INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz tygodnia 10.08-16.08.2012

Marek Serafin, 2012-08-17
     

Pierwsze wyniki lotniska w Modlinie

W lipcu, w okresie 15.07-31.07 lotnisko w Modlinie obsłużyło 78.567 pasażerów dwóch linii: Wizz Air i Ryanair. Ponieważ łączne oferowanie tych linii wyniosło nieco ponad 100 tys. foteli to współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich przekroczył nieco 78%.

 

To dobry wynik jak na pierwsze tygodnie funkcjonowania portu, choć najprawdopodobniej, znaczna część foteli została sprzedana po bardzo niskich, promocyjnych, cenach.

 

Jeżeli uwzględnimy dane dotyczące przewozów obu linii to zauważymy, że Wizz Air, obecny od dawna w aglomeracji warszawskiej (rejsy na lotnisko Chopina) odnotował znacznie wyższy współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich (ponad 83%) od FR (około 68%).

 

We wrześniu 2012 oferowanie wszystkich tanich linii na oba lotniska warszawskie wyniesie prawie 280 tys. foteli. Będzie stanowiło około 24,5% całego oferowania rozkładowego z/do WAW i WMI.

 

Przed uruchomieniem Modlina oferowanie tanich linii do portu Chopina stanowiło tylko około 12% łącznego oferowania rozkładowego do WAW.

 

Nawet bez międzynarodowych rejsów OLT Express możemy mówić o skokowym wzroście oferty tanich linii dla aglomeracji warszawskiej i okolic.  

 

Warszawa stała się dla nich znowu największym rynkiem.

 

Oferowanie tanich linii we wrześniu 2012 do największych miast/lotnisk w Polsce.

 
Miasto
Oferowanie w tys. foteli
Uwagi
Warszawa
277,3
WMI - 252,5 tys.
WAW- 24,8 tys
Kraków
226,8
 
Gdańsk
181,3
 
Katowice
168,0
 
Wrocław
126,3
 
Poznań
87,6
 
 

Jeżeli chodzi o przyszłość, to interesujące są odpowiedzi na dwa pytania.

 

Czy w porcie Chopina pojawi się nowa, tania linia - na przykład easyJet, aby zająć miejsce rynkowe pomiędzy super tanimi liniami latającymi z Modlina i tradycyjnymi liniami sieciowymi? Odpowiedź tu jest bardzo trudna. Na pewno dla wielu wrażliwych cenowo pasażerów Modlin nie jest bardzo atrakcyjnym miejscem odlotu i przylotu. Czy jest ich jednak wystarczająco dużo, aby wypełnić znaczną ilość nowych rejsów?

 

Plany rozkładowe linii lotniczych na lato 2013 poznamy późną jesienią tego roku. Dowiemy się wtedy czy aglomeracja warszawska uzyska nowe tanie oferty lotnicze.

 

Drugie pytanie dotyczy wyniku ostrej konkurencji FR-W6.

 

Do uruchomienia Modlina obaj przewoźnicy „nie wchodzili sobie w drogę”. FR dominował między innymi w Krakowie, Wrocławiu i mniejszych portach, a W6 w Katowicach, Warszawie i Gdańsku. 

 

Obecnie Ryanair podjął walkę konkurencyjną nie tylko o dominację w aglomeracji warszawskiej, ale na całym polskim rynku. Jego oferowanie w lecie 2012 jest już znacznie większe niż W6.  

 

Wzrosło ono o ponad 32% (3 766,9 tys. foteli), podczas gdy oferowanie Wizz Air to 3 452,7 tys. foteli - wzrost o 10%.

 

 FR zapowiada też bardzo znaczny wzrost oferty w najbliższym sezonie zimowym, między innymi w Modlinie.

 

Jeżeli Ryanair będzie nadal walczył o rynek polski z taką determinacją, jaką pokazuje obecnie, to W6 będzie się raczej musiał pogodzić z pozycją rynkową numer 2.

 

Qatar Airways uruchamia połączenie do Warszawy

Qatar Airways jest drugim po Emirates przewoźnikiem z regionu Zatoki Perskiej, który ogłosił uruchomienie połączenie do Warszawy. Zrobi to nawet wcześniej (5.12.2012) niż jego wielki konkurent (06.02.2013).

 

Rozkład lotów do Warszawy (odlot z Dohy o 9.20 przylot o 22.55) wskazuje, że oferta przewoźnika, w znacznym stopniu, będzie skierowana do pasażerów z/do Azji.

 

Qatar Airways ma falę przylotów z głównych punktów azjatyckich (m.in. PEK, PVG, DEL, BKK, TYO, SIN, ICN) pomiędzy 4.55 i 6.20 oraz odlotów pomiędzy 0.55 i 1.55.

 

Jeżeli chodzi o komentarz rynkowy, to w pełni adekwatne są tu uwagi zawarte w naszym tekście Połączenie Emirates do Warszawy - komentarz PRTL.pl.

 

Wejście do Warszawy Qatar Airways, tak jak wcześniej Emirates, to dobra wiadomość dla pasażerów. Będą mieli dodatkowe, tanie oferty od linii, znanej ze świetnego produktu i agresywności cenowej.

 

Mniej powodów do radości ma Lufthansa i LOT, który rozpoczął realizację strategii azjatyckiej.

 

 

Marek Serafin 

PRTL.pl

 

 

 

 

 

 

Tagi:

Emirates | Komunikacja | Lotnisko Chopina | Lotnisko Modlin | Pasażer | Połączenia | Przewozy | Qatar Airways | Ryanair | Wizz Air


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony