INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki finans. przewoźników


Wyniki przewozowe wybranych linii europejskich – czerwiec i pierwsze półrocze 2018

Marek Serafin, 2018-07-23
     

To samo podsumowanie, co od bardzo wielu miesięcy i kwartałów. Czas hossy rynkowej trwa. To, co należy podkreślić to fakt, że poza jednym małym wyjątkiem wszyscy przewoźnicy poprawiają swoje LF-y. Zarówno w czerwcu, jak i w całym półroczu. 

 

Nasz raport dotyczy, z niewielkimi wyjątkami, wszystkich najważniejszych graczy na naszym kontynencie i bardzo dobrze pokazuje najważniejsze procesy dotyczące popytu i podaży oraz trendy zmian rynkowych.

 

Wyniki czerwca 2018 w porównaniu z czerwcem 2017

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

13 255

11,8

26 146

9,3

83,5

0,8

LH

6 482

9,2

14 750

4,9

84,1

0,1

LX

1 842

19,2

4 379

10,9

84,7

1,9

OS

1 391

10,1

2 201

11,9

81,5

3,1

EW Group

3 594

13,9

4 842

22,0!!

81,7

0,8

AF/KL Grupa

9 342

3,7

25 115

4,5

89,3

1,6

AF

4 753

3,0

13 019

3,5

87,7

1,6

KL

2 990

2,7

9 278

3,6

90,5!

1,2

HV

1 599

8,1

2 819

12,4

92,8!

2,4

IAG Grupa

10 624

8,9

24 965

9,1

87,4

3,1!

BA

 

 

13 741

6,9

87,1

3,5!

IB

 

 

5 469

11,5

87,2

2,6!

EI

 

 

2 554

11,4

89,1

2,2!

VY

 

 

3 152

11,5

87,2

1,8

TH

-

 

 

 

 

 

SK

2 738

2,6

3 481

2,8

81,8

1,0

AY

1 251

12,8

3228

14,5

85,4

-1,4

FR

12 600

7,0

 

 

96!

0,0

U2

7 901

2,3

 

 

95,4!

0,5

DY

3 497

14,3

7 977

44,0!!!

90,5

0,8

W6

3 029

21,7!!

 

 

93,3

1,0

 

Uwaga:

  • LH Group podaje już wyniki dla „EW Group”, jak widać stopniowo przyzwyczajając odbiorców z „zanikaniem” marki SN Brussels.
  • THY podaje dane jedynie narastająco.

 

Wyniki narastająco i porównanie z okresem styczeń – czerwiec 2017

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

66 908

11,9

133 059

9,2

79,8

0,8

LH

33 426

7,6

76 141

4,7

79,9

0,0

LX

9 548

9,7

23 828

7,5

81,1

1,2

OS

6 355

9,8

9 775

8,1

75,8

2,3

EW Group

17 883

23,3

23 918

27,4

79,8

2,4

AF/KL Grupa

48 453

2,8

135 366

3,4

87,4

1,1

AF

24 522

-0,7

69,846

0,7

85,5

0,7

KL

16 618

6,3

52 691

5,4

88,8

1,0

HV

7 314

7,4

12 830

11,2

92,0!

3,0

IAG Grupa

52 731

8,0

127 371

6,9

82,4

1,5

BA

 

 

73 461

3,2

81,3

1,0

IB

 

 

28 551

12,3

85,6

2,8!

EI

 

 

10 462

9,1

79,1

0,3

VY

 

 

14 603

12,9

84,3

1,6

TK

35 647

10,3

70 771

15,5

80,4

4,3!!

SK

14 076

0,6

17 144

0,6

72,3

-0,7

AY

6 474

14,1

16 862

18,5!!

82,7

0,1

FR

65 300

6,6

 

 

 

 

U2

39 564

4,2

 

 

 

 

DY

17 447

14,2

39 129

41,9

85,7

-0,5

W6

15569

21,8!!

 

 

 

 

 

W tym miesiącu i całym półroczu warto zwrócić uwagę na:

  • bardzo dobre, a przypadku Grupy LH wręcz świetne, wyniki trzech grup globalnych. Sama LH, po uporządkowaniu relacji wewnętrznych też weszła na ścieżkę szybkiego wzrostu. Grupę LH „napędza” jej „tania” część. Tu, jak widzimy z relacji pomiędzy indeksem wzrostu liczby pasażerów i indeksem wzrostu przewozów mierzonych w RPK najszybciej rozwija się część interkontynentalna grupki EW. IAG rozwija się dzięki partnerom BA. Przejęcie EI było świetną inwestycją. To, co musi niepokoić BA i całą grupę, to chaos związany z brakiem nawet podstawowych uzgodnień warunków BREXIT-u. AF nadal ma ogromne problemy pracownicze i przyzwoity wynik zapewnia grupie świetna passa KLM-u.
  • wśród wielkich i dużych graczy europejskich chyba tylko SAS ma poważne problemy z korzystaniem z hossy rynkowej. Linia jest wciąż na „rozdrożu strategicznym”. Jeżeli chodzi o przewozy w RPK w pierwszym półroczu to SK wyprzedził nieznacznie AY, gdyż europejskie lato to nie jest szczyt okresu przewozowe do/z Azji Jednak i tak AY, pokazuje, jak działając na znacznie mniejszym niż Skandynawia rynku maksymalnie efektywnie wykorzystać atuty związane z położeniem geograficznym hub-u.
  • praktycznie wszystkie linie poprawiają, i to bardzo często znacznie i bardzo znacznie swoje LF-y. To bardzo ważne, w sytuacji, znacznie wyższych cen paliwa.
  • THY wrócił na ścieżkę super szybkiego rozwoju. Teraz niewątpliwie z niepokojem czeka na uruchomienie nowego istambulskiego portu.
  • bardzo wysokie indeksy wzrostu mają prawie wszystkie tanie linie. Szybki rozwój rynku to, w dużym stopniu, ich zasługa. Wciąż tworzą nowy popyt.
  • w czerwcu nieco szybciej, niż w poprzednich miesiącach rosły przewozy FR. Jednak problemy w relacjach z pracownikami najwyraźniej nie skończyły się. „Najsilniejsza negocjacyjnie” ich grupa – piloci – sprawdza, jak daleko idące ustępstwa jest w stanie wymusić na zarządzie linii.
  • zwracają uwagę rekordowo wysokie LF-y prawie wszystkich tanich linii – FR, HV, U2, W6. Z kolei EW/SN i VY mają LF-y na poziomach zbliżonych do LF-ów swoich „starszych braci”. EW nawet równy. Musi to oznaczać, że ich modele biznesowe i polityka cenowa nie są w pełni zgodne z „podręcznikiem”.
  • w czerwcu tempo wzrostu przewozów Norwegian było jeszcze wyższe niż w poprzednich miesiącach. Czy to chęć „ucieczki do przodu”? Chyba raczej konieczność wynikająca z wcześniej podpisanych kontraktów na zakup/wynajem samolotów. W najbliższych miesiącach wyjaśni się przyszłość strategiczna linii. Czy bardzo poważne zainteresowanie ze strony IAG i Grupy LH przerodzi się w konkretne decyzje, czy też przewoźnik będzie musiał zmagać się ze swoją trudną sytuacja sam? Na wynik tej gry z ogromnym niepokojem musi czekać SK. Warto zauważyć, że przewozy DY, w RPK, są już znacznie większe, niż łączne przewozy SK i AY. Przewoźnik chce zdobyć maksymalnie silną pozycję na rynku tanich przewozów interkontynentalnych zanim do gry wejdą bardzo zdecydowanie znacznie więksi gracze.
  • nie zwalnia tempa W6. Ma on, razem z FR, ogromny wkład w bardzo szybkie tempo rozwoju rynku w naszym regionie. Od jesieni nowym polem walki konkurencyjnej tych dwóch dominatorów stanie się Ukraina.

 

 

Wyjaśnienie skrótów:

Zmiana – zmiana w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku (w procentach).

Pax – liczba pasażerów (w tysiącach).

RPK – praca przewozowa ustalona poprzez pomnożenie liczby płatnych pasażerów przez przeleciany przez nich dystans (w kilometrach).

LF – współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Finanse | Linie lotnicze | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony