INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki branży lotniczej


Informacja IATA o sytuacji finansowej branży lotniczej w styczniu i lutym 2017

Marek Serafin, 2017-03-20
     

Wartość akcji linii lotniczych

W lutym 2017 wartość akcji linii lotniczych (globalnie),wzrosła o 4,6%. Wartość wszystkich notowanych akcji, globalnie, wzrosła znacznie wolniej - o 2,7%.

 

Wartość akcji linii europejskich wzrosła w styczniu o 3,7%, azjatyckich (plus Pacyfik) o 3,6%, a północnoamerykańskich wzrosła o 6,0% po styczniowym spadku o niecałe 2%.

 

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wartość akcji przewoźników wzrosła o 6,8%. To jednak, głównie, zasługa linii północnoamerykańskich, których indeksy wzrosły aż o 17,8%. Ten niezły, prawie siedmioprocentowy wzrost jest jednak zdecydowanie mniejszy, niż całego rynku akcji (19,8%).

 

Wartość akcji linii europejskich, po znacznych spadkach w pierwszej połowie 2016, spadła, w ciągu ostatnich 12 miesięcy, o 10,3%, a azjatyckich o 2,7%.

 

Wyniki finansowe za czwarty kwartał 2016

 
 
Liczba linii
 
Region
Wynik Kw. IV 2015
Wynik Kw. IV 2016
EBIT
%
Wynik
netto
EBIT
%
Wynik
netto
16
Ameryka Płn.
14,6
4 652
11,4
1 918
15
Azja/Pacyfik
13,2
1 627
12,3
1 467
8
Europa
5,9
883
4,9
1 127
4
Ameryka Łacińska
5,6
-4 546
8,3
133
4
Inne
10,8
37
1,0
14
47
Łącznie
12,3
2 653
10,2
4 659
     

Uwagi:

  • ogromna strata netto linii z Ameryki Łacińskiej wynika z jednorazowego odpisu związanego z kursami wymiany walut,
  • EBIT% stosunek zysku/wyniku do wpływów,
  • dane w $.

 

Tym razem próbka jest już znacznie większa, choć w przypadku Europy wciąż ograniczona. W trzech głównych obszarach miało miejsce pogorszenie wyniku: EBIT niższy o 1-3,2ppct, ale spadek nastąpił z bardzo wysokich poziomów.  

 

Płynność finansowa linii lotniczych

 

Płynność linii lotniczych (Cash Flow) w % przychodów

                                                 

Region   
Próbka
IV-ty kwartał 2015
IV-ty kwartał 2016
Płynność netto
Capex
Dostępna gotówka
Płynność netto
Capex
Dostępna
Gotówka
Europa
5
3,2
11,9
-8,7
6,1
11,9
-5,7
Ameryka Płn.
15
9,5
14,8
-5,3
8,2
14,4
-6,1
Azja/Pacyfik 
9
21,3
26,2
-5,0
18,4
28,9
-10,5
Ameryka Łacińska
3
11,5
4,0
7,5
10,0
10,1
-0,1
Inne           
2
24,5
6,9
17,6
16,0
21,9
-5,9
Łącznie        
34
10,2
15,4
-5,2
9,3
15,7
-6,4
 

Uwagi:

  • Płynność netto (net cash flow) – z działalności operacyjnej,
  • Dostępna gotówka – Free Cash flow.

 

Jedynie w przypadku linii z Ameryki Północnej próbka jest wystarczająco duża. Ale coraz bardziej potwierdza się trend do nieznacznego pogarszania się parametrów płynnościowych. Przynajmniej na razie jednym z ważnych wyjątków jest poprawa płynności (free cash flow) linii europejskich. Utrzymuje się wysoki poziom wydatków inwestycyjnych, szczególnie w Azji. Ma to negatywny wpływ na płynność.  

 

Ceny paliwa lotniczego

W lutym ceny były stabilne, w przedziale 55-57$ za baryłkę. To najwyższe średnie miesięczne poziomy od lipca 2015. Wciąż trwają efekty grudniowych decyzji OPEC ograniczających wydobycie. Nie pomogły tu wzrosty w kursie USD.

 

Jednak, pomimo ostatnich podwyżek rynki finansowe nadal przewidują, że w ciągu najbliższych 2 – 3 lat będziemy mieli do czynienia z niewielkim jedynie wzrostami cen i nie przekroczą one poziomu 60$.

 

Oferowanie

W styczniu 2017 globalny wzrost oferowania pasażerskiego mierzonego w ASK wyniósł 8,0% (szczegółowe dane można znaleźć w naszym Barometrze Świat 01.2017). To bardzo wysoka wartość - w całym roku 2016 wzrost wyniósł 6,2%.

 

Poza „spokojnym” okresem w trzecim kwartale 2016, wciąż trwa wzrostowy trend oferowania.

 

Tempo wzrostu oferowania cargo, w AFTK, spadło i jest obecnie poniżej średniej wieloletniej. W styczniu wyniosło ono 3,5%, podczas, gdy w całym roku 2016 - 5,3%. „Uspokojenie” trwa od połowy 2016.

 

Popyt

Wzrost popytu na przewozy pasażerskie wciąż przyśpiesza. W styczniu wyniósł aż 9,6%. To najwyższy poziom od kwietnia 2011. W całym roku 2016 było to 6,3% Wedługestymacji IATAwczesna data Chińskiego Nowego Roku podniosła indeks o około 0,5ppct, ale i tak trend wzrostowy jest wciąż bardzo silny.

 

Popyt na przewozy cargo był po raz kolejny bardzo duży. Tempo wzrostu w styczniu wyniosło 6,9%, podczas, gdy w całym 2016 - 3,8%. I tu data Chińskiego Nowego Roku komplikuj porównania, ale silny trend wzrostowy jest niewątpliwy.

 

Uwaga: wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych.

 

Samoloty

W styczniu 2017 wzrost liczby oferowanych foteli, w porównaniu z grudniem 2016, wyniósł 0,4%, a więc znacznie mniej niż w grudniu (0,9%). W porównaniu ze styczniem 2016 indeks to 6,7%.

 

Liczba nowo-dostarczonych samolotów wyniosła jedynie 86 samolotów, podczas, gdy z grudniu 2016 aż 203. Jednak i tak było to więcej niż w styczniu 2016 - 75. I tu pewien „moderujący” wpływ miał „chiński faktor”.

 

Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF)

Po osiągnięciu rekordowych poziomów w roku 2016, LF-y, stabilizują się na rekordowych poziomach notowanych od trzech miesięcy.

 

Dzięki wolniejszemu tempu wzrostu oferowania cargo oraz silnemu trendowi wzrostowemu popytu, odnotowanymi w drugiej połowie 2016, FLF poprawił się, w porównaniu z najniższym poziomem z początku roku 2016 aż o trzy punkty procentowe.

 

W styczniu, podobnie, jak w grudniu, zbliża się do poziomu 45%.

 

Średnie wpływy jednostkowe

Średnie wpływy jednostkowe spadają od końca roku 2014. W roku 2016 spadek wyniósł aż 8,8%. Stało się tak, mimo, iż zaczęły rosnąć ceny paliwa.

 

Jeżeli uwzględnimy wzrost kursu dolara to, w grudniu 2016, średnie wpływy jednostkowe wzrosły po raz pierwszy od sześciu miesięcy.

 

Jednak musimy poczekać, aby stwierdzić, czy to w miarę trwała zmiana trendu. IATA zwraca też uwagę, iż występują znaczne różnice na poszczególnych rynkach i w poszczególnych regionach.

 

Podróże w wyższych klasach serwisowych

Udział podróży w wyższych klasach serwisowych wciąż spada. Jedynym wyjątkiem jest rynek Azja – Południowo-Wschodni Pacyfik. W roku 2016, na trasach międzynarodowych, udział wyniósł 5,2%, podczas, gdy w 2015 było to 5,6%.

 

Chociaż na kluczowych trasach ruch ten, w roku 2016, spadł o 7%, to, w odróżnieniu od taryf w klasie ekonomicznej, taryfy w wyższych klasach „trzymały poziomy”, Dzięki temu, na dwóch najważniejszych rynkach: transatlantyckim oraz Europa - Azja, udział w łącznych wpływach, wpływów od pasażerów podróżujących w wyższych klasach podróży, wzrósł.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródła: IATA, PRTL.pl

 

 

 

 

Tagi:

Akcje | Cargo | Finanse | IATA | Koszty | Linie lotnicze | Obłożenie | Oferowanie | Paliwo | Pasażer | Połączenia | Popyt | Praca | Przewozy | Przychody | Usługi | Zysk operacyjny


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony