INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki finans. przewoźników


Wyniki przewozowe wybranych linii europejskich – sierpień 2018

Marek Serafin, 2018-09-27
     

To samo podsumowanie, co od bardzo wielu miesięcy i kwartałów. Czas hossy rynkowej trwa. Z minimalnymi wyjątkami przewoźnicy cały czas poprawiają swoje LF-y. Nadal świetnie planują oferowanie. Jest to szczególnie ważne, w sytuacji, gdy utrzymują się ceny paliwa znacznie wyższe, niż w ubiegłym roku.

 

Nasz raport dotyczy, z niewielkimi wyjątkami, wszystkich najważniejszych graczy na naszym kontynencie i bardzo dobrze pokazuje najważniejsze procesy dotyczące popytu i podaży oraz trendy zmian rynkowych.

 

Wyniki sierpnia 2018 w porównaniu z sierpniem 2017

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

13 755

10,0

28 434

8,7

86,4

0,5

LH

6 509

7,3

15 571

4,3

86,1

0,3

LX

2 033

10,6

4 877

9,4

87,8

0,3

OS

1 420

6,9

2 438

9,3

86,2

2,3

EW Group

3 848

15,8

5 574

22,2!!

86,0

0,3

AF/KL Grupa

9 563

2,3

27 441

3,3

90,8!

0,7

AF

4 712

2,3

14 497

3,7

89,7!

1,2

KL

3 077

1,9

9 693

2,3

91,8!

9,4

HV

1 774

2,6

3 250

4,4

93,0

-0,6

IAG Grupa

11 420

7,2

26 511

7,0

87,0

0,5

BA

 

 

14 216

4,7

86,2

0,6

IB

 

 

5 880

7,9

86,4

0,3

EI

 

 

2 598

9,3

88,0

0,7

VY

 

 

3 559

6,0

90,7

0,0

TH

 

 

 

 

 

 

SK

2 579

5,1

3 541

6,4

78,8

0,7

AY

1 205

11,5

3 279

13,0

84,1

-1,7

FR

Lauda

13 300

500

 

5,0

9 (łącznie)

 

 

97

0,0

U2

8 681

5,6

 

 

96,4

0,1

DY

3615

10,2

8 248

30,9

89,6

-1,5

W6

3 476

20,4

 

 

95,6

0,2

 

Uwaga:

  • LH Group podaje już wyniki dla „EW Group”, jak widać stopniowo przyzwyczajając odbiorców do „zanikania” marki SN Brussels.
  • THY podaje dane jedynie narastająco.

 

Wyniki narastająco i porównanie z okresem styczeń – sierpień 2017

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

94 840

11,2

189 951

8,8

81,6

0,6

LH

46 708

7,3

107 537

4,3

81,6

-0,1

LX

13 667

9,4

33 148

9,1

82,9

1,0

OS

9 222

8,5

14 621

7,6

78,8

1,9

EW Group

25 656

21,1

35 033

25,9!

81,7

1,9

AF/KL Grupa

67 843

2,6

190 017

3,2

88,3

0,9

AF

34 240

0,1

98 721

1,3

86,6

0,8

KL

22 803

4,9

72 067

4,4

89,5

0,8

HV

10 800

5,8

20 890

8,9

92,1

1,8

IAG Grupa

75 666

7,8

180 597

7,1

83,8

1,3

BA

 

 

102 155

3,8

82,8

1,1

IB

 

 

40 397

11,3!

86,1

2,4!

EI

 

 

15 683

9,2

81,9

0,3

VY

 

 

3 559

6,0

86,3

1,2

TK

50 733

13,1

100 010

11,6

81,8

3,4!!

SK

19 242

1,4

24 818

1,6

75,1

-0,7

AY

8 967

13,9

23 631

16,7!

83,7

-0,5

FR

Lauda

78600

500

7,0

 

 

 

 

U2

56 785

4,2

 

 

 

 

DY

24 858

13,4

56 230

38,7!

87,2

-0,8

W6

22 520

1,217

 

 

 

 

 

Mamy za sobą szczyt letnich przewozów. Dobrze rokują, jeżeli chodzi o końcówkę roku oraz wyniki całoroczne, również finansowe.

 

W tym raporcie warto zwrócić uwagę na:

  • bardzo dobre, a przypadku Grupy LH wręcz świetne, wyniki trzech grup globalnych. Sama LH, po uporządkowaniu relacji wewnętrznych też weszła na ścieżkę szybkiego wzrostu. Grupę LH „napędza” jej „tania” część. Przewozy EW są już zdecydowanie większe, niż tanich konkurentów z dwóch pozostałych grup (HV i VY), zarówno dzięki połączeniu się z SN, jak i rozwijaniu połączeń dalekiego zasięgu. AF/KL i IAG maja inną strategię zagospodarowywania taniego segmentu rynkowego – ta sama linia rozwija i połączenia średniego i interkontynentalne. EW ma niższe LF-y, mimo dużego udziału długich i bardzo długich tras. Powód to, najprawdopodobniej, znacznie ostrożniejsza polityka cenowa. OS od wielu miesięcy zaczął wykorzystywać okres hossy rynkowej w naszym regionie. Spadły indeksy wzrostu ruchu KL, ale wynika to z bariery oferowania – przewoźnik osiąga wyjątkowo wysokie LF-Y, prawie takie, jak tanie linie. Stabilnie rozwijają się mniejsi partnerzy BA – IB i EI. W tym drugim przypadku pomaga wsparcie grupy przy rozwijaniu ruchu transatlantyckiego. DUB jest komplementarnym hub-em dla zapchanego LHR.
  • wśród wielkich i dużych graczy europejskich chyba tylko SAS ma nadal poważne problemy z korzystaniem z hossy rynkowej. Linia jest wciąż na „rozdrożu strategicznym”. Ratuje ją bardzo bogaty i wymagający rynek. Dzięki bardzo dużemu udziałowi ruchu biznesowego/wysokopłatnego radzi sobie finansowo, pomimo niskich LF-ów.
  • THY znów mknie do przodu. Chyba przetrwał bez strat mały turecki kryzys walutowo-ekonomiczny. Teraz niewątpliwie z niepokojem czeka na uruchomienie nowego istambulskiego portu, planowane na koniec października.
  • wciąż świetne wyniki osiąga AY. Spadają jego LF-y, ale to dość normalne w przypadku tak dużych wzrostów oferowania. Poza tym wykorzystuje teraz zdecydowanie większe i ekonomiczniejsze samoloty.
  • W6 wspaniale rozwija siatkę i przewozy, dzięki hossie rynkowej w naszym regionie. Równocześnie osiąga zdecydowanie wyższe LF-y, niż dwa – trzy lata temu. Razem z FR rozwija rynek ultra-tanich przewozów w całym naszym regionie. Teraz polem bardzo ostrej walki konkurencyjnej obu linii staje się Ukraina.
  • DY cały czas rozwija głównie przewozy interkontynentalne. Różnica pomiędzy indeksami dotyczącymi wzrostu liczby pasażerów i RPK jest ogromna. Jednak najciekawsze i najważniejsze jest teraz pytanie, co dalej? Czy w najbliższych latach przewoźnik będzie nadal próbował samodzielnie konkurować z gigantami sieciowymi, czy też przystąpi do poważnych negocjacji dotyczących przejęcia przez jednego z nich.

 

 

 

Wyjaśnienie skrótów:

Zmiana – zmiana w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku (w procentach).

Pax – liczba pasażerów (w tysiącach).

RPK – praca przewozowa ustalona poprzez pomnożenie liczby płatnych pasażerów przez przeleciany przez nich dystans (w kilometrach).

LF – współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Finanse | Linie lotnicze | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony