INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Komentarz tygodnia


Komentarz tygodnia 27.01-02.02.2017

Marek Serafin, 2017-02-03
     

Wprowadzanie istotnych modyfikacji w strategii linii lotniczych w okresach świetnej koniunktury to niewątpliwie bardzo dobry pomysł. Po prostu ryzyko jest wtedy znacznie mniejsze, a skutki błędów relatywnie mniej dotkliwe. Dziś o dwóch przewoźnikach, z dwóch kontynentów. Zacznijmy od USA i ulubieńca wszystkich inwestorów Southwestu.

 

Southwest mówi nie

Tu będzie o zmianie, która nie nastąpi. Ale powstrzymanie się od wprowadzenia modyfikacji w strategii, które stają się ważnym trendem rynkowym, to też decyzja strategiczna.

 

Około pół roku temu Delta wprowadziła nowa koncepcję produktowo-cenową – „Basic Economy Fare”. Podobnie jak wielu sieciowych przewoźników europejskich zaczęła oferować bardzo niskie ceny przy istotnych graniczeniach produktowych, dotyczących bagażu kabinowego, możliwości zmiany rezerwacji, wyboru fotela, czy też naliczania punktów w programie Frequent Flyer. Jak było do przewidzenia, pozostali dwaj sieciowi dominatorzy rynkowi (United i American) poszli śladami DL. Cel tej innowacji był oczywisty - walka konkurencyjna o najbardziej wrażliwy cenowo segment rynku. A w USA, gdzie samolot jest podstawowym środkiem transportu na nieco dłuższych trasach, rynek ten jest ogromny. Oczywiście koncepcja „wyjmowania z pakietu produktowego” (unbundling of a product) to oczywiście jeden z filarów strategii tanich i ultra-tanich linii. W wersji skrajnej w cenie biletu zawarty jest tylko przelot z punktu A do B. Wszystko inne, wybór miejsca, priorytet w wejściu do samolotu, posiłek, bagaż rejestrowany, a czasami nawet większy kabinowy, jest płatne dodatkowo.

 

Rynek czekał na informacje, co zrobi Southwest. Przecież, w znacznym stopniu, modyfikacje strategiczne wielkiej trójki linii sieciowych były zaplanowane „przeciwko niemu”.

 

I tu zaskoczenie. Szef Southwestu, Gary Kelly, ogłosił, że jego linia nie pójdzie śladami konkurentów.

 

Nadal będzie oferować bezpłatny przewóz bagażu rejestrowanego (!!) i możliwość zmiany rezerwacji bez dodatkowych opłat. Bardzo interesujące jest uzasadnienie tej decyzji. Southwest uważa, że przez 45 lat edukował rynek i swoich pasażerów, że jego koncepcja produktowo/cenowa jest bardzo prosta i łatwo zrozumiała. Stała się ona częścią wizerunku linia i Gary Kelly uważa, że nie ma powodu, aby teraz go zmieniać. Co prawda czas jakiś temu przewoźnik wprowadził pakiet „business selekt”, który zawiera, miedzy innymi, możliwość wcześniejszego boardingu, ważną, gdyż przewoźnik nie oferuje możliwości wcześniejszego rezerwowania fotela. To jednak zmiana skierowana do bardzo ograniczonego, dość ściśle zdefiniowanego, segmentu rynkowego. Basic Economy jest adresowana bardzo szeroko.

 

Ale najciekawsza i najważniejsza część uzasadnienia dotyczy bardzo ogólnej, wręcz zdrowo-rozsądkowej zasady biznesowej. Nie ulepszaj czegoś, co działa wspaniale. Przez 45 lat Southwest nie dokonywał wielu istotnych zmian w swojej strategii marketingowej, gdyż to prawie półwiecze było pasmem sukcesów rynkowych, a, przede wszystkim, finansowych. Linia nigdy nie ponosiła strat, nawet w roku 2002, po kryzysie związanym z zamachami z 11 września. To najlepszy dowód adekwatności jej strategii.

 

Czy można próbować obiektywizować opinię dotyczącą tej decyzji szefostwa Southwestu? Niestety nie. Nie ma jak dokonać sensownej symulacji, „co by było gdyby”.

 

Łatwiej będzie ocenić, czy ta nowa koncepcja przyniosła pozytywne efekty dla wielkiej trójki. Może się okazać, że nie. Gdyby tylko Delta ją wprowadziła to miałaby szanse na przejęcie części ruchu od AA i UA, a tak to pozostaje tym liniom mieć nadzieję, że stworzą nowy popyt i/lub odbiorą część ruchu tanim liniom, a przede wszystkim, Southwestowi. To drugie nie będzie proste. Próbowano przez wiele lat, z marnymi efektami.

 

SAS zakłada bazy poza Skandynawią

Nie tak dawno temu SAS zapowiedział, że w ramach szukania nowych możliwości obniżania kosztów operacyjnych, będzie zakładał bazy poza Skandynawią. Wtedy nie podawał żadnych szczegółów, gdzie, kiedy itd.

 

Teraz prezes linii Rickard Gustafson poinformował, że dokonano wyboru Irlandii, jako kraju, w którym spółka córka SAS uzyska AOC. Bazy operacyjne zostaną założone w Londynie i Hiszpanii. Projekt ma wystartować już w zimie 2017/18.

 

Wybór Irlandii nie jest zaskakujący. To kraj „taniej bandery” o dość liberalnym prawie pracy. Z „irlandzkich możliwości” pierwszy skorzystał inny przewoźnik skandynawski - Norwegian. A potem toczył wielomiesięczną batalię prawną o możliwość operacji swojej irlandzkiej linii do USA. Nieco bardziej zaskakujące jest to, że SAS naśladuje Norwegian również w wyborze baz operacyjnych. Duża baza DY jest na lotnisku Gatwick. W Hiszpanii baz jest kilka, w tym jedna dla operacji interkontynentalnych – w Barcelonie.

 

Możemy tu mówić o zaskoczeniu, gdyż SK adresuje swoją ofertę do innych segmentów rynkowych niż DY. Nie znamy bardziej szczegółowych założeń dotyczących siatek połączeń z tych baz. Przewoźnik ogłosił tylko, że chce aktywnie partycypować w szybko rosnącym rynku przewozów nie-biznesowych (leisure market). Nie będzie też rezygnował z konkurencji o ruch wysokopłatny, skoro zapowiada wspaniały (superior) rozkład.

 

 

Marek Serafin

 

 

 

 

 

Tagi:

Bagaż | Baza | Finanse | Komunikacja | Konkurencja | Lotnisko | Marketing | Oferowanie | Pasażer | Praca | Rozwój | SAS | Southwest Airlines | Strategia


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony