INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz tygodnia 08.03-14.03.2013

Marek Serafin, 2013-03-15
     

Złe wyniki finansowe Iberii problemem dla IAG

 

Trzecia z globalnych grup europejskich – IAG – podała swoje wyniki finansowe i przewozowe w roku 2012.

 

Strata netto grupy wyniosła 885 mln EUR. W roku ubiegłym był to zysk 503 mln EUR.

 

BA odnotował zysk operacyjny na poziomie 347 mln EUR, po uwzględnieniu strat operacyjnych przejętej linie bmi, a IB stratę operacyjną – 351 mln EUR.

 

Wpływy całej grupy wyniosły 18,1 mld EUR i wzrosły aż o 10,9%.

 

Koszty wyniosły 18,7 mld EUR i wzrosły o 14,4%

 

Wynik operacyjny grupy to strata 613 mln EUR – w roku 2011 był to zysk 407 mln EUR.

 

Jeżeli nie zostałyby uwzględnione czynniki jednorazowe takie jak koszty restrukturyzacyjne w IB (202 mln EUR) oraz przeszacowanie wartości niematerialnych, też w IB, to strata wyniosłaby tylko 23 mln EUR.

 

Ruch wzrósł o 4,4 % do 176,1 MLD RPK, a oferowanie tylko o 2,8% do 219,2 mld ASK.

 

Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich wyniósł 80,3% i poprawił się o 1,2 ppct.

 

Wartość synergii wynikających z połączenia linii oceniono na 313 mln EUR, a więc więcej niż wynosił cel na rok 2012 – 225 mln EUR.

 

Nawet bardzo wstępna analiza tych wyników pokazuje, że głównym i chyba obecnie jedynym dużym problem grupy jest zbyt wysoki poziom kosztów operacyjnych w Iberii.  

 

Wyniki przychodowe i przewozowe były bardzo dobre.

 

Zarząd IAG jest w pełni zdeterminowany, aby poradzić sobie z problemami „hiszpańskimi”. Grupa ogłosiła, że po odrzuceniu przez związki zawodowe ostatniego pakietu restrukturyzacyjnego IB, będzie dążyć do realizacji jego „ostrzejszej” wersji, zakładającej redukcję oferowania aż o 15% i zwolnienie 3807 pracowników.

 

Podobnie jak w przypadku niektórych innych przewoźników europejskich, IAG/IB przenoszą część swojej działalności do spółki córki – w tym przypadku taniej linii Vueling.

 

Linia ta od kilku lat osiąga pozytywne wyniki finansowe. W roku 2012 był to zysk netto na poziomie 28,3 mln EUR, większy aż o 172,6% w porównaniu z rokiem 2011.Zysk operacyjny wyniósł 33,2 mln EUR.

 

Przychody linii wzrosły,  o 27,7% do 1,1 mld EUR.

 

Prezes IAG Willie Walsh jest optymistom, jeżeli chodzi o wyniki w bieżącym roku. Można się z nim chyba zgodzić, choć procesy restrukturyzacyjne przebiegają w Iberii z ogromnymi problemami.

 

Opór związków zawodowych byłby prawdopodobnie znacznie mniejszy, gdyby restrukturyzacja linii nastąpiła jeszcze przed połączeniem z BA. Obecnie trudniej jest przekonać liderów związkowych do ogromnych wyrzeczeń skoro Iberia znalazła się w jednej z trzech najpotężniejszych grup europejskich.  

 

Ryanair zapowiada ograniczenie ilości operacji ze Stansted

 

Irlandzki przewoźnik, zdecydowanie najważniejszy użytkownik tego taniego lotniska w pobliżu Londynu, zapowiedział, że w roku 2013, zmniejszy o 9% ilość swoich operacji w porównaniu z rokiem 2012. Oznaczać to powinno zmniejszenie ilości pasażerów Ryanaira na lotnisku Stansted z 12,5 mln do 11,4 mln.

 

Decyzja ta jest spowodowana zapowiedzią podniesienia opłat nakładanych przez port o 6%.

 

Decyzję o podwyżce podjął „stary” właściciel lotniska – Ferrovial/BAA jeszcze przed sprzedażą portu spółce MAG (Manchester Airport Group).

 

Zdaniem Ryanaira podwyżka jest zupełnie nieuzasadniona, w sytuacji, gdy ruch w porcie w ciągu ostatnich 6 lat spadł z 24 milionów pasażerów do 17,5 milionów w roku 2012.

 

Irlandzki przewoźnik „podejrzewa”, że podwyżka ta miała „zachęcić” firmę MAG do kupna lotniska za 2,27 mld $.

 

Ryanair stwierdził też, że planował zwiększenie swoich operacji, od sezonu letniego o 5%.

 

Widzimy tu „książkowy” przykład decyzji siatkowych podejmowanych przez FR nie ze względu na rozwój sytuacji rynkowych, ale jako ostateczny argument w konfliktach z władzami lotniska, dotyczącymi poziomu opłat w porcie.

 

Musimy pamiętać, że decyzja ta dotknie też rynki i porty na kontynencie europejskim i w tej sytuacji ograniczone może być oferowanie nawet na tych trasach, które osiągają dobre wyniki. Niewykluczone, ze Ryanair ograniczy również oferowanie na połączeniach pomiędzy Stansted a niektórymi polskimi lotniskami.

 

Austrian dołącza do umowy Joint Venture Lufthansa – ANA

 

Austriacki przewoźnik ogłosił, że od 1 kwietnia jego codzienne połączenie Wiedeń – Tokyo zostanie włączone do umowy joint venture zawartej pomiędzy Lufthansą i ANA.

 

Da to przewoźnikowi szanse na poprawę wyników finansowych na tej trasie, dzięki zdecydowanie lepszemu dostępowi do rynku japońskiego, na którym pozycja ANA jest nieporównywanie mocniejsza niż Austrian. Poprawi też dostęp linii do punktów wewnętrznych w Japonii.

 

Jest to przykład korzyści, jakie osiąga linia średniej wielkości dzięki przynależności do globalnej grupy, w tym przypadku Lufthansy.

 

Bez tego szanse Austrian na umowę tego typu z gigantem japońskim byłyby zerowe.

 

Przy tej okazji Austrian ogłosił, że jego nowe połączenie do Chicago zostanie włączone do Joint Venture Atlantic Plus, w którym głównymi uczestnikami są Grupa Lufthansy i Grupa United.

 

Austriacki przewoźnik jest przekonany, że dzięki temu rejsy do Chicago będą miały znacznie lepsze wyniki finansowe od tych, które były odnotowywane w latach 2001 i 2008, kiedy przewoźnik wykonywał te operacje na pełne własne ryzyko handlowe.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

ANA | Austrian | British Airways | Finanse | IAG | Iberia | Lotnisko | Lufthansa | Opłaty | Pasażer | Przewozy | Ryanair | Tanie linie | Vueling


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony