INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki finans. przewoźników


Wyniki przewozowe wybranych linii europejskich – listopad 2018

Marek Serafin, 2019-01-04
     

To był pierwszy miesiąc sezonu Zima 2018/19. Wyniki w nim uzyskane są dobra indykacją rozwoju sytuacji w kolejnych czterech miesiącach. Listopad nie przyniósł wielu istotnych zmian. Warto jednak odnotować spowolnienie wzrostu oferowania W6 oraz wciąż dobre wyniki tanich linii wchodzących w skład globalnych grup przewoźników sieciowych oraz kilku przewoźników średniej wielkości – IB, EI, LX i OS. 

 

Nasz raport dotyczy, z niewielkimi wyjątkami, wszystkich najważniejszych graczy na naszym kontynencie i bardzo dobrze pokazuje najważniejsze procesy dotyczące popytu i podaży oraz trendy zmian rynkowych.

 

Wyniki listopada 2018 w porównaniu z listopadem 2017.

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

10 634

6,0

21 235

8,6

78,1

0,3

LH

5 479

2,7

12 292

 5,2

78,8

-0,5

LX

1 456

8,0

 3 863

12,0!

78,9

1,7

OS

1 044

9,7

1 481

11,5!

76,3

3,6!

EW Group (EW + SN)

2 705

10,6

3 633

15,8

75,6

0,4

AF/KL Grupa

7 616

3,3

21 750

4,8

86,3

0,7

AF

4 050

1,4

11 564

4,0

84,3

0,3

KL

2 691

3,0

8 513

3,5

87,7!

1,2

HV

875

13,8

1 673

19,0!

91,2!

0,8

IAG Grupa

8 357

7,2

20 728

7,0

80,7

0,0

 BA

 

 

11 798

1,6

80,6

0,3

IB

 

 

4 919

14,3!

83,0

0,7

EI

 

 

1 701

13,2!

76,7

-1,5

VY

 

 

2 121

8,7

81,6

0,7

TH

 

 

 

 

 

 

SK

2 362

2,0

2 792

1,4

 69,9

0,5

AY

980

3,2

2 466

2,1

74,6

-3,8!

FR

Lauda

10 100

300

8,0

-

 

 

96,0

0,0

DY

2 878

14,2

6 670

26,2

78,8

-4,9!

W6

2 400

11,2

 

 

91,2

2,9!

 

Uwaga:

  • LH Group podaje już wyniki dla „EW Group”, jak widać stopniowo przyzwyczajając odbiorców do „zanikania” marki SN Brussels.
  • THY podaje dane jedynie narastająco.
  • w wynikach SAS uwzględnione są operacje charterowe.
  • easyJet odmawia obecnie dostępu „nie-inwestorom” do tej części swojej strony internetowej, gdzie publikuje swoje wyniki.

 

Wyniki narastająco i porównanie z okresem styczeń – listopad 2017.

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

132 421

10,3

263 722

8,8

81,7

0,6

LH

65 241

6,6

148 625

4,2

81,6

-0,2

LX

18 901

9,6

46 073

9,8

83,0

1,4

OS

12 988

8,7

20 509

9,8

79,6

2,5

EW Group

33 157

19,4

 45 163

24,5

82,0

1,6

AF/KL Grupa

93 765

2,7

261 313

3,5

88,0!

0,8

AF

47 350

0,4

135 672

2,0

86,4

0,6

KL

31 482

4,3

98 947

3,9

89,3!

0,7

HV

14 932

6,9

26 694

9,7

92,3!

1,5

IAG Grupa

 104 626

7,7

249 604

6,9

83,6

0,9

BA

 

 

140 243

3,3

82,6

0,7

IB

 

 

56 249

11,4

85,9

1,7

EI

 

 

21 901

9,7

81,6

0,1

VY

 

 

29 839

9,7

85,8

0,7

TK

69 653

 10,3

137 650

9,5

82,1

3,0!

SK

28178

1,4

34 747

 0,06

76,1

-0,5

AY

12 248

11,8

31 997

13,4

82,3

-1,3

FR

Lauda

127 000

1 800

6,3

 

 

 

 

DY

 34 575

12,4

78 362

35,4!

86,5

 -1,3

W6

31 152

19,7

 

 

 

 

 

W tym raporcie warto zwrócić uwagę na:

  • dwie wielkie Grupy – LH i IAG wciąż mają bardzo dobre wyniki. W LH stosunkowo najwolniej rozwija się LH, a „młodsi bracia – LX i OS, mkną do przodu. Szczególnie szybko na dalekim dystansie. Jeszcze wyższe indeksy wzrostu ma EW, razem z SN, ale ta „mini grupa” zwolniła w porównaniu z poprzednimi miesiącami. W IAG wzorcowo rozwija się IB, a EI znacznie zwiększa oferowanie, głównie na Północnym Atlantyku, również poza sezonem. Czyni to kosztem pewnego spadku LF-a. AF jest nadal w fazie stagnacji, a KLM „żyłuje” LF zwalniając tempo wzrostu oferowania.
  • w fazie dość już długotrwałej stagnacji jest największa sieciowa linia, która nie należy do żadnej globalnej grupy - SAS. A pytanie o jej przyszłość strategiczna pozostaje bez odpowiedzi.
  • nie zwalnia tempa THY mimo, iż będzie jeszcze musiał poczekać, co najmniej kilka miesięcy, na otwarcie nowego lotniska.
  • zwolnił tempo rozwoju AY. Wynika to z faktu stabilizacji floty dalekiego zasięgu. Przewoźnik dość niespodziewanie przeniósł część oferowania z połączeń azjatyckich na północno-atlantyckie. Wiązało się to z przedłużeniem okresu sezonowych operacji do CHI i SFO. To jedna z przyczyn tak dużego spadku LF-a. Druga to skokowy wzrost oferowania na trasach europejskich – aż o 19,1%. Tu wzrost ruchu był bardzo duży, ale nie „dogonił” wzrostu oferowania – 11,4%.
  • FR przyśpieszył, a w miesiącach zimowych, tylko nieznacznie pomaga mu w tym Laudamotion.
  • W6 zwolnił tempo ekspansji. Jak wynika z naszych Barometrów Rynku RP dotyczy to, między innymi, rynku polskiego. Warto zwrócić uwagę, na bardzo już wysoki, i wciąż poprawiany LF linii. Kontrastuje on z danymi dotyczącymi rynku polskiego. Jak ustaliliśmy, na podstawie danych ULC, jego Seat Factor na połączeniach z/do Polski, w pierwszej połowie 2018 tylko nieznacznie przekroczył 80%. Jak widzimy w naszym przypadku, dominujące znaczenie ma element walki konkurencyjnej z FR. W obecnym sezonie W6 obniżył swoje oferowanie z/do Polski, ale i tak jego LF jest tu, najprawdopodobniej, istotnie niższy niż na całej siatce.
  • nieco wolniej zwiększa oferowanie DY, a mimo to jego LF drastycznie obniżył się. Wciąż pozostaje aktualne pytanie o przyszłość strategiczną linii.

 

Wyjaśnienie skrótów:

Zmiana – zmiana w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku (w procentach).

Pax – liczba pasażerów (w tysiącach).

RPK – praca przewozowa ustalona poprzez pomnożenie liczby płatnych pasażerów przez przeleciany przez nich dystans (w kilometrach).

LF – współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Finanse | Linie lotnicze | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony