INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki finans. przewoźników


Wyniki przewozowe wybranych linii europejskich – kwiecień 2019. Poprawa wyników większości linii

Marek Serafin, 2019-06-03
     

W pierwszym miesiącu sezonu letniego większość linii poprawiła wyniki. Warto szczególnie zwrócić uwagę na poprawę LF-ów. Ma to duże znaczenie w sytuacji, gdy spadają wpływy jednostkowe.

 

Nasz raport dotyczy, z niewielkimi wyjątkami, wszystkich najważniejszych graczy na naszym kontynencie i bardzo dobrze pokazuje najważniejsze procesy dotyczące popytu i podaży oraz trendy zmian rynkowych.

 

Wyniki kwietnia 2019 i porównanie z kwietniem 2018.

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

12 533

3,0

25 520

6,5

83,3

2,0

LH

6 224

4,9

14 298

6,4

92,9

2,2

LX

1 895

4,3

4 577

4,9

85,3

0,3

OS

1 268

5,9

2 075

12,5!

81,4

4,1!

EW Group (EW + SN)

Daleki dystans

Średni dystans

 

299

2 895

 

19,1

-4,1

 

1 681

2 912

 

19,1

-4,1

 

84,1

82,6

 

0,8

2,3

AF/KL Grupa

8 960

9,2

24 505

9,5

88,7

0,6

AF

4 469

14,1!

12 656

15,9!

87,5

1,5

KL

2 995

1,8

9 208

1,2

90,1

0,0

HV

1 496

10,9

2 641

12,5

90,1

-0,3

IAG Grupa

9 852

7,3

23 443

7,7

83,4

1,5

BA

4 007

3,9

12 897

4,0

82,6

1,6

IB

1 817

6,2

5 093

10,5

87,6

1,4

EI

997

9,0

2 072

12,5!

80,3

4,7!

VY

2 879

7,9

2 797

6,3

83,2

0,1

Level

152

533,3

584

158,4

79,8

-11,0

TK

5 910

-8,3

11 958

-5,2

82,9

-0,2

SK

2 156

-14,5

2 725

-12,8

74,4

1,7

AY

1 227

14,8

3 194

17,8

81,4

-1,2

FR łącznie

FR bez OE

13 500

13 000

10,0

5,0

 

 

96,0

96,0

0,0

0,0

DY

3 138

2,9

7 457

11,4

86,1

3,1

W6

3 289

19,0

 

 

91,9

1,0

 

Uwaga:

  • LH Group podaje już wyniki dla „EW Group”, jak widać stopniowo przyzwyczajając odbiorców do „zanikania” marki SN Brussels. W tym miesiącu szefostwo uznało za stosowne podawanie oddzielnie wyników dla dwóch zasięgów, prawdopodobnie ze względu na bardzo różne trendy zmian.
  • w przypadku THY dysponujemy jedynie porównaniem wyników narastająco.
  • w wynikach SAS nie są uwzględnione operacje charterowe.
  • easyJet nadal odmawia dostępu „nie-inwestorom” do tej części swojej strony internetowej, gdzie publikuje swoje wyniki.

 

Wyniki narastająco i porównanie z rokiem 2018.

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

41 917

3,1

87 419

6,4

79,4

0,5

LH

21 201

2,8

49 416

4,4

79,1

0,2

LX

6 242

5,0

16 376

9,4

81,4

0,9

OS

3 932

6,9

6 157

9,1

75,6

1,6

EW Group

Daleki zasięg

Średni zasięg

 

1 099

9 636

 

14,7

-0,2

 

6 364

9 197

 

16,0

4,1

 

83,5

77,2

 

-0,1

0,8

AF/KL Grupa

31 635

4,7

90 094

4,4

87,3

0,0

AF

16 475

6,3

48 006

6,9

86,0

0,2

KL

10 734

0,8

34 079

-0,4

88,2

-0,5

HV

4 425

8,6

8 010

12,0

91,5

0,0

IAG Grupa

34 234

6,5

84 321

6,8

81,4

0,5

BA

14 479

3,2

47 772

2,5

80,4

0,7

IB

6 763

8,1

19 059

11,1

85,7

0,5

EI

3 193

7,9

6 327

12,1

75,5

0,4

VY

9 358

6,7

9 052

5,9

83,8

1,0

Level

441

401,1

2 111

156,2

79,7

-8,7

TK

23 211

-2,4

46 114

-0,2

80,8

-0,4

SK

8 530

-3,2

10 127

-5,1

69,1

-0,4

AY

4 375

7,1

11 550

7,7

79,1

-3,7

FR łącznie

44 300

10,2

 

 

 

 

DY

11 256

6,9

26 451

12,2

82,4

-1,6

W6

10 981

13,2

 

 

 

 

 

Oceniając wyniki AF należy uwzględnić, że na początku maja 2018 miał miejsce strajk pilotów. Miało to niewątpliwie negatywny wpływ na wyniki linii uzyskane w drugiej połowie kwietnia i obniżyło bazę porównawczą. W przypadku SAS strajk pilotów zdecydowanie obniżył wyniki kwietnia 2019. Według ocen szefów linii utraciła ona około 270 tys. pasażerów.

 

W kwietniu warto zwrócić uwagę na:

  • w Grupie LH dość szybkie tempo wzrostu przewozów mierzonych w RPK, znacznie szybsze niż wzrostu liczby pasażerów. Oznaczało to szczególnie dużą aktywność na trasach dalekiego zasięgu. Widać to wyraźnie w przypadku OS, który w ten sposób broni się przed „agresją” tanich linii. Przewoźnik skokowo poprawił też LF. Dzięki bardziej szczegółowym danym widzimy, że EW i SN restrukturyzują siatki rozwijając trasy interkontynentalne i ograniczając oferowanie na połączeniach krótszych.
  • w Grupie AF/KL stabilnie dobre wyniki HV oraz stagnację przewozów KL mającą niewątpliwie związek z sytuacją w hub-ie linii, czyli brakiem nowych slotów.
  • w Grupie IAG świetne wyniki EI oraz stabilny, szybki rozwój przewozów IB. Wyraźnie już widać, jak dużo irlandzka linia skorzystała na wejściu do Grupy.
  • THY odnotował spadek przewozów związany z „wielkim przenosinami” do nowego portu. Najprawdopodobniej po kilku miesiącach linia wróci na ścieżkę szybkiego wzrostu.
  • po małym kryzysie ponownie zwiększył tempo wzrostu przewozów AY. Spadł LF linii, ale dla pełnej oceny sytuacji brakuje nam danych o średnich wpływach jednostkowych.
  • ponownie dwucyfrowe tempo wzrostu ruchu notuje Grupa FR pomimo tego, że w ubiegłym roku połowa ruchu wielkanocnego odbyła podróże już w marcu.
  • DY wyraźnie restrukturyzuje siatkę, zdecydowanie stawiając na połączenia dalekiego zasięgu. Jednak dopiero wyniki finansowe pierwszego półrocza powiedzą nam więcej o obecnej sytuacji linii.
  • W6, jak wiele innych linii, ponownie zwiększył tempo wzrostu przewozów i, co warto podkreślić, poprawił równocześnie LF. Przewoźnik pokazuje, że możliwości zwiększenia ruchu z/do rynku EŚW nie zostały jeszcze wyczerpane.

 

Wyjaśnienie skrótów:

Zmiana – zmiana w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku (w procentach).

Pax – liczba pasażerów (w tysiącach).

RPK – praca przewozowa ustalona poprzez pomnożenie liczby płatnych pasażerów przez przeleciany przez nich dystans (w kilometrach).

LF – współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Finanse | Linie lotnicze | Pasażer | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony