INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr Świat


Barometr Świat – luty 2019. Lekkie osłabienie trendu wzrostowego popytu

Marek Serafin, 2019-04-08
     

W grudniu 2019 wzrost przewozów pasażerskich, mierzonych w RPK, wyniósł globalnie 5,3%. W styczniu było to - 6,5%, w grudniu - 5,3%,w listopadzie - 6,2%, w październiku - 6,3%,we wrześniu - 5,5%, w sierpniu - 6,4%, w lipcu - 6,1%, w czerwcu - aż 8,1%. Indeks lutowy był o ponad 1ppct. niższy od indeksu całego roku 2018 (6,5%).

 

Na szczęście współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) uległ jedynie minimalnemu pogorszeniu - w porównaniu z lutym 2018. Indeks lutowy i indeks narastająco (5,9%) są niższy zarówno od średniego indeksu za okres ostatnich 10 lat – 6,1%, jak i 5 lat – 7,1%.

 

W tym miesiącu wzrost ruchu na trasach międzynarodowych (4,6%) był zdecydowanie niższy, niż na trasach krajowych (6,4%).

 

Dane poniższe uwzględniają całość przewozów linii lotniczych rozkładowych, zarówno tradycyjnych jak i tanich. Wyłączeni są z nich jedynie przewoźnicy charterowi. Uwzględnione są zarówno przewozy międzynarodowe jak i krajowe. Dane uporządkowane są według zasady: region oznacza linie lotnicze bazowane w danym regionie, czyli Europa to przewozy linii europejskich, Ameryka Północna to przewozy linii północno-amerykańskich, itd.

 

Trend zmian na całym europejskim rynku lotniczym, łącznie z przewozami charterowymi, możemy śledzić na naszym barometrze Barometr lotniska europejskie.

 

Dane przewozowe IATA - luty 2019 (według przewoźników z danego obszaru): RPK, ASK, w porównaniu z luty 2018 oraz PLF. Dane narastająco.

 

 

Region

 Luty 2019/2018

Rok 2019/2018 narastająco.

Zmiana

 RPK %

Zmiana ASK %

PLF

w %

Zmiana

 PLF ppct

Zmiana

RPK %

Zmiana

ASK %

PLF

w %

Zmiana

PLF ppct

Europa

7,3

7,7

81,5

-0,3

7,3

8,0

80,6

-0,5

Ameryka Płn.

4,2

3,9

80,8

0,3

4,9

4,4

80,1

0,4

Azja/Pacyfik

6,3

5,8

 82,6

0,4

7,5

6,7

81,8

0,6

Afryka

2,8

1,1

70,4

1,1

3,3

1,6

70,7

1,2

Ameryka Łac.

5,0

5,5

81,3

-0,4

5,1

5,8

81,9

-0,5

Bliski Wsch.

-0,9!

2,7

72,6

-2,6!

-0,5

2,8

73,8

-2,4

Łącznie

5,3

5,4

80,6

-0,1

5,9

5,9

80,1

0,0

 

W lutym warto odnotować:

  • powrót, po styczniowej poprawie, do słabszego tempa wzrostu notowanego od początku drugiej połowy 2018. Styczniowy „wyskok” mógł być związany z datą chińskiego Nowego Roku.
  • po raz kolejny bardzo wysoki był indeks wzrostu przewoźników europejskich, ale powiązany ze spadkiem LF-a. W całym sezonie Zima 2018/19 linie z naszego kontynentu zainwestowały w oferowanie, pomimo, iż notuje się lekkie osłabienie trendu wzrostowego popytu.
  • stabilnie dobre wyniki linii z Azji i Ameryki Północnej – wysokie indeksy wzrostu i poprawy LF-ów. W tym pierwszym przypadku duże znaczenie mają świetne wyniki linii chińskich na trasach domestic – patrz poniżej.
  • coraz gorsze, wręcz fatalne wyniki linii z rejonu Bliski Wschodu. Wiadomo, że chodzi tu, przede wszystkim, o linie z rejonu Zatoki Perskiej. Ale cóż, „któż bogatemu zabroni”?

 

 

 Przewozy międzynarodowe i krajowe: luty 2019 do lutego 2018 i narastająco.

 

 

Region

 Luty 2019/2018

 Narastająco 2019

Zmiana

 RPK %

Zmiana

ASK %

PLF

 %

Zmiana

PLF

Zmiana

RPK

Zmiana

ASK

PLF

%

Zmiana

PLF

Europa

7,6

8,0!

82,3

-0,3

7,6

8,3

 81,3

-0,5

Ameryka Płn.

4,2

 2,9

79,0

1,0

4,8

3,5

79,9

1,0

Azja/Pacyfik

4,2

4,7

81,0

-0,3

5,8

4,9

81,4

0,7

Afryka

2,5

0,3

69,7

1,5

3,9

1,7

70,4

1,5

Ameryka Łac.

4,3

5,6

81,4

-1,0

 4,9

6,0

82,1

-0,9

Bliski Wsch.

-0,8

2,9

72,6

-2,7

-0,1

3,0

73,8

-2,3

Łączn. międz.

 4,6

5,1

79,5

-0,4

5,3

5,5

79,7

-0,1

Brazylia

5,8

3,1

82,5

2,1

4,0

3,3

83,3

0,6

Chiny

11,4!

8,9

86,9

1,9

12,9

11,8

84,0

0,8

Indie

10,0

12,3

89,1

-1,9

11,2

14,4

87,4

-2,5

Japonia

 2,5

 2,9

70,9

-0,2

2,9

2,5

68,3

0,3

Rosja

10,1

 11,8

76,9

-1,1

10,3

11,2

76,1

-0,6

USA

4,5

4,8

81,7

-0,2

5,2

 5,3

80,3

-0,1

Łączn. Kraj

6,4

5,8

82,4

0,5

6,9

 6,8

80,8

0,1

 

W lutym warto zwrócić uwagę na:

  • bardzo wysoki indeks wzrostu oferowania na trasach międzynarodowych linii europejskich, którego, w niskim sezonie przewozowym, nie mógł „dogonić” popyt. Spadł LF, ale i tak był najwyższy w porównaniu z innymi regionami. A przecież w Ameryce Płd. i w znacznej części Azji, w odróżnieniu od Europy, to wysoki sezon przewozowy.
  • tym razem nienajlepsze wyniki linii azjatyckich, na trasach międzynarodowych,
  • wciąż świetne wyniki chińskich przewoźników na połączeniach krajowych. W kolejnym miesiącu obniżył się indeks dotyczący przewozów na trasach domestic w Indiach, ale wciąż jest dwucyfrowy,
  • stabilnie dobre wyniki przewoźników północnoamerykańskich zarówno na trasach międzynarodowych, jak i krajowych. Szczególnie na tych drugich przewoźnicy bardzo zdecydowanie kontrolowali wzrosty oferowania,
  • po raz kolejny bardzo dobre wyniki, na trasach domestic, linii rosyjskich.

 

Przewozy cargo.

 

W lutym przewozy cargo spadły, w FTK, aż o 4,7%. W styczniu spadek wyniósł 1,8%, w grudniu - 0,5%, w listopadzie indeks był zerowy, w październiku miał miejsce wzrost o 3,1%, we wrześniu o 2,5%, w sierpniu i lipcu - 2,3%, w czerwcu - 2,7%, w maju - 4,2%, w kwietniu - 4,1%, w marcu - 1,7%. W całym roku 2018 indeks wzrostu wyniósł 3,5%. W lutym 2019 FLF spadł aż o 3,5ppct do poziomu 44,7%. W całym roku 2018 FLF wyniósł 49,1% - spadek o 0,9ppct.

 

Narastająco: FTK – spadek o 3,1%. FLF spadek o 3,2ppct do poziomu 44,8%.

 

Wyniki regionalne - lutego i narastająco:

  • Linie europejskie: spadek przewozów w FTK o 1,0% przy wzroście oferowania o 4,0%, FLF: 53,0%, spadek aż o 2,6ppct.Narastająco: FTK spadek o 1,9%. FLF – 51,4% (-2,9ppct.)
  • Przewoźnicy azjatyccy: spadek przewozów aż o 11,6%, a FLF 47,3% (-4,2ppct!). Narastająco: FTK spadek o 7,9%, FLF 48,8% (-4,1ppct).

 

To był czwarty kolejny miesiąc spadku przewozów cargo i najgorszy od trzech lat. Coraz wyraźniej widać, że gorsza, globalnie, sytuacja ekonomiczna oraz rosnące napięcia w handlu międzynarodowym bardzo źle wpływają na przewozy frachtowe. Po uwzględnieniu czynników sezonowych, w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, ujemny indeks przewozowy wyniósł 4,5%. Główne wskaźniki ekonomiczne, a przede wszystkim, PMI (Purchasing Managers` Index) wskazują, że i kolejne miesiąc, najprawdopodobniej, przyniosą spadki przewozów cargo.

 

 

Słowniczek

RPK – ilość przewiezionych pasażerów pomnożona przez odległość, jaką przebyli w kilometrach.

ASK – ilość oferowanych foteli pomnożona przez odległość, jaką przebyły w kilometrach.

PLF – współczynnik wykorzystania miejsc - wynik dzielenia RPK przez ASK.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: IATA, PRTL.pl

 

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony