INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki branży lotniczej


Informacja IATA o sytuacji finansowej branży lotniczej w lipcu i sierpniu 2018

Marek Serafin, 2018-10-01
     

Wartość akcji linii lotniczych. W sierpniu 2018 wartość akcji linii lotniczych (globalnie) wzrosła w porównaniu z końcem lipca o 0,4%, po istotnym wzroście w lipcu – o 4,8%. Była ona jednak aż o 9,8% niższa, niż na początku roku. W lipcu wartość wszystkich akcji wzrosła w bardzo podobny sposób – o 0,5% o (indeks FTSE).

 

W sierpniu wartość akcji linii europejskich spadła aż o 5,2%, azjatyckich (plus Pacyfik) o 2,1%, a północnoamerykańskich wzrosła aż o 6,3%%.

 

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, wartość akcji wszystkich przewoźników wzrosła – ale jedynie o 1,1 %. Spadła azjatyckich – o 1,2% i europejskich aż o 7,7%. Te straty nadrobiły linie północnoamerykańskie – wzrost aż 14,6%.

 

Wartość wszystkich akcji, globalnie wzrosła w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy aż o 9,2% (indeks FTSE).

 

Od początku roku globalny spadek wyniósł 9,8%. W Europie aż o 16,2%!!, w Azji o 10,0%, a w Ameryce Północnej jedynie o 7,5%. Globalny indeks wszystkich akcji (FTSE) wyniósł w tym okresie +1,7%.

 

Główny powód wzrostów to bardzo optymistyczne nastawienie inwestorów, którzy uważają, że bardzo dobra sytuacja ekonomiczna w USA pomoże przewoźnikom zrekompensować negatywny wpływ bardzo już wysokich cen paliwa. Optymizmu tego nie podzielają inwestorzy w Europie i Azji

 

Wyniki finansowe za drugi kwartał 2018.

 

 

Liczba linii

 

Region

Wynik Kw. II 2017

Wynik Kw. II 2018

EBIT

%

Wynik

netto

EBIT

%

Wynik

netto

15

29

14

7

5

Ameryka Płn.

Azja/Pacyfik

Europa

Ameryka Łacińska

Inne

16,6

5,0

9,7

4,9

6,4

4 718

1 369

3 827

-274

59

12,1

2,8

8,3

-0,7

0,9

3217

6 35

3 888

-44

2

70

Łącznie

10,6

9 699

7,5

7 293

 

Uwagi:

  • EBIT% - stosunek zysku/wyniku do wpływów.
  • Dane w $.

 

Reprezentatywność próbki jest już bardzo duża. Linie odnotowały spadki rentowności. Wyjątkiem są przewoźnicy z Europy. W ich przypadku EBIT był tylko nieznacznie niższy, niż rok temu. Zdaniem IATA, z którym trudno się nie zgodzić, główny powód to utrzymujące się bardzo wysokie ceny paliwa, zbliżone do 90$ za baryłkę.

 

Linie europejskie bronią się, między innymi, dzięki rekordowo wysokim LF-om.

 

Płynność finansowa linii lotniczych.

 

 II kwartał 2017 II kwartał 2018

 

Region Próbka

Płynność netto

Capex

Dostępna gotówka

Płynność netto

Capex

Dostępna

Gotówka

Ameryka Północna 14

18,1

13,9

4,2

19,2

11,3

7,9

Azja-Pacyfik 17

14,5

19,6

-5,0

 13,8

18,6

-4,8

Europa 9

21,2

9,8

11,4

19,3

13,3

6,0

Ameryka Łacińska 7

7,9

7,6

0,3

10,4

10,4

0,0

Inne 4

23,9

9,0

14,9

16,4

19,1

-2,7

Łącznie 51

17,6

13,7

3,9

17,5

13,5

4,0

 

Uwagi:

  • Płynność netto (net cash flow) – z działalności operacyjnej.
  • Dostępna gotówka – Free Cash flow.

 

Dane są już w pełni reprezentatywne. Pewne wątpliwości można mieć w przypadku Europy. Wskaźniki płynnościowe są bardzo podobne do ubiegłorocznych. Jedynie w przypadku linii z naszego kontynentu zdecydowanie obniżył się wskaźnik dostępnej gotówki. Wynika z bardzo znacznego wzrostu CAPEX-u, czyli wydatków inwestycyjnych.

 

Ceny paliwa lotniczego.

 

 W sierpniu ceny paliwa utrzymywały się na poziomie z czerwca i lipca, a więc nieznacznie poniżej 90$ za baryłkę. Były więc niższe niż w maju – 94$. Obecnie największy wpływ na poziom ceny ma stopniowy spadek zapasów, niestabilność polityczna w wielu obszarach (Iran), zwiększenie wydobycia przez Arabię Saudyjską oraz wzmocnienie się USD.

 

Oferowanie.

 

W lipcu 2018 oferowanie wyrażone w ASK wzrosło globalnie o 5,5% w porównaniu z rokiem 2017. Wzrost był nieznacznie mniejszy niż wzrost popytu.

 

Oferowanie cargo (w AFTK) wzrosło w lipcu jedynie o 3,8%, jednak i tak szybciej niż popyt. To już czwarty miesiąc z rzędu, kiedy mamy do czynienia z taką sytuacją.

 

Popyt.

 

W lipcu 2018 indeks wzrostu przewozów pasażerskich, wyrażonych w RPK (6,2%) był nieznacznie wyższy, niż w maju i kwietniu (6,0%), ale istotnie niższy, niż w czerwcu (8,1% - po korekcie). W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy tego roku tempo wzrostu wyniosło 6,9% i było zbliżone do średniej z ostatnich pięciu lat.

 

W przypadku frachtu lotniczego indeks wzrostu spadł, po raz kolejny, tym razem do poziomu 2,1%. To najniższy indeks od maja 2016 i znacznie niższy niż średnia pięcioletnia – 5,1%.

 

Uwaga: wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych – SA (seasonally adjusted).

 

Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF).

 

W lipcu LF wzrósł o 0,6ppct w porównaniu z lipcem 2017 – do rekordowego poziomu – 85,2%. Tak wysokie poziomy LF-ów poprawiają sytuację finansowa przewoźników. Jest to szczególnie ważne, gdyż wpływy jednostkowe mają tendencje spadkowe.

 

Globalny FLF był niższy niż rok temu – o 0,7ppct. Na szczęście tu wpływy jednostkowe utrzymują się na wysokim poziomie.

 

Średnie wpływy jednostkowe.

 

W lipcu odnotowano minimalną poprawę sytuacji, ale i tak mamy wciąż do czynienia z lekkim trendem spadkowym. Chodzi jednak o „czyste” taryfy. Rosną wpływy z usług dodatkowych. Utrzymuje się podobna, jak wcześniej różnica pomiędzy wpływami jednostkowymi przy podróżach w klasie ekonomicznej i klasie biznes. W przypadku tych pierwszych osłabł dość silny trend spadkowy z ostatnich miesięcy.

 

Podróże w wyższych klasach serwisowych.

 

Globalnie udział ilościowy podróży w wyższych klasach serwisowych w łącznej liczbie podróży, w pierwszych sześciu miesiącach 2018 wyniósł 5,3% i był na tym samym poziomie, co rok wcześniej. Utrzymał się też udział wartościowy – to aż 31% pasażerskich wpływów linii lotniczych. Na dwóch największych, pod względem masy wpływów w wyższych klasach podróży rynkach – Północnym Atlantyku i Europa – Azji wzrost w tych klasach był minimalnie niższy, niż w klasie ekonomicznej. Wyraźne spadki odnotowano na trasach pomiędzy Europą a Ameryką Południową i Bliskim Wschodem. Pozytywny trend dotyczy nadal ruchu wewnątrz Europy i wewnątrz Azji.

 

W publikacji IATA Airlines Financial July - August 2018 znajduje się wykres, który szczegółowo pokazuje trendy zmian na poszczególnych rynkach.

 

 

Źródła: IATA, PRTL.pl


Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Finanse | IATA | Linie lotnicze | Przewozy | Wynik netto


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony