INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki finans. przewoźników


Wyniki przewozowe wybranych linii europejskich – styczeń 2019. Niezły początek roku

Marek Serafin, 2019-02-27
     

To był niezły początek roku choć wiele linii odnotowało spadek dynamiki wzrostu w porównaniu z indeksem dla całego roku 2018 oraz dla poprzednich miesięcy sezonu Zima 2018/19.

 

Nasz raport dotyczy, z niewielkimi wyjątkami, wszystkich najważniejszych graczy na naszym kontynencie i bardzo dobrze pokazuje najważniejsze procesy dotyczące popytu i podaży oraz trendy zmian rynkowych.

 

Wyniki stycznia 2019 i porównanie ze styczniem 2018.

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

9 064

4,8

20 079

8,1

76,2

0,6

LH

4 593

1,8

11 419

 4,0

78,3

0,0

LX

1 407

7,9

 3 981

16,1!!

79,2

3,6!

OS

 791

7,0

1 276

8,9

70,2

0,5

EW Group (EW + SN)

2 320

8,3

3 424

13,7

75,0

0,2

AF/KL Grupa

7 356

1,5

22 183

2,3

85,7

-0,8

AF

3 945

0,8

12 035

2,7

84,2

-1,3

KL

2 547

1,6

8 520

0,3

87,2

-0,3

HV

863

10,1

1 628

10,1

89,0

-0,5

IAG Grupa

7 693

7,0

20 104

7,9

78,6

0,2

BA

3 316

3,0

11 608

2,9

78,0

0,7

IB

1 596

8,9

4 719

12,8

83,9

0,4

EI

658

6,3

1 286

13,2

68,1

-2,8

VY

2 024

9,1

1 955

9,0

78,9

-0,5

Level

99

371,4

536

174,9

77,0

-6,7

SK

1 882

0,4

2 378

2,1

 66,1

1,0

AY

1 008

4,4

2 775

5,7

77,0

-3,1!

FR łącznie

Laudamotion

9 300

300

11,0

 

 

91,0

+-0

DY

2 639

13,1

6 244

18,2

76,1

-5,9!!

W6

2 569

10,0

 

 

88,1

0,4

 

Uwaga:

  • IAG po raz pierwszy podało oddzielnie wyniki tanie linii Level
  • THY nie opublikował dotychczas wyników stycznia
  • w wynikach SAS uwzględnione są operacje charterowe.
  • Wzrost ruchu samego FR to 7%, a LF 91%
  • easyJet odmawia obecnie dostępu „nie-inwestorom” do tej części swojej strony internetowej, gdzie publikuje swoje wyniki.

 

W wynikach stycznia warto, miedzy innymi, zwrócić uwagę na:

  • w Grupie LH na zdecydowanie wyższy indeks wzrostu na połączeniach dalekiego zasięg- indeks wzrostu przewozów w RPK znacznie wyższy niż liczby pasażerów. Świetne wyniki LX i dobre OS. Grupa podało, że w przypadku LH prawie cały wzrost dotyczył hub-u w MUC. Wciąż wysokie tempo wzrostu EW.
  • w Grupie AF/KL prawie cały, dość niewielki wzrost, zapewniła tania linia Transavia. Zwolnił tempo rozwoju KLM.
  • bardzo dobre wyniki IAG. I tu rozwój zapewniają „młodsi bracia”. Wciąż wspaniałe wyniki osiąga IB. W przypadku EI bardzo wysoki indeks wzrostu został okupiony znacznym spadkiem LF-a. To zrozumiałe, gdyż na najważniejszym rynku linii, Północnym Atlantyku, to najniższy sezon przewozowy.
  • SAS jest nadal w okresie stagnacji.
  • AY nie tylko notuje niższy indeks wzrostu, ale i znaczny spadek LF-a. Główny powód to ogromny wzrost oferowania na średnim dystansie – aż o 17%. Jednak i na połączeniach azjatyckich sytuacja jest znacznie trudniejsza w ubiegłym roku. Zaostrzyła się walka konkurencyjna na tym największym rynku interkontynentalnym.
  • włączenie do Grupy FR Laudamotion pozwoliło podnieść indeks wzrostu przewozów aż o 4ppct.
  • po cięciach oferowania znacznie niższy indeks wzrostu, niż w poprzednich miesiącach i całym roku 2018, notuje DY. Równocześnie drastycznie spadł LF. Na szczęście zdecydowanie wyższy był średni wpływ jednostkowy – aż o 7%. Dzięki temu RASK (wpływ na 1oferowany kilometr) był na ubiegłorocznym poziomie. Jednak póki co, wyniki nie wskazują, że przewoźnik radykalnie poprawia swoją bardzo trudną sytuację finansową. Przyszłość strategiczna linii pozostają kwestią otwartą. BREXIT, najprawdopodobniej, ogranicza jej pole manewru.
  • znacznie spadł indeks wzrostu W6. Na szczęście linia utrzymuje na dobrym poziomie LF. Jednak dane wskazują, ze w porównaniu z poprzednim rokiem finansowym jej wyniki finansowe ulegają pogorszeniu.

 

 

Wyjaśnienie skrótów:

Zmiana – zmiana w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku (w procentach).

Pax – liczba pasażerów (w tysiącach).

RPK – praca przewozowa ustalona poprzez pomnożenie liczby płatnych pasażerów przez przeleciany przez nich dystans (w kilometrach).

LF – współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Finanse | Linie lotnicze | Pasażer | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony