INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki branży lotniczej


Informacja IATA o sytuacji finansowej branży lotniczej we wrześniu i październiku 2018

Marek Serafin, 2018-11-26
     

Wartość akcji linii lotniczych. W październiku 2018 wartość akcji linii lotniczych (globalnie)spadła w porównaniu z końcem września gwałtownie - aż o 10,1%. We wrześniu spadła o 1,0%, po dwóch miesiącach wzrostów o 0,4% (sierpień) i o 4,8% (lipiec). W październiku wartość wszystkich akcji też spadła, ale nie aż tak gwałtownie - o 7,6% (indeks FTSE).

 

W październiku wartość akcji linii europejskich spadła aż o 12,5%, azjatyckich (plus Pacyfik) o 8,2%, a północnoamerykańskich o 11,5%.

 

W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy, wartość akcji wszystkich przewoźników spadła, aż o 12,4 %. Azjatyckich – o 12,3% i europejskich dramatycznie, bo aż o 26,4%.

 

Minimalnie wzrosła jedynie linii północnoamerykańskich – o 1,0%%.

 

Wartość wszystkich akcji, globalnie spadła w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy o 2,5% (indeks FTSE).

 

Od początku roku globalny spadek wyniósł aż 19,8%. W Europie o 29,9%!!, w Azji o, a w Ameryce Północnej „jedynie” o 12,1%. Globalny indeks wszystkich akcji (FTSE) wyniósł w tym okresie -5,7%.

 

Na tak duże spadki wartości akcji niewątpliwie duży wpływ miał ogólne, bardzo negatywne nastawienie inwestorów giełdowych. Dodatkowo, zdaniem IATA, istotne znaczenie mają obawy, że stała presja na koszty spowoduje istotne pogorszenie wyników finansowych.

 

Wyniki finansowe za trzeci kwartał 2018.

 

 

Liczba linii

 

Region

Wynik Kw. III 2017

Wynik Kw. III 2018

EBIT

%

Wynik

netto

EBIT

%

Wynik

netto

12

4

8

3

Ameryka Płn.

Azja/Pacyfik

Europa

Ameryka Łacińska

14,7

17,4

19,0

9,8

4 968

1 209

4 912

81

11,6

13,5

16,6

1,4

4 144

914

4 901

-27

 27

Łącznie

16,5

11 170

13,5

9 932

 

Uwagi:

  • EBIT% - stosunek zysku/wyniku do wpływów.
  • Dane w $.

 

Reprezentatywność próbki jest jeszcze bardzo ograniczona. Jednak pierwsze wyniki wskazują, na dość istotne, choć nie dramatyczne pogorszenie wyników finansowych. Podobnie, jak w drugim kwartale bieżącego roku. Tamte wyniki pokazaliśmy w Informacji za sierpień i wrzesień. Warto zestawić w sumie niezłe wyniki linii europejskich z dramatycznym wręcz spadkiem wartości ich akcji.

 

Od kilku miesięcy powtarza się ten sam komentarz – wyższe ceny paliwa oraz nacisk na inne elementy kosztów powoduje pogarszanie się wyników finansowych. Nadal są one, w większości przypadków, „dość przyzwoite”.

 

Płynność finansowa linii lotniczych.

 

 III kwartał 2017 III kwartał 2018

 

Region Próbka

Płynność netto

Capex

Dostępna gotówka

Płynność netto

Capex

Dostępna

Gotówka

Ameryka Północna 13

9,9

11,5

-1,6

9,1

8,7

0,4

Europa 7

9,6

8,1

1,5

6,3

8,8

-2,6

Ameryka Łacińska 2

2,6

5,3

-2,7

-8,3

5,4

-13,7

Łącznie 22

10,2

-0,5

7,8

8,7

8,7

-0,9

 

Uwagi: .

  • Płynność netto (net cash flow) – z działalności operacyjnej.
  • Dostępna gotówka – Free Cash flow.

 

Tu próbka jest jeszcze mniej reprezentatywna. Na razie widzimy pogorszenie się wskaźników, które nie dotyczy Ameryki Północnej. Widzimy też, że linie lotnicze, ograniczają inwestycje, aby „bronić” swojej płynności.

 

Ceny paliwa lotniczego.

 

W październiku padł kolejny rekord cen, które były najwyższe od około czterech lat. Główny powód dalszych wzrostów to obawy o skutki sankcji nałożonych przez USA na Iran. Jednak na początku listopada rozpoczęły się spadki cen. W porównaniu z początkiem października wyniosły one aż 20%. Cena w połowie listopada wynosiła około 69$ za ropę Brent. To wciąż wyżej niż rok temu, ale jedynie o około 8%.

 

Tymczasem miesiąc temu różnica wynosiła ponad 50%!

 

Oferowanie.

 

We wrześniu 2018 oferowanie wyrażone w ASK wzrosło globalnie o 5,8% w porównaniu z rokiem 2017, czyli minimalnie szybciej niż w sierpniu (5,5%). Po uwzględnieniu czynników sezonowych wzrost jest nadal nieznacznie wolniejszy niż wzrost popytu.

 

Oferowanie cargo (w AFTK) wzrosło w sierpniu o 3,2%, a w całym trzecim kwartale 2018, o 3,9%. To już siódmy miesiąc z rzędu, kiedy mamy do czynienia z sytuacją, gdy oferowanie cargo rośnie dynamiczniej niż popyt.

 

Popyt.

 

We wrześniu 2018 indeks wzrostu przewozów pasażerskich, wyrażonych w RPK (5,5%) był niższy , niż w lipcu sierpniu - 6,4%, lipcu - 6,1% i czerwcu - 8,1%. Wolniejsze tempo wzrostu przewozów tłumaczą, częściowo, skutki tajfunu w Japonii. Jednak i tak notujemy pewne osłabienie trendu wzrostowego w trzecim kwartale 2018.

 

W przypadku frachtu lotniczego indeks wzrostu wyniósł 2,0%. Taki, jak w całym trzecim kwartale 2018. To poziom zdecydowanie niższy niż średnia pięcioletnia - 5,1%.

 

Uwaga: wszystkie porównania miesięczne dokonywane są po usunięciu czynników sezonowych/jednorazowych – SA (seasonally adjusted).

 

Współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) i pojemności frachtowej (FLF).

 

We wrześniu LF spadł o 0,3ppct w porównaniu z wrześniu 2017, gdy osiągał rekordowe poziomy. Po uwzględnieniu czynników sezonowych widzimy, że obniżył się po raz pierwszy od ośmiu miesięcy.

 

Globalny FLF był niższy niż rok temu – o 0,5ppct. Na szczęście frachtowe wpływy jednostkowe, utrzymują się na wysokim poziomie.

 

Średnie wpływy jednostkowe.

 

W wymiarze dolarowym, w ostatnich miesiącach, odnotowano nieznaczny trend pozytywny, gdyż linie lotnicze starają się, choćby częściowo, pokryć rosnące koszty. Chodzi tu o „czyste” taryfy. Wpływy z usług dodatkowych rosną bardziej znacząco. Utrzymuje się podobna, jak wcześniej różnica pomiędzy wpływami jednostkowymi przy podróżach w klasie ekonomicznej i klasie biznes. Różnica ta zaczęła rosnąć w połowie roku 2017. Wpływy jednostkowe w klasach wyższych są o około 3% wyższe niż rok temu.

 

Podróże w wyższych klasach serwisowych.

 

Globalnie udział ilościowy podróży w wyższych klasach serwisowych w łącznej liczbie podróży, w pierwszych ośmiu miesiącach 2018 wyniósł 5,1% i był na tym samym poziomie, co rok wcześniej. Udział wartościowy był bardzo zbliżonego do odnotowanego w 2017 roku – 29,6% pasażerskich wpływów linii lotniczych. Na dwóch największych, pod względem masy wpływów w wyższych klasach podróży rynkach – Północnym Atlantyku i Europa – Azji wzrost ruchu w tych klasach był minimalnie niższy, niż w klasie ekonomicznej. Wyraźne spadki odnotowano na trasach pomiędzy Europą a Ameryką Południową i Bliskim Wschodem. Pozytywny trend dotyczy nadal ruchu wewnątrz Europy i wewnątrz Azji.

 

Na Północnym Atlantyku taryfy w klasie ekonomicznej rosły szybciej niż w klasach wyższych, a na rynku Europa – Azja minimalnie wolniej.

 

W publikacji IATA Airlines Financial Monitor September-October 2018 znajduje się wykres, który szczegółowo pokazuje trendy zmian na poszczególnych rynkach.

 

 

Źródła: IATA, PRTL.pl

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Finanse | IATA | Linie lotnicze | Lotnisko


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony