INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Artykuły


Koncesja na zarządzanie greckimi portami lotniczymi i lotniskami przyznana na rzecz Fraport w świetle prawa pomocy publicznej

Jakub Kociubiński, 2019-02-25
     

Jak każdy sektor, który początkowo znajdował się pod całkowitą kontrola państwową, mimo ponad trzech dekad liberalizacji, w niektórych krajach członkowskich udział struktur państwowych wciąż pozostaje duży. Manifestuje się poprzez publiczną kontrolę nad przewoźnikami, operatorami portów lotniczych czy innych przedsiębiorstw obsługujących transport. Jednym z elementów stopniowego wycofywania się jednostek publicznych z aktywnego zarządzania przedsiębiorstwami sektora jest operacja przekazania koncesji do zarządzania czternastoma portami regionalnymi (dwie transakcje po siedem portów) w Grecji przedsiębiorstwu Fraport – operatorowi między innymi portu lotniczego we Frankfurcie (sprawa SA.44259 (2016/N)). Jest to część większego ruchu liberalizacyjnego, gdzie wszystkie 37 portów lotniczych i lotnisk w kraju zostanie przekazanych w prywatny zarząd.

 

Koncesja jest rodzajem pozwolenia, gdzie koncesjonariusz otrzymuje zgodę na prowadzenie określonej działalności – zarządzania portem lotniczym w tym przypadku – natomiast wszystkie strategiczne decyzje dotyczące tej działalność, koszty i inwestycje z tym a w szczególności ryzyko jest ponoszone przez wspomnianego koncesjonariusza. Państwo daje więc carte blanche a co firma z tym zrobi i jak ostatecznie na tym wyjdzie zależy tylko od niej. Wydawać się więc może, że tego typu relacje między władzą publiczną (koncesjodawcą) a przedsiębiorstwem (koncesjonariuszem) nie rodzi żadnych problemów, jeśli chodzi o prawo pomocy publicznej, bo nie wiąże się z bezpośrednim wyasygnowaniem środków państwowych. Tymczasem w prawie Unii Europejskiej (UE) pomoc nie musi wiązać się wydaniem konkretnej sumy z publicznej kasy, tylko definiuje się ją jako każdą korzyść nieosiągalną w normalnych warunkach rynkowych. Nie ma też znaczenia jaka jest jej forma. Zatem jeżeli przekazanie prawa do zarządzania portami i tym samym czerpanie korzyści z tych operacji zostało dokonane w formie koncesji, to środek pochodzi od państwa, bo analogiczny efekt nie mógłby być osiągnięty w żaden inny sposób. Środek wypełnia tym samym kryterium przypisywalności pomocy do państwa i selektywności, zatem stwierdzenie czy taka koncesja stanowi pomoc sprowadza się, wobec tego do oceny, czy korzyść płynąca z koncesji jest nieosiągalna w normalnych warunkach rynkowych.

 

Kwestia czy koncesje lub zamówienia publiczne (zwłaszcza te drugie) mogą stanowić pomoc publiczną pojawiała się w praktyce decyzyjnej Komisji Europejskiej (KE) na tyle często, że w opublikowanym w 2016 roku zawiadomieniu Komisji w sprawie pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE (Dz. Urz. UE z 16.07.2016, C262/1) zawarła wytyczne kiedy udzielenie koncesji lub zamówień nie będzie rodzić ryzyka istnienia niedopuszczalnej pomocy publicznej, w szczególności jakie standardy wypełniać musi procedura wyboru koncesjonariusza (pkt 90-96 i 222-224). Nie można bowiem automatycznie zakładać, biorąc pod uwagę liczbę możliwych wariantów, że każda konkurencyjna procedura automatycznie wystarczy do zniwelowania ryzyka wystąpienia niedozwolonego wsparcia publicznego.

 

 

Pełna treść opracowania dostępna jest w 

Porty Lotnicze / Publikacje

 

 

 

Tagi:

Fraport | Lotnisko | Zarządzanie


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony