Wyniki finans. przewoźników
W pierwszym miesiącu sezonu letniego większość linii poprawiła wyniki. Warto szczególnie zwrócić uwagę na poprawę LF-ów. Ma to duże znaczenie w sytuacji, gdy spadają wpływy jednostkowe.
Nasz raport dotyczy, z niewielkimi wyjątkami, wszystkich najważniejszych graczy na naszym kontynencie i bardzo dobrze pokazuje najważniejsze procesy dotyczące popytu i podaży oraz trendy zmian rynkowych.
Wyniki kwietnia 2019 i porównanie z kwietniem 2018.
Linia lotnicza |
Pax [tys.] |
Zmiana [%] |
RPK [mln] |
Zmiana [%] |
LF [%] |
Zmiana [ppct] |
LH Grupa |
12 533 |
3,0 |
25 520 |
6,5 |
83,3 |
2,0 |
LH |
6 224 |
4,9 |
14 298 |
6,4 |
92,9 |
2,2 |
LX |
1 895 |
4,3 |
4 577 |
4,9 |
85,3 |
0,3 |
OS |
1 268 |
5,9 |
2 075 |
12,5! |
81,4 |
4,1! |
EW Group (EW + SN) Daleki dystans Średni dystans |
299 2 895 |
19,1 -4,1 |
1 681 2 912 |
19,1 -4,1 |
84,1 82,6 |
0,8 2,3 |
AF/KL Grupa |
8 960 |
9,2 |
24 505 |
9,5 |
88,7 |
0,6 |
AF |
4 469 |
14,1! |
12 656 |
15,9! |
87,5 |
1,5 |
KL |
2 995 |
1,8 |
9 208 |
1,2 |
90,1 |
0,0 |
HV |
1 496 |
10,9 |
2 641 |
12,5 |
90,1 |
-0,3 |
IAG Grupa |
9 852 |
7,3 |
23 443 |
7,7 |
83,4 |
1,5 |
BA |
4 007 |
3,9 |
12 897 |
4,0 |
82,6 |
1,6 |
IB |
1 817 |
6,2 |
5 093 |
10,5 |
87,6 |
1,4 |
EI |
997 |
9,0 |
2 072 |
12,5! |
80,3 |
4,7! |
VY |
2 879 |
7,9 |
2 797 |
6,3 |
83,2 |
0,1 |
Level |
152 |
533,3 |
584 |
158,4 |
79,8 |
-11,0 |
TK |
5 910 |
-8,3 |
11 958 |
-5,2 |
82,9 |
-0,2 |
SK |
2 156 |
-14,5 |
2 725 |
-12,8 |
74,4 |
1,7 |
AY |
1 227 |
14,8 |
3 194 |
17,8 |
81,4 |
-1,2 |
FR łącznie FR bez OE |
13 500 13 000 |
10,0 5,0 |
|
|
96,0 96,0 |
0,0 0,0 |
DY |
3 138 |
2,9 |
7 457 |
11,4 |
86,1 |
3,1 |
W6 |
3 289 |
19,0 |
|
|
91,9 |
1,0 |
Uwaga:
Wyniki narastająco i porównanie z rokiem 2018.
Linia lotnicza |
Pax [tys.] |
Zmiana [%] |
RPK [mln] |
Zmiana [%] |
LF [%] |
Zmiana [ppct] |
LH Grupa |
41 917 |
3,1 |
87 419 |
6,4 |
79,4 |
0,5 |
LH |
21 201 |
2,8 |
49 416 |
4,4 |
79,1 |
0,2 |
LX |
6 242 |
5,0 |
16 376 |
9,4 |
81,4 |
0,9 |
OS |
3 932 |
6,9 |
6 157 |
9,1 |
75,6 |
1,6 |
EW Group Daleki zasięg Średni zasięg |
1 099 9 636 |
14,7 -0,2 |
6 364 9 197 |
16,0 4,1 |
83,5 77,2 |
-0,1 0,8 |
AF/KL Grupa |
31 635 |
4,7 |
90 094 |
4,4 |
87,3 |
0,0 |
AF |
16 475 |
6,3 |
48 006 |
6,9 |
86,0 |
0,2 |
KL |
10 734 |
0,8 |
34 079 |
-0,4 |
88,2 |
-0,5 |
HV |
4 425 |
8,6 |
8 010 |
12,0 |
91,5 |
0,0 |
IAG Grupa |
34 234 |
6,5 |
84 321 |
6,8 |
81,4 |
0,5 |
BA |
14 479 |
3,2 |
47 772 |
2,5 |
80,4 |
0,7 |
IB |
6 763 |
8,1 |
19 059 |
11,1 |
85,7 |
0,5 |
EI |
3 193 |
7,9 |
6 327 |
12,1 |
75,5 |
0,4 |
VY |
9 358 |
6,7 |
9 052 |
5,9 |
83,8 |
1,0 |
Level |
441 |
401,1 |
2 111 |
156,2 |
79,7 |
-8,7 |
TK |
23 211 |
-2,4 |
46 114 |
-0,2 |
80,8 |
-0,4 |
SK |
8 530 |
-3,2 |
10 127 |
-5,1 |
69,1 |
-0,4 |
AY |
4 375 |
7,1 |
11 550 |
7,7 |
79,1 |
-3,7 |
FR łącznie |
44 300 |
10,2 |
|
|
|
|
DY |
11 256 |
6,9 |
26 451 |
12,2 |
82,4 |
-1,6 |
W6 |
10 981 |
13,2 |
|
|
|
|
Oceniając wyniki AF należy uwzględnić, że na początku maja 2018 miał miejsce strajk pilotów. Miało to niewątpliwie negatywny wpływ na wyniki linii uzyskane w drugiej połowie kwietnia i obniżyło bazę porównawczą. W przypadku SAS strajk pilotów zdecydowanie obniżył wyniki kwietnia 2019. Według ocen szefów linii utraciła ona około 270 tys. pasażerów.
W kwietniu warto zwrócić uwagę na:
Wyjaśnienie skrótów:
Zmiana – zmiana w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku (w procentach).
Pax – liczba pasażerów (w tysiącach).
RPK – praca przewozowa ustalona poprzez pomnożenie liczby płatnych pasażerów przez przeleciany przez nich dystans (w kilometrach).
LF – współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich.
Marek Serafin
PRTL.pl
Finanse | Linie lotnicze | Pasażer | Przewozy
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.