INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz tygodnia 18.09-24.09.2015

Marek Serafin, 2015-09-25
     

MSP coraz bardziej zdeterminowane

Nowy minister Skarbu, pan Andrzej Czerwiński bardzo zdecydowanie wypowiada się w sprawie szukania dla LOT-u inwestora strategicznego. Podkreśla, i trudno z tym się nie zgodzić, że kluczowe jest utrzymanie marki i stworzenie możliwości rozwoju Warszawy jako hub-u regionalnego, gdyż jak rozumiemy LOT ma pozostać linią sieciową.

 

W tym kontekście potwierdza zalety inwestora branżowego, ale nie wyklucza opcji inwestora finansowego. Mamy nadzieję, że to drugie, to pewien rodzaj taktyki, aby nie wykluczać różnych opcji, ale zalety inwestora branżowego, i to europejskiego są przez MSP doceniane.

 

Przez lata apelowaliśmy do decydentów, aby kwestię prywatyzacji LOT-u i umieszczenia go w jednej z globalnych grup europejskich traktowali absolutnie priorytetowo.

 

Obecnie pojawiła się nadzieja, że MSP zaczęło w pełni doceniać kluczowe znaczenie optymalnego rozwiązania tego problemu.

 

Uważamy, że wszyscy zainteresowani, poczynając do LOT-u, a na mediach skończywszy, powinni wspierać tu ministerstwo, bo temat jest trudny, przede wszystkim biznesowo.

 

Powody do bardzo ostrożnego optymizmu daje też nastawienie obecnej opozycji.

 

Pan Paweł Szałamacha, ekspert gospodarczy PIS-u uważa, że optymalnym rozwiązaniem dla spółki byłoby po przejściu kolejnych kroków udanej restrukturyzacji i wejściu na giełdę, dołączenie do jednej z dwóch grup europejskich – IAG lub AF/KL.

 

Oczywiście obecne wypowiedzi polityków i ich doradców musimy oceniać w świetle nadchodzących wyborów parlamentarnych. Powinniśmy starać się, aby nie zapomnieli oni o tej sprawie, gdy powstanie nowy układ parlamentarny i nowy rząd.

 

Grupa Lufthansy chce lepiej wykorzystać wewnętrzne synergie

Zarząd grupy zatwierdził plan reorganizacji, który ma uprościć strukturę i procesy biznesowe, a także zmniejszyć zatrudnienie na pozycjach menadżerskich o 15%.

 

Po realizacji plan ma poprawić wyniki finansowe grupy aż o 500 mln EUR.

 

Struktura organizacyjna będzie w znacznie większym stopniu zorientowana na maksymalnie efektywnym prowadzeniu procesów biznesowych. I tak na przykład jeden menadżer (Harry Hohmeister) i jedna organizacja będą odpowiadać za handlowe zarządzanie wszystkimi hub-ami linii sieciowych wchodzących w skład grupy LH. Oznaczać to będzie znacznie większą spójność działań dotyczących siatek połączeń, zarówno na poziomie strategicznym, jak i taktycznym. Analogiczna sytuacja będzie dotyczyła drugiego najważniejszego obszaru działań handlowych – dystrybucji i zarządzania wpływami. Również w kwestiach związanych ze współpracą ze spółkami serwisowymi należącymi do LH Group wykorzystywane będą maksymalnie możliwości synergii i uzyskiwania maksymalnych oszczędności.

 

Zmiany te oznaczają znacznie dalej posuniętą integrację linii należących do grupy LH i wejście na wyższy poziom współpracy wewnętrznej.

 

Jak widać również w sprawach związanych z optymalizacją organizacyjną i procesów biznesowych LH Group stara się być i to chyba udanie, liderem rynkowym.

 

Przy okazji zmian organizacyjnych grupa dokonała wielu „przesunięć kadrowych”. Zainteresowani mogą znaleźć informację o tym we wtorkowym wydaniu ATW News.

 

Alitalia wciąż notuje straty

W pierwszej połowie roku 2015 Alitalia, nowy członek Etihad Gropu odnotował stratę netto na poziomie 130 mln EUR. To według stwierdzenia zarządu linii wynik minimalnie lepszy od przewidywanego w planie restrukturyzacyjnym.

 

Bardzo duży wpływ na wynik linii miały straty poniesione w drugim kwartale (i na początku trzeciego) związane z ogromnym pożarem na lotnisku Fiumicino, które jest bazą i hub-em linii.

 

AZ ocenia, że łączne straty linii z tego tytułu wynoszą aż 80 mln EUR. Przewoźnik będzie starał się uzyskać rekompensatę finansową od portu.

 

Negatywne skutki finansowe miało też zawieszenie połączenia Rzym – Caracas związane nie z jego złą rentownością, ale z ogromnymi problemami z transferem środków finansowych z Wenezueli.

 

W pierwszej połowie 2015 AZ przewiozła 10,3 mln pasażerów, a jej LF wyniósł 75%.

 

Przewoźnik uruchomił w tym czasie kilka połączeń dalekiego zasięgu: Abu Dhabi – Wenecja i Mediolan, Mediolan – Szanghaj oraz Rzym – Seul. Dwa pierwsze potwierdzają, że kluczowym handlowym partnerem linii jest jej inwestor strategiczny – Etihad, który oczekuje, że przewoźnik będzie zasilał hub w Abu Dhabi ruchem tranzytowym z/do Włoch. Połączenie MIL – SHA pokazuje, że w ograniczonym zakresie AZ będzie stopniowo rozwijać drugi hub – w Mediolanie.

 

Czy Alitalia jest na drodze do „wyzdrowienia”?

 

Jest jeszcze zdecydowanie za wcześnie, żeby to ogłosić. Na pewno może liczyć na wsparcie finansowe swojego inwestora. Jej atutem jest ogromny rynek. Główny problem linii to, mówiąc najogólniej, złe zarządzanie linią.

 

Przejęcie chyba pełnej kontroli nad przewoźnikiem przez Etihad, który ze względu na ograniczenia unijne posiada 49% akcji, ma niewątpliwie dodatkową zaletę. Odcina linię od polityków, którzy wywierali na nią fatalny wpływ. Czy to plus pieniądze wystarczy, aby AZ wyszła na prostą? Zobaczymy.

 

 

Marek Serafin 

PRTL.pl  

 

 

 

 

Tagi:

Alitalia | Finanse | Inwestycje | Konkurencja | LOT | Lufthansa | Praca | Prywatyzacja | Przewozy | Przychody


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony