INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr Świat


Barometr Świat – czerwiec 2018. Okres hossy trwa

Marek Serafin, 2018-08-20
     

W czerwcu 2018 wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie aż 7,8% i był znacznie wyższy niż w maju - 6,0% (po korekcie). W kwietniu było to też 6,0%, w marcu – 9,5%, w lutym - 7,6%, w styczniu - 4,6%. W całym roku 2017 indeks wyniósł 7,6%.

 

Po usunięciu czynników sezonowych (SA), wzrost był wyższy niż w maju aż o 1,4ppct. W maju mieliśmy do czynienia ze spadkiem o 0,5ppct. Czerwcowy wzrost SA był najwyższy od prawie dwóch lat.

 

W pierwszym półroczu 2018 wzrost ruchu pasażerskiego wyniósł 7,0%. To kolejny okres, gdy trend wzrostowy jest wyższy od średniej wieloletniej.

 

Jednak indeks wzrostu był znacznie niższy niż w pierwszym półroczu 2017 - aż o 1,3ppct. Zdaniem IATA największe znacznie ma tu wzrost kosztów linii lotniczych oraz pewne osłabienie koniunktury gospodarczej w wielu regionach świata.

 

Ponownie znacznie poprawiły się LF-y, które w Ameryce Północnej oraz Europie osiągają niebotyczne poziomy.

 

Tym razem indeks wzrostu przewozów na trasach międzynarodowych był tylko nieznacznie niższy niż na krajowych.

 

Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.

 

Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.

 

Dane przewozowe IATA za czerwiec 2018 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z kwietniem 2017 oraz PLF. Porównanie danych narastająco.

 

 

Region

Czerwiec 2018/2017

Rok 2018/2017 narastająco.

Zmiana

 RPK %

Zmiana ASK %

PLF

w %

Zmiana

 PLF ppct

Zmiana

RPK %

Zmiana

ASK %

PLF

w %

Zmiana

PLF ppct

Europa

5,8

4,5

86,4

1,0

6,3

5,0

83,3

1,1

Ameryka Płn.

5,5

4,3

87,2

0,9

5,1

4,6

83,5

0,4

Azja/Pacyfik

11,2!

9,8

 81,7

1,0

9,9

8,8

81,5

0,7

Afryka

6,3

1,8

68,0

2,9

2,7

1,1

69,7

1,1

Ameryka Łac.

5,3

6,5

80,3

-1,0

6,7

6,2

81,4

0,3

Bliski Wsch.

10,3

7,5

71,1

1,8

4,7

4,4

73,7

0,2

Łącznie

7,8

6,5

82,8

1,0

7,0

6,1

81,3

0,7

 

Komentarz

 

To był bardzo dobry miesiąc we wszystkich regionach. Przewoźnicy z Europy zdecydowanie poprawili LF natomiast dynamika wzrostu przewozów była minimalnie niższa niż w maju. Bardzo dobre wyniki osiągają linie z Ameryki Północnej. Jak na nie indeks wzrostu przewozów w RPK jest wyjątkowo wysoki. Nadal są w stanie „żyłować” LF-y.

 

Mkną do przodu najważniejsze, wschodzące, rynki azjatyckie, a z nimi linie z tego obszaru.

 

Linie bliskowschodnie osiągnęły, jak na ten rok, wyjątkowo wysoki indeks wzrostu i znacznie poprawiły LF-y, ale w wartościach bezwzględnych są one wciąż bardzo niskie. Szczególnie, gdy porównamy je z LF-ami konkurentów.

 

Tempo rozwoju gospodarki światowej nieco w ostatnich miesiącach spowolniło, na co wskazuje wolniejsze tempo wzrostu indeksu PMI (Purchasing Managers Index).

 

Negatywny wpływ mają też wzrosty cen ropy. Są one, w wymiarze dolarowym, o ponad 50% wyższe, niż rok temu.

 

 

 Przewozy międzynarodowe i krajowe: czerwiec 2018 do czerwca 2017 i narastająco.

 

 

Region

 Czerwiec 2018/2017

 Narastająco 2018

Zmiana

 RPK %

Zmiana

ASK %

PLF

 %

Zmiana

PLF

Zmiana

RPK

Zmiana

ASK

PLF

%

Zmiana

PLF

Europa

5,8

4,5

86,4

1,0

6,3

5,0

83,3

1,1

Ameryka Płn.

5,5

 4,3

87,2

0,9

5,1

4,6

83,5

0,4

Azja/Pacyfik

11,2

9,8

81,7

1,0

9,7

8,8

81,5

0,7

Afryka

6,3

1,8

68,0

2,9

2,7

1,1

69,7

1,1

Ameryka Łac.

5,3

6,5

80,2

-1,0

 6,7

6,2

81,4

0,3

Bliski Wsch.

10,3

7,5

71,1

1,8

4,7

4,4

73,7

0,2

Łączn. międz.

7,7

5,9

81,9

1,4

6,7

5,7

80,4

0,8

Brazylia

5,3

8,0

78,2

-2,0

4,8

4,8

80,3

0,0

Chiny

15,3!

16,3

84,6

-0,7

13,1

13,4

84,4

-0,2

Indie

17,6!

17,0

85,8

0,5

21,1

17,7

88,3

2,5

Japonia

 3,7

1,3

70,9

1,6

3,2

1,5

70,0

1,1

Rosja

6,0

5,4

84,3

0,5

6,9

4,3

79,4

1,9

USA

5,3

4,8

87,9

0,4

5,0

 5,1

84,4

0,0

Łącznie kraj.

7,9

7,5

84,5

0,3

7,5

6,9

82,9

0,5

 

W czerwcu warto zwrócić uwagę na:

  • wzrosty przewozów krajowych w Indiach i Chinach. W Chinach mamy do czynienia ze stałym umacnianiem się trendu popytowego. Tu podstawą jest bardzo szybki rozwój chińskiej gospodarki. Udział chińskiego rynku domestic w globalnym rynku przewozowym – łącznym to już 9,1%. Dla porównania USA – 14,5%. W samym globalnym rynku przewozów krajowych jego udział to ponad 25%!!
  • poprawę wyników linii z rejonu Bliskiego Wschodu. Jest wciąż wolniejsza od Turkish Airlines, ale w obu przypadkach główny motor wzrostu jest ten sam – bardzo szybki rozwój rynku Europa/Afryka – Azja.
  • rekordowe LF-y linii europejskich - na trasach międzynarodowych. Linie te wciąż świetnie planują i kontrolują oferowanie. Istotne znaczenie ma też wzrost udziału w rynku europejskim tanich linii.
  • linie północnoamerykańskie wciąż uzyskują wyższe LF-y na trasach krajowych niż na międzynarodowych. Jednak tym razem były one, w wartościach bezwzględnych, bardzo wysokie, tylko minimalnie niższe niż europejskich.
  • stabilnie bardzo dobre wyniki linii azjatyckich i nieco gorsze, niż w poprzednich miesiącach, z Ameryki Łacińskiej.

 

Przewozy cargo

 

Wzrost przewozów cargo w czerwcu wyniósł jedynie 2,7%. W maju było to 4,2%, w kwietniu - 4,1%, w marcu - 1,7%, w lutym - 6,8%, aw styczniu - 8,0. W całym roku 2017 indeks wzrostu wyniósł 9,0% i był to najwyższy poziom od roku 2010.

 

Pewne znaczenie miało tu uziemienie, przez prawie cały miesiąc, floty All Nippon Cargo. Według estymacji IATA obniżyło to indeks wzrostu – globalnie- o około 0,5ppct. Zdaniem IATA główny czynnik osłabiający popyt to zakończenie się cyklu uzupełniania przez firmy zapasów. Odczuwalne jest też pewne osłabienie koniunktury gospodarczej, w odniesieniu do globalnej wymiany handlowej.

 

Wyniki regionalnie czerwca i narastająco:

  • Linie europejskie: wzrostprzewozów o 3,3% przy wzroście oferowania o 5,4%, FLF: 44,6%, spadek o 0,6ppct.
  • Przewoźnicy azjatyccy – indeks wzrostu 1,5%, a FLF 54,5% (-2,0ppct).

 

Wyniki narastająco:

  • Globalnie: FTK – +4,7%, FLF 44,7% (-0,2ppct)
  • Linie europejskie: FTK +4,1% FLF 46,2% (-0,4ppct),
  • Linie azjatyckie: FTK +4,6, FLF 53,7% (-1,1ppct!).
  • Linie północnoamerykańskie: FTK +5,3%, FLF 36,3% (+0,3ppct)

 

 

Słowniczek

RPK – ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.

ASK – ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.

PLF – współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: IATA, PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Cargo | IATA | Lotnisko | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony