INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki branży lotniczej


Informacja IATA o sytuacji finansowej branży lotniczej w maju i czerwcu 2018

Marek Serafin, 2018-07-25
     

Wartość akcji linii lotniczych

W czerwcu 2018 wartość akcji linii lotniczych (globalnie)spadła, w porównaniu z końcem maja aż o 6,4%. To był już piąty, kolejny miesiąc spadku. Na koniec czerwca była ona aż o 14,3% niższa, niż na początku roku. Wartość wszystkich akcji też spadła, ale jedynie o 0,8%.

 

W czerwcu wartość akcji linii europejskich spadła o 5,2%, azjatyckich (plus Pacyfik) o 7,6% a północnoamerykańskich o 4,9%.

 

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, wartość akcji wszystkich przewoźników już spadła – aż o 8,3 %. Wzrosła jedynie azjatyckich – o 2,3%. Spadła europejskich – 0,2% i północnoamerykańskich – aż o 16,4%.

 

Wartość wszystkich akcji, globalnie wzrosła w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy o 8,5% (indeks FTSE).

 

Od początku roku globalny spadek wyniósł 14,3%. W Europie aż o 12,8%, w Azji o 8,7%, a w Ameryce Północnej o 15,8%. Globalny indeks wszystkich akcji (FTSE) wyniósł -1,7%.

 

Zdaniem IATA główny powód spadków jest wciąż ten sam - rosnące ceny paliwa, a w Ameryce Północnej, dodatkowo, wzrost oferowania.

 

Wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2018

 

 
Liczba linii
 
Region
Wynik Kw. I 2017
Wynik Kw. I 2018
EBIT
%
Wynik
netto
EBIT
%
Wynik
netto
33
Ameryka Płn.
7,7
2 057
7,3
2 342
32
Azja/Pacyfik
6,6
2 390
6,2
2 327
15
Europa
-2,3
-1 174
1,9
69
7
Ameryka Łacińska
6,3
125
7,7
192
7
Inne
1,4
50
3,1
162
94
Łącznie
4,9
3 448
5,6
5 092
     

Uwagi:

- EBIT% - stosunek zysku/wyniku do wpływów.

- Dane w $.

 

Próbka jest bardzo duża i reprezentatywna. Jak widzimy EBIT, globalnie poprawił się, głównie dzięki liniom europejskim. Osiągnęły one dodatni wynik, mimo, iż jest to najniższy sezon przewozowy. Akcje linii spadają pomimo trendu poprawy wyników finansowych. Istnieje wciąż obawa, że negatywny wpływ coraz wyższych cen paliwa będzie nasilał się.

 

Płynność finansowa linii lotniczych

                                          
 
 
I kwartał 2017
I kwartał 2018
Region      
Próbka
Płynność netto
Capex
Dostępna gotówka
Płynność netto
Capex
Dostępna
Gotówka
Ameryka Północna 
15
14,9
15,3
-0,4
19,8
13,1
6,7
Azja-Pacyfik       
17
16,4
14,4
2,1
   13,8
13,8
0,0
Europa           
8
20,4
13,8
6,6
25,2
21,9
3,3
Ameryka Łacińska     
7
6,7
5,2
1,4
4,7
6,8
-2,2
Inne             
4
12,3
14,9
-2,6
10,9
19,3
-8,4
Łącznie         
51
15,5
14,2
1,1
18,1
14,3
3,8
 

Uwagi: .  

- Płynność netto (net cash flow) – z działalności operacyjnej.

- Dostępna gotówka – Free Cash flow.

 

Reprezentatywność danych jest tylko nieco ograniczona dla Europy. Widzimy poprawę wskaźników płynnościowych. W przypadku linii europejskich odnotowano znaczne pogorszenie płynności związane z bardzo znacznym wzrostem wydatków inwestycyjnych (CAPEX). 

 

Ceny paliwa lotniczego

W maju ceny wciąż rosły i, po raz pierwszy od listopada 2014 przekroczyły barierę 90$ za baryłkę. W połowie czerwca spadły, ale do końca miesiąca rosły i były o około 55% wyższe, niż rok temu. Powody wzrostów to spadki zapasów, związane z ograniczenia w produkcji, czynniki geopolityczne, jak również wzrost popytu.

 

Oferowanie

W maju 2018 oferowanie wyrażone w ASK wzrosło globalnie o 5,9% - w porównaniu z rokiem 2017. Po raz osiemnasty z kolei wzrost był minimalnie niższy, niż wzrost popytu. Ogólny trend pokazuje, że obydwie krzywe – podaży i popytu rosną obecnie właściwie w identycznym tempie.

 

Oferowanie cargo (w AFTK) wzrosło w maju o 6,2%, o 0,1ppct szybciej, niż w kwietniu, ale wciąż szybciej niż popyt. Maj był trzecim miesiącem w ciągu ostatnich 21, gdy wzrost oferowania cargo był szybszy niż popytu.

 

Popyt

W maju 2018 indeks wzrostu przewozów pasażerskich (6,1%) był minimalnie wyższy, niż w kwietniu (6,0%). Po usunięciu czynników sezonowych, spadek popytu, w ostatnim miesiąc wyniósł aż 0,5ppct. To największy spadek od listopada 2015. Jednak trend wzrostowy jest nadal silny.

 

W przypadku frachtu lotniczego indeks wzrostu spadł, w porównaniu z kwietniem 2018, z 5,2% do 4,2%. Jednak po usunięciu czynników sezonowych to był drugi kolejny miesiąc umocnienia się trendu wzrostowego. Obecnie krzywa wzrostu jest tam, gdzie byłaby, gdyby trend z połowy roku 2017 był cały czas utrzymywany, a nie osłabł zdecydowanie.  

 

Uwaga: wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych – SA (seasonally adjusted).

 

Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF)

W maju LF wzrósł o 0,1ppct w porównaniu z majem 2017 – do 80,1%. To rekord dla maja. Jeżeli uwzględnimy czynniki sezonowe (SA) to LF spadł minimalnie w porównaniu z kwietniem 2018, ale i tak pozostaje blisko „rekordu wszechczasów”.

 

Globalny FLF był niższy niż rok temu – o 0,9ppct. W kategoriach SA miała miejsce poprawa w porównaniu z kwietniem 2018. W tych samych kategoriach FLF są obecnie o około 1ppct niższe niż rok temu.

 

Średnie wpływy jednostkowe

W kategoriach SA średnie wpływy jednostkowe, od początku roku 2017 pozostają na zbliżonych poziomach. Odzwierciedla to trendy zmian dotyczących średnich wpływów dla klasy ekonomicznej. 2018. Chodzi tu o „czyste” taryfy. Rosną wpływy z usług dodatkowych i one mają bardzo duży, pozytywny wpływ na dobre wyniki finansowe większości przewoźników. W przypadku wyższych klas podróży przewoźnicy mają większe możliwości przerzucania na pasażerów wzrostu kosztów wynikających z rosnących cen paliwa.  

 

Podróże w wyższych klasach serwisowych

Globalnie udział ilościowy podróży w wyższych klasach serwisowych w łącznej liczbie podróży, w pierwszych czterech miesiącach 2018 wyniósł 5,4% i był na tym samym poziomie, co rok wcześniej. Na dwóch największych, pod względem masy wpływów w wyższych klasach podróży rynkach – Północnym Atlantyku i Europa – Azji wzrost w tych klasach był minimalnie niższy, niż w klasie ekonomicznej. Pozytywny trend dotyczy ruchu wewnątrz Europy i wewnątrz Azji.  

 

W publikacji IATA Airlines Financial May - June 2018 znajduje się wykres, który szczegółowo pokazuje trendy zmian na poszczególnych rynkach.  

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródła: IATA, PRTL.pl

 

 

 

 

Tagi:

Akcje | Cargo | Finanse | IATA | Komunikacja | Konkurencja | Linie lotnicze | Obłożenie | Oferowanie | Paliwo | Pasażer | Popyt | Praca | Przewozy | Samolot


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony