INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr Świat


Barometr Świat – lipiec 2018. Niewielkie osłabienie trendu wzrostowego

Marek Serafin, 2018-09-10
     

W lipcu 2018 wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie 6,2%. Był niższy niż w czerwcu (aż 8,1% - po korekcie w górę) i na poziomie zbliżonym do maja i kwietnia (po 6%). W marcu było to 9,5%, w lutym - 7,6%, w styczniu - 4,6%. W całym roku 2017 indeks wyniósł 7,6%.

 

Jest już praktycznie przesądzone, że w bieżącym roku, podobnie, jak w kilku poprzednich latach, indeks wzrostu, będzie powyżej średniej wieloletniej. Jednak nie zbliży się do wspaniałych wyników osiągniętych w roku ubiegłym, kiedy po pierwszych siedmiu miesiącach indeks wyniósł aż 8,1%. Teraz jest to „tylko: 6,9%. Przyczyny lekkiego osłabienia koniunktury to, przede wszystkim, wzrost kosztów linii lotniczych związany ze wzrostem cen paliwa. Jest on szczególnie mocno odczuwalny w krajach, gdzie nastąpił spadek wartości lokalnych walut do USD. Są to, przede wszystkim, rynki wschodzące. Nastąpiło też pewne osłabienie koniunktury gospodarczej w niektórych krajach i regionach.

 

Tym razem indeks wzrostu przewozów na trasach międzynarodowych był znacznie niższy niż na krajowych. Po raz kolejny przewoźnicy poprawili swoje LF-y. W Europie osiągnął on niebotyczny poziom – 89%.

 

Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.

 

Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.

 

Dane przewozowe IATA za czerwiec 2018 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z kwietniem 2017 oraz PLF. Porównanie danych narastająco.

 

 

Region

Lipiec 2018/2017

Rok 2018/2017 narastająco.

Zmiana

 RPK %

Zmiana ASK %

PLF

w %

Zmiana

 PLF ppct

Zmiana

RPK %

Zmiana

ASK %

PLF

w %

Zmiana

PLF ppct

Europa

4,6

4,0

89,0!!

0,5

6,3

5,0

84,3

1,0

Ameryka Płn.

5,0

4,0

87,5

0,9

5,1

4,5

84,1

0,5

Azja/Pacyfik

9,4

7,9

 82,9

1,1

9,7

8,7

81,7

0,8

Afryka

3,5

0,8

75,9

2,0

2,8

1,0

70,7

1,2

Ameryka Łac.

5,3

5,9

84,2

-0,5

6,4

6,1

81,9

0,2

Bliski Wsch.

4,5

6,1

80,1

-1,2

4,7

4,7

74,7

0,0

Łącznie

6,2

5,5

85,2

0,6

6,9

6,1

81,9

0,7

 

Komentarz

 

To był dobry miesiąc we wszystkich regionach. Przewoźnicy z Europy odnotowali indeks wzrostu przewozów nieco niższy od globalnego, ale był to skutek bariery oferowania. Ich LF był na niewiarygodnie wysokim poziomie – aż 89%. Kilka lat temu taki LF mogły osiągnąć tanie linie – i to nie wszystkie. Ostrożne planowanie wzrostów oferowania i bardzo wysokie LF-y to z najważniejsze sposobów walki ze skutkami wzrostu kosztów. Bardzo dobre wyniki osiągnęły linie z Ameryki Północnej. Jak na nie indeks wzrostu przewozów w RPK jest wyjątkowo wysoki. Nadal są w stanie „żyłować” LF-y.

 

Mkną do przodu najważniejsze, wschodzące, rynki azjatyckie, a z nimi linie z tego obszaru.

 

Linie bliskowschodnie osiągnęły, jak na ten rok, wyjątkowo wysoki LF. Był on jednak znacznie niższy niż rok temu i znacznie niższy niż LF-y konkurentów.

 

Tempo rozwoju gospodarki światowej nieco w ostatnich miesiącach spowolniło, na co wskazuje wolniejsze tempo wzrostu indeksu PMI (Purchasing Managers Index).

 

Negatywny wpływ mają też wzrosty cen ropy. Są one, w wymiarze dolarowym, o ponad 50% wyższe, niż rok temu.

 

 

 Przewozy międzynarodowe i krajowe: lipiec 2018 do lipca 2017 i narastająco.

 

 

Region

 Lipiec 2018/2017

 Narastająco 2018

Zmiana

 RPK %

Zmiana

ASK %

PLF

 %

Zmiana

PLF

Zmiana

RPK

Zmiana

ASK

PLF

%

Zmiana

PLF

Europa

4,4

3,9

89,1

0,5

6,3

5,1

84,8

1,0

Ameryka Płn.

4,1

 2,8

87,2

1,1

5,2

3,7

82,9

1,2

Azja/Pacyfik

7,5

6,0

82,1

1,1

8,2

7,2

80,5

0,8

Afryka

6,8

3,9

76,0

2,1

6,8

4,3

70,5

1,6

Ameryka Łac.

3,8

4,6

84,2

-0,6

 7,5

7,4

82,3

0,1

Bliski Wsch.

4,8

6,5

80,3

-1,3

4,8

4,9

74,7

-0,1

Łączn. międz.

5,3

4,7

85,0

0,5

6,6

5,6

81,2

0,8

Brazylia

8,4

9,1

83,7

-0,6

5,3

5,4

80,8

-0,1

Chiny

14,8

14,3

84,6

0,4

13,5

13,7

84,5

-0,1

Indie

18,3

12,2

86,9

4,4

20,5

16,7

88,1

2,8

Japonia

 1,0

 -2,0

71,8

2,2

2,8

1,0

70,2

1,2

Rosja

10,8

 10,2

90,9

0,5

7,7

5,4

81,5

1,7

USA

5,6

4,7

87,9

0,8

5,1

 5,1

84,9

0,1

Łącznie kraj.

7,8

6,9

85,6

0,8

7,6

6,9

83,3

0,5

 

W lipcu warto zwrócić uwagę na:

  • wzrosty przewozów krajowych w Indiach, i, szczególnie, w Chinach. W tym drugim kraju mamy do czynienia ze stałym umacnianiem się trendu popytowego. Tu podstawą jest bardzo szybki rozwój chińskiej gospodarki. Udział chińskiego rynku domestic w globalnym rynku przewozowym – łącznym, to już 9,1%. Dla porównania USA – 14,5%. W samym globalnym rynku przewozów krajowych jego udział to ponad 25%!! Przy takim tempie wzrostu łatwo zrozumieć, dlaczego chińscy przewoźnicy „importują” pilotów z bardzo wielu krajów.
  • rekordowe LF-y linii europejskich - na trasach międzynarodowych. Linie te wciąż świetnie planują i kontrolują oferowanie. Istotne znaczenie ma też wzrost udziału w rynku europejskim tanich linii.
  • linie północnoamerykańskie tym razem uzyskały LF-y na trasach międzynarodowych tylko nieznacznie niższe, niż na krajowych. Przez wiele miesięcy w roku różnice te są znacznie większe.
  • stabilnie bardzo dobre wyniki linii azjatyckich. Oczywiście ogromne znaczenie ma tu rynek i przewoźnicy chińscy.

 

Przewozy cargo

 

Wzrost przewozów cargo w lipcu spadł do poziomu 2,1%. To najniższy indeks od maja 2016. wyniósł jedynie 2,7%. W czerwcu było to 2,7%, w maju - 4,2%, w kwietniu - 4,1%, w marcu - 1,7%, w lutym - 6,8%, aw styczniu - 8,0. W całym roku 2017 indeks wzrostu wyniósł 9,0% i był to najwyższy poziom od roku 2010. FLF spadł o 0,7ppct do poziomu 42,7%.

 

Pewne znaczenie miało i tu uziemienie, na początku miesiąca floty All Nippon Cargo. Zdaniem IATA główny czynnik osłabiający popyt to zakończenie się cyklu uzupełniania przez firmy zapasów. Odczuwalne jest też pewne osłabienie koniunktury gospodarczej, w odniesieniu do globalnej wymiany handlowej. Dodatkowo w wielu regionach osłabł trend wzrostowy handlowej wymiany międzynarodowej.

 

Wyniki regionalnie lipca i narastająco:

  • Linie europejskie: wzrostprzewozów o 2,6% przy wzroście oferowania o 4,4%, FLF: 42,9%, spadek o 0,8ppct.
  • Przewoźnicy azjatyccy – indeks wzrostu 0,9%, a FLF 53,4% (-1,2ppct).

 

Wyniki narastająco:

  • Globalnie: FTK – +4,3%, FLF 44,4% (-0,2ppct)
  • Linie europejskie: FTK +3,9% FLF 45,7% (-0,4ppct),
  • Linie azjatyckie: FTK +4,0 FLF 53,7% (-1,2ppct).
  • Linie północnoamerykańskie: FTK +4,8%, FLF 35,9% (+0,2ppct)

 

 

Słowniczek

RPK – ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.

ASK – ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.

PLF – współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: IATA, PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Cargo | IATA | Lotnisko | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony