INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki finans. przewoźników


Wyniki przewozowe wybranych linii europejskich – grudzień i rok 2018

Marek Serafin, 2019-01-23
     

Ostatni miesiąc roku, który był bardzo dobry lub chociaż dobry dla zdecydowanej większości rozkładowych linii europejskich. Oczywiście wyniki przewozowe to dopiero pierwsza indykacja ich sytuacji. Najważniejsze będą wyniki finansowe. Jednak i te wyniki mają duże znaczenie. Pokazują aktualną pozycję rynkową oraz kierunki rozwoju – zmian.

 

Nasz raport dotyczy, z niewielkimi wyjątkami, wszystkich najważniejszych graczy na naszym kontynencie i bardzo dobrze pokazuje najważniejsze procesy dotyczące popytu i podaży oraz trendy zmian rynkowych.

 

Wyniki grudnia 2018 i porównanie z grudniem 2017.

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

9 916

6,9

20 838

10,6

78,5

-0,3

LH

4 868

5,2

11 449

 7,7

78,4

-0,8

LX

1 515

7,9

 5 124

12,1

80,6

1,2

OS

951

5,8

1 456

8,1

75,2

1,8

EW Group (EW + SN)

2 629

9,9

3 824

17,5!

78,0

-1,4!

AF/KL Grupa

7 682

3,6

22 484

3,9

85,7

-0,4

AF

4 098

-0,2

12 058

1,2

84,4

-1,5

KL

2 688

7,2

8 729

5,6

87,0!

1,0

HV

895

11,6!

1 698

16,1!

88,5

0,0

IAG Grupa

8 294

8,1

21 053

8,8

80,4

-0,4

 BA

 

 

11 934

3,6

80,4

-0,5

IB

 

 

5 105

14,7!

83,3

0,2

EI

 

 

1 615

11,6!

73,3

-2,7

VY

 

 

2 134

10,3

80,2

1,0

TH

5 514

0,7

11 521

2,6

80,2

0,5

SK

1 920

-1,5

2 491

-0,8

 70,0

0,1

AY

1 033

8,6

2 663,6

5,5

76,4

-4,0!

FR łącznie

FR bez Laudamotion

10 300

10 000

12,0

9,0

 

 

95,0

0,0

DY

2 771

15,4

6 762

24,4

78,6

-6,3!!

W6

2 660

18,3!

 

 

88,8

1,3

 

Uwaga:

  • LH Group podaje już wyniki dla „EW Group”, jak widać stopniowo przyzwyczajając odbiorców do „zanikania” marki SN Brussels.
  • THY w grudniu podał również wyniki miesiąca.
  • w wynikach SAS uwzględnione są operacje charterowe.
  • easyJet odmawia obecnie dostępu „nie-inwestorom” do tej części swojej strony internetowej, gdzie publikuje swoje wyniki.

 

Wyniki roku 2018 i porównanie z rokiem 2017.

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

142 335

10,0

284 561

9,0

81,4

0,5

LH

70 108

6,5

160 074

4,5

81,4

-0,2

LX

20 416

9,5

50 204

10,1

82,8

1,4!

OS

13 936

8,5

21 996

9,7

79,3

2,5!

EW Group

38 491

18,0!

52 609

23,4

81,3

1,4

AF/KL Grupa

101 447

2,8

283 797

3,5

87,9

0,7

AF

51 449

0,4

147 729

1,9

86,2

0,5

KL

34 170

4,5

120 815

3,2

89,1

0,7

HV

15 828

7,1

28 392

10,1

92,0!

1,4!

IAG Grupa

112 920

7,7

270 657

7,1

83,3

0,7

BA

 

 

152 177

3,3

82,5

0,7

IB

 

 

61 354

11,7

85,7

1,6!

EI

 

 

23 516

9,8

81,0

-0,1

VY

 

 

31 973

9,8

85,4

0,7

TK

75 167

9,5

149 171

10,9

81,9

2,8

SK

30 098

1,2

37 238

0,05

75,7

-0,5

AY

13 282

11,6

34 660

12,7

81,8

-1,5

FR

139 200

8,0

 

 

96,0

 

DY

 37 344

12,7

85 124

34,4!

85,8

 -1,7

W6

33 812

19,6

 

 

 

 

 

Wyniki grudnia nie przyniosły wielu zaskoczeń. Warto tu jedynie wymienić:

  • zdecydowany spadek tempa wzrostu przewozów THY. Ponieważ przewoźnik znacznie spowolnił tempo wzrostu oferowania, to najprawdopodobniej sytuacja ta związana jest z przedłużającymi się przygotowaniami do przenosin do nowego portu istambulskiego, który nadal nie jest w pełni oddany do użytku.
  • bardzo znaczny spadek LF-a AY. W przypadku tras europejskich wynikał on z ogromnego wzrostu oferowania – o ponad 20%, natomiast na połączeniach do Azji, pomimo ponad pięcioprocentowego wzrostu oferowania ruch nie wzrósł. Najprawdopodobniej zadecydowała tu bardzo trudna sytuacja konkurencyjna.
  • ogromny spadek LF-a DY, mimo, iż wciąż znacznie rósł udział połączeń interkontynentalnych w całej siatce. To bardzo niepokojący dla linii sygnał.

 

Najbardziej ogólny komentarz do wyników całorocznych.

 

Pod względem wielkości przewozów mierzonej w RPK trzy globalne grupy sieciowe są nadal dość podobne. Jednak każda z nich idzie nieco inną drogą. Najszybciej rozwija się grupa LH, a w tym LH, jako przewoźnik, jest aktywniejszy od AF i BA. Grupa LH mocno stawia na rozwój segmentu tanich, lecz nie ultra-tanich, przewozów, z naciskiem na połączenia dalekiego zasięgu. W Grupie AF/KL aktywna jest tylko część holenderska. KL wciąż prze do przodu, pomimo problemów z przepustowością portu amsterdamskiego. Widzimy to choćby na rynku polskim. AF, mimo iż CDG to jeden w bardzo niewielu wielkich/bardzo dużych hub-ów europejskich, który ma jeszcze rezerwy, prawie stoi w miejscu. HV mógłby rozwijać się znacznie szybciej w segmencie tanich przewozów, ale musiałby bardzo aktywnie wejść na rynek francuski. A chyba nie bardzo mu wolno. BA może być dumne ze swoich dwóch „młodszych braci” – IB i EI. Szczególnie przewoźnik hiszpański rozwija się wręcz wzorowo. A EI błyskawicznie umacnia się na Atlantyku Północnym. Jednak obecnie Grupa ta ma ogromny problem poza-rynkowy. To kwestia jej statusu po BREXI-cie, a szczególnie po jego „twardej formie”.

 

THY jest znowu na ścieżce szybkiego rozwoju, ale ta linia zaczyna mieć ból głowy z powodu opóźniającego się pełnego otwarcia nowego lotniska w IST. Jeżeli i ta druga data – początek Sezonu Lato 2019 nie zostanie dotrzymana to problem zacznie być poważny.

 

SAS wciąż tkwi na rozdrożu i wygląda na to, że nie ma obecnie nawet przymiarek do decyzji strategicznych. Chodzi głównie o kwestię ewentualnego wejścia do jednej z globalnych grup. I tu BREXIT odgrywa fatalną rolę, gdyż IAG byłoby dość prawdopodobnym, poważnym kandydatem.

 

AY po świetnych dziesięciu miesiącach ma chyba lekką „zadyszkę”. Jednak ten przewoźnik ma wciąż bardzo silne atuty konkurencyjne. A jego główny rynek – przewozy tranzytowe Europa – Azja jest wyjątkowo nasycony konkurencją.

 

FR po przejęciu Laudamotion znowu przyśpieszył. Jego głównym problemem, nie do końca rozwiązanym, są relacje ze związkami zawodowymi, głównie pilotów. A to wyjątkowo trudny i groźny adwersarz.

 

DY notuje duże spadki LF-a. Jeżeli do tego dojdzie dalsze osłabienie koniunktury rynkowej to może się okazać, że wysiłki linii, aby samodzielnie wyjść z problemów finansowych okażą się nieskuteczne. Niewątpliwie linia odczuwa negatywne skutki nowego szwedzkiego eko-podatku nałożonego na pasażerów linii lotniczych, który wszedł w życie od 1.04.2018. Jak zawsze, silnej odczuwają takie dodatkowe koszty tanie linie, ale i dla SAS jest to pewien problem.

 

W6 miał świetny rok. Rynek tanich przewozów w naszym regionie rozwija się wspaniale. Dochodzą nowe rynki z Ukrainą na czele. Przewoźnik zdecydowanie poprawiał LF-y. Jednak nie na wszystkich rynkach. W Polsce, po zaangażowaniu się w „wojnę na oferowanie z FR” odnotował bardzo znaczne spadki i był zmuszony do zmiany strategii w ostatnim kwartale roku. Pisaliśmy o tym obszernie w Barometrach Polska oraz w raporcie o oferowaniu w Sezonie Zima 2018/19.

 

Wyjaśnienie skrótów:

  • Zmiana – zmiana w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku (w procentach).
  • Pax – liczba pasażerów (w tysiącach).
  • RPK – praca przewozowa ustalona poprzez pomnożenie liczby płatnych pasażerów przez przeleciany przez nich dystans (w kilometrach).
  • LF – współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Finanse | Linie lotnicze | Popyt | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony