INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki branży lotniczej


Informacja IATA o sytuacji finansowej branży lotniczej w październiku i listopadzie 2018

Marek Serafin, 2019-01-07
     

Wartość akcji linii lotniczych. W listopadzie 2018 wartość akcji linii lotniczych (globalnie) wzrosła w porównaniu z końcem równie gwałtownie, jak spadła w październiku, bo aż o 10,0%. Październikowy spadek wyniósł 10,1%. We wrześniu spadła o 1,0%, po dwóch miesiącach wzrostów o 0,4% (sierpień) i o 4,8% (lipiec). W listopadzie wartość wszystkich akcji też wzrosła, ale nie tak gwałtownie – bo jedynie o 1,3% (indeks FTSE).

 

W listopadzie wartość akcji linii europejskich wzrosła o 7,2%, azjatyckich (plus Pacyfik) o 7,1%, a północnoamerykańskich aż o 12,7%.

 

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, wartość akcji wszystkich przewoźników spadła aż o 7,9 %. Azjatyckich – o 9,5% i europejskich dramatycznie, bo aż o 23,4%. Nieznacznie wzrosła jedynie linii północnoamerykańskich – o 4,9%.

 

Wartość wszystkich akcji, globalnie spadła w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy o 3,0% (indeks FTSE).

 

Od początku roku globalny spadek wyniósł aż 11,8%. W Europie o 24,8%!!, w Azji o 12,8%, a w Ameryce Północnej jedynie o 1,0%. Globalny indeks wszystkich akcji (FTSE) wyniósł w tym okresie -4,8%.

 

Wyniki finansowe za trzeci kwartał 2018.

 

 

Liczba linii

 

Region

Wynik Kw. III 2017

Wynik Kw. III 2018

EBIT

%

Wynik

netto

EBIT

%

Wynik

netto

16

28

15

9

 6

Ameryka Płn.

Azja/Pacyfik

Europa

Ameryka Łacińska

Inne

14,8

11,3

20,2

10,5

5,7

5201

2316

6901

556

292

11,6

6,3

17,4

4,6

1,8

4300

1284

6827

-36

158

 74

Łącznie

15,1

15 266

11,5

12533

 

Uwagi:

  • EBIT% - stosunek zysku/wyniku do wpływów.
  • Dane w $.

 

Próbka jest już w pełni reprezentatywna. Notujemy dość wyraźne pogorszenie wyników finansowych linii ze wszystkich regionów. Relatywnie najmniejsze dotyczy linii europejskich. Nieźle radzą sobie linie z Ameryki Północnej, a znacznie gorzej azjatyckie. W ich przypadku duże znaczenie ma gorsza koniunktura na rynku cargo. Przewoźnicy europejscy prowadzą bardzo ostrożną politykę, jeżeli chodzi o wzrost oferowanie, a to przekłada się na rekordowo wysokie LF-y. Ma to niewątpliwie korzystny wpływ na ich wyniki finansowe.

 

Płynność finansowa linii lotniczych.

 

 III kwartał 2017 III kwartał 2018.

 

Region Próbka

Płynność netto

Capex

Dostępna gotówka

Płynność netto

Capex

Dostępna

Gotówka

Ameryka Północna 16

10,5

11,9

-1,4

9,4

9,3

0,1

Azja 23

16,4

13,4

3,0

13,4

12,3

1,2

Europa 12

10,3

6,6

3,7

6,4

9,7

-3,3

Ameryka Łacińska 7

14,1

5,5

8,6

2,4

6,8

-4,4

Inne 4

15,2

9,9

5,2

6,0

20,5

-14,6

Łącznie 62

11,9

10,1

1,7

8,9

10,0

-1,1

 

Uwagi:

  • Płynność netto (net cash flow) – z działalności operacyjnej.
  • Dostępna gotówka – Free Cash flow.

 

Jak widzimy pogorszenie wyników finansowych spowodowało pogorszenie wskaźników dotyczących płynności finansowej. W przypadku przewoźników europejskich dodatkowym czynnikiem było zwiększenie, i to znaczne, wydatków inwestycyjnych. To dość znane zjawisko – przewoźnicy podejmują decyzje inwestycyjne w bardzo dobrych czasach, a realizują je już w nieco gorszych, a czasami wręcz w złych.

 

Ceny paliwa lotniczego.

 

W listopadzie nastąpił gwałtowny spadek cen ropy. Na początku grudnia wynosiła ona około 60$ za baryłkę. To oznacza spadek o 30% w porównaniu z ceną z początku października. Cena była też niższa, niż rok temu – o 5%. Główny powód spadków to wzrost wydobycia w Arabii Saudyjskiej i Rosji. Ocena rynkowa mówi teraz o nadmiernej podaży. Wiąże się to też z niepewnością dotyczącą strony popytowej.

 

Oferowanie.

 

W październiku 2018 oferowanie wyrażone w ASK wzrosło globalnie o 6,3% w porównaniu z rokiem 2017, czyli nieco szybciej niż we wrześniu (5,8%) i w sierpniu (5,5%). Po uwzględnieniu czynników sezonowych wzrost jest obecnie nieznacznie szybszy niż wzrost popytu.

 

Oferowanie cargo (w AFTK) wzrosło w październiku o 5,4%. To już ósmy miesiąc z rzędu, kiedy mamy do czynienia z sytuacją, gdy oferowanie cargo rośnie dynamiczniej niż popyt. Obecny indeks wzrostu, poddany anualizacji wynosi 6%, czyli jest o około 2ppct wyższy niż indeks popytu.

 

Popyt.

 

W październiku 2018 indeks wzrostu przewozów pasażerskich, wyrażonych w RPK był wyższy niż we wrześniu (5,5%) . W sierpniu wyniósł - 6,4%, lipcu - 6,1% i czerwcu - 8,1%. W ciągu ostatnich sześciu miesięcy indeks, po anualizacji wynosi około 6% podczas, gdy na początku roku zbliżał się do 9%.

 

W przypadku frachtu lotniczego indeks wzrostu wyniósł 3,1%, a więc był wyższy niż we wrześniu – 2,5%. IATA

 

Uwaga:

  • wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych – SA (seasonally adjusted).

 

Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF).

 

W październiku LF był na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego i jedynie minimalnie niższy niż nap oczątku roku, gdy padały kolejne rekordy.

 

Globalny FLF był niższy niż rok temu – o 1,1ppct. Na szczęście frachtowe wpływy jednostkowe, utrzymują się na wysokim poziomie, nieco wyższym niż ubiegłoroczny.

 

Średnie wpływy jednostkowe.

 

W wymiarze dolarowym notujemy obecnie spadek średnich wpływów jednostkowych. Spadek ten dotyczy „czystych” taryf. Wpływy z usług dodatkowych rosną. Istotną role odgrywa tu znaczny wzrost kursu dolara, który jest bliski rekordowych poziomów notowanych w ostatnich 16-tu latach. IATA wiąże ten spadek z pewnym ogólnym pogorszeniem się globalnej sytuacji ekonomicznej.

 

Cały czas gorsza sytuacja dotyczy średnich wpływów jednostkowych uzyskiwanych za przewozy w klasie ekonomicznej. „Z przodu samolotu” spadki nie są tak znaczne.

 

Podróże w wyższych klasach serwisowych.

 

Globalnie udział ilościowy podróży w wyższych klasach serwisowych w łącznej liczbie podróży, w pierwszych dziewięciu miesiącach 2018 wyniósł 5,1% i był na tym samym poziomie, co rok wcześniej. Udział wartościowy był bardzo zbliżonego do odnotowanego w 2017 roku – 29,6% pasażerskich wpływów linii lotniczych. Na dwóch największych, pod względem masy wpływów uzyskiwanych w wyższych klasach podróży rynkach – Północnym Atlantyku i Europa – Azji wzrost ruchu w tych klasach był minimalnie niższy, niż w klasie ekonomicznej. Wyraźne spadki odnotowano na trasach pomiędzy Europą a Ameryką Południową i Bliskim Wschodem. Pozytywny trend dotyczy nadal ruchu wewnątrz Europy i wewnątrz Azji.

 

Na Północnym Atlantyku taryfy w klasie ekonomicznej rosły szybciej niż w klasach wyższych, a na rynku Europa – Azja minimalnie wolniej.

 

W publikacji IATA Airlines Financial Monitor October - November 2018 znajduje się wykres, który szczegółowo pokazuje trendy zmian na poszczególnych rynkach.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródła: IATA, PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Finanse | IATA | Linie lotnicze | Paliwo | Pasażer | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony