INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz specjalny - na koniec roku 2015

Marek Serafin, 2015-12-30
     

W transporcie lotniczym, tak jak w każdym bardzo skomplikowanym i ryzykownym - z punktu widzenia wagi podejmowanych decyzji biznesie, najważniejsza jest przyszłość. Interpretowanie bieżącej sytuacji lub zdarzeń minionych, ma duże znaczenie o tyle, o ile pomaga w przewidywaniu przyszłości. Kluczowe decyzje mają bardzo dużą „bezwładność” i wpływają na wyniki przewoźników lotniczych przez długi okres. Ich unieważnienie lub nawet istotna modyfikacja są prawie zawsze bardzo kosztowne.

 

Analizowanie przyszłych scenariuszy rozpoczyna się zawsze od postawienia właściwych pytań. Aby je postawić, konieczne jest odpowiednie „czytanie” aktualnych dominujących trendów rynkowych.

 

Książkowym przykładem, o którym warto zawsze pamiętać jest historia „meandrów strategicznych” SAS.

 

Już w połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego tysiąclecia wizjonerski i charyzmatyczny szef tego przewoźnika – Jane Carlzon sformułował hasło, które powinno determinować strategię jego linii – „One of five in 1995”. Nie jest najistotniejsze, że pomylił się, co do liczby linii/grup, które zdominują europejski rynek lotniczy oraz co do horyzontu czasowego. Najważniejsze było, że prawidłowo odczytał trend rozwojowy. Dzięki temu SAS zdobył sporą przewagę nad swoimi konkurentami. Ale jego następcy „zapomnieli” o tych „proroctwach”. Próbowali budować silną, niezależną linię lotniczą, która niedawno była na krawędzi bankructwa. Jej przyszłość strategiczna jest nadal niepewna, a po trzydziestu latach wraca chyba zrozumienie, że o losach przewoźnika zadecyduje odpowiednie wpisanie się w europejski proces konsolidacji rynkowej. Ale jest już bardzo, bardzo późno.

 

Poniżej przedstawiamy listę kluczowych, naszym zdaniem, pytań dotyczących rozwoju sytuacji rynkowej w Europie i Polsce w przyszłym roku. Pod koniec 2016 postaramy się wrócić do niej i sprawdzić czy i jakie otrzymaliśmy na te pytania odpowiedzi. I, co jest może jeszcze ciekawsze, czy pojawiły się zjawiska i trendy, o które w ogóle nie pytaliśmy.

 

Europa

1. Czy rynek europejski (pasażerski) będzie nadal rozwijał się szybciej niż wskazywałaby na to sytuacja gospodarcza na naszym kontynencie? Bardzo dużą rolę odegra tu sytuacja na rynku paliwowym – chyba nieprzewidywalna.

 

2. Czy dwie największe grupy europejskie – Lufthansy i Air France/KLM podejmą wyzwanie, jakie rzuca im IAG i przyśpieszą tempo rozwoju przewozów? Odpowiedź na to pytanie jest bezpośrednio powiązana z kolejnym pytaniem.

 

3. Czy Lufthansa i Air France zdołają doprowadzić do trwałego „pokoju wewnętrznego”?

 

4. Czy IAG będzie realizowała plany przyśpieszonego rozwoju poprzez przejmowanie kolejnych linii i/lub zawieranie z nimi umów handlowych o charakterze joint venture?

 

5. Czy wielkie grupy linii sieciowych rozpoczną współpracę z tanimi przewoźnikami, aby obniżyć koszty dowozu do swoich hub-ów pasażerów tranzytowych?

 

6. Czy UE podejmie realne kroki, aby ograniczyć ekspansję na rynku europejskim przewoźników z rejonu Zatoki Perskiej i (co mniej prawdopodobne) – Turkish Airlines?

 

7. Czy Ryanair będzie kontynuował przyśpieszony zdecydowanie rozwój przewozów? Odpowiedź pozytywna będzie ogromną zachętą dla linii do dalszego inwestowania w najbardziej obiecujące rynki (w tym Polski) i do uruchamiania kolejnych baz na głównych lotniskach europejskich.

 

8. Czy easyJet przystąpi do modyfikacji swojej strategii, w odpowiedzi na inwazję Ryanaira na swoje „terytorium rynkowe”?

 

9. Czy przybliżymy się do odpowiedzi na pytanie dotyczące uruchomienia przez Ryanair połączeń dalekiego zasięgu?

 

Rynek Polski

1. Czy rynek polski będzie nadal rozwijał się zdecydowanie szybciej niż „średnia europejska”? Odpowiedź na to pytanie jest bezpośrednio powiązana z odpowiedziami na dwa kolejne pytania.

 

2. Czy bardzo silnym generatorem wzrostu rynku będzie nadal ostra konkurencja Ryanair – Wizz Air? Pytanie jest prawie retoryczne, ale bardzo ciekawa jest „skala zjawiska” oraz jego „rozkład geograficzny” – czy wzrośnie liczba portów, w których FR i W6 będą walczyć o dominację/bardzo silną pozycję w segmencie tanich przewozów?

 

3. Czy LOT przystąpi do realizacji zapowiadanych wcześniej planów „turbo rozwoju”? Pytanie silnie powiązane z kolejnym.

 

4. Czy nastąpi przełom w kwestii prywatyzacji LOT-u? A może, co naszym zdaniem, jest znacznie bardziej prawdopodobne, właściciel znajdzie sposób na wzmocnienie finansowe przewoźnika bez utraty nad nim kontroli?

 

5. Czy Ryanair rozwinie swoją ofertę na trasach krajowych, przystępując do realizacji zapowiedzi sprzed kilku lat? Pytanie częściowo powiązane z kolejnym (w odniesieniu do aglomeracji warszawskiej).

 

6. Czy Ryanair uruchomi rejsy z lotniska Chopina, uzupełniając swoją ofertę z Modlina?

 

7. Czy w portach regionalnych pojawią się kolejne oferty AF/KL i/lub IAG konkurencyjne wobec oferty grupy LH?

 

8. Czy wszystkim lub tylko niektórym najmniejszym portom lotniczym (SZZ, BZG, LUZ, LCJ) uda się utrzymać tempo rozwoju szybsze od „średniej rynkowej”?

 

9. Czy portowi w Szymanach uda się zapewnić ofertę przewozową ze strony linii rozkładowych, przede wszystkim ultra-tanich?

 

10. Czy decydenci przyjmą do wiadomości realia rynkowe, w jakich funkcjonuje, a tak naprawdę próbuje funkcjonować, port radomski?

 

11. Czy przewoźnicy charterowi znajdą skuteczniejszą odpowiedź na ciągłą ekspansję na ich terytorium rynkowe tanich linii i czy pojawią się choćby „pierwsze jaskółki” trendu łagodzenia sezonowości przewozów charterowych?

 

To nasza lista pytań. Zachęcamy do jej uzupełniania, zgodnie z własnymi przemyśleniami.

 

Wszystkie kwestie poruszane w sformułowanych powyżej pytaniach omawialiśmy, mniej lub bardziej wyczerpująco, w artykułach i analizach zamieszczanych na naszym portalu. Osoby nimi zainteresowane zachęcamy do wpisania w wyszukiwarkę naszego portalu kilku słów kluczowych i powinny pojawić się tytuły naszych tekstów.

 

Miłej lektury.

 

 

Marek Serafin  

PRTL.pl  

 

 

 

 

Tagi:

Komunikacja | Konkurencja | Linie lotnicze | Lotnisko | Praca | Prywatyzacja | Restrukturyzacja | Strategia


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony