Barometr Świat
W czerwcu 2018 wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie aż 7,8% i był znacznie wyższy niż w maju - 6,0% (po korekcie). W kwietniu było to też 6,0%, w marcu – 9,5%, w lutym - 7,6%, w styczniu - 4,6%. W całym roku 2017 indeks wyniósł 7,6%.
Po usunięciu czynników sezonowych (SA), wzrost był wyższy niż w maju aż o 1,4ppct. W maju mieliśmy do czynienia ze spadkiem o 0,5ppct. Czerwcowy wzrost SA był najwyższy od prawie dwóch lat.
W pierwszym półroczu 2018 wzrost ruchu pasażerskiego wyniósł 7,0%. To kolejny okres, gdy trend wzrostowy jest wyższy od średniej wieloletniej.
Jednak indeks wzrostu był znacznie niższy niż w pierwszym półroczu 2017 - aż o 1,3ppct. Zdaniem IATA największe znacznie ma tu wzrost kosztów linii lotniczych oraz pewne osłabienie koniunktury gospodarczej w wielu regionach świata.
Ponownie znacznie poprawiły się LF-y, które w Ameryce Północnej oraz Europie osiągają niebotyczne poziomy.
Tym razem indeks wzrostu przewozów na trasach międzynarodowych był tylko nieznacznie niższy niż na krajowych.
Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.
Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.
Dane przewozowe IATA za czerwiec 2018 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z kwietniem 2017 oraz PLF. Porównanie danych narastająco.
Region |
Czerwiec 2018/2017 |
Rok 2018/2017 narastająco. |
||||||
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF w % |
Zmiana PLF ppct |
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF w % |
Zmiana PLF ppct |
|
Europa |
5,8 |
4,5 |
86,4 |
1,0 |
6,3 |
5,0 |
83,3 |
1,1 |
Ameryka Płn. |
5,5 |
4,3 |
87,2 |
0,9 |
5,1 |
4,6 |
83,5 |
0,4 |
Azja/Pacyfik |
11,2! |
9,8 |
81,7 |
1,0 |
9,9 |
8,8 |
81,5 |
0,7 |
Afryka |
6,3 |
1,8 |
68,0 |
2,9 |
2,7 |
1,1 |
69,7 |
1,1 |
Ameryka Łac. |
5,3 |
6,5 |
80,3 |
-1,0 |
6,7 |
6,2 |
81,4 |
0,3 |
Bliski Wsch. |
10,3 |
7,5 |
71,1 |
1,8 |
4,7 |
4,4 |
73,7 |
0,2 |
Łącznie |
7,8 |
6,5 |
82,8 |
1,0 |
7,0 |
6,1 |
81,3 |
0,7 |
Komentarz
To był bardzo dobry miesiąc we wszystkich regionach. Przewoźnicy z Europy zdecydowanie poprawili LF natomiast dynamika wzrostu przewozów była minimalnie niższa niż w maju. Bardzo dobre wyniki osiągają linie z Ameryki Północnej. Jak na nie indeks wzrostu przewozów w RPK jest wyjątkowo wysoki. Nadal są w stanie „żyłować” LF-y.
Mkną do przodu najważniejsze, wschodzące, rynki azjatyckie, a z nimi linie z tego obszaru.
Linie bliskowschodnie osiągnęły, jak na ten rok, wyjątkowo wysoki indeks wzrostu i znacznie poprawiły LF-y, ale w wartościach bezwzględnych są one wciąż bardzo niskie. Szczególnie, gdy porównamy je z LF-ami konkurentów.
Tempo rozwoju gospodarki światowej nieco w ostatnich miesiącach spowolniło, na co wskazuje wolniejsze tempo wzrostu indeksu PMI (Purchasing Managers Index).
Negatywny wpływ mają też wzrosty cen ropy. Są one, w wymiarze dolarowym, o ponad 50% wyższe, niż rok temu.
Przewozy międzynarodowe i krajowe: czerwiec 2018 do czerwca 2017 i narastająco.
Region |
Czerwiec 2018/2017 |
Narastająco 2018 |
||||||
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF % |
Zmiana PLF |
Zmiana RPK |
Zmiana ASK |
PLF % |
Zmiana PLF |
|
Europa |
5,8 |
4,5 |
86,4 |
1,0 |
6,3 |
5,0 |
83,3 |
1,1 |
Ameryka Płn. |
5,5 |
4,3 |
87,2 |
0,9 |
5,1 |
4,6 |
83,5 |
0,4 |
Azja/Pacyfik |
11,2 |
9,8 |
81,7 |
1,0 |
9,7 |
8,8 |
81,5 |
0,7 |
Afryka |
6,3 |
1,8 |
68,0 |
2,9 |
2,7 |
1,1 |
69,7 |
1,1 |
Ameryka Łac. |
5,3 |
6,5 |
80,2 |
-1,0 |
6,7 |
6,2 |
81,4 |
0,3 |
Bliski Wsch. |
10,3 |
7,5 |
71,1 |
1,8 |
4,7 |
4,4 |
73,7 |
0,2 |
Łączn. międz. |
7,7 |
5,9 |
81,9 |
1,4 |
6,7 |
5,7 |
80,4 |
0,8 |
Brazylia |
5,3 |
8,0 |
78,2 |
-2,0 |
4,8 |
4,8 |
80,3 |
0,0 |
Chiny |
15,3! |
16,3 |
84,6 |
-0,7 |
13,1 |
13,4 |
84,4 |
-0,2 |
Indie |
17,6! |
17,0 |
85,8 |
0,5 |
21,1 |
17,7 |
88,3 |
2,5 |
Japonia |
3,7 |
1,3 |
70,9 |
1,6 |
3,2 |
1,5 |
70,0 |
1,1 |
Rosja |
6,0 |
5,4 |
84,3 |
0,5 |
6,9 |
4,3 |
79,4 |
1,9 |
USA |
5,3 |
4,8 |
87,9 |
0,4 |
5,0 |
5,1 |
84,4 |
0,0 |
Łącznie kraj. |
7,9 |
7,5 |
84,5 |
0,3 |
7,5 |
6,9 |
82,9 |
0,5 |
W czerwcu warto zwrócić uwagę na:
Przewozy cargo
Wzrost przewozów cargo w czerwcu wyniósł jedynie 2,7%. W maju było to 4,2%, w kwietniu - 4,1%, w marcu - 1,7%, w lutym - 6,8%, aw styczniu - 8,0. W całym roku 2017 indeks wzrostu wyniósł 9,0% i był to najwyższy poziom od roku 2010.
Pewne znaczenie miało tu uziemienie, przez prawie cały miesiąc, floty All Nippon Cargo. Według estymacji IATA obniżyło to indeks wzrostu – globalnie- o około 0,5ppct. Zdaniem IATA główny czynnik osłabiający popyt to zakończenie się cyklu uzupełniania przez firmy zapasów. Odczuwalne jest też pewne osłabienie koniunktury gospodarczej, w odniesieniu do globalnej wymiany handlowej.
Wyniki regionalnie czerwca i narastająco:
Wyniki narastająco:
Słowniczek
RPK – ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.
ASK – ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.
PLF – współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródło: IATA, PRTL.pl
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.