Barometr Świat
W lipcu 2018 wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie 6,2%. Był niższy niż w czerwcu (aż 8,1% - po korekcie w górę) i na poziomie zbliżonym do maja i kwietnia (po 6%). W marcu było to 9,5%, w lutym - 7,6%, w styczniu - 4,6%. W całym roku 2017 indeks wyniósł 7,6%.
Jest już praktycznie przesądzone, że w bieżącym roku, podobnie, jak w kilku poprzednich latach, indeks wzrostu, będzie powyżej średniej wieloletniej. Jednak nie zbliży się do wspaniałych wyników osiągniętych w roku ubiegłym, kiedy po pierwszych siedmiu miesiącach indeks wyniósł aż 8,1%. Teraz jest to „tylko: 6,9%. Przyczyny lekkiego osłabienia koniunktury to, przede wszystkim, wzrost kosztów linii lotniczych związany ze wzrostem cen paliwa. Jest on szczególnie mocno odczuwalny w krajach, gdzie nastąpił spadek wartości lokalnych walut do USD. Są to, przede wszystkim, rynki wschodzące. Nastąpiło też pewne osłabienie koniunktury gospodarczej w niektórych krajach i regionach.
Tym razem indeks wzrostu przewozów na trasach międzynarodowych był znacznie niższy niż na krajowych. Po raz kolejny przewoźnicy poprawili swoje LF-y. W Europie osiągnął on niebotyczny poziom – 89%.
Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.
Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.
Dane przewozowe IATA za czerwiec 2018 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z kwietniem 2017 oraz PLF. Porównanie danych narastająco.
Region |
Lipiec 2018/2017 |
Rok 2018/2017 narastająco. |
||||||
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF w % |
Zmiana PLF ppct |
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF w % |
Zmiana PLF ppct |
|
Europa |
4,6 |
4,0 |
89,0!! |
0,5 |
6,3 |
5,0 |
84,3 |
1,0 |
Ameryka Płn. |
5,0 |
4,0 |
87,5 |
0,9 |
5,1 |
4,5 |
84,1 |
0,5 |
Azja/Pacyfik |
9,4 |
7,9 |
82,9 |
1,1 |
9,7 |
8,7 |
81,7 |
0,8 |
Afryka |
3,5 |
0,8 |
75,9 |
2,0 |
2,8 |
1,0 |
70,7 |
1,2 |
Ameryka Łac. |
5,3 |
5,9 |
84,2 |
-0,5 |
6,4 |
6,1 |
81,9 |
0,2 |
Bliski Wsch. |
4,5 |
6,1 |
80,1 |
-1,2 |
4,7 |
4,7 |
74,7 |
0,0 |
Łącznie |
6,2 |
5,5 |
85,2 |
0,6 |
6,9 |
6,1 |
81,9 |
0,7 |
Komentarz
To był dobry miesiąc we wszystkich regionach. Przewoźnicy z Europy odnotowali indeks wzrostu przewozów nieco niższy od globalnego, ale był to skutek bariery oferowania. Ich LF był na niewiarygodnie wysokim poziomie – aż 89%. Kilka lat temu taki LF mogły osiągnąć tanie linie – i to nie wszystkie. Ostrożne planowanie wzrostów oferowania i bardzo wysokie LF-y to z najważniejsze sposobów walki ze skutkami wzrostu kosztów. Bardzo dobre wyniki osiągnęły linie z Ameryki Północnej. Jak na nie indeks wzrostu przewozów w RPK jest wyjątkowo wysoki. Nadal są w stanie „żyłować” LF-y.
Mkną do przodu najważniejsze, wschodzące, rynki azjatyckie, a z nimi linie z tego obszaru.
Linie bliskowschodnie osiągnęły, jak na ten rok, wyjątkowo wysoki LF. Był on jednak znacznie niższy niż rok temu i znacznie niższy niż LF-y konkurentów.
Tempo rozwoju gospodarki światowej nieco w ostatnich miesiącach spowolniło, na co wskazuje wolniejsze tempo wzrostu indeksu PMI (Purchasing Managers Index).
Negatywny wpływ mają też wzrosty cen ropy. Są one, w wymiarze dolarowym, o ponad 50% wyższe, niż rok temu.
Przewozy międzynarodowe i krajowe: lipiec 2018 do lipca 2017 i narastająco.
Region |
Lipiec 2018/2017 |
Narastająco 2018 |
||||||
Zmiana RPK % |
Zmiana ASK % |
PLF % |
Zmiana PLF |
Zmiana RPK |
Zmiana ASK |
PLF % |
Zmiana PLF |
|
Europa |
4,4 |
3,9 |
89,1 |
0,5 |
6,3 |
5,1 |
84,8 |
1,0 |
Ameryka Płn. |
4,1 |
2,8 |
87,2 |
1,1 |
5,2 |
3,7 |
82,9 |
1,2 |
Azja/Pacyfik |
7,5 |
6,0 |
82,1 |
1,1 |
8,2 |
7,2 |
80,5 |
0,8 |
Afryka |
6,8 |
3,9 |
76,0 |
2,1 |
6,8 |
4,3 |
70,5 |
1,6 |
Ameryka Łac. |
3,8 |
4,6 |
84,2 |
-0,6 |
7,5 |
7,4 |
82,3 |
0,1 |
Bliski Wsch. |
4,8 |
6,5 |
80,3 |
-1,3 |
4,8 |
4,9 |
74,7 |
-0,1 |
Łączn. międz. |
5,3 |
4,7 |
85,0 |
0,5 |
6,6 |
5,6 |
81,2 |
0,8 |
Brazylia |
8,4 |
9,1 |
83,7 |
-0,6 |
5,3 |
5,4 |
80,8 |
-0,1 |
Chiny |
14,8 |
14,3 |
84,6 |
0,4 |
13,5 |
13,7 |
84,5 |
-0,1 |
Indie |
18,3 |
12,2 |
86,9 |
4,4 |
20,5 |
16,7 |
88,1 |
2,8 |
Japonia |
1,0 |
-2,0 |
71,8 |
2,2 |
2,8 |
1,0 |
70,2 |
1,2 |
Rosja |
10,8 |
10,2 |
90,9 |
0,5 |
7,7 |
5,4 |
81,5 |
1,7 |
USA |
5,6 |
4,7 |
87,9 |
0,8 |
5,1 |
5,1 |
84,9 |
0,1 |
Łącznie kraj. |
7,8 |
6,9 |
85,6 |
0,8 |
7,6 |
6,9 |
83,3 |
0,5 |
W lipcu warto zwrócić uwagę na:
Przewozy cargo
Wzrost przewozów cargo w lipcu spadł do poziomu 2,1%. To najniższy indeks od maja 2016. wyniósł jedynie 2,7%. W czerwcu było to 2,7%, w maju - 4,2%, w kwietniu - 4,1%, w marcu - 1,7%, w lutym - 6,8%, aw styczniu - 8,0. W całym roku 2017 indeks wzrostu wyniósł 9,0% i był to najwyższy poziom od roku 2010. FLF spadł o 0,7ppct do poziomu 42,7%.
Pewne znaczenie miało i tu uziemienie, na początku miesiąca floty All Nippon Cargo. Zdaniem IATA główny czynnik osłabiający popyt to zakończenie się cyklu uzupełniania przez firmy zapasów. Odczuwalne jest też pewne osłabienie koniunktury gospodarczej, w odniesieniu do globalnej wymiany handlowej. Dodatkowo w wielu regionach osłabł trend wzrostowy handlowej wymiany międzynarodowej.
Wyniki regionalnie lipca i narastająco:
Wyniki narastająco:
Słowniczek
RPK – ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.
ASK – ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.
PLF – współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródło: IATA, PRTL.pl
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.