INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz tygodnia 30.11-06.12.2012

Marek Serafin, 2012-12-07
     

Odpowiedzialność lotniska w Modlinie za brak ILS-a

Węgierski przewoźnik Wizz Air zapowiedział, że zacznie wystawiać portowi w Modlinie rachunki za skutki finansowe nieregularności swoich operacji wynikające z braku odpowiedniego oprzyrządowania portu, czyli wyposażenia go w sprzęt wspomagający lądowanie w trudnych warunkach operacyjnych (mgła) czyli tak zwany ILS.

 

Według informacji przekazanych przez linię lotniczą od października 160 rejsów było opóźnionych, skierowanych na inne lotnisko lub skasowanych z powodów operacyjno-pogodowych.

 

Nie są to dane wystarczająco precyzyjne. Nie wiemy na przykład ile rejsów było tylko opóźnionych i jak duże były te opóźnienia. Nie wiemy też czy niektóre z odwołanych lub przekierowanych rejsów nie mogłoby być wykonane, nawet w przypadku dysponowania ILS-em.

 

Dodatkowe światło na tę sprawę rzuca informacja przekazana przez port Chopina, że z powodu zakłóceń operacyjnych obsłużono tam, w listopadzie, 3,6 tys. pasażerów Wizz Air-a.

 

Oznacza ona, że około 26 rejsów węgierskiego przewoźnika mogło lądować w porcie Chopina, który dysponuje ILS-em a nie mogło w Modlinie. Oczywiście należy pamiętać, że port Chopina, jako jedyny w Polsce ma ILS wyższej, drugiej kategorii, a Modlin planuje zainstalowanie ILS-a najniższej pierwszej kategorii.

 

Te 26 rejsów skierowanych do portu Chopina to było około 4,3% wszystkich rejsów przewoźnika zaplanowanych na listopad.

 

A wracając do kwestii odpowiedzialności portu za tego rodzaje sytuacje. Nie znamy umowy zawartej pomiędzy lotniskiem i Wizz Air-em. Jest jednak bardzo mało prawdopodobne, aby dawała ona podstawy prawne do obciążania portu skutkami finansowymi tego rodzaju zakłóceń operacyjnych.

 

Przekazanie do publicznej wiadomości tego rodzaju oczekiwań na pewno stanowi natomiast bardzo dobry sposób wywarcia nacisku na lotnisko, aby zainstalowało ILS jak najszybciej, czyli przed mgłami wiosennymi.

 

Jest też skutecznym działaniem PR przekazanie opinii publicznej informacji, że to nie przewoźnik odpowiada za tego rodzaju nieregularności lotów.

 

Czeka nas trudna zima?

Pierwsze wyniki przewozowe osiągnięte przez niektóre polskie porty w listopadzie mogą budzić niepokój.

 

Port Chopina odnotował spadek o 8,8%, Katowice aż o 11% i Łódź o 27,3%!!. Nawet wyniki Krakowa - wzrost - tylko o 4% i Gdańska + 6,5% były znacznie słabsze niż osiągane w poprzednich miesiącach.

 

Czy może to oznaczać, że jednak nadciąga do nas kryzys?

 

Aby lepiej zrozumieć obecną sytuację warto odwołać się do naszego mini raportu zatytułowanego Oferowanie w Sezonie Zima 2012/13 - porównanie z sezonem poprzednim.

 

Pokazuje on, że w obecnym sezonie zimowym wzrost ilości oferowanych z/do Polski foteli wyniesie 9%. Powinno to przełożyć się na wysoki, blisko dziesięcioprocentowy wzrost przewozów.

 

Jednak przy nieco głębszej analizie sytuacji okazuje się, że nie jest ona aż tak różowa.

Zdecydowanie ponad 80% całego wzrostu oferowania to nowa oferta Ryanaira z/do Modlina.

 

W przypadku innych portów i innych graczy rynkowych mamy do czynienia albo z niewielkimi wzrostami albo nawet redukcjami oferowania (duża - W6, minimalna - LO). Tylko Kraków będzie miał zwiększone oferowanie o prawie 12%. I tu to zasługa, przede wszystkim, irlandzkiego przewoźnika.

 

Widzimy więc, że prawie cały wzrost polskiego rynku zależy tak naprawdę od realizacji przez Ryanair planów ekspansji i zdobycia zdecydowanej przewagi konkurencyjnej nad jego głównym rywalem - Wizz Air-em.

 

A jak wiemy „łaska Ryanaira na pstrym koniu jeździ”. Przewoźnik ten dość łatwo dokonuje „inwazji rynkowej”, ale równie łatwo ogranicza na danym rynku swoją obecność.  

 

Można by więc powiedzieć, że znaczna część wzrostu ruchu lotniczego w trwającym już sezonie zimowym wynikać będzie z czynników jednorazowych - odblokowania popytu na przewozy tanich linii, dzięki otwarciu portu w Modlinie oraz skokowego wzrostu oferowania Ryanaira mającego charakter „gry rynkowej”.

 

„Bazowy” wzrost popytu będzie więc kilkuprocentowy. Jednak to i tak lepsza sytuacja niż na pozostałych rynkach lotniczych UE, które w większości, weszły w stan recesji.

 

Pokazują to ostatnie dane ACI Europe, mówiące, że w październiku 2012 na lotniskach w krajach UE nastąpił spadek ruchu lotniczego o 1,3%.

 

Trudno też w tej chwili oczekiwać, aby w Sezonie lato 2013 sytuacja rynkowa istotnie się poprawiła, szczególnie, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że najtrudniejszy okres kryzysu ekonomiczno-finansowego jest dopiero przed nami.

 

CSA wraca na połączenia dalekiego zasięgu

Wydawało się, że czeski przewoźnik już ostatecznie pożegnał się z marzeniami o operacjach na dalekim zasięgu.

 

A jednak nie.

 

Ogłosił niedawno, że od czerwca 2013 wynajmować będzie w leasingu operacyjnym jeden samolot A330, który wykorzysta do wykonywania dwóch rejsów w tygodniu do Seulu.

 

Chce wykorzystać tu dobrą współpracę ze swoim partnerem aliansowym Korean Air, latającym obecnie cztery razy w tygodniu do Pragi.

 

Praga jest znacznie lepiej położona geograficznie niż Paryż i Amsterdam, jeżeli chodzi o dostęp koreańskiego przewoźnika do rynków położonych na wschód od Łaby.

 

CSA może więc liczyć na duże wsparcie handlowe tej linii i wspólną ofertę tranzytową na przykład do niektórych punktów w Niemczech czy też w Skandynawii.

 

Ponieważ dwa rejsy w tygodniu, nawet na tak długiej trasie nie bardzo uzasadniają wynajem dużego i drogiego samolotu to CSA zapowiada, ze będzie mógł być on wykorzystywany również na niektórych rejsach do Rosji i byłych republik radzieckich.

 

CSA twierdzi, że podejmując tę decyzję, wzięto pod uwagę pozytywne doświadczenia ze współpracy z Etihad na trasie Praga Abu Dhabi.

 

Jednak tam operuje A320.

 

Prawdę mówiąc trudno być optymistą, w przypadku powrotu na połączenia dalekiego zasięgu z jedno-samolotową flotą.

 

Oznacza to wysokie koszty jednostkowe, duże ryzyko operacyjne itd.

 

Wydaje się, że będzie to operowanie w niszy rynkowej i nie bardzo widać możliwości rozwoju przez CSA tego typu operacji i znacznego powiększenia floty samolotów A330.

 

A może tę decyzję należy wiązać z niedawno ogłoszonymi planami rządu czeskiego podjęcia ponownej próby sprzedaży CSA.

 

Być może liczy się tu na koreańskiego inwestora?

 

I na koniec krótko o planach nowych połączeń CSA w Europie. Siatka przewoźnika wzbogaci się od lata 2013 o nowe rejsy do Permu, Nicei, Monachium, Zurychu i Florencji. Warto zwrócić szczególna uwagę na ten pierwszy port. Będzie to 10-te!!! miasto w Rosji, do którego operować będzie CSA. Jak widać dzięki współpracy aliansowej z Aeroflot-em czeski przewoźnik ciągle zwiększa swoją ofertę na najszybciej obecnie rosnącym rynku lotniczym w Europie.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

 

 

Tagi:

Airbus | CSA | Inwestycje | Komunikacja | Lotnisko | Lotnisko Modlin | Nawigacja | Pasażer | Połączenia | Przewozy | Wizz Air


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:
2012-12-10 - astachl
Co do Wizzair i ILS w Modlinie, to została rozpętana hucpa medialna, tymczasem zagadnienia operacyjne, techniczne i ekonomiczne są zupełnie odmienne. ILS stoi, ale niestety taki sprzęt musi swoje "odstać", aby możliwe było jego certyfikowanie. Ponadto Wizz po prostu przenosi po prostu część rejsów do WAW. Jak widać niektórych rzeczy musi się uczyć każde pokolenie lotników, jak np. tego, że w Modlinie są mgły (bo mniej więcej od czterech pokoleń lądują tam statki powietrzne).


REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony