INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr Świat


Barometr Świat – kwiecień 2018. Kolejny dobry miesiąc

Marek Serafin, 2018-06-18
     

W kwietniu 2018 wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie 6,2%. W marcu było to 9,5%, w lutym - 7,6%, w styczniu - 4,6%, w grudniu - 6,2%. W całym roku 2017 indeks wyniósł 7,6%.

 

Pewne znaczenie miała tu bardzo wczesna data Wielkanocy. Spowodowało to, iż tylko połowa szczytu przewozów przypadł na kwiecień – powroty. Nadal kluczowe znaczenie ma dobra globalna sytuacja ekonomiczna. Po raz kolejny rekordowo wysoki poziom osiągnęły współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich – LF-y.

 

IATA uważa, że wzrosty kosztów linii lotniczych, przekładające się na odwrócenie spadkowego trendu taryf lotniczych prowadzi do niewielkiego osłabienia popytu. Jednak, cały czas, jest on znacznie powyżej średniej wieloletniej.

 

Tym razem indeks wzrostu przewozów na trasach międzynarodowych był zdecydowanie niższy niż na krajowych.

 

Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.

 

Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.

 

Dane przewozowe IATA za kwiecień 2018 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z kwietniem 2017 oraz PLF. Porównanie danych narastająco.

 

 

Region

Kwiecień 2018/2017

Rok 2018/2017 narastająco.

Zmiana

 RPK %

Zmiana ASK %

PLF

w %

Zmiana

 PLF ppct

Zmiana

RPK %

Zmiana

ASK %

PLF

w %

Zmiana

PLF ppct

Europa

3,7

4,1

84,1

-0,3

6,6

5,1

82,5

1,2

Ameryka Płn.

3,7

4,8

83,3

-0,9

4,9

4,5

82,2

0,3

Azja/Pacyfik

10,9

9,2

 82,8

1,3

9,5

8,5

81,9

0,8

Afryka

0,9

0,9

73,1

0,0

2,9

1,6

71,0

0,9

Ameryka Łac.

5,5

5,8

81,1

-0,3

7,0

6,1

82,1

0,7

Bliski Wsch.

3,9

2,8

77,1

0,8

4,9

3,9

76,2

0,7

Łącznie

6,2

5,9

82,3

0,3

7,0

6,0

81,3

0,8

 

Komentarz

 

Jak łatwo było przewidzieć, data Wielkanocy miała istotny wpływ na wszystkich dużych rynkach, z wyjątkiem Azji. Przy takiej zmianie daty Wielkanocy warto brać pod uwagę, przede wszystkim, dane narastająco, po czterech miesiącach.

 

Linie europejskie rozwijają ruch bardzo stabilnie. Ogromna wkład mają tu tani przewoźnicy. Liderem jest wciąż Azja. Ogromne znaczenie ma tu rynek chiński.

 

Poza liniami bliskowschodnimi, wszyscy liderzy światowi osiągają imponujące LF-y, wciąż je poprawiając. Ma to bardzo pozytywny wpływ na ich wyniki finansowe, szczególnie, w sytuacji rosnących kosztów jednostkowych.

 

Linie bliskowschodnie wreszcie poprawiają LF-y, ale w wartościach bezwzględnych są one wciąż bardzo niskie. Szczególnie, gdy uwzględnimy, że znaczna część ich operacji to rejsy interkontynentalne.

 

Tempo rozwoju gospodarki światowej nieco w ostatnich miesiącach spowolniło, na co wskazuje wolniejsze tempo wzrostu indeksu PMI (Purchasing Managers Index).

 

Negatywny wpływ mają też wzrosty cen ropy. Są one, w wymiarze dolarowym, o 50% wyższe, niż rok temu.

 

 

 

 Przewozy międzynarodowe i krajowe: Kwiecień 2018 do kwietnia 2017 i narastająco.

 

 

Region

 Kwiecień 2018/2017

 Narastająco 2018

Zmiana

 RPK %

Zmiana

ASK %

PLF

 %

Zmiana

PLF

Zmiana

RPK

Zmiana

ASK

PLF

%

Zmiana

PLF

Europa

3,4

4,0

84,6

-0,5

6,5

5,1

83,2

1,1

Ameryka Płn.

0,9

 2,4

80,7

-1,2

5,2

4,0

80,6

1,0

Azja/Pacyfik

8,5

7,6

81,0

0,6

8,2

7,4

80,7

0,6

Afryka

5,1

4,6

72,8

0,4

6,8

4,7

70,6

1,4

Ameryka Łac.

6,4

7,5

81,4

-0,8

 9,0

8,5

82,1

0,4

Bliski Wsch.

4,1

3,2

77,2

0,7

4,8

4,1

76,3

0,5

Łączn. międz.

4,8

4,9

81,4

-0,1

6,7

5,6

80,5

0,8

Brazylia

6,7

5,9

80,7

0,5

5,1

4,0

81,7

0,8

Chiny

15,5!!

13,7

86,1

1,3

12,6

12,6

84,6

0,0

Indie

26,4!!

18,4

90,9!!

5,8!

23,7

17,7

89,6!

4,3

Japonia

 5,3

 1,7

67,5

2,3

3,5

1,6

69,9

1,3

Rosja

6,7

 4,7

80,7

1,5

6,6

2,9

78,0

2,7

USA

5,3

6,3

84,8

-0,8

4,8

 4,8

83,2

0,0

Łącznie kraj.

8,5!

7,6

84,0

0,7

7,5

6,6

82,6

0,7

 

W kwietniu warto zwrócić uwagę na:

  • wzrosty przewozów krajowych w Indiach i Chinach. W Indiach, od trzech lat utrzymują dwucyfrowe indeksy wzrostu, dzięki pełnej liberalizacji polityki taryfowej W Chinach mamy do czynienia ze stałym umacnianiem się trendu popytowego. Tu podstawą jest bardzo szybki rozwój chińskiej gospodarki. Podobny trend dotyczy rynku przewozów międzynarodowych z/do Chin,
  • poprawę wyników linii z rejonu Bliskiego Wschodu. Jednak ma ona powolny charakter, szczególnie, gdy porównamy ją z THY,
  • rekordowe LF-y linii europejskich - na trasach międzynarodowych. Są one zdecydowanie wyższe niż przewoźników z innych kontynentów. Linie te wciąż świetnie planują i kontrolują oferowanie.
  • linie północnoamerykańskie wciąż uzyskują zdecydowanie wyższe LF-y na trasach krajowych niż na międzynarodowych. Duże znaczenie ma tu „prostsza” sytuacja konkurencyjna,
  • stabilnie bardzo dobre wyniki linii azjatyckich i z Ameryki Łacińskiej.

 

Przewozy cargo

 

Wzrost przewozów cargo w kwietniu wyniósł 4,1% W marcu było to 1,7%, w lutym - 6,8%, w styczniu - 8,0%, w grudniu 5,7% a w listopadzie 8,8%. W całym roku 2017 indeks wzrostu wyniósł 9,0% i był to najwyższy poziom od roku 2010.

 

Indeks był istotnie wyższy niż w marcu, ale po raz kolejny spadł FLF. Zdaniem IATA osłabienie popytu to efekt kończenia się cyklu uzupełniania przez firmy zapasów. Jednak ogólna dobra globalna sytuacja ekonomiczna powoduje, że IATA oczekuje, iż w całym roku 2018 indeks wzrostu wyniesie pomiędzy 4 i 5%. Tym razem nieco pomogła wczesna data Wielkanocy, miała mniejszy negatywny wpływ.

 

Wyniki regionalnie marca i narastająco:

Linie europejskie: wzrostprzewozów o 2,4% przy wzroście oferowania o 4,0%, FLF: 46,7%, spadek o 0,7ppct.

Przewoźnicy azjatyccy – indeks wzrostu 3,9%, a FLF 54,6% (-1,5ppct).

 

Wyniki narastająco:

Globalnie: FTK – +5,1%, FLF 44,5% (-0,2ppct)

Linie europejskie: FTK +4,7% FLF 47,1% (+0,1ppct),

Linie azjatyckie: FTK +4,7, FLF 53,7% (-0,3ppct!).

Linie północnoamerykańskie: FTK +5,4%, FLF 36,3% (+0,3ppct)

 

 

Słowniczek

RPK – ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.

ASK – ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.

PLF – współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: IATA, PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

IATA | Lotnisko | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony