INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki finans. przewoźników


Wyniki przewozowe wybranych linii europejskich – luty 2019. Wolniejsze nieco tempo wzrostu

Marek Serafin, 2019-03-27
     

Na europejskim rynku, po stronie popytowej, jest nadal dobra sytuacja, choć możemy mówić o pewnym spowolnieniu tempa wzrostu. Poza nielicznymi wyjątkami przewoźnicy utrzymują wysokie i bardzo wysokie poziomy LF-ów, oczywiście uwzględniając, iż mamy do czynienia z najniższym sezonem przewozowym.

 

Nasz raport dotyczy, z niewielkimi wyjątkami, wszystkich najważniejszych graczy na naszym kontynencie i bardzo dobrze pokazuje najważniejsze procesy dotyczące popytu i podaży oraz trendy zmian rynkowych.

 

Wyniki lutego 2019 i porównani z lutym 2018.

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

8 928

1,9

18 729

7,2

76,5

0,2

LH

4 513

0,3

10 590

5,4

75,0

0,0

LX

1 328

4,8

3 586

10,8

79,0

1,3

OS

802

8,0

1 221

10,0

71,6

-1,1

EW Group (EW + SN)

2 331

1,6

3 353

8,2

77,4

-0,2

AF/KL Grupa

7 034

4,1

20 178

2,8

87,1

0,2

AF

3 710

5,1

10 823

4,2

85,6

0,3

KL

2 431

1,0

7 719

-1,0

88,1

-0,1

HV

893

9,0

1 635

12,9

92,7!

0,5

IAG Grupa

7 528

6,1

18 455

6,3

79,6

-0,1

BA

3 259

2,4

10 630

1,4

78,2

0,2

IB

1 539

8,8

4 274

11,9!

85,3

-0,2

EI

658

8,0

1 170

13,8!

68,7

-2,5

VY

1 985

6,5

1 912

6,5

84,1

0,9

Level

87

335,0

469

148,1

78,6

-10,6

TK

5 122

-

10 237

-

79,7

 

SK

3 583

0,8

2 415

0,5

67,4

-0,2

AY

995

4,0

2 653

4,3

79,7

-4,5!

FR łącznie

FR bez OE

9 600

9 300

13,0

9,0

 

 

FR 96,0

OE -94,0

1,0

DY

2 517

8,0

5 743

10,8

81,5

-2,8!

W6

2 548

9,3

 

 

94,2

3,0

 

Uwaga:

  • LH Group podaje już wyniki dla „EW Group”, jak widać stopniowo przyzwyczajając odbiorców do „zanikania” marki SN Brussels.
  • w przypadku THY dysponujemy jedynie porównaniem wyników narastająco
  • w wynikach SAS uwzględnione są operacje charterowe.
  • easyJet nadal odmawia dostępu „nie-inwestorom” do tej części swojej strony internetowej, gdzie publikuje swoje wyniki.

 

Wyniki narastająco i porównanie z rokiem 2018.

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

17 992

3,4

38 808

7,7

76,3

0,4

LH

9 106

1,0

22 008

4,7

76,2

-0,1

LX

2 735

6,4

7 567

13,5!

79,1

2,5!

OS

1 593

7,5

2 498

9,4

70,9

-0,3

EW Group

4 651

4,9

6 778

10,9

77,4

0,0

AF/KL Grupa

14 390

2,7

42 361

2,5

86,3

-0,3

AF

7 655

2,8

22 858

3,4

84,9

-0,5

KL

4 978

1,3

16 239

-0,3

87,6

-0,2

HV

1 756

6,7

3 264

11,5

90,9

0,0

IAG Grupa

15 221

6,5

38 559

7,1

79,1

0,1

BA

6 575

2,7

22 238

2,2

78,1

0,5

IB

3 135

8,9

8 993

12,4

84,6

0,1

EI

1 316

7,2

2 456

13,5!

68,4

-2,6

VY

4 009

7,8

3 867

7,7

81,4

0,2

Level

186

352,9

1 005

161,7

77,7

-8,6

TK

10 807

0,1

21 597

0,0

79,7

0,0

SK

3913

0,3

4 479

0,5

65,5

0,3

AY

2 003

4,2

5 428

5,0

78,3

-3,8!

FR łącznie

19,9

11,2

 

 

 

 

DY

5 156

10,5

11 987

14,6

78,6

-4,5!!

W6

5 117

9,6

 

 

 

 

 

W lutym warto zwrócić uwagę na:

  • w Grupie LH zdecydowanie szybszy wzrost pracy przewozowej mierzonej w RPK niż liczby przewożonych pasażerów. Oznacza to stopniową zmianę w strukturze przewozów – wzrost udziału połączeń dalekiego zasięgu. Uwaga ta dotyczy zarówno całej grupy, jak i poszczególnych jej członków. Niezmiennie wspaniałe wyniki odnotowuje LX – bardzo wysoka dynamika wzrostu, w RPK, oraz bardzo istotna poprawa LF-a. Po okresie super-dynamicznego wzrostu „uspokoił” się EW. Przestał działać efekt skokowego wzrostu floty, związanego z przejęciem znacznej części samolotów i załóg AB.
  • w Grupie AF/KL dalsze spowolnienie wzrostu przewozów KLM-u. Ma to niewątpliwie związek z ogromnymi ograniczeniami slotowymi w porcie amsterdamskim, jak również mało zaawansowanym procesem wymiany floty, przede wszystkim, dalekiego zasięgu.
  • w Grupie IAG nadal bardzo jasno świeci gwiazda IB, a cała grupa najwyraźniej nie odczuwa, przynajmniej na razie, skutków zawirowań związanych z BREXIT-em. Znaczny spadek LF-a w EI to efekt bardzo dużych inwestycji w oferowanie, głównie na Północnym Atlantyku, w okresie najniższego sezonu przewozowego. Level nie przewozi jeszcze zbyt imponującej liczby pasażerów, ale dzięki strukturze przewozów – same długie i bardzo długie połączenia – wyniki w RPK są już godne uwagi.
  • TK całkowicie ustabilizował oferowanie i wyraźnie czeka na wielki dzień – przeprowadzkę do nowego portu istambulskiego.
  • SAS też notuje praktycznie zerowy wzrost, ale z zupełnie innych powód niż THY. Ten przewoźnik wciąż jest w okresie oczekiwania na strategiczne decyzje dotyczące jego przyszłości.
  • AY istotnie zwolnił tempo wzrostu przewozów i, co jest chyba dość niepokojące, ma duży problem ze spadającym LF-em. W ubiegłym miesiącu tłumaczył to zjawisko ostrzejszą konkurencją na połączeniach do Azji oraz wykorzystywaniem na trasach europejskich znacznie większych samolotów. Cała pociecha w zdecydowanie nowocześniejszej, bardziej ekonomicznej flocie.
  • FR, dzięki Laudamation, ponownie notuje dwucyfrowe indeksy wzrostu.
  • DY, pomimo znacznie wolniejszego tempa wzrostu oferowania ma duże problemy ze spadającym LF-em. W styczniu, dzięki znacznemu wzrostowi wpływu jednostkowego udało mu się utrzymać RASK na niezmienionym poziomie. W lutym RASK spadł o 1%. RASK to wpływ na jeden oferowany fotelo-kilometr. Można mieć poważne wątpliwości czy przewoźnik jest na dobrej drodze do w miarę szybkiego wyjścia z problemów finansowych.
  • W6 notuje dobre wyniki, ale nie jest to już super-hossa z ubiegłego roku, gdy indeks wzrostu przewozów, miesiąc po miesiącu, znacznie przekraczał 15%, a w całym 2018 wyniósł prawie 20%.

 

Wyjaśnienie skrótów:

Zmiana – zmiana w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku (w procentach).

Pax – liczba pasażerów (w tysiącach).

RPK – praca przewozowa ustalona poprzez pomnożenie liczby płatnych pasażerów przez przeleciany przez nich dystans (w kilometrach).

LF – współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Finanse | Linie lotnicze | Pasażer | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony