Wyniki branży lotniczej
Wartość akcji linii lotniczych
W czerwcu 2018 wartość akcji linii lotniczych (globalnie)spadła, w porównaniu z końcem maja aż o 6,4%. To był już piąty, kolejny miesiąc spadku. Na koniec czerwca była ona aż o 14,3% niższa, niż na początku roku. Wartość wszystkich akcji też spadła, ale jedynie o 0,8%.
W czerwcu wartość akcji linii europejskich spadła o 5,2%, azjatyckich (plus Pacyfik) o 7,6% a północnoamerykańskich o 4,9%.
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, wartość akcji wszystkich przewoźników już spadła – aż o 8,3 %. Wzrosła jedynie azjatyckich – o 2,3%. Spadła europejskich – 0,2% i północnoamerykańskich – aż o 16,4%.
Wartość wszystkich akcji, globalnie wzrosła w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy o 8,5% (indeks FTSE).
Od początku roku globalny spadek wyniósł 14,3%. W Europie aż o 12,8%, w Azji o 8,7%, a w Ameryce Północnej o 15,8%. Globalny indeks wszystkich akcji (FTSE) wyniósł -1,7%.
Zdaniem IATA główny powód spadków jest wciąż ten sam - rosnące ceny paliwa, a w Ameryce Północnej, dodatkowo, wzrost oferowania.
Wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2018
Liczba linii
|
Region
|
Wynik Kw. I 2017
|
Wynik Kw. I 2018
|
||
EBIT
%
|
Wynik
netto
|
EBIT
%
|
Wynik
netto
|
||
33
|
Ameryka Płn.
|
7,7
|
2 057
|
7,3
|
2 342
|
32
|
Azja/Pacyfik
|
6,6
|
2 390
|
6,2
|
2 327
|
15
|
Europa
|
-2,3
|
-1 174
|
1,9
|
69
|
7
|
Ameryka Łacińska
|
6,3
|
125
|
7,7
|
192
|
7
|
Inne
|
1,4
|
50
|
3,1
|
162
|
94
|
Łącznie
|
4,9
|
3 448
|
5,6
|
5 092
|
Uwagi:
- EBIT% - stosunek zysku/wyniku do wpływów.
- Dane w $.
Próbka jest bardzo duża i reprezentatywna. Jak widzimy EBIT, globalnie poprawił się, głównie dzięki liniom europejskim. Osiągnęły one dodatni wynik, mimo, iż jest to najniższy sezon przewozowy. Akcje linii spadają pomimo trendu poprawy wyników finansowych. Istnieje wciąż obawa, że negatywny wpływ coraz wyższych cen paliwa będzie nasilał się.
Płynność finansowa linii lotniczych
|
|
I kwartał 2017
|
I kwartał 2018
|
||||
Region
|
Próbka
|
Płynność netto
|
Capex
|
Dostępna gotówka
|
Płynność netto
|
Capex
|
Dostępna
Gotówka
|
Ameryka Północna
|
15
|
14,9
|
15,3
|
-0,4
|
19,8
|
13,1
|
6,7
|
Azja-Pacyfik
|
17
|
16,4
|
14,4
|
2,1
|
13,8
|
13,8
|
0,0
|
Europa
|
8
|
20,4
|
13,8
|
6,6
|
25,2
|
21,9
|
3,3
|
Ameryka Łacińska
|
7
|
6,7
|
5,2
|
1,4
|
4,7
|
6,8
|
-2,2
|
Inne
|
4
|
12,3
|
14,9
|
-2,6
|
10,9
|
19,3
|
-8,4
|
Łącznie
|
51
|
15,5
|
14,2
|
1,1
|
18,1
|
14,3
|
3,8
|
Uwagi: .
- Płynność netto (net cash flow) – z działalności operacyjnej.
- Dostępna gotówka – Free Cash flow.
Reprezentatywność danych jest tylko nieco ograniczona dla Europy. Widzimy poprawę wskaźników płynnościowych. W przypadku linii europejskich odnotowano znaczne pogorszenie płynności związane z bardzo znacznym wzrostem wydatków inwestycyjnych (CAPEX).
Ceny paliwa lotniczego
W maju ceny wciąż rosły i, po raz pierwszy od listopada 2014 przekroczyły barierę 90$ za baryłkę. W połowie czerwca spadły, ale do końca miesiąca rosły i były o około 55% wyższe, niż rok temu. Powody wzrostów to spadki zapasów, związane z ograniczenia w produkcji, czynniki geopolityczne, jak również wzrost popytu.
Oferowanie
W maju 2018 oferowanie wyrażone w ASK wzrosło globalnie o 5,9% - w porównaniu z rokiem 2017. Po raz osiemnasty z kolei wzrost był minimalnie niższy, niż wzrost popytu. Ogólny trend pokazuje, że obydwie krzywe – podaży i popytu rosną obecnie właściwie w identycznym tempie.
Oferowanie cargo (w AFTK) wzrosło w maju o 6,2%, o 0,1ppct szybciej, niż w kwietniu, ale wciąż szybciej niż popyt. Maj był trzecim miesiącem w ciągu ostatnich 21, gdy wzrost oferowania cargo był szybszy niż popytu.
Popyt
W maju 2018 indeks wzrostu przewozów pasażerskich (6,1%) był minimalnie wyższy, niż w kwietniu (6,0%). Po usunięciu czynników sezonowych, spadek popytu, w ostatnim miesiąc wyniósł aż 0,5ppct. To największy spadek od listopada 2015. Jednak trend wzrostowy jest nadal silny.
W przypadku frachtu lotniczego indeks wzrostu spadł, w porównaniu z kwietniem 2018, z 5,2% do 4,2%. Jednak po usunięciu czynników sezonowych to był drugi kolejny miesiąc umocnienia się trendu wzrostowego. Obecnie krzywa wzrostu jest tam, gdzie byłaby, gdyby trend z połowy roku 2017 był cały czas utrzymywany, a nie osłabł zdecydowanie.
Uwaga: wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych – SA (seasonally adjusted).
Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF)
W maju LF wzrósł o 0,1ppct w porównaniu z majem 2017 – do 80,1%. To rekord dla maja. Jeżeli uwzględnimy czynniki sezonowe (SA) to LF spadł minimalnie w porównaniu z kwietniem 2018, ale i tak pozostaje blisko „rekordu wszechczasów”.
Globalny FLF był niższy niż rok temu – o 0,9ppct. W kategoriach SA miała miejsce poprawa w porównaniu z kwietniem 2018. W tych samych kategoriach FLF są obecnie o około 1ppct niższe niż rok temu.
Średnie wpływy jednostkowe
W kategoriach SA średnie wpływy jednostkowe, od początku roku 2017 pozostają na zbliżonych poziomach. Odzwierciedla to trendy zmian dotyczących średnich wpływów dla klasy ekonomicznej. 2018. Chodzi tu o „czyste” taryfy. Rosną wpływy z usług dodatkowych i one mają bardzo duży, pozytywny wpływ na dobre wyniki finansowe większości przewoźników. W przypadku wyższych klas podróży przewoźnicy mają większe możliwości przerzucania na pasażerów wzrostu kosztów wynikających z rosnących cen paliwa.
Podróże w wyższych klasach serwisowych
Globalnie udział ilościowy podróży w wyższych klasach serwisowych w łącznej liczbie podróży, w pierwszych czterech miesiącach 2018 wyniósł 5,4% i był na tym samym poziomie, co rok wcześniej. Na dwóch największych, pod względem masy wpływów w wyższych klasach podróży rynkach – Północnym Atlantyku i Europa – Azji wzrost w tych klasach był minimalnie niższy, niż w klasie ekonomicznej. Pozytywny trend dotyczy ruchu wewnątrz Europy i wewnątrz Azji.
W publikacji IATA Airlines Financial May - June 2018 znajduje się wykres, który szczegółowo pokazuje trendy zmian na poszczególnych rynkach.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródła: IATA, PRTL.pl
Akcje | Cargo | Finanse | IATA | Komunikacja | Konkurencja | Linie lotnicze | Obłożenie | Oferowanie | Paliwo | Pasażer | Popyt | Praca | Przewozy | Samolot
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.