INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki finans. przewoźników


Wyniki przewozowe wybranych linii europejskich – październik i listopad 2017

Marek Serafin, 2018-01-15
     

W ostatnim miesiącu sezonu letniego oraz pierwszym miesiącu zimowego zdecydowana większość rozkładowych linii lotniczych osiągnęła świetne wyniki przewozowe. Niezmiennie powody do satysfakcji mają tanie linie, szczególnie w naszym regionie – patrz Wizz Air.

 

Nasz raport dotyczy, z niewielkimi wyjątkami, wszystkich najważniejszych graczy na naszym kontynencie i bardzo dobrze pokazuje najważniejsze procesy dotyczące popytu i podaży oraz trendy zmian rynkowych.

 

Wyniki października 2017 w porównaniu z październikiem 2016

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

12 193

16,7

23 572

12,1

81,4

0,4

LH

6 111

4,0

13 646

2,3

81,7

1,2

LX

1 730

1,2

4 086

3,8

82,9

-0,6

OS

1 174

8,7

1 747

2,7

77,8

1,2

SN + EW

3 231

75,6

4 118

98,8

80,6

-2,7

AF/KL Grupa

8 873

5,4

23 689

4,0

87,0

1,7

AF

4 498

3,5

12 143

2,6

85,4

1,7

KL

2 943

7,9

9 021

4,3

88,0

1,2

HV

1 432

6,6

2 525

9,6

91,8!

3,1

IAG Grupa

9 296

5,2

22 348

4,4

83,4

1,4

BA

 

 

12 863

1,9

82,4

1,0

IB

 

 

4 904

10,6

86,1

3,1!!

EI

 

 

1 968

6,4

81,3

-1,0

VY

 

 

2 613

4,9

84,8

1,8

SK

2 602

-2,6

3 262

-3,0

74,9

-3,8!

AY

1 055

13,2

2 777

19,9!!

82,0

2,1!

FR

11 800

8,3

 

 

96,0!!

1,0

U2

7 520

9,9

 

 

92,5

2,3!!

DY

3 149

13,8

6 088

29,1!!

87,4

-1,0

W6

2 664

30,0!!!

 

 

92,1

2,1

 

Wyniki listopada w porównaniu z listopadem 2016

 

Linia Lotnicza

 

 Pax

 (tys.)

Zmiana

 (%)

 RPK

 (mln)

 Zmiana

 (%)

 LF

 (%)

Zmiana

(ppct)

LH Grupa

 10 080

 32,0

 19 567

 25,6

 77,8

 2,0

LH

 5 356

 27,4

 11 679

 21,2

 79,3

 3,6

LX

 1 375

 5,3

 3 450

 6,1

 77,2

 -2,0

OS

 953

 9,3

 1 334

 3,5

 73,0

 2,3

SN + EW

 2 447

 88 2

 3 129

 119,7

 75,2

 1,6

AF/KL Grupa

 7 374

 5,9

 20 748

 5,7

 85,5

 1,5

AF

 3 993

 3,0

 11 117

 4,0

 84,3

 1,3

KL

 2 612

 10,2

 8 226

 7,3

 86,5

 1,3

HV

 768

 7,2

 1 406

 10,5

 90,4

 2,8!!

IAG Grupa

 7 798

 7,0

 19 372

 7,0

 80,7

 1,8

BA

 

 

 11 616

 4,3

 80,3

 1,7

IB

 

 

 5 225

 10,2

 82,2

 2,7!!

EI

 

 

 1 503

 11,4

 78,2

 -1,1

VY

 

 

 1 951

 13,3

 80,9

 1,4

SK

 2 285

-4,8

 2 638

 -6,1!!

 68,6

 -5,1

AY

 950

 15,0

 2 416

 23,7

 78,4

 2,3

FR

 9 300

 5,7

 

 

 96,0!

 1,0

U2

 5 350

 8,1

 

 

 92,3

 2,6!

DY

 2 520

 11,3

 5 284

 27,8

 83,7

 -0,3

W6

 2 158

 22,0

 

 

 88,3

 1,5

 

Wyniki narastająco (do listopada 2017) i porównanie z okresem styczeń – listopad 2016

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

120 703

18,5

242 309

15,2

81,1

1,9

LH

61 567

6,0

142 535

5,0

81,8

2,7!

LX

17 505

5,4

41 966

7,8

81,6

1,2

OS

11 952

 12,9

18 677

7,7

77,1

0,6

SN + EW

30 220

76,7

39 392

112,0

79,9

0,1

AF/KL Grupa

91 304

5,9

252 621

 5,2

87,3

1,5

AF

47 152

3,1

133 072

3,3

85,7

1,5

KL

30 181

7,8

95 218

6,1

88,6

1,3

HV

13 972

11,8

24 331

12,4

90,8

1,2

IAG Grupa

 97 159

 3,8

 233 461

3,7

82,7

0,9

BA

 

 

135 817

1,4

81,9

0,5

IB

 

 

50 489

7,4

84,2

2,1

EI

 

 

19 965

11,4

81,5

-0,6

VY

 

 

27 190

3,1

85,1

2,1

SK

26 719

2,1

34 236

5,6

75,3

-0,3

AY

10 953

9,3

28 225

13,3

83,5

3,7!!

FR

119 470

10,9

 

 

 

 

U2

75 752

10,1

 

 

 

 

DY

30 748

 13,2

57 884

24,0!!

87,8

 -0,2

W6

23 197

24,6!!

 

 

 

 

 

Uwagi:

  • Tak wysokie indeksy wzrostu przy grupie LH wynikają w znacznym stopniu z faktu, że SN Brussels formalnie dołączyła do niej na początku 2017.
  • Tak wysokie indeksy dla LH w październiku wynikają z faktu, iż rok wcześniej miał miejsce strajk pilotów.
  • Przy analizie danych narastająco należy pamiętać o efekcie roku przestępnego.
  • THY podaje jedynie dane narastająco i obecnie publikuje już wyniki całego roku 2017. Podamy je w kolejnym raporcie.

 

Świetna sytuacja na europejskim rynku przewozowym trwa nadal. Ma już trwałe biznesowe podstawy. Mogłyby jej zagrozić albo zdarzenia nadzwyczajne (akty o charakterze terrorystycznym) lub nagłe pogorszenie sytuacji ekonomicznej, na co się jednak zupełnie nie zanosi.

 

Struktury wyników października i listopada są dość podobne. Podobnie, jak trendy zmian.

 

W tym raporcie warto zwrócić uwagę, miedzy innymi na:

  • Rynek wciąż napędzają tanie linie. Nieco niższa dynamiki wzrostu Ryanaira wynika z ograniczeń oferowania – patrz LF. Korzysta na tym niewątpliwie easyJet.
  • Hossa w naszym regionie trwa. Świadczą o niej, między innymi, wyniki Wizz Air-a oraz Austrian i nie podawane przez nas, wyniki LOT-u. Sytuacja ta niewątpliwie powoduje i będzie powodowała coraz większe zainteresowanie Europą Środkową ze strony coraz większej grupy linii. Jeden z licznych przykładów to coraz większa liczba połączeń do polskich portów regionalnych grupy AF/KL.
  • Poza bardzo nielicznymi wyjątkami przewoźnicy poprawiają, i to często znacznie, LF-y. W wielu przypadkach przekłada się to na lepsze wyniki finansowe, jednak sam poziom LF nie świadczy o nich. Z grupy trzech linii globalnych najgorsze wyniki ma ta, której LF jest zdecydowanie najwyższy (AF/KL), a najlepsze ta, której LF jest najniższy (LH).
  • Finnair wciąż gna do przodu, rozwijając, przede wszystkim, połączenia dalekiego zasięgu (Azja). Świetnie wykorzystuje nowe A350 XWB. Ma już zupełnie inną strukturę siatki niż jego skandynawski konkurent – SAS. Aby się o tym przekonać wystarczy porównać przewozy obu linii mierzone liczbą pasażerów i w RPK.
  • Coraz ważniejszym graczem europejskim staje się Norwegian. W bardzo dużym stopniu dzięki rozwojowi połączeń dalekiego zasięgu. Jego praca przewozowa, w RPK, jest już zdecydowanie większa niż SAS, czy też Swissa.

 

Wyjaśnienie skrótów:

Zmiana – zmiana w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku (w procentach).

Pax – liczba pasażerów (w tysiącach).

RPK – praca przewozowa ustalona poprzez pomnożenie liczby płatnych pasażerów przez przeleciany przez nich dystans (w kilometrach).

LF – współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Pasażer | Połączenia | Popyt | Turystyka


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony