INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz tygodnia 25.11-01.12.2016

Marek Serafin, 2016-12-02
     

Ryanair w porcie Chopina

Październik był pierwszym miesiącem operacji krajowych Ryanaira z portu Chopina. Na początku miesiącu zostały one przeniesione z lotniska modlińskiego.

 

Dysponujemy wynikami, które pozwalają wysnuć pierwsze wnioski, co to oznacza dla popytu na połączeniach do Gdańska i Wrocławia. Oczywiście nie mogą być one zbyt daleko idące, gdyż to dopiero pierwszy miesiąc operacji. Dodatkowo musimy podkreślić, że nasze szacunki i oceny dotyczą wyłącznie ujęcia ilościowego. Przewoźnicy nie ujawniają oczywiście danych finansowych, czyli mówiąc najprościej, jak wyglądają ich wpływy jednostkowe obecnie i jak zmieniły się w porównaniu z rokiem ubiegłym. W przypadku FR chodzi tu też o porównanie z operacjami z WMI.

 

Wiemy, że przewozy Ryanaira pomiędzy WAW i GDN wyniosły 16 422 pasażerów, a PLL LOT 21 850 pasażerów. Irlandzki przewoźnik zdecydowanie poprawił swój współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich. W październiku 2015, pomiędzy WMI i GDN wynosił poniżej 60%!! Obecnie prawie 80% !! Ta zmiana była do przewidzenia. Zaskakujący jest, przynajmniej w pewnym stopniu, wynik LOT-u. Przewiózł on 21 850 pasażerów - wzrost o 2,2%. LF wyniósł 71,8 był o 1ppct wyższy niż w październiku 2015!! Łączne przewozy pomiędzy WAW i GDN wzrosły aż o 80,2%.

 

Nie znamy szczegółowych wyników przewozowych, jeżeli chodzi o WRO. Wiemy jedynie, że łącznie prawie podwoiły się – przewozy 41 tys. pasażerów - wzrost o 94%!! Większa dynamika wzrostu przewozów z/do WRO niż z/do GDN była do przewidzenia. Tu konkurencja naziemnych środków transportu jest znacznie mniej odczuwalna, a poza tym oferowanie FR z/do WRO było o ponad 1100 foteli większe niż z/do GDN.

 

Nie znając dokładnego podziału na przewozy z/do WRO LO i FR możemy je próbować oszacować. Oferowanie FR na tej trasie wyniosło 21 900. Ponieważ LF FR na połączeniu do WRO był zawsze zdecydowanie wyższy niż do GDN, a różnica w 10.2015 wyniosła 12ppct to bezpiecznie możemy założyć, że w roku 2016 LF wyniósł tu około 90%. Oznacza to, przy oferowaniu 29 300, przewozy FR na poziomie 19 700 pasażerów. Wtedy przewozy LOT-u wyniosłyby 21300, co oznacza wzrost o 0,9%. W takiej sytuacji LF LO obniżyłby się minimalnie, o nieco ponad 1ppct do poziomu 72,7%.

 

Jak widzimy zmiany w przewozach LO na trasach do GDN i WRO były najprawdopodobniej bardzo podobne.

 

Być może najciekawsze jest pytanie dotyczące zmian w całkowitym ruchu pomiędzy aglomeracją warszawska a gdańską i wrocławską.

 

Uwaga: na samym początku października FR operował jeszcze z WMI i dlatego też do jego przewozów z/do WAW dodaliśmy poniżej przewozy z/do WMI.

 

W 10.2015 ruch łączny z/do GDN ( z WAW i WMI) wyniósł 33 985. W roku 2016 pomiędzy WAW/WMI i GDN - 39 306. Oznacza to, iż ruch wzrósł aż o 15,7%.

 

W 10.2015 ruch łączny z/do WRO 38 615. W 10.2016 - 42 902 – wzrost o 11,1%.

 

Komentarz PRTL.pl

Na bardziej pogłębioną analizę, która powinna być bardzo interesująca, musimy jeszcze poczekać. Tym bardziej, że od listopada 2016, FR zwiększa oferowanie na obu połączeniach z WAW o 50% - trzy, a nie dwa rejsy dziennie. To istotnie zmieni sytuację konkurencyjną.

 

Jednak pierwsze wnioski możemy wynuć już teraz:

  • tak, jak się mogliśmy spodziewać FR bardzo istotnie poprawił swoje LF, które szczególnie na WRO, dochodzą do jego „poziomu przyzwoitości”,
  • poprawa produktu FR - lepiej usytuowane lotnisko, stworzyło nowy popyt, inaczej mówiąc poprawiło konkurencyjność transportu lotniczego w porównaniu z środkami naziemnymi,
  • LOT był w stanie utrzymać poziom przewozów i LF-ów z ubiegłego roku, gdyż najprawdopodobniej, uatrakcyjnił swoją ofertę cenową, przede wszystkim, dla ruchu niżej płatnego. Chodzi tu o większą dostępność miejsc w najniższych, czyli najtańszych, klasach rezerwacyjnych,
  • bardziej elastyczna oferta cenowa LO, też przyczyniła się do stworzenia nowego popytu na obu trasach,
  • bardzo interesującym zjawiskiem jest fakt, iż LF-y FR na obu połączeniach bardzo się różnią, podczas, gdy w przypadku LO poziom jest zbliżony. Dość prawdopodobna interpretacja tej sytuacji jest taka, że, ze względu na położenie geograficzne GDN, WRO i WAW, na połączeniu gdańskim polski przewoźnik ma większy udział ruchu tranzytowego – kraj-zagranica. Być może również pewne znaczenie ma fakt, iż znacznie silniejsza konkurencja naziemnych środków transportu, wymusza tu bardziej elastyczną politykę cenową. Na trasie wrocławskiej, w większym stopniu, LOT może skoncentrować się na „obronie wpływów jednostkowych” od ruchu biznesowego.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

 

Tagi:

Komunikacja | Lotnisko | Obłożenie | Oferowanie | Pasażer | Praca | Przewozy | Przychody | Rezerwacje | Rozwój | Ryanair


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony