jednak dopiero za jakiś czas będziemy mogli stwierdzić, czy poszły one śladami THY.

- wciąż bardzo dobre wyniki linii europejskich, i ich rekordowe LF-y. Na trasach międzynarodowych zbliżyły się do 85%. W szczycie sezonu możemy oczekiwać kolejnych rekordów na poziomach nie tak odległych od 90%!!

- znaczną poprawę wyników linii północnoamerykańskich – na trasach międzynarodowych. Jednak i tak LF-y na trasach krajowych były wyraźnie wyższe i osiągnęły wręcz niebotyczny poziom.

- stabilnie bardzo dobre wyniki linii azjatyckich i z Ameryki Łacińskiej.

 

Przewozy cargo

Wzrost przewozów cargo w marcu wyniósł jedynie 1,7%. W lutym było to 6,8%, w styczniu - 8,0%, w grudniu 5,7% a w listopadzie 8,8%. W całym roku 2017 indeks wzrostu wyniósł 9,0% i był to najwyższy poziom od roku 2010.

 

Indeks w marcu to najgorszy wynik od 22 miesięcy. Po raz pierwszy od 20 miesięcy spadł FLF. Zdaniem IATA osłabienie popytu to efekt kończenia się cyklu uzupełniania przez firmy zapasów. Jednak ogólna dobra globalna sytuacja ekonomiczna powoduje, że IATA oczekuje, iż w całym roku 2018 indeks wzrostu wyniesie pomiędzy 4 i 5%.

 

Na słabsze wyniki miała też wpływ wczesna data Wielkanocy.

 

Wyniki regionalnie marca i narastająco:

Linie europejskie: wzrostprzewozów o 1,0% przy wzroście oferowania o 3,4%, FLF: 49,2%, spadek o 1,2ppct.

Przewoźnicy azjatyccy – indeks wzrostu tylko 0,7% %, a FLF 56,1% (-2,1ppct).

 

Wyniki narastająco:

Globalnie: FTK – +5,4%, FLF 44,5% (+-0ppct)

Linie europejskie: FTK +5,7 FLF 47,4% (+0,5ppct),

Linie azjatyckie: FTK +4,9, FLF 53,5% (+0,2ppct!).

Linie północnoamerykańskie: FTK +6,1%, FLF 36,6% (+0,6%)

 

 

Słowniczek

RPK – ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.

ASK – ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.

PLF – współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: IATA, PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Cargo


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony