INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki finans. przewoźników


Wyniki finansowe wybranych linii europejskich – rok 2017 i „podobne”. Część I

Marek Serafin, 2018-06-04
     

Prezentujemy wyniki finansowe wybranych europejskich linii lotniczych w 2017. W kilku przypadkach jest to albo rok finansowy 2017/2018 albo 2016/17.

 

Uwzględnieni są tu wszyscy najważniejsi gracze rynkowi, z EU, zarówno spośród linii sieciowych, jak i tanich, plus Turkish Airlines.

 

Dla prawie wszystkich liderów wciąż trwa okres świetnej koniunktury zarówno, jeżeli chodzi o wyniki przewozowe (patrz nasz raport przewozowy za rok 2017), jak i finansowe. Wciąż pozytywnie kształtują się prawie wszystkie najważniejsze czynniki decydujące o ich sytuacji. Obecnie główny problem to rosnące ceny paliwa, ale wiele linii, na przykład FR, poradziło sobie z nim zawierając korzystne transakcje hedgingowe.

 

Rok 2017 lub finansowy 2017/18 albo 2016/17 - wyniki finansowe, porównanie z rokiem 2016. Wszystkie dane w EUR, chyba, że podano inaczej.

 

Linia lotnicza

Wynik operacyjny mln.

Indeks do

2016 w % lub zmiana w mln

Wynik porównywalny do 2016 mln

Wynik netto

mln

Indeks

2016 lub zmiana

LH Grupa

3 310

45,5%

2 973 (+69,7%)

2 364

33,1%

LH

2 067

23,2%

1 627 (+49,3%)

 

 

LX

550

36,5%

542 (+33,8%)

 

 

OS

101

57,8%

94(+62,1%)

 

 

EW/SN

9

+112 mln

94 (+198 mln)

 

 

AF/KL Grupa

-419

-1 165 mln

1 488* (+41,8%)

- 274

1 155*

 

363 mln*

AF

588

+216 mln

 

 

 

KL

910

+229 mln

 

 

 

HV

81

+81 mln

 

 

 

IAG Grupa

2 727

+9,8%

3 015 (18,9%)

2 021

+3,5%

 BA

 

 

1 754 (+19,1%)

 

 

IB

 

 

 376 (+38,7%)

 

 

EI

 

 

 269 (+15,5%)

 

 

VY

 

 

188 (+213,3%)

 

 

THY**

3 568

+4433!!

 

639

+686

SAS ***

2 187

+15,6%

1 951 (+107,8%!!)

1 149

-13,0%

AY

225

+94,0%!!

170 (+115 mln!!)

169

+98,8

FR****

1 534

+5,1%

 

1 315,9

-15,6%

U2#

404

-21,8%

 

319

-381 mln

W6***

659##

+22,4%

 

275

+22,1%

Norwegian###

- 2 001,1

- 3821,5!!

 

- 298,6

-1 433,6

 

Uwagi:

 

* po wyeliminowaniu efektu jednorazowego operacji dotyczącej dwóch funduszy emerytalnych,

** w Turkish Lira. Obecny kurs to 1EUR = 5,434.

*** wyniki za okres XI 2016-X 2017 (rok finansowy SAS), w SEK,

**** wyniki roku finansowego 1.04.2017 – 31.03.2018

# wyniki roku finansowego 1.10.2016 – 30.09.2017 w GBP

## EBITDAR

### w NOK (EBIT)

 

Powyższa tabela oraz dane, które pokażemy w części nr 2 to tylko najbardziej ogólne, najważniejsze parametry finansowe, „wyłowione” z bardzo obszernych raportów opublikowanych przez przewoźników. Dopiero ich wnikliwe przestudiowanie daje pełny obraz zarówno osiągniętych przez linie wyników, jak i ich sytuacji finansowej. Nasz przegląd to dopiero rodzaj wstępu. Ale i on daje obraz obecnej sytuacji rynkowej oraz trendów zmian, z punktu widzenia linii lotniczych.

 

Poniżej pokusiliśmy się o kilka ogólnych uwag:

 

1. Pięciu gigantów, trzech sieciowych i dwóch tanich ma jeszcze znacznie większe powody do zadowolenia niż rok temu. Wyjątek patrz poniżej.

  • rekordowe zyski i rentowność osiągnęła Grupa LH. Pisaliśmy o tym dość obszernie już wcześniej w jednym z Komentarzy Tygodnia. Obecnie głównym wyzwaniem jest „przestawienie” EW z etapu „ultra-szybki rozwój”, na etap „zdecydowana poprawa wyniku finansowego” oraz dokończenie restrukturyzacji OS . Podstawowy problem samej LH – długotrwałe i stabilne porozumienie ze Związkami Zawodowymi, przede wszystkim pilotów, został rozwiązany.
  • stabilnie świetne wyniki finansowe ma Grupa IAG. To dzięki nim tak zdecydowanie przestawiła się na etap – szybki rozwój. Ponieważ, przynajmniej na razie, nie jest możliwe, ze względu na ograniczenia prawne, przejęcie kontroli na Finnair-em, to podejmuje kolejne próby, aby „połknąć” Norwegian. Można chyba zaryzykować tezę, że powodzenie tych wysiłków to tylko kwestia czasu.
  • w Grupie AF/KLM jest część wyjątkowo „zdrowa”, holenderska (KLM + HV) oraz Air France, który wciąż toczy boje, głównie wewnętrzne, zarząd – związki zawodowe. Jeżeli AF nie rozwiąże swoich problemów to Grupie grozi, iż pozostanie w tyle za dwoma rywalami.
  • Ryanair to wciąż „machina do osiągania sukcesów”, i rynkowych i finansowych. Linia weszła w fazę „rozwój we wszystkich możliwych dla niej kierunkach”. W niezłej formie przetrwała, jak się okazało dość mały, kryzys wewnętrzny – operacyjny. Obecnie zakłada, że „pokój wewnętrzny” będzie ją kosztował pewne pogorszenie wyników finansowych w obecnym roku. Jednak i tak jej rentowność powinna pozostać bardzo wysoka.
  • easyJet odnotował, jako jedna z nielicznych linii, pogorszenie wyników finansowych. Jednak jego rentowność jest nadal wysoka – 8%. Przewoźnik włączył się do gry o „nowy podział tortu europejskiego”. Próbował przejąć istotną część zdolności przewozowych upadłego Air Berlin, a obecnie bierze udział w „licytacji Alitalii”.
  • ogromna poprawa wszystkich parametrów przewozowych THY przełożyła się na zdecydowaną poprawę wyników finansowych. Wróciła „normalność”.

 

2. To był dobry rok również dla większości „średniaków”:

  • Finnair nie tylko skokowo zwiększył swoje przewozy, ale i zdecydowanie poprawił wyniki finansowe. Pokazał, co może dać linii zdecydowane odmłodzenie i „upgrade” głównej części floty. Linia korzysta też ze świetnej koniunktury na rynku przewozów Europa – Azja. To dominująca już zdecydowanie część siatki tego przewoźnika. Na pewno dowodzi też, jak ważne jest profesjonalne zarządzanie i konsekwentna strategia oparta na realiach rynkowych (i geograficznych). O pasjonującym dylemacie właścicieli linii – samodzielnie, czy jako młodszy partner w globalnej grupie, pisaliśmy wielokrotnie.
  • SAS „walczy”. Poprawia wyniki. Jednak pytanie o przyszłość tej obecnie największej niezależnej linii sieciowej staje się coraz pilniejsze. Rośnie nacisk konkurencyjny również ze strony tanich linii. Sytuacja skomplikuje się jeszcze bardziej, jeżeli Norwegian zostanie przejęty przez IAG. Co jakiś czas szefowie SAS lub przedstawiciele właścicieli mówią o potrzebie wejścia do globalnej grupy, ale wciąż nic się nie dzieje. Chyba, że zakulisowo. Można zaryzykować tezę, że problemem, przeszkodą, jest wielkość linii. Jej oczekiwania mogą być większe niż to, co skłonni są zaoferować kandydaci.
  • wyniki WizzAir-a dowodzą jak wspaniała jest obecnie koniunktura rynkowa w naszym regionie. Szczególnie dla ultra-tanich linii. Przewoźnik mknie do przodu zarówno pod względem wielkości przewozów, jak i poprawy wyników finansowych. Bardzo skutecznie wykorzystuje też atut obniżki kosztów jednostkowych, dzięki wprowadzeniu do floty A321 – największego samolotu wąskokadłubowego. A warto podkreślić, że dobra passa W6 trwa mimo, iż przewoźnik zmienił strategię rynkową i nie obawia się już bezpośredniej walki konkurencyjnej z Ryanairem. Widzimy to, choćby w Polsce. Bardzo skutecznie broni, na przykład, swojej dominującej pozycji w Polsce i całej Polsce Północnej.
  • Norwegian ma problemy. Zarząd twierdzi, że wynikają z kosztów super-szybkiego rozwoju. Linia pod koniec roku będzie miała 30 samolotów dalekiego zasięgu, a więc tyle, co SWISS. Spore straty poniosła też z powodu znacznego opóźnienia w uruchomieniu operacji jej irlandzkiej spółki-córki, do USA. Wielu analityków twierdzi, że jedynym trwałym rozwiązaniem, szczególnie w sytuacji rosnących cen paliwa, jest „jak najdroższe sprzedanie się”. Być może więc oferty z IAG przyszły w odpowiednim momencie. Wejście do tej grupy zapobiegłoby kolejnemu potwierdzeniu słuszności powiedzenia, że „bardzo niepewne są losy biznesowych pionierów”.

 

Koniec Części pierwszej.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Finanse | Linie lotnicze | Wynik netto


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony