INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz tygodnia 15.11-21.11.2012

Marek Serafin, 2012-11-23
     

Eurolot zawiesza połączenia

Decyzja przewoźnika o zawieszeniu sześciu połączeń: GDN-BRE/KTW, POZ-Poprad, KRK-HAM/SZZ nie była raczej zaskoczeniem. Jak już pisaliśmy w publikowanych przez nas artykułach (patrz m.in. Nowe plany rozkładowe Eurolotu) cała koncepcja budowy siatki połączeń Eurolotu budzi poważne wątpliwości.

 

Zanim skomentujemy ostatnie decyzje spółki spróbujemy przedstawić jej wyniki przewozowe na niektórych połączeniach.

 

Według danych podawanych przez port gdański Eurolot w październiku 2012 przewiózł na zawieszanych rejsach:

GDN - KTW 1392 pasażerów.

GDN - BRE  774 pasażerów.

 

Uwzględniając dane dotyczące oferowania Eurolotu na tych trasach to współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich wyniosły odpowiednio tylko 40,9% i 42,8%.

Ponieważ bardzo znaczna część ruchu na tych rejsach to pasażerowie wrażliwi cenowo to jest bardzo problematyczne czy przewoźnikowi udawało się pokrywać choćby koszty zmienne połączeń.

 

Jeżeli sprawdzimy wyniki przewoźnika na pozostałych trasach z Gdańska to zauważymy, że:

  • „perłą w koronie” jest rejs do KRK - 5537 przewiezionych pasażerów i współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich (LF) na poziomie 78,9%. We wrześniu LF przekroczył 93%!!
  • na trasie do WRO przewieziono 2431 i LF wyniósł niewiele ponad 57%. Ten rejs nie pokrywa raczej bezpośrednich kosztów operacyjnych.
  • jeszcze słabsze są wyniki tras międzynarodowych: do AMS 1036 pasażerów i LF 51,4% oraz do AAR – 657 pasażerów i LF 51%.

 

Na zawieszanym połączeniu KRK-SZZ przewozy wyniosły 1991 pasażerów a LF około 46%

 

Jak już pisaliśmy trasę GDN-BRE obsługiwał Ryanair i zdecydował się połączenie zawiesić. Jeżeli irlandzki przewoźnik nie był w stanie osiągnąć tu dobrych wyników to decyzja Eurolotu o uruchomieniu takich rejsów była trudna do zrozumienia.

 

Podobna sytuacja dotyczyła połączenia do Aarhus, które przez krótki okres obsługiwał Wizz Air.

 

Eurolot nie tylko zawiesza połączenia, ale i uruchamia nowe. Ostatnio dwie trasy do Salzburga - z WAW i GDN.

 

Szukając swoich nisz rynkowych przewoźnik wchodzi na trasy typowo charterowe. Zarówno letnie jak i zimowe.

 

Trudno chyba znaleźć w Europie inną linię regionalną, która samolotami Q400 próbuje wozić ruch turystyczny/charterowy - szczególnie w zimie, gdyż obsługa lotniskowa i przewóz narciarzy jest wyjątkowo kłopotliwa i kosztowna.

 

Eurolot nie podaje żadnych informacji dotyczących swoich bieżących wyników finansowych. Jest jeszcze bardziej powściągliwy niż LOT, choć i ten nie grzeszy otwartością.

 

Wydaje się jednak, że na podstawie cząstkowych danych pesymistyczna ocena sytuacji jest niestety uzasadniona.

 

Trudno oczekiwać, dobrych wyników od przewoźnika, który metodą „po omacku” tworzy swoją strategię budowy siatki połączeń.

 

I na koniec uwaga dotycząca potencjału rynkowego tras regionalnych.

 

Niestety kolejne miesiące operacji krajowych Eurolotu prowadzą do „selekcji negatywnej” znacznej części tych połączeń.

 

Być może nowe możliwości pojawiłyby się z wejściem na niektóre z nich „prawdziwych tanich linii”, ale musimy na to jeszcze trochę poczekać.

 

Konfiguracja B 787

W niektórych naszych publikacjach formułowaliśmy wątpliwości dotyczące ostatecznej konfiguracji Dreamlinerów, a w szczególności ilości foteli przeznaczonych dla ruchu wysokopłatnego, przede wszystkim biznesowego.

 

B787 LOT-u mają 18 foteli/łóżek w klasie Biznes o bardzo wysokim standardzie oraz 21 foteli w nowej dla firmy klasie serwisowej - Premium Economy.

 

To wprowadzenie tego dodatkowego produktu pokładowego wydawało się nam dość kontrowersyjne.

 

Uważaliśmy i nadal uważamy, że sprzedanie ponad 30 miejsc na każdym rejsie pasażerom wysokopłatnym może okazać się bardzo trudne, szczególnie na trasach gdzie przeważa ruch etniczny. Chodzi tu w szczególności o połączenia do Toronto i w mniejszym stopniu do Chicago.

 

Bardzo wysoki standard obsługi pokładowej i nowoczesność samolotu są ważnym, ale niedecydującym elementem wyboru przewoźnika.

 

W przypadku ruchu biznesowego najistotniejsze znaczenie ma oferta rozkładowa, czyli ilość połączeń w tygodniu i czas ewentualnego tranzytu oraz fakt podpisania specjalnego porozumienia pomiędzy linią lotniczą/grupą linii a korporacją czy też dużą firmą. Porozumienia takie zawierane są głównie z globalnymi liniami lub ich grupami.

 

Problemy LOT-u mogą dotyczyć przede wszystkim możliwości pozyskiwania wysokopłatnego ruchu tranzytowego. W przypadku rynku polskiego wielkie firmy powinny być zainteresowane umowami z LOT-em.

 

Ostatnio dowiedzieliśmy się, że podejmując decyzję o wyborze podanej powyżej konfiguracji LOT uwzględniał fakt, że ewentualny powrót do pierwotnej konfiguracji - bez klasy Premium Economy, a ze zwiększoną ilością foteli w klasie Ekonomicznej będzie dość prosty i mało kosztowny. Zabieg odwrotny, czyli próba późniejszego instalowania klasy Premium, byłby prawie niemożliwy.

 

Należy przyznać, że są sytuację biznesowe, kiedy faktyczny efekt rynkowy podejmowanych decyzji jest bardzo trudny do przewidzenia.

 

Warto spróbować na zasadzie „eksperymentu”, jeżeli ewentualne jego koszty nie są zbyt duże.

 

Wydaje się, że tak można traktować decyzje dotyczące konfiguracji B787, choć zdaniem niżej podpisanego najprawdopodobniej na niektórych trasach okaże się, że bardziej ekonomiczna byłaby konfiguracja bez klasy Premium.

 

Jeżeli tak to LOT powinien poważnie się zastanowić (oczywiście w przyszłości) nad „mieszaną flotą” czyli posiadając część samolotów z trzema klasami podróży, a część z dwoma.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

  

 

 

 

 

Tagi:

Boeing | EuroLOT | Komunikacja | LOT | Pasażer | Połączenia


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony