INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr Cargo


Wyniki przewozowe cargo linii europejskich – rok 2016

Marek Serafin, 2017-02-20
     

Zaczynamy publikować informacje dotyczące wyników europejskich linii lotniczych w przewozach cargo. W tym wydaniu pokażemy podsumowanie całego roku. Skrócone wyniki miesięczne będziemy podawali razem z informacjami dotyczącymi przewozów pasażerskich.

 

Wyniki w roku 2016 i porównanie z rokiem 2015

 

Linia lotnicza

AFTK

[mln]

2016/2015 [%]

FTK

[mln]

2016/2015 [%]

Cargo LF [%]

2016/2015 [ppct]

LH Grupa

 15 117

1,0

10 071

1,4

66,6

0,3

AF/KL Grupa

14 228

-4,6

8 441

-6,3

59,3

-1,1

IAG Grupa

-

 

5 454

3,0

-

 

AY

5 020

8,4

3 294

7,1

65,6

-0,8

 

Uwagi:

  • IAG podaje wyłącznie dane dotyczące wielkości przewozów. Indeks wzrostu jest tu zawyżony, gdyż Aer Lingus dołączył do grupy we wrześniu 2015. W warunkach porównywalnych wyniósł on 1,2%.
  • AFTK to wielkość oferowania cargo w tonokilometrach,
  • FTK to wielkość przewozów cargo w tonokilometrach,
  • cargo LF to wynik dzielenia FTK przez AFTK,
  • SAS nie publikuje danych dotyczących przewozów cargo, które wykonuje oddzielna spółka - SAS Cargo.  

 

Komentarz

 

Jak wynika z danych publikowanych przez IATA – patrz nasze miesięczne Barometry Świat, przewoźnicy europejscy zdecydowanie poprawili wyniki w końcówce roku. Jednak podobnie, jak w całym roku 2016 sytuacja tu była mocno zróżnicowana. Obrazuje to zestawienie dotyczące indeksu zmian w przewozach oraz w LF –ach trzech wielkich grup w ostatnich trzech miesiącach roku.

 

Grupa

X

XI

XII

Przewozy

LF

Przewozy

LF

Przewozy

LF

LH

4,8

3,0

2,8

1,7

8,3

3,1

AF/KL

-7,8

-1,0

2,9

1,9

-1,6

1,7

IAG

5,9

-

0,4

-

3,4

-

 

Jeszcze w roku 2015 przewozy grupy LH i AF/KL były zbliżone. Obecnie LH staje się zdecydowanym liderem. Istotne znaczenie ma tu, z jednej strony duża aktywność eksportowo-importowa gospodarki niemieckiej, a z drugiej, najprawdopodobniej, ograniczanie nierentownych przewozów All-Cargo przez AF. Na to drugie wskazuje spadek oferowania cargo, przy rosnącym oferowaniu w samolotach pasażerskich.

 

Relatywnie mniejsze przewozy cargo IAG wynikają z faktu, że oferowanie dalekodystansowe grupy koncentruje się na Atlantyku, a tam popyt na przewozy frachtu jest relatywnie mniejszy niż na trasach z/do Azji.

 

W przypadku Finnair ogromna koncentracja oferowania interkontynentalnego na trasach azjatyckich pomaga linii osiągać tak dobre wyniki.

 

Tak znaczne przewozy cargo i przede wszystkim wysokie LF-y pomagają grupie LH osiągać dobre wyniki finansowe. W ostatnim kwartale roku 2016 LF zbliżał się do 70%, a nawet przekraczał tę granicę (grudzień), co jest ewenementem wśród linii koncentrujących się na przewozach pasażerskich.

 

Ogromną i wciąż rosnącą konkurencję dla LH oraz AF/KL, na trasach z/do Azji stanowią linie z rejonu Zatoki Perskiej, a przede wszystkim, Emirates ze swoją ogromną flotą A380. To jeden z handlowych powodów negatywnego nastawienia tych grup do w pełni swobodnego dostępu „zatokowych konkurentów” do rynku europejskiego.   

 

Niestety Turkish Airlines podaje swoje przewozy cargo jedynie w tonach. W roku 2016 wyniosły one 858 301 ton i wzrosły aż o 20,6%. Jak widzimy wyniki były tu zdecydowanie lepsze niż w przewozach pasażerskich, które wzrosły tylko o 2,5% (o 6,3% w RPK). Oczywiście istnieje tu pewien związek - niższy LF pasażerski (aż o 3,1ppct) oznaczał większe dostępne oferowanie cargo na wielu kluczowych trasach. Dla porównania możemy podać, że przewozy Finnairu, w tonach, wyniosły tylko 144 596. Dokonując tu porównania należy jednak uwzględnić, że relatywnie duża część przewozów THY dotyczyła średniego dystansu (Europy i domestic) – aż 38%.

 

W całym roku 2016 mieliśmy do czynienia z dużą fluktuacją wyników. Jest Bardzo prawdopodobne, że analogiczna sytuacja będzie miała miejsce w roku 2017.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Cargo | Linie lotnicze | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony