INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Komentarz PRTL.pl - Agencja Rozwoju Przemysłu kupuje LOT AMS od PLL LOT

Marek Serafin, 2012-03-22
     

Transakcja ta była oczekiwana praktycznie od momentu wydzielenia bazy technicznej LOT-u w oddzielną Spółkę, której LOT pozostawał stuprocentowym właścicielem. Powtórzone zostało tu rozwiązanie przyjęte przy sprzedaży przez LOT innych spółek zależnych: handlingowej (LS), cateringowej oraz Eurolot-u.

 

Trudno mówić o prywatyzacji w sytuacji, gdy spółka w pełni kontrolowana przez Skarb Państwa sprzedaje swoją spółkę zależną państwowej Agencji.

 

Wydzielanie i sprzedaż spółek zależnych, w normalnej sytuacji biznesowej ma służyć poprawie efektywności ich działania przede wszystkim poprzez pozyskiwanie klientów „zewnętrznych”, innych niż firma-matka. W ostatecznym rozrachunku może to oznaczać obniżkę cen a więc i kosztów operacyjnych dla sprzedającej spółkę zależną linii lotniczej.

 

Znaczna część usług kupowanych przez przewoźników lotniczych jest kontrolowana przez globalne firmy handlingowe, cateringowe a szczególnie obsługi technicznej.

 

Wydaje się, że bez znalezienia dla LOT AMS prawdziwego inwestora branżowego trudno będzie rzeczywiście poprawić efektywność działania Spółki i zwiększyć jej konkurencyjność w stosunku do innych baz technicznych.

 

LOT pozyskał kilkaset milionów złotych. Środki te zdecydowanie poprawią płynność finansową firmy, choć na pewno nie rozwiążą jej problemów strategicznych. Spółka nie będzie też musiała zajmować się szukaniem inwestora branżowego dla LOT AMS. Ciekawe jak z tym zadaniem poradzi sobie Agencja Rozwoju Przemysłu.

 

Utrata przez LOT kontroli nad Eurolot-em rodzi specyficzne problemy. Poświęciliśmy im kilka artykułów między innymi Rozwój Eurolot-u jako przewoźnika lotniczego. Do tej sprawy wrócimy przy okazji komentowania ekspansji Eurolot-u na trasach międzynarodowych.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

Tagi:

Finanse | Inwestycje | LOT | Samolot | Umowa | Usługi


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:
2012-05-15 - walkro
A czy czasem nie jest to niedozwolona w prawie unijnym pomoc publiczna ? Chyba komuś sie zapomniało, że Polska jest członkiem UE,a w dodatku mamy juz jedno postępowanie ws niedozwolonej pomocy publicznej dla PLL LOT SA, z tego samego powodu. Obawiam się, że za te "sprytne" pomysły MSP przyjdzie nam (podatnikom) kiedyś drogo zapłacić.


REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony