INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz tygodnia 08.05-14.05.2015

2015-05-15
     

Pierwsza ocena Sezonu Zimowego 2014/15

Zwyczajowo i linie lotnicze i porty lotnicze podają swoje wyniki przewozowe w układzie rocznym. W ten sam sposób dokonują stosownych porównań.

 

Jednak tak naprawdę ważniejsza jest ich analiza, w tym porównawcza, w układzie sezonowym. Wynika to ze sposobu planowania oferowania przez linie lotnicze. Jest ono dokonywane zawsze w tym układzie. Linie sieciowe starają się planować w układzie cztero-sezonowym, ale szczegółowe decyzje dotyczą, zazwyczaj, jedynie najbliższego sezonu, ze względu na znaczną niestabilność rynków. Dotyczy to, w szczególności, sytuacji konkurencyjnej.

 

Tanie linii planują znacznie bardziej „krótko-okresowo” i dość często dokonują znacznych korekt swojej strategii wobec danego rynku.

 

Porównywanie wyników przewozowych w układzie rocznym powoduje często znaczne uśrednienie dość różnych wyników w poszczególnych okresach roku.

 

Dobrym przykładem jest rok 2014. W pierwszych trzech miesiącach roku (koniec sezonu zimowego), oferowanie linii rozkładowych wzrosło o ponad 2%. W lecie 2014 tempo wzrostu spadło poniżej 1%, a w dwóch ostatnich miesiącach roku (Zima 2014/15) skoczyło do 10%.

 

Znamy już wyniki przewozowe rynku polskiego w Zimie 2014/15. W kolejnych miesiącach dynamika wzrostu wyniosła: 12,3%, 12,6%, 13,5%, 16,5% i 17,1%!!

 

W wynikach tych zawarte są zarówno wyniki linii rozkładowych i charterowych. Z cząstkowych danych (patrz kolejne Barometry Polska) wiemy, że dynamika wzrostu linii charterowych była jeszcze wyższa. Ponieważ jednak ich przewozy, w tym okresie, stanowią poniżej 10% przewozów łącznych, to dynamiki wzrostu przewozów linii rozkładowych były jedynie minimalnie niższe od podanych powyżej.

 

Jaka może być najbardziej ogólna ocena wyników minionego sezonu i jakie z niej płyną wnioski?

 

Oczywiście powinna być ona bardzo pozytywna a wnioski optymistyczne.

 

Jeżeli spojrzymy na wzrosty oferowania w kolejnych miesiącach sezonu, które wyniosły: 9,2%, 10,9%, 11,1%, 13,6% i 12,5%, to widzimy, że we wszystkich miesiącach linie lotnicze poprawiły swoje współczynniki wykorzystania miejsc pasażerskich. Dokonały tego pomimo to ogromnej skali wzrostu oferowania.

 

Oznacza to, że możliwości polskiego rynku do kreowania nowego popytu nie zostały jeszcze wyczerpane. Że warto nadal inwestować w nasz rynek. Znamy już dynamikę wzrostu oferowania w Sezonie Lato 2015, która wynosi 14,3% (patrz nasz raport Oferowanie w Sezonie Lato 2015 w porównaniu z sezonem poprzednim).

 

Przy tak dobrych wynikach linie rozkładowe nie powinny być skłonne do korekty w dół oferowania w tym sezonie i z dużym optymizmem przystąpić do planowania  Sezonu Zima 2015/16.

 

Jest jeszcze jeden powód do optymizmu, jeżeli chodzi o zmiany oferowania w nieco dalszej przyszłości. To bardzo ostra walka konkurencyjna czterech głównych graczy i kilku „średniaków”.

 

W segmencie tanich linii mamy wszelkie podstawy, aby uważać, że Ryanair i Wizz Air będą walczyć o maksymalny udział w naszym rynku z pełną determinacją. Ma on dla nich strategiczne znaczenie. Również dla Ryanaira!! Rośnie też wciąż aktywność Norwegian.

 

Wśród linii sieciowych (globalnych), grupa Lufthansy robi i będzie robić wszystko, aby jej dominacja była niezagrożona w najmniejszym stopniu.

 

W przyszłym roku przestaną obowiązywać ograniczenia nałożone na LOT przez KE. Można oczekiwać, i takie są zapowiedzi przewoźnika, że jego aktywność znacznie wzrośnie. A to na pewno spotka się z odpowiedzią ze strony głównego konkurenta.

 

Perspektywy rozwoju rynku są więc naprawdę dobre. A główne zagrożenie to brak optymalnego rozwiązania strategicznych dylematów, jakie stoją przed PLL LOT.  

 

Wyniki Air Berlin i Turkish Airlines w pierwszym kwartale 2015

Warto, na bieżąco śledzić wyniki, airberlin i Turkish Airlines, gdyż pierwszy z nich jest ważnym graczem na naszym rynku, w całym naszym regionie oraz oczywiście w Niemczech, a drugi to gracz globalny, mający ogromny wpływ na cały rynek europejski. Niedawno linie te poinformowały o swoich wynikach w pierwszym kwartale 2015.

 

airberlin

Jego wynik operacyjny (EBIT) to strata 159,9 mln EUR. Oznacza to poprawę o 23 mln EUR.

 

Wpływ jednostkowy (Yield) wzrósł o 4,2% . Łączna masa wpływów wzrosła o ten sam procent.

 

Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich wzrósł z 81,8% do 83,2%.

 

Przewoźnik podkreśla, że lepsze wyniki to, przede wszystkim, zasługa działań restrukturyzacyjnych, a szczególnie planu oszczędnościowego.

 

Na razie można jednak stwierdzić, że to dopiero pierwsza jaskółka pozytywnych zmian, a skala poprawy jest tak niewielka, że najtrudniejsze zadania dopiero przed AB. Jego ogólna strategia rozwoju i dość specyficzny model biznesowy na pewno nie zostały jeszcze pozytywnie zweryfikowane przez rynek. Mówiąc o strategii myślimy, przede wszystkim, o tak bliskim partnerstwie z Etihad.

 

Turkish Airlines

Przewoźnik odnotował stratę operacyjną na poziomie 18 mln USD – poprawa o 77%.

 

Wynik netto to zysk 159 mln $!!

 

Przychody (w USD) spadły o 4% do 2,2 mld.

 

Oferowanie (w AS) wzrosło o 9,4%, a ilość przewiezionych pasażerów o 6,5% do 12,8 mln.

 

Sytuacja tureckiego przewoźnika jest diametralnie inna niż AB. Jego sytuacja strategiczna jest w pełni bezpieczna a model biznesowy zweryfikowany przez rynek. Również w dalszej przyszłości nie widać większych zagrożeń. Jedyne co można obecnie chyba wymienić to błędne decyzje strategiczne, takie jak wybór kompozycji floty.

 

Tempo wzrostu przewozów linii nieco spadło, ale i tak jest znacznie wyższe niż jego europejskich konkurentów.

 

Warto też podkreślić, że przewoźnik poniósł tak minimalną stratę operacyjną w zdecydowanie najsłabszym kwartale roku.

 

Spadek przychodów w USD THY tłumaczy zdecydowanym pogorszeniem się kursu EUR do USD.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

Tagi:

Air Berlin | Finanse | Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko | Obłożenie | Oferowanie | Pasażer | Praca | Przewozy | Turkish Airlines


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony