INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki finans. przewoźników


Wyniki przewozowe wybranych linii europejskich – marzec 2018

Marek Serafin, 2018-05-02
     

Świetna passa rynkowa prawie wszystkich największych linii trwa nadal.

 

Nasz raport dotyczy, z niewielkimi wyjątkami, wszystkich najważniejszych graczy na naszym kontynencie i bardzo dobrze pokazuje najważniejsze procesy dotyczące popytu i podaży oraz trendy zmian rynkowych.

 

Wyniki marca 2018 w porównaniu z marcem 2017

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

11 104

15,7

22 175

14,5

81,2

3,9!!

LH

5 691

10,2

12 884

 9,2

81,5

3,3

LX

1 547

7,1

 3 927

12,4

82,3

4,1!!

OS

1 000

13,2

1 518

15,6

75,1

6,0!!

SN + EW

2 918

35,4

3 871

39,1!!

81,3

5,0!!

AF/KL Grupa

8 009

5,4

22 603

6,1

87,8!!

2,7

AF

4 133

1,4

11 880

3,6

86,1

2,3

KL

2 795

8,7

8 844

7,4

89,0!!

2,8

HV

1 081

14,2

1 880

17,2

93,7!!

4,4!!

IAG Grupa

8 667

9,5

21 229

9,0

83,1

2,5

 BA

 

 

12 444

4,8

82,1

2,3

IB

 

 

4 755

13,1

85,8

3,3

EI

 

 

1 639

13,0

80,5

3,2

VY

 

 

2 330

19,6

85,0

0,7

TH

 

 

 

 

 

 

SK

2 388

-2,6

3 007

4,5

 73,1

3,4

AY

1 095

17,2

2 847

23,4!!

84,5

3,5

FR

10 000

6,0

 

 

95,0

1,0

U2

6 550

3,4

 

 

93,4

0,7

DY

2 816

15,0

6 424

48,0!!

86,7

2,6

W6

 2 476

25,2

 

 

91,5

1,1

 

Uwaga:

  • THY podaje dane jedynie narastająco.

 

Wyniki narastająco i porównanie z okresem styczeń – marzec 2017

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

28 571

13,1

58 184

10,9

77,8

1,7

LH

14 757

7,6

33 914

6,5

78,2

1,0

LX

4 106

4,0

10 556

7,2

78,3

0,8

OS

2 481

13,3

3 800

9,1

72,7

4,2!

SN + EW

7 374

32,9

 9 982

36,0!!

78,1

4,2!

AF/KL Grupa

22 014

5,2

63 919

5,7

87,1!

1,7

AF

11 579

1,2

33 983

3,0

85,6

1,4

KL

7 708

9,7

25 130

7,6

88,2!!

1,5

HV

2 727

11,3

4 807

16,0

87,1

1,7

IAG Grupa

22 953

8,5

57 221

6,1

80,5

1,5

BA

 

 

34 208

1,7

79,2

1,0

IB

 

 

15 461

8,1

85,0

2,5

EI

 

 

3 803

9,2

74,8

2,3

VY

 

 

5 919

17,9

82,7

1,5

TK

16 748

28,5!!

33 584

24,6!!

80,5

6,5

SK

6 290

-2,5

7 739

2,5

68,8

-0,1

AY

3 018

15,9

8 016

21,1!

82,9

1,5

FR

27 900

5,8

 

 

 

 

U2

16 419

5,1

 

 

 

 

DY

 7 480

12,4

16 887

36,5!!

84,4

 0,0

W6

6 939

24,4!!

 

 

 

 

 

Uwaga:

Na wyniki marca duży wpływ miała wczesna data Wielkanocy. Dotyczy to, w szczególności linii, w których ruchu duży udział ruch świąteczny – tanie linie, TK.

 

W tym miesiącu warto zwrócić uwagę na:

  • bardzo dobre, a przypadku Grupy LH wręcz świetne, wyniki trzech grup globalnych. Sama LH, po uporządkowaniu relacji wewnętrznych też weszła na ścieżkę szybkiego wzrostu. „Pomaga” jej bankructwo AB. BA, ograniczona przez sytuację na LHR rozwija całą grupę dzięki partnerom. AF nadal ma ogromne problemy pracownicze i przyzwoity wynik zapewnia grupie świetna passa KLM-u.
  • wśród wielkich i dużych graczy europejskich chyba tylko SAS ma poważne problemy z korzystaniem z hossy rynkowej. Linia jest wciąż na „rozdrożu strategicznym”. Jeżeli chodzi o przewozy w RPK to wyprzedził ją AY, który super-efektywnie wykorzystuje swoje „azjatyckie atuty”.
  • praktycznie wszystkie linie poprawiają, i to bardzo często znacznie swoje LF-y. To bardzo dobrze wróży ich wynikom finansowym.
  • mknie do przodu THY. Jego problemy pozabiznesowe najwyraźniej się skończyły.
  • bardzo wysokie indeksy wzrostu mają prawie wszystkie tanie linie. EW rozwija połączenia dalekiego zasięgu, ale przede wszystkim korzysta na bankructwie AB – przejęła znaczną część floty tej linii. Trwa faza ultra-szybkiego rozwoju Wizz Air-a.
  • kolejny miesiąc zdecydowanie niższego indeksu wzrostu ruchu FR. Jednak wynika on z „samo-ograniczeń” po stronie podażowej, których częściowym wytłumaczeniem są chyba nie do końca uzupełnione braki kadrowe. Niedługo dostawy kolejnych samolotów spowodują zmianę trendu.
  • zwracają uwagę rekordowo wysokie LF-y niektórych tanich linii – FR, HV, U2, W6. Z kolei EW/SN mają niższe LF-y niż sieciowa reszta grupy. Potwierdza to tezę o nie do końca tanim modelu EW. Jednak ma tu też wpływ ultra-szybki rozwój EW.
  • bardzo wysokie, wręcz niesamowite tempo wzrostu przewozów utrzymuje Norwegian, ale jak już wiemy nie przekłada się to na dobre wyniki finansowe. Rewolucję na rynku europejskim może spowodować zapowiedziana, wstępnie możliwość przejęcia linii przez IAG.

 

Wyjaśnienie skrótów:

  • Zmiana – zmiana w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku (w procentach).
  • Pax – liczba pasażerów (w tysiącach).
  • RPK – praca przewozowa ustalona poprzez pomnożenie liczby płatnych pasażerów przez przeleciany przez nich dystans (w kilometrach).
  • LF – współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Finanse | Linie lotnicze | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony