INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki finans. przewoźników


Wyniki przewozowe wybranych linii europejskich – luty 2018

Marek Serafin, 2018-04-04
     

To był kolejny, bardzo dobry miesiąc większości europejski linii lotniczych. Zarówno tanich, jak i tradycyjnych.

 

Nasz raport dotyczy, z niewielkimi wyjątkami, wszystkich najważniejszych graczy na naszym kontynencie i bardzo dobrze pokazuje najważniejsze procesy dotyczące popytu i podaży oraz trendy zmian rynkowych.

 

Wyniki lutego 2018 w porównaniu z lutym 2017

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

8 788

13,1

17 454

10,4

76,2

1,2

LH

4 528

6,5

10 046

 5,0

75,9

0,2

LX

1 261

2,9

 3 220

6,6

77,2

0,2

OS

742

16,2

1 111

10,2

72,7

6,1!!

SN + EW

2 303

35,3!!

3 098

38,3!!

77,6

3,6

AF/KL Grupa

6 757

4,4

19 625

5,6

86,8

1,6

AF

3 530

-0,7

10 381

2,1

85,2

1,1

KL

2 408

11,9

7 796

9,2

88,1

1,8

HV

819

6,4

1 448

13,3

92,2!!

4,4!!

IAG Grupa

7 096

8,5

17 356

8,5

79,7

1,7

 BA

 

 

10 485

1,8

78,0

1,2

IB

 

 

4 006

10,9

85,5

2,6

EI

 

 

1 028

6,6

71,2

69,5

VY

 

 

1 796

17,0

83,2

81,4

TH

-

 

-

 

 

 

SK

2 024

-2,4

2 403

-2,9

67,6!

-1,6

AY

957

14,7

2544

20,6

63,8

-1,4

FR

8,600

5,0

 

 

95,0

+-0

U2

5 552

4,0

 

 

93,0

1,0

DY

2 330

11,0

5 182

32,0!!

84,3

-2,0

W6

2 127

23,5

 

 

91,2

-0,5

 

Uwaga:

  • THY podaje dane jedynie narastająco.

 

Wyniki narastająco i porównanie z okresem styczeń – luty 2017

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

17 466

11,6

36 008

8,8

75,9

0,4

LH

9 066

6,1

21 030

4,9

76,3

-0,4

LX

2 558

2,1

6 629

4,3

76,1

-1,0

OS

1 481

13,4

2 282

5,2

71,1

3,0

SN + EW

4 455

31,3

 6 111

34,2!!

76,2

3,7

AF/KL Grupa

14 005

5,1

41 316

5,5

86,7

1,2

AF

7 445

1,0

22 103

2,7

85,4

0,9

KL

4 913

10,3

16 286

7,7

87,8

0,8

HV

1 646

9,4

2 927

17,0

90,8

6,1!!

IAG Grupa

 14 286

8,0

35 992

4,4

79,0

0,9

BA

 

 

21 764

0,0

77,6

0,2

IB

 

 

8 386

10,4

84,5

2,0

EI

 

 

2 164

6,5

71,0

1,6

VY

 

 

3 589

16,8

81,2

1,8

TK

10 796

31,1!!

21 593

26,5!!

79,7

6,9!!

SK

3 902

-4,8

4 732

-5,5

66,3

-3,4!!

AY

1 923

15,2

5 169

19,9

62,1

-1,7

FR

17 900

5,3

 

 

 

 

U2

10 712

6,2

 

 

 

 

DY

4 664

11,0

10 463

30,3-

83,1

 -1,5

W6

4 463

24,0

 

 

 

 

 

Uwagi:

  • wyniki całego sezonu Zima 2017/18 są do siebie zbliżone. Wynika to ze struktury oferowania oraz stabilnie dobrej sytuacji rynkowej.

 

W tym miesiącu warto zwrócić uwagę na:

  • powrót na drogę superszybkiego rozwoju THY. Jego problemy miały źródło pozabiznesowe. Wielkość przewozów TK, mierzona w RPK jest bardzo zbliżona do przewozów trzech największych przewoźników, nie grup, europejskich – LH, AF i BA.
  • LH niewątpliwie wykorzystuje do ekspansji rynkowej bankructwo AB. Również OS korzysta na tym – bankructwo - Niki. Austriacki przewoźnik rozwija się coraz szybciej również dzięki świetnej koniunkturze rynkowej w głównym obszarze jego zainteresowania – Europie Środkowej i Wschodniej.
  • wciąż świetne wyniki mają „młodsi bracia” – KL i IB. „Starsi partnerzy” mają albo stałe problemy wewnętrzne i niekonkurencyjny poziom kosztów operacyjnych (AF) lub też „zapchany zupełnie” hub (BA).
  • wolniej rosną przewozy EI, ze względu na sezonowość ruchu północnoatlantyckiego. Czas tego przewoźnika przyjdzie latem.
  • mknie do przodu AY, szczególnie na trasach azjatyckich. Narastająco przewozy, w RPK, wzrosły tam aż o 25%. Stanowiły ponad 30% całkowitych przewozów linii.
  • utrzymujący się zdecydowany spadkowy trend ruchu i LF-a, w przypadku SAS. Jest to, przynajmniej w znacznej części, rekompensowane wzrostem średnich wpływów jednostkowych. Przewoźnik wskazuje na znaczny wzrost w regionie oferowania tanich linii. Wspomina też o specjalnej kampanii cenowej, przeprowadzonej w poprzednim sezonie zimowym, związanej z siedemdziesiątymi piątymi „urodzinami” linii. Jednak i w sezonie letnim SK ustabilizuje swoje oferowanie – minimalny wzrost o 1-3%.
  • kolejny miesiąc zdecydowanie niższego indeksu wzrostu ruchu FR. Jednak wyniki on z „samo-ograniczeń” po stronie podażowej, których częściowym wytłumaczeniem są chyba nie do końca uzupełnione braki kadrowe. Ale na pewno przewoźnik wnikliwie obserwuje, jak szybko rośnie ruch w naszym regionie – wyniki W6. Wiadomo też, że kolejne dostawy nowych samolotów zmuszą go do przyśpieszenia tempa ekspansji rynkowej.
  • trwa faza ultra-szybkiego rozwoju Wizz Air-a. Wiadomo już, że będzie kontynuowana w najbliższym sezonie letnim.
  • bardzo wysokie indeksy wzrostu przewozów ma Norwegian, ale jak już wiemy nie przekłada się to dobre wyniki finansowe. Przewoźnik ma poważne problemy z rosnącymi kosztami jednostkowymi i spadającymi wpływami jednostkowymi. Zapowiada, że już niedługo jego faza ultra-szybkiego rozwoju skończy się i przyjdzie czas stabilizacji i koncentrowania się na poprawie rentowności siatki.

 

 

Wyjaśnienie skrótów:

  • Zmiana – zmiana w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku (w procentach).
  • Pax – liczba pasażerów (w tysiącach).
  • RPK – praca przewozowa ustalona poprzez pomnożenie liczby płatnych pasażerów przez przeleciany przez nich dystans (w kilometrach).
  • LF – współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Pasażer | Popyt | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony