INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki branży lotniczej


Informacja IATA o sytuacji finansowej branży lotniczej w kwietniu i maju 2018

Marek Serafin, 2018-07-02
     

Wartość akcji linii lotniczych. W maju 2018 wartość akcji linii lotniczych (globalnie) spadła, w porównaniu z końcem kwietnia o 2,8%. To był czwarty kolejny miesiąc spadku. Na koniec maja były o 8,5% niżej, niż na początku roku. Wartość wszystkich akcji też spadła, ale zdecydowanie mniej – jedynie o 0,3%.

 

W maju wartość akcji linii europejskich spadła o 1,4%, azjatyckich (plus Pacyfik) o 3,0%. Północnoamerykańskich wzrosła o 0,4%.

 

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, wartość akcji wszystkich przewoźników wzrosła ale już tylko 2,1%. To nadal głównie zasługa linii europejskich (+10,7%) oraz azjatyckich (+17,7%). Dla północnoamerykańskich indeks ten wynosi -9,3%.

 

Wartość wszystkich akcji, globalnie wzrosła w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy o 9,6% (indeks FTSE).

 

Od początku roku globalny spadek wyniósł 8,5%. W Europie aż o 8,0%, w Azji tylko o 1,2% a w Ameryce Północnej aż o1,5%. Globalny indeks wszystkich akcji (FTSE) wyniósł -0,9%.

 

Zdaniem IATA główny powód spadków to rosnące ceny paliwa, a w Ameryce Północnej, dodatkowo, wzrost oferowania.

 

Wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2018

 

 

Liczba linii

 

Region

Wynik Kw. I 2017

Wynik Kw. I 2018

EBIT

%

Wynik

netto

EBIT

%

Wynik

netto

16

30

14

7

6

Ameryka Płn.

Azja/Pacyfik

Europa

Ameryka Łacińska

Inne

7,9

6,4

-2,2

6,9

1,4

1 619

2 311

-1 125

143

52

7.7

6,3

2,0

8,9

3,2

1 636

2 231

103

232

169

 73

Łącznie

4,7

3 000

5,7

4 371

 

Uwagi:

  • EBIT% - stosunek zysku/wyniku do wpływów.
  • Dane w $.

 

Próbka jest bardzo duża i reprezentatywna. Jak widzimy EBIT, globalnie poprawił się, głownie dzięki liniom europejskim. Osiągnęły one dodatni wynik, mimo, iż jest to najniższy sezon przewozowy. To bardzo dobrze rokuje, jeżeli chodzi o cały rok 2018.

 

Płynność finansowa linii lotniczych

 

 I kwartał 2017 I kwartał 2018

 

Region Próbka

Płynność netto

Capex

Dostępna gotówka

Płynność netto

Capex

Dostępna

Gotówka

Ameryka Północna 15

14,9

15,3

-0,4

19,8

13,1

6,7

Azja-Pacyfik 13

15,9

14,7

1,2

 13,2

14,6

-1,4

Europa 8

20,4

13,8

6,6

25,2

21,9

3,3

Ameryka Łacińska 5

6,7

5,2

1,4

5,9

6,9

-1,0

Inne 4

12,3

14,9

-2,6

10,9

19,3

-8,4

Łącznie 45

15,4

14,2

1,1

18,4

14,6

3,8

 

Uwagi: .

  • Płynność netto (net cash flow) – z działalności operacyjnej.
  • Dostępna gotówka – Free Cash flow.

 

Reprezentatywność danych jest tylko nieco ograniczona dla Europy. Widzimy poprawę wskaźników płynnościowych. W przypadku linii europejskich odnotowano znaczne pogorszenie płynności związane z bardzo znacznym wzrostem wydatków inwestycyjnych (CAPEX).

 

Ceny paliwa lotniczego

 

W maju ceny wciąż rosły i w środku miesiąca przekroczyły barierę 80$ za baryłkę. Po raz pierwszy od listopada 2014. Później nieco spadły, ale na koniec miesiąca były o 4$ wyższe, niż na początku i aż o 60% wyższe, niż rok temu, natomiast spadły, o około 5%, w porównaniu z poziomami z początku miesiąca.

 

Powody wzrostów to spadki zapasów, związane z ograniczenia w produkcji, jak również czynniki geopolityczne.

 

Prognozy długoterminowe są teraz wyższe, ale przewidują, w połowie roku 2020 spadek cen do poziomu 70$.

 

Oferowanie

 

W kwietniu 2018 oferowanie wyrażone w ASK wzrosło globalnie o 5,9% w porównaniu z rokiem 2017. Po raz kolejny wzrost był minimalnie niższy, niż wzrost popytu.

 

Oferowanie cargo (w AFTK) wzrosło, w kwietniu, o 5,1%, o 1,2ppct wolniej, niż w marcu, ale szybciej niż popyt. Kwiecień był dopiero drugim miesiącem w ciągu ostatnich 21, gdy wzrost oferowania cargo był szybszy niż popytu.

 

Popyt

 

W kwietniu 2018 indeks wzrostu przewozów pasażerskich (6,2%) był znacznie niższy, niż w marcu (9,7%). Jednak duże znaczenie miała tu wczesna data Wielkanocy w tym roku i późna rok temu. Jednak, po usunięciu czynników sezonowych, trend wzrostu popytu, w ostatnich trzech miesiącach uległ wzmocnieniu.

 

W przypadku frachtu lotniczego trend umacniania się popytu zanikł i jeżeli sytuacja się nie zmieni się w najbliższych miesiącach, to w połowie roku zacznie słabnąć.

 

Uwaga:

  • wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych – SA (seasonally adjusted).

 

Samoloty

 

W kwietniu 2018 odnotowano wzrost liczby oferowanych foteli w porównaniu z marcem o 0,8%. Wzrost w porównaniu z kwietniem 2017 to 5,7%.

 

Dostarczono 111 nowe samoloty, podczas gdy w kwietniu 2017 – 114. Od początku roku dostarczono 448 samoloty, nieco mniej, niż w 2017 – 454.

 

Uziemiono jedynie 51 samolotów, tylko jedną trzecią tych, które uziemiono w kwietniu 2017. Ponieważ aż 132 samoloty wróciły do eksploatacji to netto ponowne wykorzystywanie używanych samolotów przyczyniło się do największego wzrostu liczby oferowanych foteli, co najmniej od czterech lat.

 

Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF)

 

W kwietniu LF wzrósł o 0,2ppct w porównaniu z kwietniem 2017 – do 82,3%. To rekord dla kwietnia. To był również rekord „ogólny”, jeżeli uwzględnimy czynniki sezonowe (SA).

 

Globalny FLF był niższy niż rok temu – o 0,5ppct. Tu mamy już do czynienia ze spadkiem współczynnika w kategoriach SA.. Teraz do poziomów z początków roku 2017.

 

Średnie wpływy jednostkowe

 

Po znacznych wzrostach w lutym, w marcu nastąpił spadek. W kategoriach SA średnie wpływy jednostkowe, od początku roku 2017 pozostają na zbliżonych poziomach. Dotyczy to też pierwszego kwartału 2018. Chodzi tu o „czyste” taryfy. Rosną wpływy z usług dodatkowych i one mają bardzo duży, pozytywny wpływ na dobre wyniki finansowe większości przewoźników.

 

Podróże w wyższych klasach serwisowych

 

Globalnie udział ilościowy podróży w wyższych klasach serwisowych w łącznej liczbie podróży, w pierwszym kwartale 2018 wyniósł 5,5% i był na tym samym poziomie, co rok wcześniej. Udział wartościowy, w przypadku podróży międzynarodowych, wyniósł 30,6% nieco mniej, niż rok temu – 31,1%. Tu największy, negatywny wpływ miały dwa rynki Północny-Atlantyk i Europa-Azja, czyli główne rynki interkontynentalne z/do Europy.

 

W publikacji IATA Airlines Financial Monitor April - May 2018 znajduje się wykres, który szczegółowo pokazuje trendy zmian na poszczególnych rynkach.

 

 

Zdjęcie: Marek Kwasowski

Źródła: IATA, PRTL.pl

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Finanse | IATA | Linie lotnicze | Przewozy | Wynik netto


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony