INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Wyzwania dla branży MRO w obliczu wzrostu liczby pasażerów w komunikacji lotniczej oraz liczby samolotów. Część II

Paweł Mikołajczyk, 2017-01-04
     

Podstawowe rodzaje usług w branży MRO

Obsługę techniczną możemy podzielić na trzy podstawowe typy:

  • Bazową;
  • Liniową;
  • Warsztatową.

 

Obsługa bazowa - odbywa się głównie w hangarach, poza terenem operacyjnym lotniska. Wynika z programu obsługowego stworzonego przez producenta danego modelu samolotu. Przeglądy tego typu realizowane są raz w roku. Mogą być wykonywane częściej lub rzadziej w zależności od liczby cykli (startów i lądowań) jakie wykonała dana maszyna oraz związanych z nimi ograniczeń narzuconych przez producenta. Przeglądy bazowe są kompleksowymi przeglądami pod względem strukturalnym oraz komponentowym. Trwają, w zależności od ilości prac oraz modelu i wielkości samolotu, od 7 nawet do 90 dni. W trakcie tego typu przeglądów usuwane są wszelkiego typu usterki oraz realizowane zadania, które przy mniejszych przeglądach powodowałyby długi brak dostępności samolotu na siatce lotów (np. planowe wymiany silników, usterki strukturalne). Dodatkowo w trakcie przeglądów bazowych realizowane są modyfikacje obowiązkowe, wynikających z prawa lotniczego (wdrażanie dyrektyw zdatności do lotu „AD” - airworthiness directives), biuletyny serwisowe (SB) wprowadzanych przez producentów oraz modyfikacji na życzenie samych operatorów (na przykład rearanżacja lub modernizacja wnętrza w celu zwiększenia zadowolenia pasażerów - retrofit).

 

Obsługa liniowa odbywa się głównie na płycie lotniska oraz (rzadziej, w przypadku wystąpienia takiej konieczności ze względów technicznych) w hangarach. Realizowana jest nieustannie, ze względu na potrzeby utrzymania zdatności samolotu do wykonywania operacji lotniczych. Najprostszy przegląd wykonywany w ramach obsługi liniowej to wspomniany wcześniej przegląd typu PDC – Pre Departure Check (LOTAMS wykonuje około 2000 takich przeglądów w skali miesiąca). Kolejne typowe kategorie przeglądów to Daily (dzienny) i Weekly (Tygodniowy). Ostatnim i największym pod względem zakresu przeglądem przeprowadzanym w ramach obsługi liniowej jest tzw. „A” Check, który może trwać nawet do 7 dni. W trakcie takiego przeglądu usuwane są usterki o wyższej złożoności oraz zadania których czasochłonność uniemożliwia ich realizację na przeglądach niższego rzędu ze względu na czas postoju samolotu.

 

Obsługa warsztatowa, obsługa komponentów lotniczych, które po wymontowaniu z samolotu trafiają na przegląd lub naprawę do warsztatów. Aby nie utrudniać prac przeglądowych, części lotnicze często demontowane są w celu realizacji weryfikacji, naprawy lub przeglądu na warsztatach odpowiednio przygotowanych do wykonania takiej pracy. Tak samo jak w przypadku obsług bazowej czy liniowej, zakres przeglądów może się różnić i uzależniony jest od programu obsługi danego komponentu oraz zlecenia Klienta. Rozpoczyna się zazwyczaj od zwykłego sprawdzenia i przetestowania części. W przypadku negatywnych wyników inspekcji lub testów, na komponencie musi nastąpić naprawa. Ostatnim najwyższym stopniem jest pełen przegląd komponentu. Jakie to mogą być komponenty? Komponenty objęte tego typu obsługą to pełna gama wyposażenia samolotu, od elementów typowo lotniczych np. silniki, elementy układów awionicznych, elektrycznych oraz hydraulicznych, podwozie, elementy usterzenia, przez elementy standardowe jak sprzęt ratunkowy (kamizelki ratunkowe i trapy), koła i zespoły hamulcowe, fotele pasażerskie, wykonywane są także naprawy strukturalne blacharskie i kompozytowe. Na warsztatach obsługuje się także elementy, na pierwszy rzut oka w ogóle nie związane z lotnictwem, jak np. butle gazowe (tlenowe lub gaśnicze).

 

Wyzwania dziś

Branża MRO dotychczas spotykała się z następującymi wyzwaniami:

  • Presja czasu;
  • Odpowiednia liczba odpowiednio przeszkolonego i certyfikowanego personelu;
  • Dostępność specjalistycznych narzędzi oraz sprzętu;
  • Dbanie o bezpieczeństwo;
  • Przestrzeganie restrykcyjnych przepisów prawa lotniczego;
  • Usuwanie nietypowych usterek występujących na samolotach;
  • Poprawne planowanie prac i przewidywanie możliwych problemów.

 

Wyzwania w przyszłości

Przyszłość dla lotnictwa to przede wszystkim nowe wyzwania pod względem:

  • Nowych modeli samolotów – przedsiębiorstwa MRO będą musiały przystosowywać:
    • infrastrukturę,
    • sprzęt,
    • personel.
  • Nowych Technologii – nowe technologie i ich zastosowanie w czynnościach obsługowych np.
    • zastosowanie dronów w obsłudze liniowej,
    • technologii 3d scan – w weryfikacji strukturalnej,
    • postępujące skomputeryzowanie samolotów,
    • nowe technologie tworzenia części i komponentów – druk 3d.
  • Założeniowe – inne podejście do przeglądów przez zastosowanie nowoczesnych materiałów oraz większego skomputeryzowaniu samolotów.
  • Większą liczbę modeli samolotów do obsługi w różnym stanie (od samolotów 30 letnich po samoloty roczne).

 

Innowacje w okresie ostatnich 20 lat

  • Wydzielenie spółek MRO ze struktur organizacyjnych linii lotniczych – 20 lecie powstania Lufthansa Technik, 6 lecie istnienia LOTAMS.
  • Rozwój technologii badań nieniszczących – techniki umożliwiające uzyskanie dokładniejszych i pewniejszych wyników przy weryfikacji komponentów, następującymi metodami:
    • Penetracyjna (Penetrant Testing),
    • Magnetyczno proszkowa (Visual Testing),
    • Prądów wirowych (Eddy Current Testing),
    • Ultradźwiękowa (Ultrasonic Testing),
    • Radiograficzna (Radiographic Testing),
    • Wizualna (Visual Testing).
  • Zwiększenie wykorzystania materiału kompozytowego w budowie samolotów – w ramach nowych konstrukcji takich jak B787 jest to już około 50% materiałów kompozytowych w porównaniu z 2% w B707 z roku 1950.
  • Podpisywanie długoterminowych umów na obsługę silników – przez operatorów z oddziałami spółek MRO specjalizujących się w usługach silnikowych.
  • Inflight Health Monitoring – możliwość monitorowania wydajności samolotów oraz silników w celu zapewnienia szybkiej i efektywnej obsługi tuż po wylądowaniu samolotu. Usługa wsparcia zaproponowana przez Boeing’a swoim klientom.
  • Stopniowanie pakietów obsługowych – odejście od obsługi modułowej w obsłudze bazowej na rzecz dzielenia pakietów przeglądowych i wykonywania zadań w ramach przeglądów liniowych co umożliwia skrócenie czasu postojów maszyn lotniczych.

 

Podsumowanie

Podsumowując wyzwania w branży MRO zdarzają się codziennie i to na każdym szczeblu decyzyjnym. Aby przygotować się na zwiększenie liczby przewożonych przez linie lotnicze pasażerów, a przez to na zwiększoną liczbę samolotów i ich operacji, cała branża lotnicza musi poczynić odpowiednie przygotowania zanim ten ruch nastąpi. Rozpoczynając od producentów samolotów, przez bazy obsługowe i kończąc na liniach lotniczych wszyscy powinni mieć czas na prawidłowe zaplanowanie oraz wprowadzenie zmian w organizacjach, aby transport lotniczy mógł dalej wzrastać oraz cieszyć się sławą najbezpieczniejszego ze sposobów komunikacji.

 

 

Koniec części II

 

Czytaj także:

Wyzwania dla branży MRO w obliczu wzrostu liczby pasażerów w komunikacji lotniczej oraz liczby samolotów. Część I

 

 

Paweł Mikołajczyk

LOT AMS sp. z o.o.

 

Zdjęcie:

Paweł Mikołajczyk

 

 

Źródła:

www.rynekinfrastruktury.plwww.boeing.comwww.airbus.comwww.aviationweek.com

 

 

 

 

 

Tagi:

Infrastruktura | Innowacje | Inwestycje | MRO | Praca | Procedury | Rozwój | Samolot | Silnik | Technik | technologia | Usługi | Usterki techniczne


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony