INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz tygodnia 19.08-25.08.2016. Umowa code-share pomiędzy British Airways i China Eastern

Marek Serafin, 2016-08-26
     

Obaj przewoźnicy ogłosili, że zawrą umowę code-share, która poprawi dostęp brytyjskiej linii do wielu punktów wewnętrznych w Chinach i chińskiej linii do punktów w Wielkiej Brytanii.

 

Od kilku lat trwa „wyścig” wielkich europejskich przewoźników o maksymalnie silną pozycję na drugim, co do wielkości rynku lotniczym świata – chińskim. Jednym z największych, i najtrudniejszych wyzwań jest uzyskanie, jak najlepszego dostępu do dziesiątków wielkich i bardzo dużych miast chińskich, do których linie europejskie nie operują bezpośrednio.

 

Najpopularniejszym, formalnym rozwiązaniem tego problemu jest umowa code-share.

 

W omawianym przypadku BA położy swój kod na wybranych rejsach domestic China Eastern (MU), z/do hub-u w Szanghaju, a chiński przewoźnik na rejsach krajowych brytyjskiej linii.

 

Ale to jedynie wstęp do bliskiej, realnej współpracy. Aby poprawiała ona, zdecydowanie, dostęp przewoźników do rynku partnera konieczne są jeszcze dwa elementy.

 

Pierwszy to korzystne zasady rozliczeń, czyli mówiąc najprościej, jakie stawki będą płacone za wykorzystywanie rejsów partnera – na przykład ile BA będzie płacił za wykorzystywanie rejsów China Eastern do Nankinu czy też Hangzhou.

 

A drugi, chyba jeszcze ważniejszy, to koordynacja rozkładowa, aby zapewnić pasażerom dobre tranzyty pomiędzy rejsami interkontynentalnymi i krajowymi. Tu głównym wyzwaniem jest uzyskiwanie dobrych slotów na starty i lądowania w zatłoczonych już portach chińskich.

 

LOT przekonał się jak jest to ważne, gdy uzyskał zbyt wczesne sloty w Pekinie, i praktycznie nie ma połączeń z rejsami krajowymi ze zdecydowanej większości miast chińskich. W praktyce oznacza to, że współpraca c/s z Air China ogranicza się do bezpośredniego rejsu LOT-u WAW-PEK. A po zapowiadanym uruchomieniu przez CA rejsów do Warszawy, sytuacja polskiej linii będzie jeszcze trudniejsza. Tylko chiński przewoźnik będzie miał dobry dostęp do punktów wewnętrznych w Chinach.  

 

Państwowe linie chińskie mają ogromny wpływ na to, jakie sloty w portach chińskich otrzymują zagraniczni przewoźnicy. BA nie może się zrewanżować tym samym na Heathrow, ale i tak jest dla China Eastern ważnym partnerem, gdyż chiński przewoźnik ma, w porównaniu z Air China, ograniczoną siatkę połączeń interkontynentalnych, a z chińskiego punktu widzenia rynek brytyjski jest jednym z najważniejszych w Europie.

 

BA będzie pierwszą linią europejską, z którą MU zawrze umowę code share.

 

Umowy c/s nie zapewniają tak bliskiej współpracy handlowej jak umowy Joint Venture, ale i tak są ważnym elementem konsolidacji handlowej na rynkach interkontynentalnych. Realna bliska współpraca dotyczy tylko wielkich linii i ich grup. Dzieje się tak, gdyż tylko wielcy partnerzy mogą rewanżować się podobną skalą korzyści handlowych.

 

Dlatego umowy JV na Północnym Atlantyku zawarły trzy wielkie grupy europejskie z trzema gigantami z USA , a Air China negocjuje umowę JV z Lufthansą.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl 

 

Zdjęcie China Eastern Airways, Adam Kowalczyk, www.epwa.pl

Zdjęcie British Airways, Marek Kowalczyk, www.epwa.pl 

 

 

 

 

Tagi:

British Airways | China Eastern Airlines | code-share | Komunikacja | Konkurencja | Oferowanie | Połączenia | Praca | Przewozy | Umowa


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony