INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki branży lotniczej


Informacja IATA o sytuacji finansowej branży lotniczej w lipcu i sierpniu 2018

Marek Serafin, 2018-10-23
     

Wartość akcji linii lotniczych. We wrześniu 2018 wartość akcji linii lotniczych (globalnie) spadła w porównaniu z końcem sierpniu o 1,0%, po dwóch miesiącach wzrostów o 0,4% (sierpień) i o 4,8% (lipiec). We wrześniu wartość wszystkich akcji wzrosła o 0,3% (indeks FTSE).

 

We wrześniu wartość akcji linii europejskich spadła aż o 4,3%, azjatyckich (plus Pacyfik) o 1,5%, a północnoamerykańskich wzrosła o 1,0%.

 

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, wartość akcji wszystkich przewoźników spadła, ale jedynie o 0,8 %. Spadła azjatyckich – o 1,6% i europejskich aż o11,2%. Te straty prawie nadrobiły linie północnoamerykańskie – wzrost aż 12,3%.

 

Wartość wszystkich akcji, globalnie wzrosła w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy aż o 7,6% (indeks FTSE).

 

Od początku roku globalny spadek wyniósł aż 10,8%. W Europie aż o 19,9%!!, w Azji o 11,4%, a w Ameryce Północnej jedynie o 0,7%. Globalny indeks wszystkich akcji (FTSE) wyniósł w tym okresie +2,0%.

 

Wyniki finansowe za drugi kwartał 2018

 

 

Liczba linii

 

Region

Wynik Kw. II 2017

Wynik Kw. II 2018

EBIT

%

Wynik

netto

EBIT

%

Wynik

netto

38

30

16

5

5

Ameryka Płn.

Azja/Pacyfik

Europa

Ameryka Łacińska

Inne

14,0

5,0

9,7

4,4

6,4

6 313

1 421

3 820

-302

59

11,2

2,8

8,3

-1,0

0,9

5 064

656

3 874

-548

2

 99

Łącznie

10,3

11 311

7,8

9 084

 

Uwagi:

  • EBIT% - stosunek zysku/wyniku do wpływów.
  • Dane w $.

 

Pełne dane za II-gi kwartał 2018 potwierdzają globalne pogorszenie się wyników finansowych linii lotniczych. Dotyczy przewoźników z różnych kontynentów, a główny powód to wzrost ich kosztów operacyjnych, wynikających głownie ze wzrostu cen paliwa. Należy jednak odnotować, że w przypadku linii europejskich, a, przede wszystkim, północno-amerykańskich EBIT jest nadal bardzo wysoki. Wyniki trzeciego kwartału być jeszcze nieco lepsze.

 

Płynność finansowa linii lotniczych

 

 II kwartał 2017 II kwartał 2018

 

Region Próbka

Płynność netto

Capex

Dostępna gotówka

Płynność netto

Capex

Dostępna

Gotówka

Ameryka Północna 17

17,3

12,5

4,8

19,5

10,9

8,7

Azja-Pacyfik 21

13,5

18,0

-4,5

 14,8

16,5

-1,7

Europa 13

22,4

9,3

13,1

19,3

13,9

5,3

Ameryka Łacińska 8

7,9

7,3

0,6

9,9

10,0

-0,1

Inne 4

23,9

9,0

14,9

16,4

19,1

-2,7

Łącznie 63

17,6

12,8

4,3

17,9

12,9

4,9

 

Uwagi: .

  • Płynność netto (net cash flow) – z działalności operacyjnej.
  • Dostępna gotówka – Free Cash flow.

 

Próbka jest już bardzo duża. Pomimo gorszych wyników finansowych parametry płynnościowe poprawiły się, z wyjątkiem linii europejskich. Powód to istotne obniżenie wydatków inwestycyjnych. W Europie wzrosły i stąd spadek wskaźników Net Cash Flow i Free Cash Flow.

 

Ceny paliwa lotniczego

 

We wrześniu miał miejsce dalszy wzrost cen paliwa. Były one najwyższe od roku 2014. Ropa Brent kosztowała ponad 80$ za baryłkę i cena ta spadła poniżej tego poziomu pod sam koniec miesiąca. Była o około 40% wyższa, niż rok temu. Ceny paliwa wzrosły o około 3,5% , do poziomu 92$. Główny powód wzrostów to odmowa zwiększenia przez OPEC produkcji, pomimo tego, iż sankcje USA nałożone na Iran, najprawdopodobniej, spowodują obniżenie się globalnej produkcji.

 

Oferowanie

 

W sierpniu 2018 oferowanie wyrażone w ASK wzrosło globalnie o 5,5% w porównaniu z rokiem 2017, czyli identycznie, jak w lipcu. Po raz kolejny wzrost był nieznacznie mniejszy niż wzrost popytu.

 

Oferowanie cargo (w AFTK) wzrosło w sierpniu o 0,6ppct szybciej niż w lipcu - o 4,5% i szybciej niż popyt. To już szósty miesiąc z rzędu, kiedy mamy do czynienia z taką sytuacją.

 

Popyt

 

W sierpniu 2018 indeks wzrostu przewozów pasażerskich, wyrażonych w RPK (6,4%) był nieznacznie wyższy, niż w lipcu (6,1% - po korekcie) oraz w maju i kwietniu (6,0%), ale istotnie niższy, niż w czerwcu (8,1%). Ten wynik potwierdza stabilnie dobrą sytuację po stronie popytowej w okresie szczytu przewozowego na Półkuli Północnej.

 

W przypadku frachtu lotniczego indeks wzrostu tym razem był identyczny, jak w poprzednim miesiącu – 2,3% (wynik lipca po nieznacznej korekcie w górę). To poziom zdecydowanie niższy niż średnia pięcioletnia – 5,1%.

 

Uwaga:

  • wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych – SA (seasonally adjusted).

 

Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF)

 

W sierpniu LF wzrósł o 0,7ppct w porównaniu z sierpniem 2017 – poziomu 85,3%. To rekord absolutny, jeżeli nie uwzględnimy czynników sezonowych. Gdy uwzględniamy czynniki sezonowe to odnotowujemy stały lekki trend pozytywny. LF wzrósł we wszystkich najważniejszych regionach, a wyjątki to Bliski Wschód i Ameryka Łacińska.

 

Globalny FLF był niższy niż rok temu – o 0,9ppct. Na szczęście frachtowe wpływy jednostkowe, utrzymują się na wysokim poziomie.

 

Średnie wpływy jednostkowe

 

W wymiarze dolarowym, w ostatnich miesiącach, odnotowano nieznaczny trend pozytywny, gdyż linie lotnicze starają się, choćby częściowo, pokryć rosnące koszty. Chodzi tu o „czyste” taryfy. Wpływy z usług dodatkowych rosną bardziej znacząco. Utrzymuje się podobna, jak wcześniej różnica pomiędzy wpływami jednostkowymi przy podróżach w klasie ekonomicznej i klasie biznes.

 

Podróże w wyższych klasach serwisowych

 

Globalnie udział ilościowy podróży w wyższych klasach serwisowych w łącznej liczbie podróży, w pierwszych siedmiu miesiącach 2018 wyniósł 5,2% i był na tym samym poziomie, co rok wcześniej. Udział wartościowy był marginalnie niższy niż w 2017 roku – 30,4% pasażerskich wpływów linii lotniczych. Na dwóch największych, pod względem masy wpływów w wyższych klasach podróży rynkach – Północnym Atlantyku i Europa – Azji wzrost ruchu w tych klasach był minimalnie niższy, niż w klasie ekonomicznej. Wyraźne spadki odnotowano na trasach pomiędzy Europą a Ameryką Południową i Bliskim Wschodem. Pozytywny trend dotyczy nadal ruchu wewnątrz Europy i wewnątrz Azji.

 

W publikacji IATA Airlines Financial August-September 2018 znajduje się wykres, który szczegółowo pokazuje trendy zmian na poszczególnych rynkach.

 

 

Źródła: IATA, PRTL.pl

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Finanse | IATA | Linie lotnicze | Przewozy | Wynik netto


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony