INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wyniki finans. przewoźników


Wyniki przewozowe wybranych linii europejskich – marzec 2019. Coraz wolniejsze tempo wzrostu

Marek Serafin, 2019-04-29
     

Bardzo wielu głównych graczy notuje spowolnienie tempa wzrostu. Co ważniejsze, jest to połączone, w wielu przypadkach, ze spadkiem LF-a. Potwierdza się teza, że przy obecnym poziomie popytu, na rynku europejskim notowane jest nad-oferowanie.

 

Nasz raport dotyczy, z niewielkimi wyjątkami, wszystkich najważniejszych graczy na naszym kontynencie i bardzo dobrze pokazuje najważniejsze procesy dotyczące popytu i podaży oraz trendy zmian rynkowych.

 

Wyniki marca 2019 i porównanie z marcem 2018.

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

11 274

1,7

23 091

4,1

80,5

-0,7

LH

5 753

1,4

13 110

1,8

80,3

-1,2

LX

1 612

3,6

4 232

7,3

81,5

-1,3

OS

1 071

7,0

1 584

4,6

76,6

1,7

EW Group (EW + SN)

2 891

-0,5

4 190

8,2

82,1

0,7

AF/KL Grupa

8 284

3,4

23 228

2,8

87,6

-0,3

AF

4 351

5,3

12 492

5,2

86,6

0,4

KL

2 761

-1,2

8 631

-2,4

87,6

-1,5

HV

1 172

8,4

2 105

12,0

94,2

0,6

IAG Grupa

9 161

5,7

22 319

5,1

83,7

0,6

BA

3 897

3,4

12 637

1,6

82,3

0,2

IB

1 811

8,6

4 973

9,5

85,9

0,3

EI

880

8,0

1 799

9,8

81,3

0,8

VY

2 470

3,6

2 388

2,5

88,7

3,7

Level

103

347,8

522

143,9

83,5

-6,4

TK

5 892

-1,1

11 992

-0,1

80,9

-1,1

SK

2 461

3,1

2 923

-2,8

70,4

-2,8

AY

1 145

4,6

2 928

2,8

78,3

-6,2!

FR łącznie

FR bez OE

10 900

10 500

9,0

5,0

 

 

96,0

96,0

1,0

DY

2 962

5,2

7 007

9,1

85,4

-1,3

W6

2 548

6,9

 

 

94,1

2,6

 

Uwaga:

  • LH Group podaje już wyniki dla „EW Group”, jak widać stopniowo przyzwyczajając odbiorców do „zanikania” marki SN Brussels.
  • w przypadku THY dysponujemy jedynie porównaniem wyników narastająco.
  • w wynikach SAS nie są uwzględnione operacje charterowe.
  • easyJet nadal odmawia dostępu „nie-inwestorom” do tej części swojej strony internetowej, gdzie publikuje swoje wyniki.

 

Wyniki narastająco i porównanie z rokiem 2018.

 

Linia lotnicza

Pax

[tys.]

Zmiana

[%]

RPK

[mln]

Zmiana

[%]

LF

[%]

Zmiana

[ppct]

LH Grupa

29 384

3,1

61 899

6,3

77,9

0,0

LH

14 977

2,0

45 233

4,3

77,6

-0,5

LX

4 347

5,4

11 799

11,2

79,9

1,1

OS

2 664

7,3

4 082

7,5

73,0

0,4

EW Group

7 542

2,7

10 968

9,9

78,3

0,2

AF/KL Grupa

22 674

3,0

65 589

2,6

86,8

-0,3

AF

12 006

3,7

35 350

4,0

85,5

-0,2

KL

7739

0,4

24 871

-1,0

87,6

-0,6

HV

2 929

7,4

5 368

11,7

92,1

0,2

IAG Grupa

24 382

6,2

60 878

6,4

80,7

0,2

BA

10 472

2,9

34 875

1,9

79,6

0,4

IB

4 946

8,8

13 966

11,3

85,0

0,1

EI

2 196

7,5

4 255

11,9

73,3

-1,5

VY

6 479

6,2

6 255

5,7

84,0

1,3

Level

289

351,6

1 527

155,4

79,6

-8,0

TK

16 767

-0,1

34 152

1,7

80,1

-0,5

SK

6374

1,4

7 7402

-0,8

67,3

-0,9

AY

3 148

4,3

8 356

4,2

78,3

-4,6

FR łącznie

30 800

10,4

 

 

 

 

DY

8 118

8,5

18 994

12,5

81,0

-3,5

W6

8 010

8,6

 

 

 

 

 

W marcu warto zwrócić uwagę na:

  • wolniejsze tempo wzrostu trzech grup globalnych z tym, że, dość niepodziewanie, liderem jest tu IAG, póki co odporne na chaos BREXIT-owy.
  • w Grupie LH i AF niższe indeksy wzrostu. W tej pierwszej, tradycyjnie już wyróżnia się LX oraz bardziej aktywny, od pewnego czasu, OS. Austriackiej linii, jak widać nie przeszkadza nadmiernie wiedeńska inwazja tanich linii. Po okresie super-dynamicznego wzrostu „uspokoił” się EW. W Grupie AF/KL utrzymuje wysokie tempo wzrostu HV, który cały czas ma wyższy indeks w RPK niż liczby pasażerów.
  • W Grupie IAG, prymusem jest wciąż IB. Niewiele wolniej rozwija się EI, dla którego wejście do Grupy okazało się strategicznym sukcesem. Level dopiero wchodzi na rynek.
  • dla TK marzec był ostatnim miesiącem, w którym stary port był bazą linii. Od kilku miesięcy stabilizował oferowanie czekając na „wielką przeprowadzkę”.
  • SAS wciąż notuje zerowy wzrost. Dla przewoźnika duże problemy Norwegian oznaczają zmianę sytuacji strategicznej. Ale bardzo trudno jest teraz określić, jakie będą tego skutki.
  • AY jeszcze bardziej zwolnił tempo wzrostu przewozów i ma coraz większy problem ze spadającym LF-em. Nieco szerzej pisaliśmy o wynikach linii w ostatnim Komentarzu Tygodnia.
  • FR pomimo połknięcia Laudamotion nie notuje już dwucyfrowego tempa wzrostu. Należy jednak uwzględnić, że w przypadku tej linii, jak i wielu innych, takich, jak KL, W6, DY, które przewożą głownie ruch nie-biznesowy, duże znaczenie miało to, iż w ubiegłym roku Wielkanoc przypadła na 1.04.
  • DY nie może ogłosić widocznego sukcesu, jeżeli chodzi o efekty wyraźnie wolniejszego tempa wzrostu oferowania. Jeżeli cały rynek europejski wejdzie w okres zdecydowanego spowolnienia, to właściciele linii będą, prawdopodobnie, żałować, że nie próbowali sprawdzić, jak interesujące mogą być oferty IAG i Lufthansy.
  • W6 też już powoli zapomina o super-hossie z ubiegłego roku, gdy indeks wzrostu, miesiąc po miesiącu znacznie przekraczał 15%, a w całym 2018 wyniósł prawie 20%.

 

Wyjaśnienie skrótów:

Zmiana – zmiana w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku (w procentach).

Pax – liczba pasażerów (w tysiącach).

RPK – praca przewozowa ustalona poprzez pomnożenie liczby płatnych pasażerów przez przeleciany przez nich dystans (w kilometrach).

LF – współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Finanse | Linie lotnicze | Pasażer | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony