Wyniki branży lotniczej
Wartość akcji linii lotniczych
W lutym 2017 wartość akcji linii lotniczych (globalnie),wzrosła o 4,6%. Wartość wszystkich notowanych akcji, globalnie, wzrosła znacznie wolniej - o 2,7%.
Wartość akcji linii europejskich wzrosła w styczniu o 3,7%, azjatyckich (plus Pacyfik) o 3,6%, a północnoamerykańskich wzrosła o 6,0% po styczniowym spadku o niecałe 2%.
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wartość akcji przewoźników wzrosła o 6,8%. To jednak, głównie, zasługa linii północnoamerykańskich, których indeksy wzrosły aż o 17,8%. Ten niezły, prawie siedmioprocentowy wzrost jest jednak zdecydowanie mniejszy, niż całego rynku akcji (19,8%).
Wartość akcji linii europejskich, po znacznych spadkach w pierwszej połowie 2016, spadła, w ciągu ostatnich 12 miesięcy, o 10,3%, a azjatyckich o 2,7%.
Wyniki finansowe za czwarty kwartał 2016
Liczba linii
|
Region
|
Wynik Kw. IV 2015
|
Wynik Kw. IV 2016
|
||
EBIT
%
|
Wynik
netto
|
EBIT
%
|
Wynik
netto
|
||
16
|
Ameryka Płn.
|
14,6
|
4 652
|
11,4
|
1 918
|
15
|
Azja/Pacyfik
|
13,2
|
1 627
|
12,3
|
1 467
|
8
|
Europa
|
5,9
|
883
|
4,9
|
1 127
|
4
|
Ameryka Łacińska
|
5,6
|
-4 546
|
8,3
|
133
|
4
|
Inne
|
10,8
|
37
|
1,0
|
14
|
47
|
Łącznie
|
12,3
|
2 653
|
10,2
|
4 659
|
Uwagi:
Tym razem próbka jest już znacznie większa, choć w przypadku Europy wciąż ograniczona. W trzech głównych obszarach miało miejsce pogorszenie wyniku: EBIT niższy o 1-3,2ppct, ale spadek nastąpił z bardzo wysokich poziomów.
Płynność finansowa linii lotniczych
Płynność linii lotniczych (Cash Flow) w % przychodów
Region
|
Próbka
|
IV-ty kwartał 2015
|
IV-ty kwartał 2016
|
||||
Płynność netto
|
Capex
|
Dostępna gotówka
|
Płynność netto
|
Capex
|
Dostępna
Gotówka
|
||
Europa
|
5
|
3,2
|
11,9
|
-8,7
|
6,1
|
11,9
|
-5,7
|
Ameryka Płn.
|
15
|
9,5
|
14,8
|
-5,3
|
8,2
|
14,4
|
-6,1
|
Azja/Pacyfik
|
9
|
21,3
|
26,2
|
-5,0
|
18,4
|
28,9
|
-10,5
|
Ameryka Łacińska
|
3
|
11,5
|
4,0
|
7,5
|
10,0
|
10,1
|
-0,1
|
Inne
|
2
|
24,5
|
6,9
|
17,6
|
16,0
|
21,9
|
-5,9
|
Łącznie
|
34
|
10,2
|
15,4
|
-5,2
|
9,3
|
15,7
|
-6,4
|
Uwagi:
Jedynie w przypadku linii z Ameryki Północnej próbka jest wystarczająco duża. Ale coraz bardziej potwierdza się trend do nieznacznego pogarszania się parametrów płynnościowych. Przynajmniej na razie jednym z ważnych wyjątków jest poprawa płynności (free cash flow) linii europejskich. Utrzymuje się wysoki poziom wydatków inwestycyjnych, szczególnie w Azji. Ma to negatywny wpływ na płynność.
Ceny paliwa lotniczego
W lutym ceny były stabilne, w przedziale 55-57$ za baryłkę. To najwyższe średnie miesięczne poziomy od lipca 2015. Wciąż trwają efekty grudniowych decyzji OPEC ograniczających wydobycie. Nie pomogły tu wzrosty w kursie USD.
Jednak, pomimo ostatnich podwyżek rynki finansowe nadal przewidują, że w ciągu najbliższych 2 – 3 lat będziemy mieli do czynienia z niewielkim jedynie wzrostami cen i nie przekroczą one poziomu 60$.
Oferowanie
W styczniu 2017 globalny wzrost oferowania pasażerskiego mierzonego w ASK wyniósł 8,0% (szczegółowe dane można znaleźć w naszym Barometrze Świat 01.2017). To bardzo wysoka wartość - w całym roku 2016 wzrost wyniósł 6,2%.
Poza „spokojnym” okresem w trzecim kwartale 2016, wciąż trwa wzrostowy trend oferowania.
Tempo wzrostu oferowania cargo, w AFTK, spadło i jest obecnie poniżej średniej wieloletniej. W styczniu wyniosło ono 3,5%, podczas, gdy w całym roku 2016 - 5,3%. „Uspokojenie” trwa od połowy 2016.
Popyt
Wzrost popytu na przewozy pasażerskie wciąż przyśpiesza. W styczniu wyniósł aż 9,6%. To najwyższy poziom od kwietnia 2011. W całym roku 2016 było to 6,3% Wedługestymacji IATAwczesna data Chińskiego Nowego Roku podniosła indeks o około 0,5ppct, ale i tak trend wzrostowy jest wciąż bardzo silny.
Popyt na przewozy cargo był po raz kolejny bardzo duży. Tempo wzrostu w styczniu wyniosło 6,9%, podczas, gdy w całym 2016 - 3,8%. I tu data Chińskiego Nowego Roku komplikuj porównania, ale silny trend wzrostowy jest niewątpliwy.
Uwaga: wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych.
Samoloty
W styczniu 2017 wzrost liczby oferowanych foteli, w porównaniu z grudniem 2016, wyniósł 0,4%, a więc znacznie mniej niż w grudniu (0,9%). W porównaniu ze styczniem 2016 indeks to 6,7%.
Liczba nowo-dostarczonych samolotów wyniosła jedynie 86 samolotów, podczas, gdy z grudniu 2016 aż 203. Jednak i tak było to więcej niż w styczniu 2016 - 75. I tu pewien „moderujący” wpływ miał „chiński faktor”.
Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF)
Po osiągnięciu rekordowych poziomów w roku 2016, LF-y, stabilizują się na rekordowych poziomach notowanych od trzech miesięcy.
Dzięki wolniejszemu tempu wzrostu oferowania cargo oraz silnemu trendowi wzrostowemu popytu, odnotowanymi w drugiej połowie 2016, FLF poprawił się, w porównaniu z najniższym poziomem z początku roku 2016 aż o trzy punkty procentowe.
W styczniu, podobnie, jak w grudniu, zbliża się do poziomu 45%.
Średnie wpływy jednostkowe
Średnie wpływy jednostkowe spadają od końca roku 2014. W roku 2016 spadek wyniósł aż 8,8%. Stało się tak, mimo, iż zaczęły rosnąć ceny paliwa.
Jeżeli uwzględnimy wzrost kursu dolara to, w grudniu 2016, średnie wpływy jednostkowe wzrosły po raz pierwszy od sześciu miesięcy.
Jednak musimy poczekać, aby stwierdzić, czy to w miarę trwała zmiana trendu. IATA zwraca też uwagę, iż występują znaczne różnice na poszczególnych rynkach i w poszczególnych regionach.
Podróże w wyższych klasach serwisowych
Udział podróży w wyższych klasach serwisowych wciąż spada. Jedynym wyjątkiem jest rynek Azja – Południowo-Wschodni Pacyfik. W roku 2016, na trasach międzynarodowych, udział wyniósł 5,2%, podczas, gdy w 2015 było to 5,6%.
Chociaż na kluczowych trasach ruch ten, w roku 2016, spadł o 7%, to, w odróżnieniu od taryf w klasie ekonomicznej, taryfy w wyższych klasach „trzymały poziomy”, Dzięki temu, na dwóch najważniejszych rynkach: transatlantyckim oraz Europa - Azja, udział w łącznych wpływach, wpływów od pasażerów podróżujących w wyższych klasach podróży, wzrósł.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródła: IATA, PRTL.pl
Akcje | Cargo | Finanse | IATA | Koszty | Linie lotnicze | Obłożenie | Oferowanie | Paliwo | Pasażer | Połączenia | Popyt | Praca | Przewozy | Przychody | Usługi | Zysk operacyjny
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.