INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki branży lotniczej


Informacja IATA o sytuacji finansowej branży lotniczej w listopadzie i grudniu 2018

Marek Serafin, 2019-01-28
     

Wartość akcji linii lotniczych. W grudniu 2018 wartość akcji linii lotniczych (globalnie) spadła w porównaniu z końcem listopada aż o 9,4%. W listopadzie wzrosła o 10%, a w październiku spadła o 10,1%, we wrześniu o 1,0%. Na koniec roku akcje wróciły do poziomu z przed dwóch lat. W grudniu wartość wszystkich akcji też spadła, ale nieco mniej gwałtownie – bo o 7,1% (indeks FTSE).

 

W grudniu wartość akcji linii europejskich spadła o 5,6%, azjatyckich (plus Pacyfik) o 2,5%, a północnoamerykańskich aż o 16,5%!!

 

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, wartość akcji wszystkich przewoźników spadła aż o 20,1%!! Europejskich aż o 29,0%!!, azjatyckich – o 15,0% a północnoamerykańskich – o 17,3%.

 

Wartość wszystkich akcji, globalnie spadła w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy o 11,3% (indeks FTSE).

 

Wyniki finansowe za trzeci kwartał 2018.

 

 

Liczba linii

 

Region

Wynik Kw. III 2017

Wynik Kw. III 2018

EBIT

%

Wynik

netto

EBIT

%

Wynik

netto

36

29

15

11

6

Ameryka Płn.

Azja/Pacyfik

Europa

Ameryka Łacińska

Afryka i Bliski Wschód

12,8

11,4

20,2

9,9

5,7

5484

2353

6901

674

292

9,9

6,4

17,4

3,8

1,8

4 663

1316

6827

-103

158

 97

Łącznie

14,2

15 704

10,7

12861

 

Uwagi:

  • EBIT% - stosunek zysku/wyniku do wpływów.
  • Dane w $.

 

Próbka jest już w pełni reprezentatywna. Notujemy dość wyraźne pogorszenie wyników finansowych linii ze wszystkich regionów. Relatywnie najmniejsze dotyczy linii europejskich. Nieźle radzą sobie linie z Ameryki Północnej, a znacznie gorzej azjatyckie. W ich przypadku duże znaczenie ma gorsza koniunktura na rynku cargo.

 

Dla większości przewoźników z Półkuli Północnej III kwartał to okres „żniw”. Znacznie słabsze wyniki niż rok wcześniej to nienajlepszy prognostyk dla wyników całorocznych.

 

Płynność finansowa linii lotniczych.

 

III kwartał 2017 III kwartał 2018

 

Region Próbka

Płynność netto

Capex

Dostępna gotówka

Płynność netto

Capex

Dostępna

Gotówka

Ameryka Północna 16

10,5

11,9

-1,4

9,4

9,3

0,1

Azja 23

16,4

13,3

3,1

13,4

12,2

1,2

Europa 12

10,3

6,6

3,7

6,4

9,7

-3,3

Ameryka Łacińska 8

14,1

5,5

8,6

2,4

6,8

-4,4

Afryka/Bl.Wsch. 4

15,2

9,9

5,2

6,0

20,5

-14,6

Łącznie 64

11,9

10,1

1,8

 9,0

9,9

-0,9

 

Uwagi: .

  • Płynność netto (net cash flow) – z działalności operacyjnej.
  • Dostępna gotówka – Free Cash flow.

 

 Próbka jest jedynie minimalnie szersza niż miesiąc temu więc komentarz jest ten sam:

„Jak widzimy pogorszenie wyników finansowych spowodowało pogorszenie wskaźników dotyczących płynności finansowej. W przypadku przewoźników europejskich dodatkowym czynnikiem było zwiększenie, i to znaczne, wydatków inwestycyjnych. To dość znane zjawisko – przewoźnicy podejmują decyzje inwestycyjne w bardzo dobrych czasach, a realizują je już w nieco gorszych, a czasami wręcz w złych”.

 

Ceny paliwa lotniczego.

 

Przez większą część roku 2018 ceny paliwa rosły, głównie ze względu na redukcje wydobycia ze strony krajów OPEC i Rosji. Pod koniec roku ceny gwałtownie spadły. Uznano, że rynek wchodzi w fazę nadprodukcji. W ostatnich tygodniach miały miejsce ponowne, nie tak już duże wzrosty. Obecnie cena ropy Brent wynosi około 60 $ za baryłkę, czyli aż o 30% mniej niż w szczytowym okresie, na początku października. Jest też o 12% niższa niż rok temu. Cena baryłki paliwa to około 78 $.

 

Oferowanie.

 

W listopadzie 2018 oferowanie wyrażone w ASK wzrosło globalnie o 6,8% w porównaniu z rokiem 2017, czyli szybciej niż w październiku (6,3%), we wrześniu (5,8%) i w sierpniu (5,5%). Po uwzględnieniu czynników sezonowych wzrost jest nadal nieznacznie szybszy niż wzrost popytu.

 

Oferowanie cargo (w AFTK) wzrosło w październiku o 4,3%. To już dziewiąty miesiąc z rzędu, kiedy mamy do czynienia z sytuacją, gdy oferowanie cargo rośnie dynamiczniej niż popyt.

 

Popyt.

 

W listopadzie 2018 indeks wzrostu przewozów pasażerskich, wyrażonych w RPK wyniósł 6,2% i był minimalnie niższy, niż w październiku – 6,3%, a wyższy niż we wrześniu - 5,5% . W sierpniu wyniósł - 6,4%, lipcu - 6,1% i czerwcu - 8,1%. Wolniejszy wzrost popytu na przewozy pasażerskie jest notowany w tym samym okresie, gdy obserwujemy globalne spowolnienie ekonomiczne.

 

W przypadku frachtu lotniczego przewozy były na poziomie ubiegłorocznym. W październiku indeks wzrostu wyniósł 3,1%, a we wrześniu – 2,5%. I tu istotne znaczenie ma pogorszenie globalnej sytuacji ekonomiczne.

 

Uwaga:

  • wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych – SA (seasonally adjusted).

 

Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF).

 

W listopadzie LF był na poziomie 80,0%, niższym niż rok wcześniej. To dopiero trzeci przypadek w ostatnich dwóch latach, gdy miał miejsce spadek LF-a.

 

Globalny FLF był niższy niż rok temu aż o 2,2ppct. Tu trend spadkowy notujemy od wielu miesięcy.

 

Średnie wpływy jednostkowe.

 

W ostatnich miesiącach notowany jest trend spadkowy. Ma on niewątpliwy wpływ na pogorszenie się wyników finansowych linii lotniczych.

 

Cały czas gorsza sytuacja dotyczy średnich wpływów jednostkowych uzyskiwanych za przewozy w klasie ekonomicznej. „Z przodu samolotu” spadki nie są tak znaczne.

 

Podróże w wyższych klasach serwisowych.

 

Globalnie udział ilościowy podróży w wyższych klasach serwisowych w łącznej liczbie podróży, w pierwszych dziesięciu miesiącach 2018 wyniósł 5,1% i był o 0,1ppct niższy niż rok wcześniej. Ten sam spadek odnotowano w wymiarze wartościowym – 29,8% w roku bieżących i 29,9% w 2017.

 

Na dwóch największych, pod względem masy wpływów uzyskiwanych w wyższych klasach podróży rynkach – Północnym Atlantyku i Europa – Azji wzrost ruchu w tych klasach był minimalnie niższy, niż w klasie ekonomicznej. Wyraźne spadki odnotowano na trasach pomiędzy Europą a Ameryką Południową i Bliskim Wschodem. Pozytywny trend dotyczy nadal ruchu wewnątrz Europy i wewnątrz Azji.

 

Na Północnym Atlantyku taryfy w klasie ekonomicznej rosły szybciej niż w klasach wyższych, a na rynku Europa – Azja minimalnie wolniej.

 

W publikacji IATA Airlines Financial Monitor November – December 2018 znajduje się wykres, który szczegółowo pokazuje trendy zmian na poszczególnych rynkach.

 

 

Źródła: IATA, PRTL.pl

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Finanse | IATA | Linie lotnicze | Paliwo | Pasażer | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony