INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Artykuły


Postępowanie Komisji Europejskiej dotyczące możliwości naruszenia unijnych reguł konkurencji przez operatorów globalnych systemów dystrybucji

Jakub Kociubiński, 2019-01-03
     

Pod koniec listopada 2018 roku Komisja Europejska (KE, Komisja) rozpoczęła postępowanie wyjaśniające w związku z możliwym istnieniem niedozwolonych porozumień ograniczających konkurencje pomiędzy z jednej strony operatorami globalnych systemów dystrybucji Sabre i Amadeus a przewoźnikami i podmiotami prowadzącymi sprzedaż biletów lotniczych z drugiej (dwie sprawy - AT.40618 i AT.40617). Według informacji opublikowanych w komunikacie prasowym, możliwe naruszenie reguł konkurencji polegać ma na ograniczeniu lub utrudnieniu, dostępu do oferty niektórych przewoźników w systemach dystrybucji, z których korzystają głównie agencje turystyczne sprzedające bilety lotnicze. Wykrycie wszelkiego rodzaju zmów i karteli jest zawsze dosyć trudne, bo zazwyczaj sami uczestnicy są zainteresowani utrzymaniem wszystkiego w tajemnicy, natomiast tutaj dodatkowa komplikacja polega na tym, że porozumienie dotyczy innego rynku niż ten, na którym odczuwalne są jego skutki. Nie jest to z resztą pierwsza sprawa dotyczących możliwie antykonkurencyjnych skutków związanych z funkcjonowaniem globalnych systemów dystrybucji (np. Electronic Ticketing Dz. Urz. UE z1999, L244/56). Choć prawo konkurencji stosunkowo niedawno dostrzegło potencjał działań antykonkurencyjnych związanych limitowaniem dostępu do elektronicznych platform wymiany informacji, to akurat w transporcie lotniczym wzrost sprzedaży bezpośredniej przez Internet w doprowadził do spadku znaczenia wspomnianych systemów jako kanałów dystrybucji, natomiast wzrosło ich znaczenie w związku z działalnością wszelkiego rodzaju wyszukiwarek agregujących i porównujących oferty linii. Klient najczęściej przekierowywany jest na stronę przewoźnika i tam kupuje bilet, ale podejmuje decyzję w oparciu o informacje dostępne na stronie. Chociaż część serwisów jak na przykład bardzo popularny w Chinach Ctrip umożliwia też zakup biletów. Czyli można powiedzieć, że realia techniczne uległy zmianie w stosunku do pierwszych postępowań dotyczących tytułowych systemów, natomiast mechanizm wpływu na konkurencję i tym samym klasyfikacja zjawiska w świetle reguł konkurencji pozostały zasadniczo takie same.

 

Rysujący się tu problem prawny jest w gruncie rzeczy bardzo podobny do opisywanej w jednym z wcześniejszym felietonów kwestii porozumień między portami lotniczymi a przewoźnikami. Mamy bowiem przedsiębiorstwa, które nie tylko ze sobą nie konkurują, ale są współzależne. Choć w jednym przypadku mamy kwestię fizycznego dostępu do infrastruktury a w drugim dostęp do systemu komputerowego, to sama istota współzależności jest tożsama. Mamy bowiem układ klient-dostawca. Typowo takie tzw. porozumienia pionowe, czyli dotyczące przedsiębiorstw znajdujących się na różnych poziomach produkcji i/lub dystrybucji nie wiążą się z ryzykiem dla konkurencji. Jest to najbardziej rutynowa i rozpowszechniona forma porozumień, bez której wymiana handlowa nie mogłaby w ogóle funkcjonować, bo mowa tu na przykład o umowie między sklepem a hurtownią, między producentem a dystrybutorem etc. Fakt, że zaangażowane podmioty nie są względem siebie konkurencyjne ale jednocześnie mają sprzeczne interesy, bo każdy chce zarobić na umowie wymusza równowagę relacji gospodarczej i tak długo jak jedna ze stron nie stanie się zależna od drugiej, cały system będzie funkcjonował sprawnie.

 

 

Pełna treść opracowania dostępna jest w 

Rynek Lotniczy / Publikacje

 

 

 

Tagi:

Amadeus | Biura podróży | Komisja Europejska | Konkurencja | Linie lotnicze | SABRE


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony