INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki branży lotniczej


Informacja IATA o sytuacji finansowej branży lotniczej w kwietniu i maju 2017

Marek Serafin, 2017-06-19
     

Wartość akcji linii lotniczych

W maju 2017 wartość akcji linii lotniczych (globalnie)wzrosła w porównaniu z kwietniem aż o 7,8%, podczas gdy wartość wszystkich notowanych akcji wzrosła o 1,9%.

 

Wartość akcji linii europejskich wzrosła w maju aż o 14,3%, azjatyckich (plus Pacyfik) o 3,3%, a północnoamerykańskich o 8,3%.

 

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy wartość akcji wszystkich przewoźników wzrosła aż o 22,3%. To jednak głównie zasługa linii północnoamerykańskich, których indeksy wzrosły aż o 37,4% i w mniejszym stopniu europejskich - wzrost o 15,0%. Wartość akcji linii azjatyckich wzrosła o 4,2%. Warto uwzględnić, że w maju i czerwcu 2016 spadki wartości akcji wielu linii były spowodowane akcjami terrorystycznymi w Europie.  

 

Od początku roku 2017 globalnie wartość akcji linii lotniczych wzrosła o 15,6%, a w tym europejskich aż o 39,6%, azjatyckich o 16,4% a północnoamerykańskich o 6,5%. Wartość wszystkich akcji, globalnie wzrosła od początku roku o 9,9% (indeks FTSE). W ciągu 12-tu miesięcy o 15,3%.

 

Wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2017

 
 
Liczba linii
 
Region
Wynik Kw. I 2016
Wynik Kw. I 2017
EBIT
%
Wynik
netto
EBIT
%
Wynik
netto
15
Ameryka Płn.
15,1
3 212
8,1
1 643
46
Azja/Pacyfik
7,0
539
3,5
672
11
Europa
-1,7
-813
-2,7
-1217
5
Ameryka Łacińska
9,7
255
6,3
92
2
Inne
-4,8
-8
-8,2
-33
49
Łącznie
8,3
3 185
4,0
1 157
     

Uwagi:

- EBIT% - stosunek zysku/wyniku do wpływów,

- dane w $.

 

Tym razem próbka jest już reprezentatywna również dla linii europejskich i azjatyckich.

 

Obserwujemy trend do pogorszenia się zarówno wyników z działalności operacyjnej, jak i netto. Zdaniem IATA główne powody to wzrosty wielu ważnych elementów kosztów, jak również utrzymujące się niskie wpływy jednostkowe. Porównując wyniki z poszczególnych regionów musimy pamiętać, że w przypadku Europy to zdecydowanie najsłabszy kwartał w całym roku, podczas gdy w Ameryce łacińskiej to szczyt przewozowy. Również dla wielu linii azjatyckich to okres „żniw”.

 

Sezonowość ruchu w Ameryce Północnej jest podobna jak w przypadku Europy, choć nie aż tak drastyczna (Floryda, Kalifornia, południowe stany).

 

Płynność finansowa linii lotniczych

 

Płynność linii lotniczych (Cash Flow) w % przychodów

         

Region
Próbka
I-szy kwartał 2016
I-szy kwartał 2017
Płynność netto
Capex
Dostępna gotówka
Płynność netto
Capex
Dostępna
Gotówka
Ameryka Północna
11
21,1
14,2
6,9
12,8
13,9
-1,1
Azja-Pacyfik
12
27,7
26,7
1,1
   15,0
16,0
-1,1
Europa
7
17,8
15,1
2,6
21,4
12,6
8,8
Ameryka łacińska
2
2,7
11,7
-8,9
7,8
4,9
3,0
Inne
1
18,2
17,4
0,8
18,4
18,2
0,2
Łącznie
33
20,3
17,1
3,2
15,9
13,4
2,4
 

Uwagi:

- Płynność netto (net cash flow) – z działalności operacyjnej,

- Dostępna gotówka – Free Cash flow.

 

W przypadku Ameryki Północnej, Azji oraz globalnie wskaźniki płynnościowe pogorszyły się pomimo mniejszych wydatków inwestycyjnych. Spadek byłby jeszcze znacznie większy, gdyby nie świetne dane dotyczące Europy. O tyle zaskakujące, że jak widzimy w p.2 wyniki finansowe linii europejskich pogorszyły się. Jednak musimy być ostrożni z wyciąganiem bardzo ogólnych wniosków, gdyż próbka dla Europu jest jeszcze nie w pełni reprezentatywna. Poczekajmy do kolejnego raportu.

 

Ceny paliwa lotniczego

Spadki zapoczątkowane w drugiej połowie kwietnia były kontynuowane. Ceny osiągnęły najniższe poziomy od pięciu miesięcy.

 

Pomimo pewnych wzrostów w drugiej połowie maja związanych z przedłużeniem porozumienia o ograniczeniach w wydobyciu, ceny na koniec miesiąca były o prawie 4% niższe niż na koniec kwietnia. Spadek w przypadku paliwa lotniczego był większy – o 5,6%.

 

Rynki finansowe nadal przewidują, że w krótkim i średniookresowym horyzoncie czasowym będziemy mieli do czynienia jedynie z niewielkimi podwyżkami cen.

 

Oferowanie

W kwietniu wzrost oferowania pasażerskiego skorygowany o czynniki sezonowe wyniósł 6,9%, jednak nadal indeks wzrostu popytu był podobnie jak w poprzednich miesiącach, jeszcze wyższy.

 

Wzrost oferowania cargo w kwietniu był bardziej umiarkowany – jedynie 4,0%. W tym przypadku był on zbliżony do wzrostu popytu.

 

Popyt

Wzrost popytu na przewozy pasażerskie był rekordowy, najwyższy od sześciu lat – 10,7%. Wzrost w ostatnich sześciu miesiącach był tylko nieco poniżej 10%. Główne powody tak wspaniałej sytuacji to poprawa globalnej sytuacji ekonomicznej oraz niższe taryfy.

 

W przypadku frachtu lotniczego wzrost wyniósł 8,5% a więc był znacznie niższy niż w kwietniu – 13,4%. W ostatnich miesiącach obserwujemy pewne osłabienie się trendu wzrostowego, pomimo sprzyjającej sytuacji gospodarczej.

 

Uwaga: wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych.

 

Samoloty

W kwietniu 2017 wzrost liczby oferowanych foteli w porównaniu z marcem 2017 wyniósł 0,7,%, a więc minimalnie mniej niż w marcu - 0,8% i znacznie więcej niż w lutym (0,3%). W porównaniu z kwietniem 2016 indeks to 6,4%.

 

Liczba nowo-dostarczonych samolotów wyniosła 111 samolotów, podczas gdy w marcu 153,a w kwietniu 2016 - 125. Kluczowe znaczenie miała liczb uziemionych samolotów. W tym roku było to (netto) 39 egzemplarzy a rok wcześniej aż 61.

 

Od początku roku liczba nowo-dostarczonych samolotów (460) była bardzo zbliżona do tej sprzed roku (465).

 

Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF)

LF-y osiągnęły kolejne rekordowe poziomy – globalnie ponad 81,5%, gdyż wciąż wzrosty oferowania są niższe niż przewozów.

 

W kwietniu FLF-y minimalnie pogorszył się, ale to, co najważniejsze to fakt, iż jest on nadal na poziomie zbliżonym do rekordowego z początków 2015 i o ponad 2ppct wyższym, niż rok wcześniej.

 

Średnie wpływy jednostkowe

Trend spadku zatrzymał się jednak średnie wpływy jednostkowe są o 3-5% niższe niż rok temu, zarówno w $ jak również po usunięciu efektów zmian kursowych.

 

Zmiana trendu jest konieczna ze względu na wzrosty po stronie kosztowej – paliwo i w wielu krajach koszty pracy.

 

Częściowe dane dotyczące kwietnia pokazują, że przynajmniej w nominalnych dolarach mamy do czynienia z pierwszymi, od dłuższego czasu, wzrostami.

 

Podróże w wyższych klasach serwisowych

Podróże w wyższych klasach serwisowych w trzech pierwszych miesiącach 2017 stanowiły globalnie 5,5% ruchu. W tym samych okresie 2016 było to 5,6%.

 

W odróżnieniu od taryf w klasie ekonomicznej taryfy w wyższych klasach „trzymały poziomy”. Tylko na dwóch rynkach: Europa - Azja oraz Północny i Środkowy Pacyfik, taryfy w wyższych klasach „zachowywały się gorzej” niż w klasie ekonomicznej.

 

To pokazuje znaczenie, jakie dla wyników finansowych linii lotniczych mają wpływy od pasażerów podróżujących w wyższych klasach podróży. W trzech pierwszych miesiącach roku udział wpływów z biletów na podróż w wyższych klasach w łącznych wpływach wzrósł w porównaniu z tym samym okresem 2016 z 26,4% do 27,2%. To znaczący wzrost.  

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródła: IATA, PRTL.pl

 

 

 

 

Tagi:

Akcje | Finanse | IATA | Komunikacja | Koszty | Linie lotnicze | Obłożenie | Pasażer | Popyt | Praca | Przychody | Samolot


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony