INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz tygodnia 16.08-22.08.2013

Marek Serafin, 2013-08-23
     

Urząd marszałkowski szuka nowego operatora na trasie Bydgoszcz-Warszawa

PLL LOT przestaną operować na trasie Warszawa-Bydgoszcz od 30 listopada 2013. Połączenie to w imieniu i na rzecz LOT-u (formuła wet lease) obsługuje obecnie Sprint Air, latający trzydziestoosobowym SAAB-em 340. Pomimo pięciomilionowej dopłaty (rocznie) LOT uznał, że operacje te są dla niego nieopłacalne. Urząd marszałkowski przystąpił do poszukiwania nowej linii, która mogłaby latać na tej trasie.

 

Warto przy tej okazji spojrzeć na kwestię pomocy publicznej dla linii lotniczej, z dwóch punktów widzenia – interesów lokalnych oraz potencjalnych operatorów.

 

Na wstępie warto zauważyć, że władze lokalne przyjmują tu formułę wsparcia finansowego w zamian za działania promocyjno- reklamowe, choć jest to wręcz klasyczny przypadek PSO (public service obligation). Po prostu PSO jest dość skomplikowanym mechanizmem, którego najważniejsze elementy są opisane w przepisach UE, podczas, gdy umowa o „wsparcie marketingowe” daje znacznie większą elastyczność.

 

Utrzymanie połączenia Bydgoszcz-Warszawa to obecnie jedyna możliwość wpisania Bydgoszczy w system europejskiego a nawet globalnego systemu transportu lotniczego. Ograniczona sieć połączeń bezpośrednich obsługiwanych przez Ryanair możliwości takiej nie daje. Nierealne jest, przynajmniej na razie, połączenie lotnicze łączące miasto z jednym ze znacznie większych, ale i odleglejszych hub-ów (FRA ewentualnie CPH), po prostu ze względu na bardzo ograniczone potencjał ruchu. Zasada tu jest bardzo prosta im bliższy hub tym niższe koszty dowozu pasażerów tranzytowych.

 

Władze Bydgoszczy uznają, że sprawny system transportu lotniczego ma istotne znaczenie dla regionu, a przede wszystkim dla potencjalnych inwestorów zagranicznych oraz firm zaangażowanych w wymianę międzynarodowa. Należy tu podkreślić, że wykonywanie operacji WAW-BZG, przy wsparciu środkami publicznymi ma sens tylko wtedy, gdy zapewnione jest „wpisanie BZG” w globalny system przewozowy. WAW jest hub-em LOT-u, a więc „wpisanie to” jest możliwe tylko wtedy, gdy operacje są wykonywane albo bezpośrednio przez LOT, albo gdy inna linia lata dla LOT-u w formule wet lease lub też ma z LOT-em umowę code-share. Ta ostatnia możliwość ma raczej tylko hipotetyczny charakter, gdyż w takiej sytuacji, LOT nie kontrolowałby rozkładu połączenia oraz nie zarządzałby rezerwacjami na poszczególnych rejsach, a obie te kwestie mają kluczowe znaczenie na tak zwanych odcinkach dowozowych z/do hub-u. Chodzi tu o zapewnienie optymalnych tranzytów międzynarodowych. Dodatkowo to przede wszystkim od LOT-u zależy, w bardzo znacznym stopniu, ilość pasażerów na trasie dolotowej z/do BZG, gdyż LOT kontroluje rejsy międzynarodowe. A na koniec warto też zauważyć, że tylko LOT w rachunku kosztów i korzyści związanych z tym połączeniem może uwzględnić dodatkowe wpływy uzyskiwane na rejsach nim zasilanych.

 

Znacznie bardziej złożony jest problem ustalenia „opłacalności operacji” z punktu widzenia linii lotniczej. Najważniejsza kwestia dotyczy dodatkowych przychodów, jakie przewoźnik lotniczy (LOT) uzyskuje na odcinkach międzynarodowych, dzięki mniej lub bardziej efektywnemu systemowi zasilania rejsów międzynarodowych połączeniami krajowymi WAW-BZG.

 

Przewoźnik musi stworzyć dwa scenariusze i ustalić, jakie dodatkowe przychody, na trasach międzynarodowych, uzyskuje dzięki stworzeniu i kontrolowaniu systemu dolotowego (rejsy BZG-WAW). Niewątpliwie pozycja konkurencyjna linii lotniczej zapewniającej dolot do swojego hub-u jest zdecydowanie lepsza niż jej konkurentów, którzy muszą tu liczyć na transport naziemny.

 

Mogłoby się wydawać, że LOT dysponuje wieloletnią bazą danych historycznych dla trasy WAW – BZG i jego decyzja o wycofaniu się z obsługi tej trasy ma bardzo racjonalne przesłanki. Można mieć, co do tego dość poważne wątpliwości. Kluczowe znaczenie ma tu ustalenie, jaka część obecnie obsługiwanego przez LOT ruchu międzynarodowego, przejdzie do konkurencji. A chodzi tu nie tylko o trasy z WAW, ale również z GDN. W tym drugim przypadku pozycja konkurencyjna LOT-u jest bardzo słaba.

 

Nowy węgierski przewoźnik Solyom Hungarian Airways

W ostatnią niedzielę nowa węgierska linia lotnicza Solyom (Sokół po węgiersku) Hungarian Airways otrzymała swój pierwszy samolot – B 737/500. Przewoźnik ma, w przyszłym miesiącu rozpocząć operacje charterowe a na początku października – rozkładowe.

 

Według dość buńczucznych zapowiedzi swojego prezesa – Jozsefa Vago, do końca roku 2013 linia ma mieć już 13 samolotów, a w ciągu kilku lat nawet 50. Prezes ogłosił też plany uruchomienia połączeń interkontynentalnych do USA ii Chin – już w przyszłym roku.

 

Według podanych informacji przewoźnik pozyskał inwestora branżowego w Omanie oraz finansowego ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

 

Informacje przekazane przez prezesa Vago oraz wybrany typ samolotu wskazują, że nowy przewoźnik będzie się starał wypełnić miejsce rynkowe po Malevie, koncentrując się na obsłudze ruchu wysokopłatnego z/do Węgier.

 

Niewątpliwie bardzo ciekawe jest to, że inwestorem branżowym jest najwyraźniej Oman Air – zdecydowanie najmniejszy z przewoźników lotniczych z regionu Zatoki Perskiej. Ma tylko 27 samolotów, w tym 7 dalekiego zasięgu (A330).  

 

Czyżby ta dość mała linia lotnicza planowała znaczną ekspansję europejską i miała zamiar uczynić z Budapesztu swój europejski hub? Nie wskazują na to nowe, potwierdzone już zamówienia samolotów – łącznie 15 egzemplarzy w tym 6 B787/8.

 

Być może jednak następuje właśnie zmiana strategii linii?

 

Natomiast niewątpliwie, z punktu widzenia przewoźnika z regionu Zatoki Perskiej, Budapeszt jest zdecydowanie lepiej położony geograficznie, aby efektywnie spełniać rolę hubu europejskiego, niż Warszawa

 

Niezależnie jednak od zamiarów i planów inwestorów Solyom Airways (bardzo kontrowersyjna marketingowo nazwa) będzie miał bardzo trudną sytuacje konkurencyjną. Ze względu na wybrany typ samolotu nie będzie miał szans na skuteczną konkurencję o ruch wrażliwy cenowo z Wizz Air-em i Ryanairem. Jego jedyna szansa rynkowa to odebranie znacznej części ruchu biznesowego takim gigantom jak Lufthansa czy też Air France. Ich przewaga rynkowa nad nowym konkurentem jest ogromna i musi się on liczyć z bardzo ostrą ich reakcją zarówno, jeżeli chodzi o politykę cenową jak i oferowanie.

 

Mówiąc delikatnie wydaje się, że to bardzo ryzykowny projekt.  

 

Wizz Air uruchamia rejsy to Tel Aviv-u

Wizz Air poinformował, że od 25 listopada 2013 roku uruchamia regularne połączenia Warszawa Tel Aviv – dwa razy w tygodniu. Kilka tygodni temu przewoźnik rozpoczął sprzedaż rejsów na trasie Katowice Tel Aviv.

 

Jak widzimy węgierska linia cały czas rozwija swoją ofertę na rynkach, gdzie, przynajmniej na razie, nie grozi jej konkurencja ze strony Ryanaira.

 

Nowym elementem jest to, że przewoźnik, po raz pierwszy, będzie obsługiwał trasę, na której oferowanie jest kontrolowane przez władze lotnicze Polski, a równocześnie operuje już na niej polski przewoźnik LOT.  

 

Oczywiście nowy konkurent o zdecydowanie niższej strukturze kosztów operacyjnych, to nie jest dobra wiadomość dla LOT-u.

 

Natomiast z punktu widzenia rynkowego pojawienie się na tej trasie „super taniej” linii powinno spowodować pojawienie się nowego popytu, gdyż jak wiadomo dominuje tu bardzo wrażliwy cenowo ruch turystyczny.

 

 

Marek Serafin

 

 

 

 

 

Tagi:

Boeing | Inwestycje | Komunikacja | LOT | Pasażer | Połączenia | Praca | Solyom Hungarian Airways | Sprint Air | Umowa | Usługi | Wizz Air


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony